Cínové odlitky
- Gulliver64
- Příspěvky: 459
- Registrován: 1. 8. 2010, 7:52
- Bydliště: Kuřim
cín nemá příliš velkou pevnost, toho vojáčka na obrázku (ruce, nohy) ohnou i poměrně malé ručičky
pokud je ale cínový odlitek trochu mohutnější, už jakousi pevnost má, viz cínové nádobí.
odlitky ve tvaru coinu (mince), pokud budou mít sílu tak 2 až 3mm, budou dostatečně pevné vzhledem k jejich účelu (předpokládám že se jedná o geocaching).
pokud je ale cínový odlitek trochu mohutnější, už jakousi pevnost má, viz cínové nádobí.
odlitky ve tvaru coinu (mince), pokud budou mít sílu tak 2 až 3mm, budou dostatečně pevné vzhledem k jejich účelu (předpokládám že se jedná o geocaching).
- Gulliver64
- Příspěvky: 459
- Registrován: 1. 8. 2010, 7:52
- Bydliště: Kuřim
životnost formy z lukoprenu je ovlivněna mnoha faktory.
dle mé zkušenosti je dosti limitujícím faktorem tloušťka stěny odlitku, čím silnější, tím horší pro formu. další nepříjemná věc je tepelná roztažnost lukoprenu, po několika odlitcích je do té míry forma "napuchlá" že mění tvar odlitku. já vždy dělal tak 5-10 odlitků po sobě do jedné formy a potom jsem ji odložil a lil jsem jiný odlitek do jiné formy.
pro kvalitu odlitků a i pro životnost formy je dobré nanést na funkční části formy jemný grafit ( stačí našmirglovat trochu měkké tužky), osvědčil se mě jemný malý štěteček ze šminek (pozor na manželku/partnerku - nevracet ). cín nepřehřívat a netavit ho více než je nezbytně nutné, dlouhodobé působení atmosféry na taveninu ji znehodnocuje (oxidace, naplynění, ...). natavit a do pár minut odlít. pokud pracuji delší dobu a tavím víckrát, tak v kelímku nechat část taveniny (30-50%) a do ní opatrně ponořit !! suchou !! vsázku. brýle a rukavice jsou při takové činnosti naprostou samozřejmostí, že !!?!! a taky nepracovat v obýváku nebo někde kde je vše na co se podívám hořlavé!! záclony hoří až obdivuhodně rychle
dle mé zkušenosti je dosti limitujícím faktorem tloušťka stěny odlitku, čím silnější, tím horší pro formu. další nepříjemná věc je tepelná roztažnost lukoprenu, po několika odlitcích je do té míry forma "napuchlá" že mění tvar odlitku. já vždy dělal tak 5-10 odlitků po sobě do jedné formy a potom jsem ji odložil a lil jsem jiný odlitek do jiné formy.
pro kvalitu odlitků a i pro životnost formy je dobré nanést na funkční části formy jemný grafit ( stačí našmirglovat trochu měkké tužky), osvědčil se mě jemný malý štěteček ze šminek (pozor na manželku/partnerku - nevracet ). cín nepřehřívat a netavit ho více než je nezbytně nutné, dlouhodobé působení atmosféry na taveninu ji znehodnocuje (oxidace, naplynění, ...). natavit a do pár minut odlít. pokud pracuji delší dobu a tavím víckrát, tak v kelímku nechat část taveniny (30-50%) a do ní opatrně ponořit !! suchou !! vsázku. brýle a rukavice jsou při takové činnosti naprostou samozřejmostí, že !!?!! a taky nepracovat v obýváku nebo někde kde je vše na co se podívám hořlavé!! záclony hoří až obdivuhodně rychle
Lukopren je pro odlévání výborný, ale dost se připaluje a forma moc nevydrží. Tomu se dá výborně odpomoci tím, že se do něj při výrobě lukoprenové formy ještě PŘED smícháním s tužidlem přidá práškovitý suřík (oranžový, velmi jemný prášek, chemicky Pb3O4 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Oxid_olovn ... 8Dit%C3%BD ). Lze použít i nějaký jemný kovový prášek (MS, AL) užívaný pro výrobu zlaté či stříbrné barvy, ale se suříkem jsem dosáhl nejlepších výsledků - nejlépe odvádí teplo z místa styku formy s kapalným kovem do hmoty formy. Připomínám, že formy pro odlévání cínu je nutno (i z tohoto důvodu) dělat mohutnější a spotřebují tedy více Lukoprenu než v případě prostého odlévání z (například) Epoxy. Životnost lukoprenové formy s přídavkem suříku lze ještě dále zvýšit tak, že se před nalitím cínu dá na několik minut do mrazáku.
S přídavkem suříku je forma sice o něco tužší, ale odlitky se přesto dají krásně vyloupnout. Zkoušel jsem i vícedílné formy a vydržely mnoho desítek kusů. Odlitky krásně kopírovaly sebemenší detaily, na odlitcích např. lodních vrtulí jsou dobře čitelné jak asi 3mm vysoká písmena jemných reliéfních nápisů výrobce na lopatce, tak i nepatrné chyby na plastovém vzoru vrtule - originálu firmy Graupner.
BTW: Likviduji pozůstalost po tatínkovi a ve sklepě jsem objevil asi 70 kusů kilogamových cihel s vyraženým nápisem CL obsahujících směs cínu, antimonu a olova a určených specielně pro odlévání cínových figurek. Kdysi jsme měli s tátou několik prodejen s elektronikou a cihliček jsme prodali několik metráků, řada lidí si z nich dělala i pájky; tyto si asi tatínek nechal pro případné využití v modelaření. Rád cihličky (nebo část, pár si jich nechám) odprodám - tolik prostě nespotřebuji. Cihličky jsou "fabricky" originálně baleny po deseti kusech...
S přídavkem suříku je forma sice o něco tužší, ale odlitky se přesto dají krásně vyloupnout. Zkoušel jsem i vícedílné formy a vydržely mnoho desítek kusů. Odlitky krásně kopírovaly sebemenší detaily, na odlitcích např. lodních vrtulí jsou dobře čitelné jak asi 3mm vysoká písmena jemných reliéfních nápisů výrobce na lopatce, tak i nepatrné chyby na plastovém vzoru vrtule - originálu firmy Graupner.
BTW: Likviduji pozůstalost po tatínkovi a ve sklepě jsem objevil asi 70 kusů kilogamových cihel s vyraženým nápisem CL obsahujících směs cínu, antimonu a olova a určených specielně pro odlévání cínových figurek. Kdysi jsme měli s tátou několik prodejen s elektronikou a cihliček jsme prodali několik metráků, řada lidí si z nich dělala i pájky; tyto si asi tatínek nechal pro případné využití v modelaření. Rád cihličky (nebo část, pár si jich nechám) odprodám - tolik prostě nespotřebuji. Cihličky jsou "fabricky" originálně baleny po deseti kusech...