MN80 přebroušení lože

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
martan69
Příspěvky: 29
Registrován: 4. 2. 2017, 10:02

23. 2. 2017, 9:03

fmodel píše:No a já viděl profíky z renomované firmy kteří zkurvili na co přišli ,majitel platil jak mourovatej.Ale já se na ně nezlobím díky tomu jsem sehnal soustruh S50CNC za pár korun ,a s najetejma 8000 hodinama . :wink: :D
Bohužel takové případy najdeš v každém oboru, prostě není profík jako profík. :)
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

24. 2. 2017, 12:04

Já si myslím, že ten kdo něco umí se nepohrne někam na fórum, aby někomu dával nějaké rady. To platí v každém oboru. Věřím, že i zde je plno lidí co by v ledasčem poradit dokázali, ale prostě know-how se neříká. Jako třeba postup demontáže a montáže víka skříně u horizontky (vím o co jde, taky jsem to dělal :-) ) či jiné. Znám případ, kdy těžká parta měla stěhovat dvoukřídlý trezor. Nebyl zrovna nejlehčí, mám pocit, že měl skoro 2tuny. Trezor měj jet do opravy, neboť jedna západka nešla ovládat. Byl otevřený a obálka s klíčem byla uvnitř. Sejf se podařilo omylem zabouchnout, západka se vysunula a bylo vymalováno. Jel na to tenkrát odborník přes celou republiku. Půl dne předváděl, že zkouší různé postupy a nic. Pak po šichtě ( beze svědků) řekl, že tam ještě skočí něco vyzkoušet a ani ne za deset minut volal ,,máte to otevřené''.

Pak jsou dobráci, co chtějí poradit, ale zase třeba vědí prdlajz a výsledek je ještě horší.

Dneska už také nefunguje oblíbené ,,tady máš Ferneta a vytoč mi tu hřídel v práci'', to už taky někdo myslím psal. U malých věcí třeba ještě možná ano, ale metrovou věc v báglu neproneseš. Všechno je drahý jako prase, to zařízení také něco stálo a musí na sebe vydělat. Znám jen jednu osobu co prodává pomalu levněji než nakupuje, a je to můj nejlepší obchodní partner :-)
Máme to tržní hospodářství. Vyrobíš něco, dáš to na net, prodáš třeba pár kousků, ale za týden to vyrábí někdo jiný za méně. Když k tomu ještě přidáš výrobní postup, jsi hyperblbec.
Sběratel strojů :-)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8341
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 4:13

Myslíš to tak, že všechny rady které jsi zde kdy poskytl, bylo jen náhodné blábolení naprostého mimoně? :D :D :D
Aleš Procháska
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

24. 2. 2017, 5:33

pepobubu píše:
20160219_122509.jpg
Takze vypada to tak,ze to zmeriam este raz hodinkami teta, rovnobeznost loze nerovnosti, kde je ako vydrate. No a potom toskusim doskrabat. Akorat to loze je dosti trvde. Zaskrabaval som nastavovaci klin na pozdlznom suporte, ale to bolo blato :D . Skrabaciu dosticku som pouzil platok zo sustruznickeho noza.
Niekde som cital,ze v tych mikrotrhlinkach po zaskrabani sa lepsie drzi olej. Co je aj naozaj pravda ako som sam zistil.
nějak mi uniká logika, že někdo začně škrabat od klínu, aniž by měl lože hotový - obvykle bývá zvykem :mrgreen: dělat nejprve lože a k němu teprve škrabat (dodělávat) suport.
To, že je klín (pravítko) měkký, bývalo normální, protože obvykle se chtělo, aby se ojížděl klín a ne lože - protože výměna klínu je kupodivu mírně :mrgreen: levnější než oprava lože.
MN-80 mají lože dvojí - starý mají relativně měkký, jako u všech klasických mašin, poslední vyrobené kusy měly lože tvrdé. U nové mašiny se to poznalo na první pohled, mašina s tvrdým ložem je pouze broušená (není zaškrabávaná), a je to ta verze s těma idiotskýma řemenama, co netáhnou, bakelitový dekly.
Mj. cca v roce 1990 jsem jednu z posledních vyrobených jako novou kupoval a osobně přebíral (tehdy se musela koupit přes Rotta).
Tu si troufám tvrdit, nedoškrabeš ani neohobluješ - jedině brousit (suport a pravítko - klín je u ní samozřejmě měkký - ten doškrabaný je).
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10216
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 9:56

capumpor píše:Já si myslím, že ten kdo něco umí se nepohrne někam na fórum, aby někomu dával nějaké rady. To platí v každém oboru. Věřím, že i zde je plno lidí co by v ledasčem poradit dokázali, ale prostě know-how se neříká.
Nejvíc tajemství maj ty co toho moc neznaj a neumí . Ti co jsou nadaný a uměj vědí že i kydž řeknou co vědí druhá strana není schopná to udělat úplně stejně nebo lépe , případně pochopit a pokračovat.Zářnej příklad je ze závodů kdy ti méně znlí vše tají protože ani nechápou co je důležitý a další souvislosti .Jsou některé věci které si nechávám pro sebe, ale to je jen malá část.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
fofo
Příspěvky: 187
Registrován: 4. 2. 2015, 3:21

24. 2. 2017, 10:34

Asi tak. Chytremu napovedz. Blbemu mozes dat cely navod krok za krokom a aj tak bude z toho jelen. No a samozrejme kazdy ma zopar svojich tajnych figlov ktore niesu na predaj.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8341
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 10:46

fmodel píše:Nejvíc tajemství maj ty co toho moc neznaj a neumí .
Já to vidím taky tak :-)
Aleš Procháska
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

24. 2. 2017, 1:20

Nevím jak to kdo pochopil, já se tedy rozhodně za nějakého strojařského odborníka nepovažuju. Pokud ale děláš nějakou činnost, která tě živí tak to rozhodně nebudeš někoho cizího učit. To je úplně normální věc, dělá to tak každý podnikatel. Já už taky dost věcí zničil abych se něco naučil. Teda rozhodně to nebudu psát někam veřejně kde si to může přečíst kdokoliv.
Měl jsem výhodu, že jsem se jako servisák strojů dostal na místa kde jsem různé věci okoukal. A jednou jsem hold podepsal mlčenlivost.
Dobře, tak já také naznačím.
Samozřejmě znám lidi co by takové lože dokázali obnovit. A i větší. Je to totiž jejich podnikání. Myslím, že už se o nich někdo zmiňoval. Firma z plzeňského kraje. I když teď se už zaměřili na větší kalibr a nevím jestli se budou chtít obtěžovat :-) a pokud ano, určitě to nebude za ,,děkuji''.
Sběratel strojů :-)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8341
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 5:15

capumpor píše:Nevím jak to kdo pochopil, já se tedy rozhodně za nějakého strojařského odborníka nepovažuju. Pokud ale děláš nějakou činnost, která tě živí tak to rozhodně nebudeš někoho cizího učit. To je úplně normální věc, dělá to tak každý podnikatel. Já už taky dost věcí zničil abych se něco naučil. Teda rozhodně to nebudu psát někam veřejně kde si to může přečíst kdokoliv.
Ne úplně bych souhlasil. Když někdo něco opravdu umí, tak je to celý komplex znalostí a zkušeností a když některé z nich zveřejní, pořád ještě to neznamená, že tím dává někomu jinému zadarmo možnost umět a dělat totéž. Možná dokonce ani kdyby zveřejnil všechno, tak jej to neohrozí, protože správně ty znalosti použít je ještě těžší než je získat :-) Abych dal nějaký příklad, kdyby třeba Mercedes zveřejnil kompletní výkresovou dokumentaci svého nejlepšího modelu, včetně výkresů forem a přípravků a kompletního popisu technologie a zdrojáků firmware a cnc programů a výčetky nakupovaných dílů, tak si podle toho stejně nikdo v garáži Mercedes nepostaví :-)
Aleš Procháska
RaS
Příspěvky: 8579
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

24. 2. 2017, 5:25

no ale mohlo by to posunout dál třeba renault ferrari případně jinou značku..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10216
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 5:31

RaS píše:no ale mohlo by to posunout dál třeba renault ferrari případně jinou značku..
Myslím že moc ne ,ono už je všechno známé a jde jen o peníze .Proč by Rencek měl dělat Clio jako 500Medvěda ? to by zákazník nezaplatil.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8341
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 5:33

RaS píše:no ale mohlo by to posunout dál třeba renault ferrari případně jinou značku..

Ani tím bych si nebyl úplně jistý. Možná v nějakých detailech. Ale celý úspěch je schovaný v organizaci výroby, vývoje, v managementu jakosti, v obchodních kontaktech, ve způsobu jednání se subdodavateli a ve spoustě takovýchle věcí.
Aleš Procháska
pepobubu
Příspěvky: 26
Registrován: 21. 9. 2015, 7:13

24. 2. 2017, 8:18

prochaska píše:
RaS píše:no ale mohlo by to posunout dál třeba renault ferrari případně jinou značku..

Ani tím bych si nebyl úplně jistý. Možná v nějakých detailech. Ale celý úspěch je schovaný v organizaci výroby, vývoje, v managementu jakosti, v obchodních kontaktech, ve způsobu jednání se subdodavateli a ve spoustě takovýchle věcí.

Aaaale , nejako to tu sklzlo k niecomu, no skratka mimo temy. Povodne si tu niekto pytal radu co s vybehanym loze. Co sa da s tym v kutilovskych podmienkach robit. Kedze ma trapi podobny problem tak som sa pripojil. Az na par prispevkov.... Nejako to tu ide do kopru....
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10216
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

24. 2. 2017, 8:30

pepobubu píše:
Aaaale , nejako to tu sklzlo k niecomu, no skratka mimo temy. Povodne si tu niekto pytal radu co s vybehanym loze. Co sa da s tym v kutilovskych podmienkach robit. Kedze ma trapi podobny problem tak som sa pripojil. Az na par prispevkov.... Nejako to tu ide do kopru....
Do kopru to nejde ,prostě v amaterskejch podmínkách s tím nic pořádnýho neuděláš .Prostě musíš mít přístup ke strojům ,třeba k brusce na plocho správné velikosti a někoho kdo na ní nebrousí jen mlejnky na maso, a opravdu něco umí.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubbez
Příspěvky: 3346
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

24. 2. 2017, 10:39

Ono je to těžké, v současné době už starých strojů není tolik a ty co jsou už mají trochu po sezóně. Taky mám Mn80 rok výroby 1962, je jenom o 8 let mladší než já, ale formu má ještě vcelku dobrou. Byl to ale pátý soustruh, na který jsem se byl podívat. A to jsem vůbec neposuzoval podle ceny. Umím si představit člověka co nasyslí 25 - 30 litrů a koupí si nějakého toho "miláška" a nemá moc na výběr v kvalitě, protože v těhle cenách už to jsou jenom sračky. Po pár týdnech přijde procitnutí a samozřejmě problém, co dál. Zrovna soustruh je sviňa tím, že po přebroušení se totálně rozhodí celá geometrie. To si mnozí majitelé vůbec neuvědomí. Největší problém je, že se oprava nedá realizovat amatérsky. Určitě bych ale nešel do radikálního přebroušení a následných úprav. Pokud je vydřená jen část, jako že většinou jo, tak bych zkusil třeba vadné místo zafréznout a opravit Turcitem. Pokud by to nešlo, tak prodej na náhradní díly. Taky jsem si před pár lety nechal vyměnit v Berlingu motor, když mi odešel a motor stál sice jenom 15T, ale celá oprava 50 !! A myslím, že s tím soustruhem to bude stejné. Přebroušení 20T, ale co dál? Zaškrabat, dobrá ale jak posunu o cca 4 mm šroub na pohon? Ještě je tady koník a vřeteno. A protože na všechno potřebuju stroje a to tak že velké a samozřejmě odborníka, tak to vidím na dalších 20 - 30 za práci. Tohle si ale spousta lidí neuvědomuje. V tuhle chvíli je pak docela reálná rada myslím od Elbarta, dotáhnout to na fest a kde to dře, tak to vzít jemným smirkem. Místní profíci se sice budou hroutit, ale ten bastlíř co to má na stole může být v pohodě.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“