MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
-
- Příspěvky: 3435
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
Ja mám tie emeny 2 , obidve na originálnych stoloch. Staršia má stôl z laťovky z dýhou, ten je už trochu zosušený. Trocha lepidla pomohla. Novší má stôl z DTD, vyzerá otrasne, lebo lamino sa samozrejme kde tade olamuje, ale celkom drží aj po pár sťahovaniach.
Tie stoly niesú nič moc, ale mne fungujú dobre. Sústruh je aj tak na nich viacmenej položený a upevnený sa smiešnych nožičkách s plastu 3 skrutkami tuším M8.
Novšej emene som pridal frekvenčný menič, predlohu som zachoval, nakoľko motor pri nízkych otáčkach nemá silu napríklad na závitník. S predlohou to ide parádne, minimum mám tuším okolo 40 otáčok na vretene. Ako píšu kolegovia predomnou, mám stále nastavený nejaký stredný prevod. Ak občas potrebujem naozaj pomalé točky, remeň prehodím (tak 2 x do roka)
Frekvenčný menič zvýši komfort práce tisíc násobne.
Ovládanie mám masívnejším 3 polohovým páčkovým prepínačom (1-0-1), ktorý je na pravých dvierkach, na páčke je nalepená epoxidom predlžovacia rúrka s bakelitovou guličkou a ovládam zapínanie( a chod) vretena vpravo-vľavo ako na väčších strojoch pohybom páky naho a nadol zo stredovej polohy, kedy stroj stojí. Pridal som brzdný odpor, vreteno sa zastaví pri nižších otáčkach prakticky okamžite, čo je ideál na rezanie závitov nožom. Toto je bez meniča naozaj dosť opruz, vďaka zotrvačnosti predlohy a absencie brzdenia.
Ja mám tie emeny 2 , obidve na originálnych stoloch. Staršia má stôl z laťovky z dýhou, ten je už trochu zosušený. Trocha lepidla pomohla. Novší má stôl z DTD, vyzerá otrasne, lebo lamino sa samozrejme kde tade olamuje, ale celkom drží aj po pár sťahovaniach.
Tie stoly niesú nič moc, ale mne fungujú dobre. Sústruh je aj tak na nich viacmenej položený a upevnený sa smiešnych nožičkách s plastu 3 skrutkami tuším M8.
Novšej emene som pridal frekvenčný menič, predlohu som zachoval, nakoľko motor pri nízkych otáčkach nemá silu napríklad na závitník. S predlohou to ide parádne, minimum mám tuším okolo 40 otáčok na vretene. Ako píšu kolegovia predomnou, mám stále nastavený nejaký stredný prevod. Ak občas potrebujem naozaj pomalé točky, remeň prehodím (tak 2 x do roka)
Frekvenčný menič zvýši komfort práce tisíc násobne.
Ovládanie mám masívnejším 3 polohovým páčkovým prepínačom (1-0-1), ktorý je na pravých dvierkach, na páčke je nalepená epoxidom predlžovacia rúrka s bakelitovou guličkou a ovládam zapínanie( a chod) vretena vpravo-vľavo ako na väčších strojoch pohybom páky naho a nadol zo stredovej polohy, kedy stroj stojí. Pridal som brzdný odpor, vreteno sa zastaví pri nižších otáčkach prakticky okamžite, čo je ideál na rezanie závitov nožom. Toto je bez meniča naozaj dosť opruz, vďaka zotrvačnosti predlohy a absencie brzdenia.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
-
- Příspěvky: 813
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Řezné oleje bývají řepkové. Oleje na vyprážanie jsou celkem vhodné. Soustruhu myslím nemají jak uškodit. Snad jen mohou zaschnout a pak se hůř otírají, ale to platí hlavně u lněného.
Také jsem měl právě stůl dřevotřísky a už byl dost rozvyklanejzverodoktor píše: ↑14. 8. 2023, 11:03 Novší má stôl z DTD, vyzerá otrasne, lebo lamino sa samozrejme kde tade olamuje, ale celkom drží aj po pár sťahovaniach.

Poprvé jsem však svařoval takhle tlustý materiál, do teď jsem svařoval 0.7-1,2mm, tak na některý sváry úplňe pyšnej nejsem

Emenku jsem nechával přebrousit lože a zaškrabat supporty. Barvu jsem už tedy udělal taky novou, když jsem měl soustruh rozebraný, šlo to dobře.
Mazací zátky vyvrtávám (vrták tak na vnitřní průměr zátky), když nepovolí už vrtákem, tak do ní říznu závit a vytáhnu ji.
Zapomněl jsem Charonovi poďekovat, páč jsem elektrikář jako stehno. Bez jeho veliké pomoci by elektrika ve skříňce vypadala dost jinak

Brusne runo a petrolej.
Tie runa su v roznych zrnitostiach.
Pouzival som aj mosadzny kartac, ale hladaj mosadz nie kefu so zltym ocelovym drotom.



Těch úprav mám víc. Motor 750W s měničem a brzdným odporem. Převod "trochu do pomala", tedy v základu na 50Hz cca 1000 ot/min. Pracovní otáčky 40-2100 ot/min. K ovládání FM jsem použil původní vačkový přepínač a přidal pouze potenciometr a ltačítko hlavního vypínače. Otáčkoměr mi přišel naprosto zbytečný. Druhá důležitější a i mnohem složitější úprava byla v odstranění planetové převodovky. Hluk z ní mě postě ničil.


Nakonec jsem se rozhodnul (a správně) nevratně upravit boční skříň s koly tak, že jsem mohl přes spojku propojit krokový motor a posuvovým šroubem napřímo a na vřeteno dát IRC. Tím pádem mohu posuv nože nastavit na optimum opět pouhým pootočením knoflíku. No a když je řízený motor posuvu tak už není od věci udělat i závitování. A třeba elektronický stavitelný doraz. Nakonec jsem přidal ještě na obě osy DRO a i ten otáčkoměr.

Chalani, dakujem krasne za reakcie.
Postupne sa vyjadrim. Dnes som isiel pozriet ten stol, co som vcera zlepil a som nadseny. Ani sa to nepokne, nezakyve, nevrzne. To lepidlo Titebond je skvele - je disperzne, ale stuhne uplne na kamen a prenika aj do struktury dreva. Mam stolik z latovky, ak by bol z drevotriesky, isto by som sa do toho nepustal. Neznasam drevotriesku.
Pridavam zopar fotiek (stol je hore nohami)
1. Ako som spominal, do capovaneho spoja som navrtal 2mm diery a trosku zosikma, nech je tam najvacia stycna plocha medzi doskami. Do dier som potom injekcne dal lepidlo 2. Medzi pracovnu dosku a bocne steny som dal hranolceky a rovnako prilepil. Skrutky su skor, aby do bolo stiahnute a nemusel som pouzivat tolko svoriek. 3. Na spodnu stranu som dal silnesie hranoly. 4. Dozadu som este pridal priecne dosku, pre lepsie spevnenie pri posobeni bocnych sil. 5. Hornu priecnu dosku som rovnako podlepil. 6. Aj sokle.
Postupne sa vyjadrim. Dnes som isiel pozriet ten stol, co som vcera zlepil a som nadseny. Ani sa to nepokne, nezakyve, nevrzne. To lepidlo Titebond je skvele - je disperzne, ale stuhne uplne na kamen a prenika aj do struktury dreva. Mam stolik z latovky, ak by bol z drevotriesky, isto by som sa do toho nepustal. Neznasam drevotriesku.
Pridavam zopar fotiek (stol je hore nohami)
1. Ako som spominal, do capovaneho spoja som navrtal 2mm diery a trosku zosikma, nech je tam najvacia stycna plocha medzi doskami. Do dier som potom injekcne dal lepidlo 2. Medzi pracovnu dosku a bocne steny som dal hranolceky a rovnako prilepil. Skrutky su skor, aby do bolo stiahnute a nemusel som pouzivat tolko svoriek. 3. Na spodnu stranu som dal silnesie hranoly. 4. Dozadu som este pridal priecne dosku, pre lepsie spevnenie pri posobeni bocnych sil. 5. Hornu priecnu dosku som rovnako podlepil. 6. Aj sokle.
Dakujem, som kludnejsi!soustružník píše: ↑14. 8. 2023, 11:25 Řezné oleje bývají řepkové. Oleje na vyprážanie jsou celkem vhodné. Soustruhu myslím nemají jak uškodit. Snad jen mohou zaschnout a pak se hůř otírají, ale to platí hlavně u lněného.
Vyborne, dakujem!
Ten brzdny odpor je dobry napad, urcite to tam doplnim. A chvalim za pouzitie povodneho prepinaca, mne sa to tiez paci. Ten packovy prepinac kolegu vyssie mi pride velmi jemny - poznam tie prepinace. Pouzivam to na nastrojovych zosilnovacoch, ale tu chcem nieco robustnejsie.
-
- Příspěvky: 3435
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Prepínač bol víkendová núdzovka, kým vyrobím nejakú robustnejšiu konštrukciu, ktorá bude spínať trebárs mikrospínače. No a už je tam 2 roky a zatiaľ funguje
.
Ja čistím tiež rúnom, ale miesto petroleja používam WD40, ktorý býva po ruke. Aj trochu lepšie voní, v zložení a účinku na hrdzu zásadný rozdiel s petrolejom nieje.
Pri youtubových potulkách som narazil na amrického chlapíka reparujúceho starú magnetku a na hrdzavú liatinu používal odhrdzovač Evapo-Rust. Na liatinovú plochu dal savý papier, zvlhčil evapo-rustom a zakryl potravinovou fóliou. O pár hodín hrdza bola fuč, liatina ako nová.
Evapo-rust podľa návodu nenarušuje kovy, dokonca ani neželezné ( ani v prípade kombinácie so železom), je u nás dostupný. Trochu drahší. Skúšal som na pár veciach, celkom sa mi páči .

Ja čistím tiež rúnom, ale miesto petroleja používam WD40, ktorý býva po ruke. Aj trochu lepšie voní, v zložení a účinku na hrdzu zásadný rozdiel s petrolejom nieje.
Pri youtubových potulkách som narazil na amrického chlapíka reparujúceho starú magnetku a na hrdzavú liatinu používal odhrdzovač Evapo-Rust. Na liatinovú plochu dal savý papier, zvlhčil evapo-rustom a zakryl potravinovou fóliou. O pár hodín hrdza bola fuč, liatina ako nová.
Evapo-rust podľa návodu nenarušuje kovy, dokonca ani neželezné ( ani v prípade kombinácie so železom), je u nás dostupný. Trochu drahší. Skúšal som na pár veciach, celkom sa mi páči .
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Vyborne! Zapisujem si do zapisnicka, co mam na MN80 vyhradeny.
***
Moj orig. motor ma 250W a oska ma 14mm na priemer. Ak by som tam dal podla rady 550W motor, tak uz musim vymenit dvojtu remenicu, pretoze tie motory maju 19mm osku.
Ako ste to riesili vy? Mohol by som vyuzit staru a povodnu remenicu, ak by som pouzil motor 0.37kW - ten ma osku este 14mm. Len... ci je to taky posun..
***
Remene som tu na fore nasiel, ze AVX10. Predloha ma 800mm a k vretenu 1180mm.

***
Moj orig. motor ma 250W a oska ma 14mm na priemer. Ak by som tam dal podla rady 550W motor, tak uz musim vymenit dvojtu remenicu, pretoze tie motory maju 19mm osku.
Ako ste to riesili vy? Mohol by som vyuzit staru a povodnu remenicu, ak by som pouzil motor 0.37kW - ten ma osku este 14mm. Len... ci je to taky posun..
***
Remene som tu na fore nasiel, ze AVX10. Predloha ma 800mm a k vretenu 1180mm.
-
- Příspěvky: 3435
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
S remenicou ti neviem poradiť, motory som nemenil. Tie remene sa menili podľa roku výroby. Staré emenky mali obyčo kliňák 10 mm, novšie remeň Polyflex, tuším 7 mm. Kliňák je celkom fajn kvôli ohybu dať remeň s vnútroným ozubením.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Ja osobně bych ten motor vyměnil za těch 550W. Aby jsi při použití FM měl dostatečnou sílu i při pomalých otáčkách. Zároveň bych tam dal modernější motor který zvládne i vyšší frekvence klidně i 150Hz (alespoň tak jsem to řešil já). Když totiž zpřevoduješ řemenice do pomala cca těch 1:2, tak základní otáčky budeš mít 700 ot/min. Při zachování rozsahu 2000 ot/min jsem tedy musel mít 150Hz. Podle tvého popisu máš stařší typ, který měl tuším max. 1600 ot/min. Pokud budeš měnit motor + FM, šel bych osobně do možnosti abych měl těch 2000 ot/min.
K řemenici, tu bych si nechal upravit stávající na otvor 19mm.
K řemenici, tu bych si nechal upravit stávající na otvor 19mm.
No stopkový hříbek zamáčkneš i jinou částí těla, když je průser, ten bakeliťák ne
A hlavně si ujasni, jak jde nastavit tvůj fm, na některých nejde zvolit že ovládací signály jsou trvalá log 1 pro fw a rev a fungují jen na impuls a třeba stop musí být rozpínací... Zkrátka aby ro bylo uchoditenlé

A hlavně si ujasni, jak jde nastavit tvůj fm, na některých nejde zvolit že ovládací signály jsou trvalá log 1 pro fw a rev a fungují jen na impuls a třeba stop musí být rozpínací... Zkrátka aby ro bylo uchoditenlé

SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Charon: Jasne, s elektrickymi vecami nemam problem.
To len neviem najst?
Zatial mi pride pre mna najrozumnejsie kupit 0.37kW @ 1400 ot/min:
https://vyboelectric.sk/obchod/elektrom ... -electric/
Bude to kompromis medzi 550W a originalnym 250W. Nemusim prerabat/davat vyrabat remenicu, alebo posuvat kolajnice na prichytenie motora. Pripadne nedostatky by som vyriesil prehodenim remena.
Tiez by som tam radsej videl silnejsi motor, to je fakt.
Ja som si nejako naivne myslel, ze nie je problem kupit remenicu, ktora sa vyraba na standardizovany rozmer hriadela motora. Ale presiel som viacero stranok a nenasiel som nic - respektive filtre su nepouzitelne. Do tej upravy remenice sa mi velmi nechce, kedze ju znicim a chcem mat aj plan Bcapajev píše: ↑16. 8. 2023, 5:57 Ja osobně bych ten motor vyměnil za těch 550W. Aby jsi při použití FM měl dostatečnou sílu i při pomalých otáčkách. Zároveň bych tam dal modernější motor který zvládne i vyšší frekvence klidně i 150Hz (alespoň tak jsem to řešil já). Když totiž zpřevoduješ řemenice do pomala cca těch 1:2, tak základní otáčky budeš mít 700 ot/min. Při zachování rozsahu 2000 ot/min jsem tedy musel mít 150Hz. Podle tvého popisu máš stařší typ, který měl tuším max. 1600 ot/min. Pokud budeš měnit motor + FM, šel bych osobně do možnosti abych měl těch 2000 ot/min.
K řemenici, tu bych si nechal upravit stávající na otvor 19mm.

Zatial mi pride pre mna najrozumnejsie kupit 0.37kW @ 1400 ot/min:
https://vyboelectric.sk/obchod/elektrom ... -electric/
Bude to kompromis medzi 550W a originalnym 250W. Nemusim prerabat/davat vyrabat remenicu, alebo posuvat kolajnice na prichytenie motora. Pripadne nedostatky by som vyriesil prehodenim remena.
Tiez by som tam radsej videl silnejsi motor, to je fakt.
kup si kus hliníku a tu řemenici si vytoč
při troše snahy to na té MN uděláš
při troše snahy to na té MN uděláš
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Existují i motory "se zvýšeným výkonem" // jsou prodloužené // a ty mají hřídelku 14 mm :
https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html
Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.
Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.
https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html
Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.
Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.
-
- Příspěvky: 1046
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
prozradím Ti malé tajemství - rukama mi prošly 80tky čtyři, na všech jsem sám dělal a víc než dost. Jednu dobu (kdysi) se na ní dokonce dělaly i malé serie - typicky třeba 500ks.
Ta poslední, co jí provozuju aktuálně, má ten malý původní motor a měnič a nějak jsem si nevšiml
že by mě výkon motoru limitoval.
Prostě 98% času stejně dělám na ten druhý nejvyšší převod, když je třeba řezat závity (jak kudlou k čelu, tak závitníkama nebo očkama nebo hlavou), tak akorát přeřadím na ten nejnižší převod a nebo ten druhý - no a pak to bezproblémů utáhne i ostrou M8 - momentu to má na smysluplné práce dostatek. Spíš je problém s perem (nebo čepy u páky) na pinole, řemenama, tuhostí mašiny a s tím, jak "drží" ta dost vyložená 80 univerzálka. Přeřadit dolu je otázka asi tak 5
sec.
Když tam dáš ten 550W motor bez možnosti převodu, tak si tam nastav ty třeba 3Hz, a hned uvidíš (i tak budeš na podstatně vyšších otáčkách než po té předloze) a stejně to potáhne napikaču, protože při nízkým kmitočtu z asynchronního xxxxx
bič stejně neupleteš.
Ta poslední, co jí provozuju aktuálně, má ten malý původní motor a měnič a nějak jsem si nevšiml

Prostě 98% času stejně dělám na ten druhý nejvyšší převod, když je třeba řezat závity (jak kudlou k čelu, tak závitníkama nebo očkama nebo hlavou), tak akorát přeřadím na ten nejnižší převod a nebo ten druhý - no a pak to bezproblémů utáhne i ostrou M8 - momentu to má na smysluplné práce dostatek. Spíš je problém s perem (nebo čepy u páky) na pinole, řemenama, tuhostí mašiny a s tím, jak "drží" ta dost vyložená 80 univerzálka. Přeřadit dolu je otázka asi tak 5

Když tam dáš ten 550W motor bez možnosti převodu, tak si tam nastav ty třeba 3Hz, a hned uvidíš (i tak budeš na podstatně vyšších otáčkách než po té předloze) a stejně to potáhne napikaču, protože při nízkým kmitočtu z asynchronního xxxxx
