TIG a CO2, tvrdé pájení svářečkou, spořič plynu

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Odpovědět
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22952
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

28. 2. 2019, 6:41

no existuje jedna dve cinsky znacky ktery dohledas taky
plna ebay nahradnich dilu po par kackach
a pokud jde o dohledavani tak ji dohledas i pod nekolika renomovanymi jmeny ceskych vyrobcu :lol: :lol: :lol:

porad lepsi treba nez fronius kde za vypinac vysolis celou vejplatu
taky jde dohledat ale kdo chce opice musi mit na banany

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... itleDesc=0

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... itleDesc=0
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
zverodoktor
Příspěvky: 3434
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

28. 2. 2019, 7:32

testone píše: 28. 2. 2019, 4:46
ss a st TIG invertory
díky principu invertorového zdroje je snadné dosáhnout ss výstupu, ss proudem lze vařit skoro všechno kromě hliníku
st výstup je u invertoru podstatně složitější, tím dražší, hliník jinak vařit nejde
Testone parádny príspevok, s toho by mohla byť kľudne brožúrka do zváracieho kurzu. Taký "všetko čo potrebujete vedieť o zváraní v kocke" :)
Iba by som podotkol, že ten hliník variť s DC ide. Problém je, že pomaly uhorieva aj wolfrámová elektróda, nieje to taká paráda ako AC, ale dá sa to. Polarita je DC-, niečo k tomu je napr. tu:
http://mewelding.com/tig-welding-alumin ... -negative/

Tie Poľsko-Čínsko-České zváračky nie sú za tú cenu zlé, trochu problém je, že napr. Magnum s tým istým označením nemá vraj vždy rovnaké črevá, závisí to od toho, čo si ktorý predajca objedná. A preto aj kolíše cena. Ja som kupoval tu:
https://www.centrum-naradi.cz/thf-201- ... 0-v-kabely
Zatiaľ spokojnosť, podľa referencii vraj aj bezproblémový servis.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5258
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

28. 2. 2019, 8:48

To Mex: ptát se prodejců je velmi naivní postup, nejlepší je to co mají skladem a nejlepší je to, na co se zrovna ptáš. Klíčová rada je pro tebe svářec, ale ten většinou kope jinou ligu, potom svar forum. Pro usporné ježdění je legendou PDčko mezi auty, levná Omnitronácká gama 160 mezi MMA a Pegas od Alfy na CO2, pripadně TIG. Když si počtěš svarforum budeš číst legendy a zázraku a překvapivě i profici píšou "fakt dobry". Samozřejme s rozpočtem 10 tis. není jiná možnost než market.
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2935
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 2. 2019, 10:01

Ne úplně všechno, co je tu napsáno, je přesné, ale řekněmež že pro základní seznámení to stačí.
Takže ještě doplním pro někoho, kdo přemýšlí, jakou svářečku si koupit, aby mohl hned zítra začít :D
Svařování podle náročnosti na "um" svářeče:
- MIG/MAG nejsnadnější,
- MMA
- TIG
Ještě k tomu pájení; proč pájet metodou MIG-MAG, když to jde dobře TIG?
atlan
Příspěvky: 3382
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

28. 2. 2019, 10:19

Jasne trebic a mysli ze dosky maju skade z ciny.
To mas. Prast ako ubod.

Bud kupis stroj za 60tis a bude profi.
Alebo si kupis cinu tj stroj do 20tis.
A mozes si vybrat farbu krabice.

Ja mam. Magnum 208 syneria s lcd a som spokojny.
Ale ak niekto chce zvarat 0.6 dratom pozeral by som po zvaracke invertore co ma navyse filtravnu tlmivku.

Hlavne pole, iem na svarforum tam dostanem viac názorov a dokonca aj recenzie zvaraciek.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3349
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

28. 2. 2019, 10:40

Taky to nemusí být pravda co si napsal ...
U MMA je sice pro začátečníka složité vůbec zapálit a udržet oblouk, Ale svařování je relativně pomalé a snáz se hlídá tavná lázeň. Další věc je jednoduché nastavení. Jsou tu samozřejmě i problémy elektrody musí být vysušené. Když je ruka nejistá, nebo se zvolí špatný postup tak se struska dostane pod lázeň atd
U MIG MAG zase nemusíš řešit zapalování oblouku, ale musíš umět mašinu nastavit a není jen o tom že to koktá a nebo krásně srší. Svár musí být provařený. Za další je to několikanásobně rychlejší než MMA takže začátečník má co dělat aby "viděl tavnou lázeň" Většinou svár kontroluje až pak.
Tig je nejnáročnější úplně na všechno. Od přípravy materiálu přes volbu elektrod a přídavného materiálu, broušení elektrod, ochranný plyn, nastavení a pak ty "ruky" i zkušený svářeč se při přechodu na tig musí učit mnoho nových věcí.
Ale co se možností týká hlavně u oprav a návarů, tak nejlepší možnosti jsou s tigem.
Proč řešit u MIG MAG tvrdé pájení?
V některých případech je to pomalé a když jsem například vyplňoval tvrdou pájkou díru ve svěráku o průměru 20mm do hloubky 25mm tak s tigem by to za 1. dlouho trvalo a za 2. je problém v tak hluboké "malé" díře se tam s hořákem dostat a udržet oblouk elektroda má tendenci házet oblouk do boku atd.
Každá metoda má své specifika v něčem výhody v něčem nevýhody
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5228
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

28. 2. 2019, 10:41

Jasně že jsou vnitřky z Třebíče čínský, stejně jako všude, ale je to aspoň záruka že to jednak funguje, když je to trochu přepraný a máš zázemí a díly do dvou dnů doma, seženeš na to cokoliv, protože se to montuje tady, a mají zastoupení v každým obchodě. Vzít bednu z Číny problém není, ale čekáš.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7402
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

28. 2. 2019, 10:46

zverodoktor píše: 28. 2. 2019, 7:32
testone píše: 28. 2. 2019, 4:46
ss a st TIG invertory
díky principu invertorového zdroje je snadné dosáhnout ss výstupu, ss proudem lze vařit skoro všechno kromě hliníku
st výstup je u invertoru podstatně složitější, tím dražší, hliník jinak vařit nejde
Testone parádny príspevok, s toho by mohla byť kľudne brožúrka do zváracieho kurzu. Taký "všetko čo potrebujete vedieť o zváraní v kocke" :)
Iba by som podotkol, že ten hliník variť s DC ide. Problém je, že pomaly uhorieva aj wolfrámová elektróda, nieje to taká paráda ako AC, ale dá sa to. Polarita je DC-, niečo k tomu je napr. tu:
http://mewelding.com/tig-welding-alumin ... -negative/
no dovolím si lehce nesouhlasit
možná že to NĚJAK jde
ale ďábel je jako vždy skryt v detailu
ta záporná půlvlna na materiálu velmi intenzivně odstraňuje kysličníky a svinstvo
tj. asi by to šlo omezeně na dokonale čistém materiálu, např. čerstvě oškrábaném AlMg plechu
jinak sebemenší závan okolního vzduchu obsahujícího kyslík, např. způsobený nárazem proudu argonu na nějakou hranu svařence a tím vyvolaným zavířením a pod. okamžitě způsobí na svarovém kovu vznik blány kysličníků a konečná
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2935
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 2. 2019, 10:59

kenybz píše: 28. 2. 2019, 10:40 Taky to nemusí být pravda co si napsal ...
U MMA je sice pro začátečníka složité vůbec zapálit a udržet oblouk, Ale svařování je relativně pomalé a snáz se hlídá tavná lázeň. Další věc je jednoduché nastavení. Jsou tu samozřejmě i problémy elektrody musí být vysušené. Když je ruka nejistá, nebo se zvolí špatný postup tak se struska dostane pod lázeň atd
U MIG MAG zase nemusíš řešit zapalování oblouku, ale musíš umět mašinu nastavit a není jen o tom že to koktá a nebo krásně srší. Svár musí být provařený. Za další je to několikanásobně rychlejší než MMA takže začátečník má co dělat aby "viděl tavnou lázeň" Většinou svár kontroluje až pak.
Tig je nejnáročnější úplně na všechno. Od přípravy materiálu přes volbu elektrod a přídavného materiálu, broušení elektrod, ochranný plyn, nastavení a pak ty "ruky" i zkušený svářeč se při přechodu na tig musí učit mnoho nových věcí.
Ale co se možností týká hlavně u oprav a návarů, tak nejlepší možnosti jsou s tigem.
Proč řešit u MIG MAG tvrdé pájení?
V některých případech je to pomalé a když jsem například vyplňoval tvrdou pájkou díru ve svěráku o průměru 20mm do hloubky 25mm tak s tigem by to za 1. dlouho trvalo a za 2. je problém v tak hluboké "malé" díře se tam s hořákem dostat a udržet oblouk elektroda má tendenci házet oblouk do boku atd.
Každá metoda má své specifika v něčem výhody v něčem nevýhody
To není jen můj postřeh, to je obecný názor. A myslel jsem tím samotné svařování, ne nastavování mašiny. U metody MIG/MAG jsem počítal se synergií; tam nastavíš tlouštku materiálu a zbytek si stroj sám dopočítá. Takovejch mašin je teď hodně, každej to tlačí. Jinak k manuálnímu cočku jsou tabulky na nastavení, takže taky žádná věda.
Pájení s TIGem proto, že kupuješ jeden-dva dráty a ne celou špuli za dlouhý peníze. Je to pomalý, samozřejmě. Pokud bych chtěl vyplnit velkou díru v litině a odhadl bych, že na to padne půl špulky drátu, tak bych vzal taky MIG.

testone: zverodoktor to napsal úplně přesně; když přehodíš u TIG polaritu, tak se ti ta lázeň čistí taky, a sakra dobře, ale upaluje se elektroda. Takže se nouzově dá použít řádově tak do 20A.
Naposledy upravil(a) pafik dne 28. 2. 2019, 11:01, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5228
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

28. 2. 2019, 11:01

Jinak MMA je podle mě základ, kdo nezvládá eldu, tak to pak tak vypadá i u ostatních metod. Na elektrodě se pořádně naučíš udržovat lázeň protože se ti do toho sere struska. Je to nejlevnější na vybavení a provoz. Kdo umí vařit eldou, tak si tu dovednost přenese i na ostatní metody, na rychlejším MAGu je to pak znát. Mag svádí jednoduchostí zapálení oblouku a je čistší, ale není to záruka, že to bude dobrý, většinou je to posoplený jak od vlaštovek. Není to jen zmáčknout a zatáhnout.

Pak jak psal keny, nastavení, u elektrody je to jedno kolečko, u COčka už je to kombinace dvou, přítlak kladek a plyn. U tigu je toho ještě o něco víc.

Příprava materiálu by měla být vždycky, akorát elda si toho nechá líbit víc, bordel si z lázně vyplaví. U COčka už může být problém s obloukem. Tig je jasnej.

Ještě platí jedna věc, profesionální svářečka = předpoklad že ji obsluhuje profesionální svářeč, umí si připravit materiál a umí ovládat nastavení stroje.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3349
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

28. 2. 2019, 11:07

v pohodě jen jsem chtěl napsat pohled z jiného úhlu..
ten hliník mám v plánu zkusit DC tigem nikde jsem se o tom moc kloudného nedozvěděl jen že je nato třeba speciální hořák.
O samočištění u AC vím. Taky mě je jasné že větší část proudu se přenese na elektrodu..přikoupím 3,2 elektrodu + kleštinu a s vodou chlazeným hořákem to na menší proud nějak pujde..jestli dobře, nebo špatně o tom pak poreferuju.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5228
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

28. 2. 2019, 11:16

Na litinu je nejjednodušší elektroda, na opravy je ta 86 přímo vyvinutá, nepotřebuje předehřev, když se dodržuje postup tak nic nepraská. Neprská, oblouk je klidnej.

Se synergií jsem párkrát něco dělal, a vadilo mi, že na analogu jsem schopnej přímo reagovat podle zvuku si přidám, uberu a nejradši bych bych měl V/A na hořáku + Joby, ale to si budu muset ještě počkat.

Synergie mi přijde jako vstřícnej krok k hobby uživatelům
Naposledy upravil(a) DwPetr dne 28. 2. 2019, 11:23, celkem upraveno 1 x.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2935
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 2. 2019, 11:17

DwPetr píše: 28. 2. 2019, 11:01 Jinak MMA je podle mě základ, .....

s tím bych souhlasil

Pak jak psal keny, nastavení, u elektrody je to jedno kolečko, u COčka už je to kombinace dvou, přítlak kladek a plyn. ...

přítlak kladek nastavíš jednou na typ a průměr drátu, a je na to v návodě, jednoduchej postup. S plynem je to totéž, 10x průměr drátu v litrech. A venku se používá trubička, protože jinak musíš dát kolem zábrany, aby ti vítr neodfouknul ochranou atmosféru. Razantní zvýšení průtoku co2 obvykle nepomůže, protože se tím začne strhávat do té atmosféry vzduch.

Příprava materiálu by měla být vždycky, akorát elda si toho nechá líbit víc, bordel si z lázně vyplaví....

Prdlajs, snadno si do lázně zaneseš strusku z té elektrody. To se ti u cočka nestane, pokud nepoužíváš trubičku s vlastní ochranou. Pokud jsi myslel očištění svařovaného materiálu, nepostřehl jsem rozdíl mezi MMA a MAG.

Ještě platí jedna věc, profesionální svářečka = předpoklad že ji obsluhuje profesionální svářeč, umí si připravit materiál a umí ovládat nastavení stroje.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5228
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

28. 2. 2019, 11:56

Jenže v praxi nemáš na nějaký měnění drátu čas, a ani ho nemáš, postavíš větru do cesty plechovku a zvedneš průtok. Na stoupačku a nad hlavou přehodíš hubici zvedneš průtok a jedeš. Není to o tom že ho razantně zvyšuješ oproti tomu teoretickýmu výpočtu, ale zvyšuješ ho když si ho na ty dílně stáhneš z 8mi třeba na 6. Tam jsou ty úspory. Pokud to nedělá bordel, tak je zbytečný toho tam valit víc než je nutný.

To že je elda odolnější vůči nepřipravenýmu mám vypozorovaný, protože třeba na rezu líp chytá oblouk, líp ho drží, a tím že je pomalejší, tak tu lázeň dýl udržím na místě a má to čas se vyplavit. To že máš strusku ve sváru je špatným vedením, většinou rychle.

U COčka, aspoň teda u mýho mám s nepřipraveným trochu problém, protože elektronika se snaží oblouk řídit podle zpětný vazby a když ji to kope, tak je to nestabilní. A držet dýl při mým nastavení je díra durch, mám ho vysolený vejš a sílu materiálu kompenzuju posuvem hořáku.

A to je přesně to čím chytřejší (profi) svářečka, tím ji ty podmínky musím udělat. Hloupý odbočce je to jedno, ta tam pere co nakrouťíš. Mám dvě 300A Cočka vedle sebe, jedno řízený a jedno odbočkový.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2935
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 2. 2019, 1:10

U trubičky to není jen o výměně drátu, ale taky o výměně kladek a přehození polarity :)
Vařil jsem vloni zakrytí garážového stání z jaklů a jelikož je to dlouhý, musel jsem venku na kozách. Když foukalo, tak jsem nevařil. Vítr to odfouknul, i když jsem to zkoušel se změnou průtoku.
Mimochodem, šetřit na co2 mi připadá bejt při jeho ceně ptákovina; naplněnej hasičák už mám dost dlouho a pořád nějak neubejvá :) . Jo směs, to je něco jinýho. Ta je drahá, tam se to vyplatí.
Já jsem v praxi fakt žádnej rozdíl MMA-MAG nezaregistroval. Nepočítám, když máš na tom půlmilimetrovou vrstvu rezu; tam pak může bejt elektroda opravdu lepší, protože s ní tu rez omlátíš, to s tenkým drátem nejde. Ale takovej bordel bys zase mít na materiálu neměl.
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“