Magiho výzkumný ústav

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
HonzaHorka
Příspěvky: 1012
Registrován: 15. 11. 2009, 2:17

5. 1. 2021, 8:30

Elektrika je tak rozsáhlý obor že je téměř nemožné aby jeden elektrikář měl veškerou znalost elektro. Jiné jsou domovní rozvody, jiná je průmyslová instalace, automatizace, VN atd.
Lepší údržbář na větší fabrice pokud je dobrý tak musí mít hodně rozsáhlé znalosti ode všeho, ale takových je opravdu pomalu a brzy nebudou vůbec.
Mladí co přijdou že škol neumějí nic a rok od roku je to ještě horší. Chuť učit se žádná, zodpovědnost také nulová. Vynikají pouze v umění sedět a koukat do telefonu ale peníze by chtěli to jo.
Ti staří před důchodem už bejvaj otrávení a znechucení že jdou dlouho do důchodu a je jim to vše také jedno. Když vidí přístup těch mladejch tak ani naučit nic nechtěj.
Doba je na tohle příšerná.
Sám dělám na Elektroúdržbě a sehnat člověka co pozná kterým koncem zkoušečky se měří je nadlidský úkol.
Milan199
Příspěvky: 3365
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

5. 1. 2021, 8:43

HonzaHorka píše: 5. 1. 2021, 8:30 Elektrika je tak rozsáhlý obor že je téměř nemožné aby jeden elektrikář měl veškerou znalost elektro. Jiné jsou domovní rozvody, jiná je průmyslová instalace, automatizace, VN atd.
Lepší údržbář na větší fabrice pokud je dobrý tak musí mít hodně rozsáhlé znalosti ode všeho, ale takových je opravdu pomalu a brzy nebudou vůbec.
Mladí co přijdou že škol neumějí nic a rok od roku je to ještě horší. Chuť učit se žádná, zodpovědnost také nulová. Vynikají pouze v umění sedět a koukat do telefonu ale peníze by chtěli to jo.
Ti staří před důchodem už bejvaj otrávení a znechucení že jdou dlouho do důchodu a je jim to vše také jedno. Když vidí přístup těch mladejch tak ani naučit nic nechtěj.
Doba je na tohle příšerná.
Sám dělám na Elektroúdržbě a sehnat člověka co pozná kterým koncem zkoušečky se měří je nadlidský úkol.
Tohle je ale ve všech oborech. Kámoš přijímal do firmy obraběče // s maturitou jak jinak //.
Dal mu dvakrát osazenou hřídelku. Tady máš posuvku, támhle je SV18, tady materiál. Udělej náčrtek a podle něj to vyrob.

No v podstatě nezvládl ani ten náčrtek. Na takový vykopávce dělat nebude - on to naprogramuje na PC a vyrobí na CNC. Takhle je to učili ve škole. Pokud nemá firma k dispozici stroj na JEHO úrovni // rozuměj - napíšu kráva a ono to vyrobí krávu // nemá tu co pohledávat.
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2724
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

5. 1. 2021, 9:16

Jo to bohužel taky znám. Většina "študovanejch" obráběčů nemá potuchy jak srovnat svěrák do hodinek.
Nedejbože je postavit ke klasice - to je absolutní nula bodů.
Jednoho kamaráda syn se vyučil obráběčem na SOU a o tom průběhu studia si myslím hodně svoje (nemyslím chybu na straně kluka, ale školy).
Jestli si to BenAsh přečte, tak nám může napsat co se mladej učil v prváku a druháku.
Škola se pyšní sloganem "dokonale vybroušené vzdělání", na FB dává oficiální fotky jak mladík v montérkách zvedá slečnu v montérkách na mostovém jeřábu do vzduchu. Pak není divu, že k tomu ti študenti přistupují, tak jak přistupují - mají to na háku.
Přílohy
71185695_2951229371558059_6026983935525781504_o.jpg
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1408
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 1:34

Je to to tak a je to skutečně tristní. Mladej nastoupil na obráběče kovů a první rok dělali kolečko po všech možných pracovištích školy. Takže se například naučil zapojovat schodišták, zásuvky a podobně. V další části ve školních dílnách vyklepával karoserie a vyvařoval rezavou felicii. Taky se učil kovat a podobné legrace. Chybělo je vaření guláše a pečení buchet. Ve druháku tedy už jako normálně dělal na soustruhu, ale na frézce jen chvíli a o bruskách a pod radši pomlčet, to byla čistá nula. Povinné praxe ve třeťáku si odbyl v zámečnické firmě (tam ho i slušně platili), kde se k soustruhu dostal, ale spíš aby se udělaly panty na branku. Jedna z praxí konaná v místních energetikou se zabývajících strojírnách byla taky zajímavá. Tady máte flexu hoši a ať se ty sváry blejskaj (jo dostali za to oběd).
Per aspera ad astra
Lukas_2
Příspěvky: 580
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 8:34

Tak k tomu si taky něco připíšu :D Sám jsem z SOU obráběč kovů skoro 3 roky.
Prvák: 1. pololetí pilník, pilka, vrtačka. dejme tomu. 2. pololetí soustruhy, frézky, trochu broušení. Řekněme že to celkem ujde.
Druhák: zase soustruhy, frézky, trochu brusky. Zde si to dovolím trochu zhodnotit, co jsme se učili atd.
Brusky- pouze základní operace. Najít rovinu, broušení na rozměr, jednou jsem dělal morse kužel. Na plocho se nemá cenu bavit, jen rozměr (to byla ale nuda !) + orovnávání kotouče
Soustruhy - tam bych řekl že jsme dělali dost věcí. kužely, kalibrované závity, přesné rozměry atd. Řekl bych že na pozici soustružníka byl průměrnej kluk jakž takž připraven. Ale i tak se najdou tací kteří na konci druháku (i třeťáku) nedokáží správně nastavit posuv podle tabulky...
Frézky - co k tomu říct. Na těch starejch zelenejch potvorách bez digitálu dělat něco na přesno pouze pomocí noniusů nejde (často noniusy zadřený atd...) Takže úhlovačka, drážka, úhel, T drážka a finito. Samozřejmě starejma HSS frézama co se rozletí jak s nima člověk chce trošku víc zabrat :D + srovnání svěráku ( a stejně někteří jedinci to ve třeťáku srovnaj řekl bych spíš náhodou :D )
Ale zde pozor. Díky tomu že frézky měl učitel který nás asi chtěl naučit i něco užitečného jsem se dostal k CNC ( ta stará TOSka s max 4000ot, výsuvným vřetenem a stolem manuálně přes M kód a heidenhainem 407 myslím). Žádná hitparáda ale na základ stačí. Dokonce k tomu měl i sondu.
No, díky tomu že jsem byl ve skupině s hromadou idiotů, a tento mistr v nich jaksi neviděl potenciál. tak jsem s ním u toho CNC strávil o dost víc času než ostatní a něco jsem se i naučil.

Třeťák ? - hah, levná pracovní síla ve firmě na seriovce u CNC :/ Aale protože jsem uplně neignoroval co ta mašina dělá a jak to dělá tak jsem i tam dost věcí odkoukal. Určitě to nebyla nejlepší praxe ale řekněme že nějaký smysl měla... ( kdybych se dostal do firmy do které jsem po škole nastoupil tak by to ovšem bylo něco jinýho... )

Teorie ? - zasekla se nejméně 30 let v minulosti. Učitelé bazírují na věcech které se dnes používají tak strašně málo... Rozdělení fréz podle toho pravěkého schéma to jó, ale naučit nás kterou frézu na co použít. Že existují jednobřité které jsou absolutně exkluzivní na hliník, modulární (na závit), rychloposuvové, kukuřicové pro téžké hrubování, atd... Celkově téma moderní nástroje které se používají už uplně všude. 1 hodina programování v heidenhainu za týden, to je výsměch. ( 2 za týden > týden škola, týden praxe). Ale vzorečky na výpočet otáček, posuvu, řezné rychlosti se hodí pořád, ne že ne. I tak si je zapamatovala max 1/5 třídy, a to je do nás bušili dost :)

Závěr - Obor obráběč kovů se zasekl řekněme 30 let v minulosti. Neučí se moderní věci, postupy, atd. Hlavně aby zvládli závěrky... Aby se ze školy kluk něco naučil, musí mít štěstí. Na školu, na učitele... Já jsem se ve druháku docela naučil programovat v heidenhainu ( jakože to dělalo co jsem chtěl :D )Zpětně když si to tak vezmu, tak po 2 týdnech ve firmě jsem ale byl chytřejší než mistr co mě to učil ( v programování). Nějaká příprava na určení správných řezných podmínek ? skoro 0. Pokud teda nepočítám padesátku HSS frézu a úběr max po 2mm s posuvem tak 60mm/min :D ( a to jsem byl ten odvážnější :D ) + "doporučená" řezná rychlost pro frézování 20m/min pfffff. :D Většina s vymlácenými zuby :D
A samozřejmě "kalený materiál se dá pouze brousit" HAHAAA :D Tak to jsem ve firmě asi kouzlil :D Karbidové nástroje jsme se dozvěděli jen že existují. Ne že se skoro žádné jiné už nepoužívají. max vrtáky a výstružníky (výstružníky už sám mám karbidové do 60 hrc...) A pokud chci něco vrtat produktivně tak zase karbidovej vrták...

Já byl ve firmě schopen dělat samostatně po 2 týdnech zácviku u tříosky. Programovat jsem docela i uměl (hodně jsem se to učil sám, samozřejmě s velkýma mezerama, oproti dnešku...). Spíš jsem se učil vše okolo. Řezné podmínky, obsluha samotného stroje, jak to tam chodí a tak... Ale hej, po 2 týdnech jsem dělal samostatně. A hlavně mě to bavilo a baví furt. Myslím že jsem velká vyjímka :D

Milan199 > Tak pokud by to kluk opravdu naprogramoval, dokázal to najet, naházet do CNC nástroje a na poprvé to vyrobit tak bych slavil. Ale chápu jak jsi to myslel. Udělat náčrtek je základ, a s přístupem "na tomhle to dělat nebudu" to určitě není dobře...
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2724
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 8:58

No tak to jste se toho učili docela dost hodně, oproti tomu zdejšímu drahokamu mezi školami. To tedy klobouk dolů.
Já navštěvoval tu stejnou školu jako tu probíráme před bez mála 30ti lety, ovšem ne jako obráběč ale jako mechanik-opravář.
Průběh následující:
- prvák - měření, rýsování, pilovačka, vrtačky, závitování, ruční el. stroje, klempírna atd. Závěrečná práce: tříramenný stahovák celý pilovaný

- druhák - strojní obrábění, soustruh, frézka a protože jsem byl v ročníku taktéž s hromadou idiotů, brusky mi vysvětloval mistr když měl čas jako jedinému, bo ostatní to nezajímalo

- třeťák - více než půl roku svářecí kurzy, opět obrábění, kovárna atd.

Shrnuto, připadal jsem si víc obráběč nežli mechanik, ale vůbec mi to nevadilo - právě naopak. Mistři byli ze mě na mrtvici, protože jsem co týden donesl namalovanou nějakou novou práci pro sebe domů, která byla potřeba udělat na mašinách na SOU, bo doma v té době byla pouze vrtačka ve stojanu a víc nic. Jak to v té době vypadalo na strojní hale je vidět na fotkách a z toho je jasné, že 15ti letý kutil z Vladislavi (který dosud znal jen ruční vrtačku), když toto viděl, tak si připadal jak v zemském ráji :lol:

O to víc mě mrzí že ta škola se dostala na tak mizernou úroveň výuky (alespoň ve strojařině) ačkoliv oni na výuku mají dneska obrovský potenciál, viz. https://tourmkr.com/F1KktmpbFr/31028910p,103.65h,90.40t
Přílohy
skol6.jpg
skol7.jpg
skol8.jpg
skol9.jpg
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8345
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 9:31

Lukas_2 píše: 6. 1. 2021, 8:34vzorečky na výpočet otáček, posuvu, řezné rychlosti se hodí pořád, ne že ne. I tak si je zapamatovala max 1/5 třídy
Nj, tohle mě rozčilovalo ze všeho nejvíc. Vzorečky nazpaměť. Vždycky jsem to vypočítal, protože vím kolik má metr milimetrů a minuta vteřin a nic jiného v tom není, ale to bylo vždycky že "máš to správně ale vzoreček si nepamatuješ, za to jednička nebude" :-) A koukám, že je to pořád stejné. Místo toho aby ve škole učili věci které studenti budou potřebovat umět, učí to co se snadno vykládá a snadno zkouší :D
Aleš Procháska
prcek
Příspěvky: 692
Registrován: 31. 10. 2016, 2:26

6. 1. 2021, 9:55

Lukas_2 píše: 6. 1. 2021, 8:34 Zpětně když si to tak vezmu, tak po 2 týdnech ve firmě jsem ale byl chytřejší než mistr co mě to učil ( v programování).
Jenom otazka (asi spis recnicka), stacily by ty 2 (nebo treba 4) tydny i bez toho predchoziho studia? Podle meho se proces uceni dost podcenuje a diky zakladum ze skoly jsi pokrocil vyrazne rychleji, nez kdybys je nemel. To, ze jsi zaklady ve skole ziskal vlastni pili a zvidavosti ti samozrejme pricitam k dobru, dost pravdepodobne by sis bez zajmu o problematiku pamatoval leda kulovy.
Jinak jsem rad, ze te prace bavi, a nerozporuju tvuj nazor na zbytek vyuky.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2433
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 10:10

A není to jen ve strojařině a jen v učení.
Teď musíme programovat velkou technologii (cca 1000 IO) na AB PLC bez použití funkčních bloků, jelikož je to standart zákazníka. A taky by se v tom pak jeho údržba nevyznala. Několikrát jsme měli zadání použít pro moderní linku PLC S7-300 s využitím instrukcí pouze ze školení 1 základní kurz.
To pak člověk neví zda je to myšleno vážně, a ono jo.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
HellGrip
Příspěvky: 1283
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

6. 1. 2021, 10:17

Pridám ja jeden špek z pomocnej školky:
Škola dostala 2,5 mega € na obnovu strojparku a tie telata tam na čele s riaditeľkou(telocvikárkou) vymysleli, že dajú za tie prachy dokopy staré klasiky a na CNC už nezbude ništ.
Jasné, čistý tunel a po druhé aj tak by na tých 5 osách, či obrábacích centrách nevedel nik z toho osadenstva robiť.
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2724
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 10:32

Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Lukas_2
Příspěvky: 580
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 10:36

prcek píše: 6. 1. 2021, 9:55
Lukas_2 píše: 6. 1. 2021, 8:34 Zpětně když si to tak vezmu, tak po 2 týdnech ve firmě jsem ale byl chytřejší než mistr co mě to učil ( v programování).
Jenom otazka (asi spis recnicka), stacily by ty 2 (nebo treba 4) tydny i bez toho predchoziho studia? Podle meho se proces uceni dost podcenuje a diky zakladum ze skoly jsi pokrocil vyrazne rychleji, nez kdybys je nemel. To, ze jsi zaklady ve skole ziskal vlastni pili a zvidavosti ti samozrejme pricitam k dobru, dost pravdepodobne by sis bez zajmu o problematiku pamatoval leda kulovy.
Jinak jsem rad, ze te prace bavi, a nerozporuju tvuj nazor na zbytek vyuky.

Ano máš pravdu. Základ který jsem získal na praxi s tím mistrem mi hodně pomohl pro další vzdělávání. Myslel jsem to tak, že znalosti které mi tento mistr je schopen předat jsou velmi limitující. Za ty 2 týdny ve firmě se zkušeným operátorem CNC jsem se naučil věci o kterých vím že je ten mistr neuměl. Použití cyklu tolerance, obrysy, transformace souřadnic, složitější použití LBL. A mohl bych ještě hooooodně pokračovat. Na pozici mistra bych čekal někoho kdo tohle všechno bude znát.
Ale abych řekl i něco hezkého. Myslím že to jak nás učil na CNC byla z nemalé části jeho dobrá vůle, protože náš obor v učebním plánu měl hlavně klasiky, CNC možná nějak okrajově. Takže kdyby nechtěl tak se s náma nemusel tak obtěžovat a nechat nás celou 1/3 roku uhlovat kostky na klasice. Takže já ( asi jako jeden z hodně malá, protože nebyl nejpříjemnější :) ) jsem za něj rád a jsem mu za to vděčnej.
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
HellGrip
Příspěvky: 1283
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

6. 1. 2021, 11:08

Ten kto to nevie robiť to učí... :lol:
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8345
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 11:22

magi píše: 6. 1. 2021, 10:32 Tady před pár lety vybavili celou CNC dílnu - radost koukat, ale co je to platné ....
Slušně vybavená celá škola, fakt hezké :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2724
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

6. 1. 2021, 11:25

prochaska píše: 6. 1. 2021, 11:22
magi píše: 6. 1. 2021, 10:32 Tady před pár lety vybavili celou CNC dílnu - radost koukat, ale co je to platné ....
Slušně vybavená celá škola, fakt hezké :-)
Ano souhlas, vybavení mají na velmi vysoké úrovni a to nejen co do strojařiny ale i elektro silno/slabo atd. Ale jakým způsobem se výuka odehrává reálně, to si přečti o pár příspěvků výše, jak to píše BenAsh (jeho syn tam študoval).
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“