Magiho výzkumný ústav

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
miru01
Příspěvky: 28
Registrován: 16. 3. 2011, 7:34
Bydliště: Tábor

30. 6. 2011, 12:58

magi píše:Barel propojený s motorem, všechna důležitá místa osazena snímači teplot, zapojený datalogger, zřízeno improvizované měřící středisko, osazen i sportovní filtr ze Škody 100 :D
Schválně kdo uhádne, co je to přilepené na vršku filtrační vložky?

Při zkoušení to se mnou docela vysmrklo. Tím že je spaliňák výš než hladina v nádrži, jediný způsob jak udržet vodu i v nejvyšším bodě je čerpadlo a cirkulace. Než tam byl trojcesťák tak to bylo v pohodě, ale teď tam trojcesťák dělá jakýsi bordel. Buď to běhá jen malý okruh, nebo jen velký okruh. V okamžiku, kdy to má míchat, tak to zase běhá jen malý okruh, což si vysvětluju tím, že to radeji běhá dokola v malém okruhu, než by to překonávalo převýšení zpět do nádrže ve velkém okruhu.
Při testu start a zahřívání začalo samosebou na malém okruhu a se zvyšující se teplotou vratné vody jsem postupně pootevíral do velkého okruhu. Jenže do velkého nic nešlo a stále si to běhalo dokolečka v malém. Než jsem na to přišel, tak mi vyběhla teplota na motoru přes 90st. Bylo to uz na zatíženém motoru, takže teplota letěla přímo bleskově. Chvíli zaváhat a mohlo to být celé vyřešené definitivně.
Nádrž musí buď celá výš, nebo ji uzavřít a udělat tomu expanzku.
Nebo místo 3-cesťáku to možná chce 4-cesťák.
Nejsem žádný topenář, ale řekl bych, že podobný problém jsem řešil loni s druhým třícesťákem na výstupu do topení od aku nádrže (mám dvouokruhovou oběhovku - kotel/nádrž - nádrž/topení). Pak mi jeden praktik poradil abych spínal čerpadlo termostatem (stačí příložný - nastavený na cca 40 st) a termostat umístil co nejblíže vstupu do aku nádrže (u vás barelu). Když pak zatopím tak termostat spíná čerpadlo v domovní oběhovce a cykluje to v několikaminutových intervalech, když se v nádrži vytvoří malá vrstva teplé vody, tak pak už čerpadlo běží trvale. Před touhle úpravou to dělalo stejné hrůzy - kotel za chvíli vařil a do nádrže ani baráku nešlo nic, pomohlo jen vyřadit třícesťák za kotlem. Můžete to opatrně zkusit, ale otázkou je co s tím výměníkem, který máte vřazený v serii s motorem, kam až se dostává horká voda bez zapnutého čerpadla. Výměník je vlastně samostatný zdroj tepla, proč ho máte takto připojený?

Celý stroj je úžasná práce, fandím!
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2725
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2011, 1:17

Díky za pochvalu
Tohle zapojení chladícího systému je opět kopie z "dospělé" kogenerace. S tím rozdílem, že u velké tvoří chlazení motoru samotný tzv. primární okruh.
Ten je veden přes deskový výmeník, kterého sekundární strana je v sérii se spalinovým výměníkem. Přes oba sériově zapojené výměníky běhá tzv. sekundární voda, která už jde přímo do topného systému. U malých mašin primár a sekundár dělený není a běhá všude jen jedna voda, tedy přesně jako v mém případě.
Zapojení originálu je patrné z fotky:
horní trubka zleva - přívod vratné vody z topného systému, trojcesťák, čerpadlo a zaústění do KJ, (neizolované svislé odbočky vlevo od trojcesťáku si nevšímejte, je to tzv. nouzové chlazení).
spodní trubka zprava (izolovaná) - vývod horké vody z KJ, odbočka nahoru k trojcesťáku, vývod horké vody do topného systému.

Již jsem problém konzultoval s Tedomem a potvrdili mi to co jsem si myslel - systém je beztlakový otevřený a to je ten problém. Je to potřeba uzavřít a natlakovat aspoň na 0,3bar.
Tím pádem se nebude brát v potaz výškový rozdíl a už to bude cirkulovat správně. Teď se jen modlím, aby ten IBC barel ty 0,3bar snesl.
Přerušování čerpadla by použít šlo u kotle, ale motor by tím dostával na frak. Tady to bohužel musí regulovat plynule od 0 na MAX.
Přílohy
KIF_3595.jpg
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
miru01
Příspěvky: 28
Registrován: 16. 3. 2011, 7:34
Bydliště: Tábor

30. 6. 2011, 1:23

Ještě mě napadá, jak to co jsem psal si jednoduše ověříte. Provozujte soustrojí s vyřazeným třícesťákem (vyřazeným malým okruhem) a až se vám ohřeje voda v barelu na rozumnou teplotu a pak s ním teprve začněte regulovat a pravděpodobně to pak bude chodit, ale příště při vyhchladlé nádrži se to bude opakovat.
Do tlakového systému s plastovou nádrží bych nešel, praskne to. Obecně nevím na jakou teplotu se vám daří se v nádrži za provozu dostat, ale je dost pravděpodobné, že praskne i v otevřeném systému.
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2725
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2011, 1:23

Co by problém vyřešilo bez tlakování barelu je toto na fotce.
Je to měděný topný had vyrobený na míru přesně do IBC barelu.
Přílohy
0108002.jpg
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2725
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2011, 1:28

miru01 píše:Ještě mě napadá, jak to co jsem psal si jednoduše ověříte. Provozujte soustrojí s vyřazeným třícesťákem (vyřazeným malým okruhem) a až se vám ohřeje voda v barelu na rozumnou teplotu a pak s ním teprve začněte regulovat a pravděpodobně to pak bude chodit, ale příště při vyhchladlé nádrži se to bude opakovat.
Do tlakového systému s plastovou nádrží bych nešel, praskne to. Obecně nevím na jakou teplotu se vám daří se v nádrži za provozu dostat, ale je dost pravděpodobné, že praskne i v otevřeném systému.
Pokud to má běhat jen na velký okruh, tak to samosřejmě funguje. Ale to je zase samosřejmě špatně, protože motor jede podchlazený. Trojcesťák je právě z důvodu rychlého nahřátí motoru a pak regulace optimální teploty vratné vody do motoru cca 60-65st.
Správný tepelný spád KJ je 65/85.
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
miru01
Příspěvky: 28
Registrován: 16. 3. 2011, 7:34
Bydliště: Tábor

30. 6. 2011, 1:39

Omlouvám se, nevšiml jsem si předtím, že jste již odpověděl. Příspěvků na internetu o využití plastových nádrží je spoustu, tuhle fotku s topným hadem do nádrže už jsem někde viděl... To by mělo fungovat, ale nejspíš budete potřebovat ještě další čerpadlo a nejspíš i třícesťák, resp. nevím jaké jsou teplotní poměry ve výměníku aby nebyl za pár let prorezlý.
Je jasné proč jste tam dal ten třícesťák, ale asi lepší by byl termostatický - např. esbe-tv nebo na zkoušku nějaký z auta, traktoru apod. nebo tam co tam máte pověsit ještě servo, ale proč to dělat zbytečně složité.
Kdybyste potřeboval, tak někde najdu email na toho člověka, je to důchodce, celý život se živil jako technik ohledně této problematiky a vždy mi velmi ochotně a rychle poradil, stačila fotka s kotlem nebo náčrt zapojení.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

30. 6. 2011, 2:46

Ahojky ,také trochu přidám o nízkém tlaku v paletových nádržích...dají se podle zkušeností jedné nejmenované firmy bezpečně natápět tak na 65°C z kolektorů na střeše , snesou i 75-80°C ale rychle degradují...přidávám pár čmáranic o cirkulačním okruhu pro čtyři podlaží pro transport tepla do těchto nádrží aby mohly být beztlakové...černá kolečka jsou svitky měkké Cu trubky - výměníky v nádržích a také na komíně krbových kamen....berte to jako historii starou tak deset let... :D :P
Přílohy
TOPENÍ Akumulace vícepodlažní cirkulační.jpg
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7395
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

30. 6. 2011, 3:56

Já jsem řešil předloni možná podobnej problém se čtyřcestným ventilem mezi aut. kotlem na uhlí 45 kW a topením v dílně. Nastavil jsem si krásně pečlivě koncáky na servopohonu směšovacího ventilu ( světlost 6/4", dle doporučení výrobce kotle, servo řídí ekvitermní regulátor) na max rozsah mezi teplá - studená aby mi to hezky regulovalo - a ono neeee. Každou chvíli se stalo že se kotel zastavil - vypnul ho regulátor kotle, jednou kvůli přehřátí, podruhé kvůli přílišnénu ochlazení, bez pro mě zjevných souvislostí. Po mnoha bezesných nocích jsem si ke kotli sednul a pozoroval co se děje v okamžiku kdy regulátor má přitopit, tj zvednout teplotu topné vody. Servo přesně dle pokynu regulátoru otevřelo čtyřcesťák naplno a v tom okamžiku oběhová čerpadla naprala potrubím 6/4" studenou vodu z okruhu topení do kotle, ten samozřejmě přes okamžitý start, objem cca 200l a svých 45 kW takový průtok nemohl ohřát a teplota na výstupu chvilkově poklesla pod 35 st. C, při kterých automatika kotle vypnula v domění, že kotel nehoří.....Cosi podobného se dělo i při kotli rozfajrovaném naplno když čtyřcesťák najednou z plného průtoku zavřel. Rozsvítilo se mi, omezil jsem pomocí koncáků na servopohonu rozsah regulace na cca 10-30% a od té doby je klid, vše chodí jak má, za celou zimu kotel nevypnul ani jednou, drží si svých stabilních cca 70-80 st. bez ohledu na dílnu jak má, v dílně je teplota dle termostatu, prostě to od té doby chodí jak s partesu. V dílně 540 m2 4 m výšky (dobře izolované) jsme za letošní zimu spálili cca 80 q hnědého uhlí, chodíme v tričku.
Dle doporučení výrobce směšovacích ventilů ( v Praze, vyráběli je už za komunistů, teď si zaboha nevzpomenu na jméno) se 4-cestné ventily používají v soustavách, kde je nutno zaručit za všech okolností min. teplotu zpětné vody, což je i případ spal. motoru v kogeneraci. ( :D Komextherm). 3- cestný ventil lze použít v soustavě, kde tento požadavek není, typicky u kondenzačního kotle na plyn.
Moje zkušenost - možná by stálo za to si jemněji hrát s nastavením směšovacího ventilu, třícestný asi vhodný nebude, přetlaková soustava bude vhodná spíše z důvodu uzavření okruhu, tím minimalizace množství kyslíku rozpuštěného ve vodě a tím koroze atd. Doporučuji pro trvalý provoz vodu v systému nejak ošetřit.
Pro zkušeného topenáře je tahle zkušenost asi k smíchu s komentářem co se s.... do něčeho čemu nerozumí........
Možná to pomůže.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pruduch
Příspěvky: 143
Registrován: 22. 4. 2007, 7:05
Bydliště: Jižní Čechy

30. 6. 2011, 8:15

Neřešil by problém klasickej termostatickej třícesťák (ESBE) a podobně? Ten by se měl s věcí vypořádat, snaží se držet na výstupu konstatní teplotu, setrvačnost patrony je malá, reaguje vcelku rychle... je to jednoduchej a blbovzornej systém a běžně se to používá pro zajištění teploty vratky kotlů.
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2725
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

1. 7. 2011, 3:57

Další inovační prvek.
Přílohy
KIF_6163.JPG
KIF_6162.JPG
KIF_6161.JPG
KIF_6160.JPG
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Citronek
Příspěvky: 79
Registrován: 8. 10. 2010, 11:32
Bydliště: Říčany

1. 7. 2011, 11:25

No v topenařině je dobrým zvykem montovat regulační armatury na tlakovou stranu - tj. za čerpadlo. Takže tvoje zapojení by mělo jít: čerpadlo, motor, spaliňák, trojcesťák. Podle schématu mi přijde, že máš trojcesťák před čerpadlem, tj. na sací straně, a to pak může dělat kraviny, antož je voda potvora a chodí cestou nejmenšího odporu :-) Převýšení spaliňáru bych neviděl jako problém, myslím, že oběhové čerpadlo v pohodě vytvoří přetlak 0,1 baru a vzhledem k tomu, že ti to protékalo, tak to evidentně dá. Ale klíďo můžeš pod kontejner šoupnout pár palet, ne ? Netuším na jekejch teplotách by to ve finéle mělo běhat, ale pokud ti z motoru půjde cca 80°C, tak ze spaliňákem to bude mít ke 100°C a v beztlakovém systému budeš mít potíže s varem. Každopádně bych se přimlouval za osazení automatického odvzdušňováku. Možná by bylo vhodné oba okruhy oddělit a samostatné řídit. Taky je důležitá teplota v nádrži. Čím bude vyšší, tím větší bude problém to uchladit, pokud to bude v sérii. Zkrátka to nedomícháš. Jenže stará otopná soustava s litinovejma radiátorama dimenzovaná na 90/70°C ti při 60/50°C moc topit nebude. Trufám si tipnout že to skončí řízením výkonu Start/Stop motoru. Páč musíš vyplácat přesně tolik tepla, kolik vyrobíš, hmmm :-) Možná by nebylo od věci spočítat, jestli ti průtoky zvádnou odvést výkon ze spaliňáku při provozní teploťě v nádrži. Jo a ten výměník z Cu trubky se používá u solárů a zdrojů o nízkém výkonu. Mám ten pocit, že namotat takovejhle výměník pro cca 5 Kw vyjde dráž než koupit profi deskáč :-) Každopádně držím palce a čakám na další úspěchy při budování. A kdyby se ti chtělo to přepojit a vyzkoušet před tím než tam osadíš ten 4W ventil, budu mít radost. Sám jsem zvědav jestli jen tak neplácám ;-)
amartin
Příspěvky: 14
Registrován: 7. 11. 2010, 7:25
Kontaktovat uživatele:

2. 7. 2011, 12:38

Kde sa dá kúpiť taký topný had do IBC barelu ? A koľko to približne stojí?

Za odpoveď ďakujem
Uživatelský avatar
Max
Příspěvky: 674
Registrován: 22. 9. 2009, 8:02
Kontaktovat uživatele:

2. 7. 2011, 7:54

to amartin:

to namotáš z měkkých měděných trubek, které se prodávají ve svitcích.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

2. 7. 2011, 8:50

Ahojky , průměr trubky 22mm je poslední ,největší průměr co se dodává jako měkký svitek :D :P
Uživatelský avatar
magi
Sponzor fora
Příspěvky: 2725
Registrován: 16. 10. 2006, 12:40
Bydliště: Třebíč
Kontaktovat uživatele:

2. 7. 2011, 11:07

Citronek píše:No v topenařině je dobrým zvykem montovat regulační armatury na tlakovou stranu - tj. za čerpadlo. Takže tvoje zapojení by mělo jít: čerpadlo, motor, spaliňák, trojcesťák. Podle schématu mi přijde, že máš trojcesťák před čerpadlem, tj. na sací straně, a to pak může dělat kraviny, antož je voda potvora a chodí cestou nejmenšího odporu :-)
Pravdu máš, o tom není pochyb. Všechny návody ať už od Komextermu, nebo od Esbe nabádají na tebou citované zapojení.
Jde to na levačku i se 4-cesťákem. Barel je teď na dvou kozách a hladina vody je teď výš než nejvyšší bod spaliňáku.
Automatický odvzušňovák je už osazen, ale otevřený systém nemá tlak na jeho hermetické uzavření - tzn. stále prokapává.
Problém je s vylučováním kyslíku z vody při ohřevu a s varem ve spaliňáku (tedy přesně jak jsi napsal).
Toto zapojení jsem použil, aby byla rychle dosažena provozní teplota motoru cirkulací motor - spaliňák (kopie Tedomu).
Asi by to fungovalo i s trojcesťákem, bohužel fatální chyba je v tom otevřeném systému.
Dneska udělám poslední pokus - zkusím to zapojit tak jak doporučujou výrobci směšovacích armatur.
Když ani to ne, tak už není sporu o tom že otevřený systém použít nelze. Ještě mě napadlo, vykašlat se na směšování a podle teploty motoru to pouze škrtit.
Ta fotka topného hada není moje, našel jsem ji kdesi na TZB, kde řešili cosi podobného.
Tady http://forum.tzb-info.cz/108782-boiler-naruby" onclick="window.open(this.href);return false;
Dle úpravy hnojiště poznáme hospodáře, dle výsledu voleb jakýchkoliv duševní úroveň voličů.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“