

No tak to že u mého S28 je ovládání tlačítky T6 je způsobeno tím, že když byl v roce 1976 v GO tak stávající rozvaděč stroje, který byl doposud umístěn ve stroji (pod tím otvíratelným deklem v levé noze), byl nahrazen rozvaděčem, který byl umístěn mimo stroj. Už se to tady někde řešilo a já sám jsem i dával sken toho dopisu, kterým majiteli stroje tuhle skutečnost sdělovali. Taky tam bylo i nové schéma zapojení. S motory určitě v GO šachovali a nejen s motory. Třeba u mého soustruhu neodpovídají čísla malého pomocného suportu s číslem stroje. A bude toho určitě víc, protože hlavní díly byly vždy číselně označeny jak pozicí ve výkresech tak i číslem stroje.elbarto píše:To je zajimave. Mas rok 1961 mas jeste nebo uz ... nevim co bylo driv ovladani tlacitkama T6. Muj je rok 62 a ma panel ovladani v hohubi sedi s tlacitkama bakelit a motor nikoliv kulatak, ale uz ten zebrovanej. Mozna to je vymena po generalnich opravach. Koukal jsem, ze klestiny byly v ramci zvlastni vybavy, stejna tak jako mozne upravy rychlosti prevodovny na prani do vice pomala nebo vice rychla. Proto stroje bez extra vybavy zrejme nemaji tu upinaci paku. Zbytek v SZ.
![]()
to co popisuješ jako druhé není žádný bastl, že by to někdo dovyrobil, ale základní upínání s kleštinama,Jimmy píše:Klidně to řešte tady, taky si chceme rozšířit obzory.![]()
Na mým SNku mám dopasovaný kleštinový upínání z S28. Na konci vřetena bys měl mít vnitřní závit a z venku drážku na pero. Do toho závitu se přešroubeje takovej váleček se zápichem na segerovku. Pak je přes to celý přendá takovej velkej válec s U držkou v kterým jezděj kameny od tý vtahovací páky. Uvnitř jsou potom takový tři kroužky a tři kuličky a je to celý zajištěný segerovkou. Když používáš kleštinový upínání, tak potom dáš jen skrz tohle a vřeteno tu vtahovací tyč, kterou si předepneš kleštinu a zatažením za páku ji dopneš. Ve vřetnu musíš mít samozřejmě pouzdro. Kdyžtak ti to nafotím, ono se to blbě popusuje.
Každopádně už jsem viděl, že lidi, co to neměli a nějakým způsobem sehnali jen kleštiny si to vyrobili tak, že ve vřetenu maj pouzdro, skrz tyč a na konci vřetena jen takovej rádlovanej hmatník. Každá kleština se potom dotahuje jen ručně na fest tím hmatníkem bez použití páky. Odpadá pak včechna ta montáž na zadní stranu vřetena. Je nutný mít v tom pouzdře kolík, aby se při tom dotahování ta kleština vůči pouzdru neprotáčela.
já netvrdím, že se to nedodávalo originál, jen říkám, že to není správně, pochopitelně je to k vidění, ale ne u našich soustruhůJimmy píše:......... Neviděl jsem ale ještě, že by se u nějakých konvenčních soustruhů používaly přímé kleštiny. Možná jak říkáš u těch automatů. Že to pouzdro vnáší do upnutí zbytečně chybu je mi jasné, jak ale říkám ta varianta s pouzdrem je poměrně běžně se vyskytující.
na S28 je to pochopitelně přímo v manuálu i s vypsáním dílů, posice 21, ono ruční kolo S28-2285, jinak bych nereagovalJimmy píše:............Jen tvrdím, že pokud se to objevilo na S28, tak to stvořil soudruh sám a nikoliv fabrika v Žebráku. Resp. v jakémsi prospektu bylo k S28 v nabídce jen to pákové.
Takže takový soustruh měl ve vřeteni přímo kužel na kleštiny? To potom ale zase neměl morse nebo jiný nástrojový kužel, ne? To takhle měly jen nějaký menší soustruhy pro přesnou mechaniku, revolvery a automaty a nebo se to objevovalo i větších mašin? Pro mě je to novinka, proto se tak ptám. Ještě jsem to takto udělané nikde neviděl.tumlik píše:...pochopitelně je to k vidění, ale ne u našich soustruhů