Horuce krokace

jaké jsou rozdíly z pohledu řízení
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

21. 5. 2008, 3:22

Je pouzitelne toto ? Az pride impulz na step, fet ostane na chviku otvoreny, nez pride dalsi impulz, nevyhoda: nebude to fungovat pri low active mode.
Přílohy
omezovac prudu.png
omezovac prudu.png (4.33 KiB) Zobrazeno 6421 x
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 5. 2008, 6:40

neco podobneho je vlastnost kazdeho dobre vychovaneho koncoveho stupne

mozna je na case si takovej koupit
viz treba www.cncshop.cz
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
sejosef
Příspěvky: 124
Registrován: 17. 2. 2008, 2:16
Bydliště: Votice

4. 6. 2008, 9:40

Když budu postupovat logicky tak je jasné že nikde jinde než v driveru nemůže být chyba. Motorem prostě teče víc než by mělo. Z toho důvodu by bylo logické zveřejnit tu schéma driveru protože jen tak se dopátráme problému. Osobně odhaduji že to bude někde v buzení FETů nebo v obvodu pro vyhodnocení proudu.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

4. 6. 2008, 10:10

Nesmíte ale zapomínat také na to že krokové motory se prostě hřejí a jsou na to stavěné. To znamená, že dokud na motoru (který není aktivně chlazen) udržíte ruku víc než 5 sekund tak motor jede vcelku OK. Ty ztráty tam proste jsou vždy a pokud jede motor na nominální proud tak se prostě docela hřeje. Smaozřejmě pokud je motor chlazen (třeba ofukováním) tak už může být teplota vinutí za povolenou hodnotou (zhruba 130 stupnu Celsia) přestože na motoru ruku udržíte.

Kdyz motor stojí tak jsou ztráty pouze (vice než 95 procent) Jouleovy ale ve chvili kdy se motor roztoci tak k temto ztrata pribudou jeste hysterezni a virivymi proudy a ty se ztrátám Jouleovým vyrovnají poměrně brzy (rekneme kolem 5 otacek za sekundu - to je samozrejme ruzne, ale pro predstavu) a potom tyto ztraty klidne dosahnou i dvounasobku Jouleovych.

Takze to ze se snizuje proud kdyz motor stoji sice dost pomuze, ale zase se tahle uspora nesmi precenovat protoze kdyz se motor toci tak dostava vetsi kapky (vyrabi vice odpadniho tepla) nez kdyz stoji.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

4. 6. 2008, 10:53

taky za pohybu tedy konkretne pri akceleraci potrebujes vetsi moment nez kdyz stojis

za pohybu se cast enerie vytrati z motoru v podobe krouticiho momentu takze se nemeni v teplo

takze se jednoznacne vyplati mit pri stopce nizsi proud treba i mensi nez nominalni (nektere krokace pri stikovem proudu pri zastaveni proste hori)
a za pohybu to slusne osolit

treba ty velke 4Nm mikrokon rada SX beyli na cca 3A ale pri 3A bych je asi upalil kdybych s nima netocil kdyz jsem nastavil takovej proud aby to vydrzeli tak to zase nemelo dostatecny moment na akceleraci te litiny
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

4. 6. 2008, 6:20

robokop píše:za pohybu se cast enerie vytrati z motoru v podobe krouticiho momentu takze se nemeni v teplo
To je prave ten veliky omyl. Ono nejde o to ze by se nejaka energie z motoru za pohybu vytracela (mnenila se na moment). Jde pouze o to ze clovek neznaly funkcnosti krokoveho motoru ho toci "co to da" a ono to da docela dost jeste dlouho pote co prestane driver (vlivem omezeneho napeti) stihat krmit pozadovany proud do motoru.

Vysledek je ten ze si clovek mysli jak mu to krasne min topi kdyz se motor toci, ale je to dano tim ze uz davno pri techto otackach nejede na jmenovity proud. A nejede dokonce ani na tretinu tohoto proudu. No a svete div se ono to pak min topi. Velike prekvapeni nastava kdyz se motor zastavi a driver do neho rve nastaveny jmenovity proud (protoze to stiha) a on se pak motor zacne zahrivat.
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

6. 6. 2008, 4:26

Hm, prve skusenosti s krokovymi motormi mi vravia ze ak to ma bezat trebars 4 hodiny v kuse a viac, treba ich dimenzovat aspon dvojnasobne. Ono tie maximalne parametre su sice pekne, ale su maximalne a vyrobca neuvadza ako dlho vydrzi prazit. No a krmit to tretinovym prudom si myslim je tak akurat na cely den. Skusim motor vlozit do "ventilacneho tunela" a chladit to vetrakom 80x80. Uvidime o kolko sa ochladi vinutie. Podelim sa s vami o vysledky.
Testovany motorcek max hodnoty: 5,5Nm, I:4,3A, 140V, unipolar driver nastaveny na prud cca 1,5A, v stati.
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

6. 6. 2008, 5:06

U KM si musime uvedomit,ze driver prohani motorem nejvetsi proud v momente,kdy ho nejmin potrebujeme,t.j. pri malych otackach.Pokud si nastavite 70-80% In,tak se jednak omezi rezonance,motor se vyrazne mene hreje a ztrata momentu je zanedbatelna.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

6. 6. 2008, 7:56

J0hny píše:Skusim motor vlozit do "ventilacneho tunela" a chladit to vetrakom 80x80. Uvidime o kolko sa ochladi vinutie. Podelim sa s vami o vysledky.
Mužete se s námi podělit jakým způsobem budete měřit teplotu vinutí ?? Jedinou možností bych viděl změnu rezistance vinutí. Pokud ale nehodláte opravdu měřit teplotu vinutí, ale pouze teplotu na povrchu motoru tak bacha na to protoze aktivne chlazeny povrch může být relativně studený a vinutí bude dostávat kapky.
Pupak píše:U KM si musime uvedomit,ze driver prohani motorem nejvetsi proud v momente,kdy ho nejmin potrebujeme,t.j. pri malych otackach.Pokud si nastavite 70-80% In,tak se jednak omezi rezonance,motor se vyrazne mene hreje a ztrata momentu je zanedbatelna.
Driver neprohani proud nejvetsi, ale proud nastaveny a to od nuly az do otacek kdy vlivem nizkeho napajeciho napeti nestiha tento proud do motoru "protlacit" Pote zacne proud klesat a projevi se to samozrejme snizenym momentem (viz momentove charakteristiky v zavislosti na otackach). Moment motoru ve vysokych otackach neklesa protoze by to motor nedal, ale protoze driver nekrmi dostatecnym proudem vlivem nizkeho napeti. Problem ale je ze toto napeti se uz neda vice zvysovat. A to ne kvuli driveru, ale kvuli motoru, protoze hysterezni ztraty a ztraty virivimi proudy uz jsou daleko vyssi nez Jouleovy ztraty na rezistanci vinuti. Pricemz tyto ztraty se scitaji (Jouleovy jsou stale, ale ty druhe rostou s frekvenci). Kdyby nebylo napetove omezeni tak z motoru vznikne indukcni pec:-(
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

6. 6. 2008, 10:51

Mas sice pravdu ze proud nastaveny,ale nejvetsi.Zadny vetsi uz tam netece,takze je zbytecne na to poukazovat.Je to jen hra se slovy,ktera na smyslu nic nemeni.Podstatne je to,ze pokud se nastavi mensi proud,nez je jmenovity,nastane jen mala ztrata momentu a zmizi problemy s rezonancemi,prekmitavanim a prehrivanim.A o to tu prave jde.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

6. 6. 2008, 12:51

Mate naprostou pravdu ze jde o slovickareni, ale nevhodne zvolene slovicko by mohlo spoustu zacatecniku zmast. Ono Vy to napisete tak ze to je sice absolutni pravda, ale dala by se pri trose fantazie vylozit nespravne a za chvlku ctu prispevky od nejakych zacatecniku kteri si to upravi k obrazu svemu a vstavaji mi vlasy na hlave (a protoze uz jich presto ze jsem relativne mlady ubyva tak je musim setrit :lol: ) A kolikrat se ani nesnazim to napravit protoze ti lidi jsou tak mimo ze nema cenu cokoliv vysvetlovat.
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

7. 6. 2008, 12:55

:lol:
TO Pascal: odsrubovat zadne vyko motoru,stahovakom stiahnut z rotora, cez vystup kablov pretiahnut tieneny kabel a na jeho koniec naspajkovat termistor. Termistor tesne vsunut medzi vinutia. Keramicku pastu tam nedavam, kontakt je primerany. Zlozit s5. Ano viem, ten obal motoru sa zahrieva od vinutia dost dlho. Studoval som kurenarstvo asi rok, vyrabal som nejaky ten chladic.
Motor bude stat. Ako vravi pan Pascal, pri vyssich otackach sa hreje menej lebo driver nestiha krmit, az "uvarim" nejaky novy driver s napajanim okolo 90V, skusim za chodu motora. A aj ked to tu bolo rozobrate viackrat, myslim ze motor sa pri vysokych otackach bude hriat este viac, ak driver budem napajat 140voltami (uvadzane vyrobcom motora ako maximalne U) 8) Nemam recht ?
P.s.: vinutie toho testovaneho mototu nieje zaliate ani keramikou ani ziadnou teplovodivou gebuzinou.
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

7. 6. 2008, 9:18

OK to je samozrejme taky reseni, ale na rozdelavani motoru pozor. Cim lepsi motor, tim mensi vzduchova mezera a ono po sundani vika se nemusi podarit ho dat spravne z5 a motor uz neni co byval. Desetina milimetru vedle a motorem nemusi jit vubec pootocit protoze stator drhne o rotor. Ale zalezi na motoru. Pokud jste ho uz mel rozebrany tak vite co cekat. Pokud ne tak pocitat i se ztratou motoru - nebo zhorseni jeho kvality.

Pokud pouzijete budici napeti tak vysoke jak pisete tak pozor na tu teplotu protoze ono takova indukcni pec umi velice rychle ohrivat. Chce to pomalinku zvysovat otacky po kouskach a vzdy nechat chvilku (aspon 20 sekund) ustalit a sledovat teplotu. Protoze jak jsem psal. Kdyz motor stoji tak jsou ztraty pouze Jouleovy, ale k nim se budou pricitat ty dalsi a neni problem dosahnout 5-krat vetsi tepelne ztraty nez kdyz motor stal (a to s zdalo ze se hreje dost). Takze fakt opatrne.

Jak znamo - zkousky se deli na destruktivni a nedestruktivni. I ty destruktivni muzete pouzit, ale asi bude tezsi zpracovat vysledky mereni :-)
Odpovědět

Zpět na „krokove unipolarni bipolarni a servomotory“