Jo, mal jsem na mysli CUT 3, nahradu za P03. Ne ten stary J3, ktery viskozitou odpovida asi ISO VG32, ten skutecne nepotece vic.
Mazani s28
Musíš lépe číst, v manuálu se píše 15kg,
OL-J10 má hmotnost 0,852kg/litr, takže do rychlostní skříně přijde cca 17,6 litrů oleje.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
No ono není OL-J10 jako OL-J10... Pokud pamatuju, mám ho ještě někde ve skladu, podle starého označení je to hustota normálního strojního oleje, podle nového je to jako voda
Nekamenujte ně za obecné pojmenování, v olejích se nevyznám, jen podle zkušenosti
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Možno zhustol vekom. Niektoré staré oleje boli na to náchylné. Na nejakej stránke predajcu (alebo výrobcu) olejov som čítal odpoveď v poradni, kde sa dopytovalo aký olej podľa starého označenia ide do prevodovky sústruhu, že dnešné oleje majú podľa označenia viskozitu na úrovni dolnej hranice viskozity olejov podľa starého značenia. teda ak by vychádzal z tabuľky napr. olej OL-46, môže sa bez obáv ( je aj vhodnejší) hustejší OL-68.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
zdarec mladenci.
konecne som nasuel navod ktory som tak dlho hladal...
... rozebeal som to aj ja. jasne ze zapecene a zaschnute bez oleja... bez gulicky.. pruzinka zhnita rozpadnuta... atd...
..cistim a cistim a prefukavam.
.. k perfektnemu navodu dolizim foto preco doteka olej este aj po vypnuti pohonu . ja som tam mal eate kus rigy ako filter. samozrejme tvrdy a zaschnuty...
konecne som nasuel navod ktory som tak dlho hladal...
... rozebeal som to aj ja. jasne ze zapecene a zaschnute bez oleja... bez gulicky.. pruzinka zhnita rozpadnuta... atd...
..cistim a cistim a prefukavam.
.. k perfektnemu navodu dolizim foto preco doteka olej este aj po vypnuti pohonu . ja som tam mal eate kus rigy ako filter. samozrejme tvrdy a zaschnuty...
No,že by zhoustnul věkem je klidně možný, znám moc případů,kdy se vazelina ,kterou bylo namazaný ložisko se z něj vysypala.(specielně naše,zajímavé,že prokazatelně žádná ruská ani Shell to nedělala).Nicméně většinou i ta sypací vazelína nějak fungovala a trošku mazala. Tak proč by to nemohl dělat olej..Viz starý mašiny,ze kterých tekl a cestou na zem různě vysychal a oxidoval..zverodoktor píše: ↑19. 1. 2024, 9:45 Možno zhustol vekom. Niektoré staré oleje boli na to náchylné. Na nejakej stránke predajcu (alebo výrobcu) olejov som čítal odpoveď v poradni, kde sa dopytovalo aký olej podľa starého označenia ide do prevodovky sústruhu, že dnešné oleje majú podľa označenia viskozitu na úrovni dolnej hranice viskozity olejov podľa starého značenia. teda ak by vychádzal z tabuľky napr. olej OL-46, môže sa bez obáv ( je aj vhodnejší) hustejší OL-68.
Ad viskozita- upřímně,jde o to,aby tam bylo něco,co maže. Nároky tehdejších strojů na kvalitu jsou minimální, pokud je tam něco bez vody,špon a tekoucí,nikdy nenastane porucha kvůli mazání. Já mám už léta v převodovce frézky převoďák do auta.Tenkrát jsem strojní neměl,tak jsem tam nalil tohle.Časem jsem tam přidal i zbytek nějakýho přípravku proti prolínání-taky z auta:-). Pětadvacet let bez vady. Do vřeteníku brusky jsem zkusmo dal do vřeteníku synťák motorovej,a už pět let bez vady..Až mi dojde řídkej olej do vřeteníku SV půjde i tam..
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ale áno, máš pravdu, čo sa týka starých strojov, sú naozaj nenáročné. Prevodový olej PP u nás na SAV liali do SU32 50 rokov a nič mu nieje. Ale predsalen už som zistil 2 prípady, kedy to úplne jedno nieje.david.2 píše: ↑7. 12. 2024, 10:31
No,že by zhoustnul věkem je klidně možný, znám moc případů,kdy se vazelina ,kterou bylo namazaný ložisko se z něj vysypala.(specielně naše,zajímavé,že prokazatelně žádná ruská ani Shell to nedělala).Nicméně většinou i ta sypací vazelína nějak fungovala a trošku mazala. Tak proč by to nemohl dělat olej..Viz starý mašiny,ze kterých tekl a cestou na zem různě vysychal a oxidoval..
Ad viskozita- upřímně,jde o to,aby tam bylo něco,co maže. Nároky tehdejších strojů na kvalitu jsou minimální, pokud je tam něco bez vody,špon a tekoucí,nikdy nenastane porucha kvůli mazání. Já mám už léta v převodovce frézky převoďák do auta.Tenkrát jsem strojní neměl,tak jsem tam nalil tohle.Časem jsem tam přidal i zbytek nějakýho přípravku proti prolínání-taky z auta:-). Pětadvacet let bez vady. Do vřeteníku brusky jsem zkusmo dal do vřeteníku synťák motorovej,a už pět let bez vady..Až mi dojde řídkej olej do vřeteníku SV půjde i tam..
Ak je v stroji spojka v oleji, tak ak viskozita oleja bude vyššia ako predpísaná, spojka bude zle zaberať a rovnako ak sú v oleji vysokotlaké prísady.
Problém môže byť aj v prípade ak je v stroji mazanie rozstrekom. Hustý olej "nedostrekne".
Použitie motorových olejov aj v modernejších strojoch tu už spomínal Milan199, nevie si ich vynachváliť.
Neviem to posúdiť, ale zaujímalo by ma, či aj v stroji treba motorový olej pravidelne meniť, či nedochádza časom k odlučovaniu a prípadnému vyzrážavaniu rôznych aditív, ktorých v takých olejoch bude výrazne viac ako v bežných ložiskových, či degradácii oleja.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Tohle je tema o mazani S28. Tak uplne na placato - do vreteniku S28 zadny motorak nepatri! Tim mene prevodak. Je potreba maximalni kinematicka viskozita priblizne odpovidajici ISO VG22!david.2 píše: ↑7. 12. 2024, 10:31 ...Ad viskozita- upřímně,jde o to,aby tam bylo něco,co maže. Nároky tehdejších strojů na kvalitu jsou minimální, pokud je tam něco bez vody,špon a tekoucí,nikdy nenastane porucha kvůli mazání. Já mám už léta v převodovce frézky převoďák do auta.Tenkrát jsem strojní neměl,tak jsem tam nalil tohle.Časem jsem tam přidal i zbytek nějakýho přípravku proti prolínání-taky z auta:-). Pětadvacet let bez vady. Do vřeteníku brusky jsem zkusmo dal do vřeteníku synťák motorovej,a už pět let bez vady..Až mi dojde řídkej olej do vřeteníku SV půjde i tam..
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
No to bych nesouhlasil,tyhle předválečný stroje jsou právě to,co jsem měl na mysli..
Naposledy upravil(a) david.2 dne 8. 12. 2024, 8:27, celkem upraveno 1 x.
Tak teda právě v tý frézce je 90H tedy s přísadou EP,ale co jsem se ptal spojky,nestěžovala si.Tak mě napadá,že i FN25 běhá na tohle médium a taky jsem neslyšel žádný stížnosti. Samozřejmě to jsou kvalitnější a dražší oleje, nikomu to nenutím,já to dal protože jsem je měl,kdybych neměl nic a oleje šel kupovat,koupil bych jen ten obyč..zverodoktor píše: ↑7. 12. 2024, 11:08
Ale áno, máš pravdu, čo sa týka starých strojov, sú naozaj nenáročné. Prevodový olej PP u nás na SAV liali do SU32 50 rokov a nič mu nieje. Ale predsalen už som zistil 2 prípady, kedy to úplne jedno nieje.
Ak je v stroji spojka v oleji, tak ak viskozita oleja bude vyššia ako predpísaná, spojka bude zle zaberať a rovnako ak sú v oleji vysokotlaké prísady.
Problém môže byť aj v prípade ak je v stroji mazanie rozstrekom. Hustý olej "nedostrekne".
Použitie motorových olejov aj v modernejších strojoch tu už spomínal Milan199, nevie si ich vynachváliť.
Neviem to posúdiť, ale zaujímalo by ma, či aj v stroji treba motorový olej pravidelne meniť, či nedochádza časom k odlučovaniu a prípadnému vyzrážavaniu rôznych aditív, ktorých v takých olejoch bude výrazne viac ako v bežných ložiskových, či degradácii oleja.
Mazání rozstřikem::-) viděl jsi někdy,ajk to vypadá v takový skříni? Zaručuju,že (pokud tam nebude vazelina a nebudu to zkoušet v mrazu,tak rozstřik bude funguvat na všechny v úvahu přicházející oleje.A právě ty EP přísady zabrání tomu,aby se nějaký bronzový futro přidřelo.
Ad ty synt. mot. oleje- nebojím se moc rychlý degradace,vzhledem k tomu,že mašinu neprovozuju na rozdíl od auta v takovém rozsahu teplot( stroj max 30°?-auto 120°..),tudíž žádná kondenzace vody,taky se olej nesetkává s reziduy tak zvaných paliv a vůbec se k němu ten stroj chová líp.Co je vyzkoušený,že rozpouští úsady- olejoznak na původní olej neukazoval,ale po po pár měsících je v něm už i vidět průtok.Problém může vzniknout jenom ,když to někde rozpustí těsnění(třeba gumový)
Ty moderní oleje mají výrazně kvalitnější základový olej. Jako bonus tam jsou ty přísady. Ty se samosebou vyčerpají provozem i časem. Jak ale píše david2 - zatížení toho oleje je nesrovnatelně menší nežli ve spalovacím motoru. Tedy bych předepsaný časový interval výměny oleje pro spalovací motor = 1 rok, nepovažoval za kritický třeba u toho soustruhu S28.zverodoktor píše: ↑7. 12. 2024, 11:08 ...
Neviem to posúdiť, ale zaujímalo by ma, či aj v stroji treba motorový olej pravidelne meniť, či nedochádza časom k odlučovaniu a prípadnému vyzrážavaniu rôznych aditív, ktorých v takých olejoch bude výrazne viac ako v bežných ložiskových, či degradácii oleja.
Jak ale píše Dawe - u strojů s vřetenem na kluzných ložiskách bych byl opatrný s viskozitou. Hustý olej se nedostane tam kam má // v ložisku // a může být problém.
Ve vřeteníku brusky BPH 20NA // na kluzných ložiskách // mám už pár let olej 0W16 a běhá to bez problémů.
Problém těch motorových olejů je cena. Ostatní parametry jsou výrazně lepší nežli u strojních olejů.
Takže abych odpověděl na dotaz zverodoktora. Vzhledem k tomu, že ty staré stroje mají tendenci téci, bych se spíše soustředil na kontrolu "hladiny" a doléváním se doplní i ty přísady. A raději nemíchat !
Nesouhlasit muzes, ale nerad prosim lidem at takhle experimentujou s vretenikem S28.
S28 ma vreteno ulozene v kluznych pouzdrech, ktera navic nejsou tlakovana cerpadlem, ale jen tihove, nejsou to hydrostaticka ale hydrodynamicka loziska. Kinematicka viskozita protekaneho oleje je u nich naprosto klicova.
A na jakou viskozitu jsou navrzena mas na predchozi strane v grafu- jakykoliv motorak bude mit i pri pokojove teplote 6x vyssi viskozitu. V chladu to uz dela radovy rozdil. A tim i radove mensi prutok.
Dalsi vec je, ze pri realnem stavu S28 a jejich kovovo-lamelovych filtru se takhle viskozni olej na vrchni listu za studena bud nedostane vubec, nebo pozde a v malem mnozstvi. Vse zhorsuji pricpane odtokove kanaly pod olejoznakem a vstupni sitka s klasickym slemem.
V praxi to pak dopada tak, ze kluk koupi S28/S32 a precte si takhle nekde "at da klidne motorak". Nateseny "docasne" naleje 10W40 nebo M6AD co ma doma a loziska pridre nebo rovnou zadre, protoze si mysli ze ta jedna kapka za minutu, ktera po peti minutach slavne kapne olejoznakem je v poradku. A pak na fcb v nasi skupine venovane tem soustruhum shani vreteno s pouzdry. V poslednich letech takhle dopadli uz tri, dvema jsem pomohl splasit ND nebo opravit, jeden S28 sel nakonec pekne po M6AD terapii do srotu.
Nekteri pravda nezadrou, to jsou ti, jejichz pouzdra uz maji takovou nevymezenou vuli, ze ten radove nizsi prutok uz nevadi, tam uz neni co pokazit.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
janura> presne tak. Jeste taky nekdy s viskoznejsim olejem vypadavaji trubicky primo z rozvadece u filtru, pod zadnim deklem. Pak se olej nahoru na listu nedostane uz vubec.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo