lapa píše: ↑9. 1. 2019, 9:10
Mex píše: ↑9. 1. 2019, 9:02
lapa píše: ↑9. 1. 2019, 8:32
Ale nebyly u těch vlačkotraf (pamatuji asi FZ1 Piko) regulovatelné jen ty usměrněné části? Ta střídavá byla myslím pouze pevná 16V - např. na výhybky. Ale možná si špatně pamatuju.
Jo, je to tak.
Ale ta DC část byla dělaná tak, že na vstupu bylo regulovatelné trafo, a to se pak usměrnilo.
Takže vyhodit ten usměrňovač a budeš mít to mít AC.
Tam byl vlastně drátový potenciometr, ne? Pak by to asi vysvětlovalo to, co píšeš.
ne
v tom vláčkotrafu FZ1 je skutečně poctivý regulační transformátor se selenovým (!) usměrňovačem pro tu regulovanou část a oddělené vinutí pro těch 16V st pro výhybky
obě sekundární vinutí jsou galvanicky oddělena od sítě
pro daný účel stačí z té regulované části vytáhnout dva dráty před usměrňovačem a do soklu našroubovat dvě dutinky od banánků
vejdou se tam
naprázdno to bude dávat tak 0-15V, možná trochu víc vzhledem k dnešním 240V v síti, 1A to dá spolehlivě dlouhodobě
skutečně v tom mám selen, je to tak z +-1970 (???), v novějších budou diody (?)
drátové potenciometry byly v ovladačích do dlaně pro autodráhu
....
prodávají se taky +- za 300,- univerzální adaptéry, takové ty se sadou výměnných koncovek
mají zespoda na šroubovák přepínač napětí tuším 3, 4,5, 6, 7,5, 9 a 12v
v těch starších s vinutým trafem (jsou výrazně těžší a větší) je taky trafo s odbočkami a za ním usměrňovač a kondík
vyvést střídavinu před usměrněním a hotovo