marekzcke píše: Pro zajimavost. Proc se nemuzou kabely do aut pajet?
ne, není to o vlastnostech cínu,
nakonec je v autě spousta cínových spojů na deskách pod palubkou, v řídících jednotkách, občas světlech atd ...
ale všude, kde drátový spoj vede vzduchem, se používají lisované kontakty. (krimpování)
naražený kontakt má dvě části, jedna sevře vodič přes izolaci a druhá odizolovanou část vodiče.
ta část co sevře vlastní žíly vodiče se kontroluje na správné "utažení" - lednotlivé drátky nesmí být moc volné - pak by to nevyhovělo pevností na trhací zkoušce (a provozu)
ale nesmí být ani stažená tak, aby rozdrtila ty drátky - to by se přeštíply a opět by to nevyhovělo pevností. Navíc má na hranách tvar trumpety, aby se drátky o hranu neustřihly. Za provozu se běžně dělají jak trhací zkoušky tak řezy kontaktu a následně jejich kontrola pod mikroskopem.
Je to odzkoušeno, že jde o nejspolehlivější způsob spojení.
Cínování naopak tvoří ostrý přechod ocínovaných drátků - cínem nejde udělat ta trumpeta. Navíc to jde obtížně ocínovat, aniž by se poškodila izolace vodiče - a tedy další pevnostní místo by selhalo.
+ je to zhoršeno povinností (EU) používat bezolovnatý cín, který má vyšší teplotu tání a proto je vůči izolaci (a elektronickým součástkám) méně vhodný. (+ nikdo netuší, co udělají spoje s bezolovnatou pájkou za 10 let)
I v rozvaděčích pod šroubek se konce lanek necínují, ale mačkají do dutinky - z obdobného důvodu.
(PS - pokud v rozvaděči použijete dutinky, je dobré mít odpovídající kleště - jinak je dobré za lanko opatřené dutinkou a stažené ve svorce šroubkem ... zatahat, občas jde velice lehko vytrhnout.)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů