Ta je v tom, že EU a stát chce modeláře a jejích činnost zregulovat. Místo toho aby se modeláří sjednotili, tak se rozhádali...
Modelářská vrchnost si to prolobovala tak, že všichni co chtěji modelařinu provozovat legálně se budou muset "dobrovolně" organizovat ve svazu, tj. upsat se té vrchnosti, jinak mají utrum, pokud tedy nechtějí přispívat do rozpočtu masnýmí pokutami začínajícími tuším na 50 000,- Kč/přestupek
Môžeš to trochu vysvetliť? Nechápem to. Čo sa dá regulovať na modelárčení a prečo? Prečo sa majú modelári organizovať? Čo je cieľom?
jean píše: ↑8. 8. 2022, 1:22
Môžeš to trochu vysvetliť? Nechápem to. Čo sa dá regulovať na modelárčení a prečo? Prečo sa majú modelári organizovať? Čo je cieľom?
Napriklad provoz bezpilotnich dronu / letajicich objektu. Ve zkratce registrace provozovatele, absolvovani dane urovne vycviku + certifikace (zatim "online studium a test zdarma nebo clenstvi v modelarskem klubu", do budoucna nelze vyloucit zmeny). A s tim souvisejici pojisteni a dalsi legrace.
V Nemecku si clovek uz pred patnacti lety nezaletal bez papiru a mastne pojistky, tady se to moc neresilo. Ale s tim jak masivne zlevnily letajici kramy je tu holt snaha to nejak regulovat.
no
on je sakra rozdíl mezi 100 g hrstičkou špejlí a trochou potahovacího papíru s pohonem gumovým svazkem a maketou B747 o rozpětí 5 m a hmotnosti v desítkách kg s pohonem modelářskými proudovými motory
ta 747 je samozřejmě extrém
ale dvou-třímetrová 10+ kg vážící RC letadýlka létající 200 km/hod jsou docela běžná záležitost
všechno jsou to letecké modely
no a protože i mezi lidem modelářským je stejné množství kreténů co nedomýšlí své činy a neberou ohled na okolí jako kdekoli jinde, tak někdo vymyslel nějakou regulaci
jako ve všem
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Osobne bych tipl ze jde hlavne o to, ze cely cirkus musi nekdo ridit, bude mit slusne placene misto kde nebude muset nic delat a mit za nic zodpovednost, svou sekretarku, sluzebni auto, par podrizenych referentu...
Ohľadom dronov sú tu isté legislatívne problémy. Teoreticky príklad: dron spadne na čelné sklo auta idúceho po diaľnici, sklo sa rozbije, auto havaruje / alternatívne spôsobí dopravnú nehodu na diaľnici, alternatívne reťazovú. Kto je za to zodpovedný? Z koho poistky / z koho vrecka sa budú platiť škody? V prípade úmrtia v dôsledku nehody kto je zodpovedný?
Je to uplne stejne jako kdyz na auto spadne treba z baraku kvetinac nebo z mostu kus betonu. Nevim proc zasirat pravni rad dalsim nesmyslem ktery by resil kdejakou picovinu. Pak nikdo nebude vedet jestli ma skodu resit podle obcanskopravnich predpisu, zakonu o dronech, trestniho zakonniku... Bez pravniku jsi v prdeli.
Jerguš, ak dron padne na auto, tak sa to rieši z poistenia zodpovednosti domácnosti, ak ju majiteľ má. Ak nemá, tak smola, cvaká na základe OZ.
Ak by bolo treba toho riaditeľa k združeniu modelárov a v ponuke je teda plat, auto a sekretárka, tak sa hlásim. Mal som model Komar na gumičku, to by na kvalifikáciu mohlo stačiť, ked na poslanca stačí byť neúspešnou tenistkou.
""Točí se to" kolem uvolnění vzdušného prostoru LKR10 - UAS do 120m pro komerční využití. Ono se o tom sice zase tolik moc nemluví, ale ten tlak komerční sféry na změnu legislativy je opravdu obrovský, tohle prostě modeláři nemají šanci dlouhodobě legislativně vyhrát, ani ti kluboví s dočasnou vyjímkou."
Zde obrázek proč se to děje a co nás všechny čeká.
Provozovat tohoto koníčka po vylepšení EU nařízení v místním parlamentu bude nesmírně problematické. Zbudou pouze zmíněné špejličky potažené papírem s celkovou hmotností do 250g.
Více o tom co musí děda splnit když si půjde s vnoučkem hodit RC letadýlko na louku za barák a jaké za nesplnění hrozí flastry už zde: http://www.rcfree.eu/viewtopic.php?p=7637#p7637