Menší, nebo stolní soustruh do garáže
Pravidla fóra
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem
Hoffec: Takže se bude generálkovat, štětkovat, nebo rovnou obrábět?

Dodělám to uchycení šroubu podélného posuvu a dám to do kupy aby to makalo, když zbyde love tak koupim ten měnič a předělám ty převody, aby na tom šlo vůbec dělat. Zkoušel jsem na tom stočit pár třísek z kulatiny 10mm a moc jsem z toho nadšenej nebyl no, ale ty nože co jsem k tomu dostal jsou tupé a brousit je neumim, snad mi je někdo nabrousí ve škole...
Asi se bude muset trochu zrevidovat vřeteno, má axiální vůli asi 2 mm a pokud to není vysloveně náročné, tak rozebrat a vyčistit univerzálky co k tomu jsou. Mám toho docela dost, tak postupně to budu dělat, ale za 14 dní mám státnice tak jen po troškách



Hoffec: Dělat na vyběhaném soustruhu, to je docela utrpení. Tohle už by si generálku zasloužilo.
Asi jo, ale snad není potřeba to všechno udělat najednou ne? dá se to dělat všechno postupně. Co mě vadí, je vůle v posuvech na suportu, je tam vůle více než půl otáčky kličky...
Dále je vůle v kluzném ložisku vřetene na kraji, tedy né u univerzály, ale u té řemenice, co tam už nebude, asi jak na tom visí ten 30 kg motor, tak se to vyběhalo. Jak jsou ty vřetena řešená? Tam jsou nějaké mechanismy, kterými se vymezují vůle radiální a axiální?
Dále je vůle v kluzném ložisku vřetene na kraji, tedy né u univerzály, ale u té řemenice, co tam už nebude, asi jak na tom visí ten 30 kg motor, tak se to vyběhalo. Jak jsou ty vřetena řešená? Tam jsou nějaké mechanismy, kterými se vymezují vůle radiální a axiální?
K te vuli hlaska: "kde je vule tam je pratelstvi" ti asi nepomuze. Ono to vadi vetsinou nam amaterum. Kazdy druhy profik ma vuli stejnou a vesele si frci, vuli nevnima. Jukni se po netu a myslim, ze jeden kousek uz byl i tady na foru, kde sikula prevlozkoval kluzna loziska na kulickova.
No já jsem teďka vyčetl tady na fóru informaci, že se dělaly kluzna ložiska kuželová, s kuželem na vřeteni. Pak se prý začaly vyrábět kluzná ložiska s kuželem do vřeteníku a vřeteno bylo válcové + axiální kuličkové ložisko. Musím se večer podívat co tam vlastně je. Když to rozeberu a pak zase složím jak to je, bude to chodit stejně, nebo se to domrví?
QNX píše:Hoffec: Dělat na vyběhaném soustruhu, to je docela utrpení. Tohle už by si generálku zasloužilo.
těžko někoho nabádat ke generálce, když u mašiny stojí pravděpodobně poprvéHoffec píše:No já jsem teďka vyčetl tady na fóru informaci, že se dělaly kluzna ložiska kuželová, s kuželem na vřeteni. Pak se prý začaly vyrábět kluzná ložiska s kuželem do vřeteníku a vřeteno bylo válcové + axiální kuličkové ložisko. Musím se večer podívat co tam vlastně je. Když to rozeberu a pak zase složím jak to je, bude to chodit stejně, nebo se to domrví?
k tomu je potřeba nezanedbatelná kupa prostředků, znalostí a zkušenosti a peněz
v tomto případě není asi ani jedno
skončí to zk... historického stroje
pomalu si s tím hraj a uč se
na seriozní práci to stejně nikdy nebude
na hraní a vyrábění jiných hraček to po pár drobných opravách bude dobře sloužit i tak jak to je
hlavně nezačni naštětkováním
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
třeba zjisti proč je tam ta vůle v příčným suportu
něco bude v matici, něco v ax. uložení šroubu
tam máš na hraní místa dost
další si můžeš vyndat to zadní ložisko vřetene, zkreslit ho, koupit si kus bronzu třeba u Calty (teď jsem tam byl
) a dát to zpátky dohromady a udělat si nový
na valivý ložiska zapomeň, to je všechno úplně jinak
jestli tomu nevěříš, tak si to nejdřív taky zkus zkreslit
...
spočítej si převody řemenama tak, abys pomocí třeba tří stupňů převodů a předlohy a jmenovitých otáček motoru dosáhl otáčky vřetene třeba 100, 300 a 900 1/min
s tím pro začátek vystačíš a až si to osaháš, tak si k tomu můžeš přidělat měnič
0,75 kW ti bohatě stačí
takováhle mašina stejně nesnese větší šponu
představ si, že takovýchhle mašin bylo v jedné dílně třeba 10 a poháněl je všechny jeden 5k parní stroj
JSO5 (a to je proti tomuhle moderní výkonný stroj) má tuším 500W
výkon motoru při vhodném zpřevodování bude to poslední, co by tě omezovalo
něco bude v matici, něco v ax. uložení šroubu
tam máš na hraní místa dost
další si můžeš vyndat to zadní ložisko vřetene, zkreslit ho, koupit si kus bronzu třeba u Calty (teď jsem tam byl

na valivý ložiska zapomeň, to je všechno úplně jinak
jestli tomu nevěříš, tak si to nejdřív taky zkus zkreslit
...
spočítej si převody řemenama tak, abys pomocí třeba tří stupňů převodů a předlohy a jmenovitých otáček motoru dosáhl otáčky vřetene třeba 100, 300 a 900 1/min
s tím pro začátek vystačíš a až si to osaháš, tak si k tomu můžeš přidělat měnič
0,75 kW ti bohatě stačí
takováhle mašina stejně nesnese větší šponu
představ si, že takovýchhle mašin bylo v jedné dílně třeba 10 a poháněl je všechny jeden 5k parní stroj
JSO5 (a to je proti tomuhle moderní výkonný stroj) má tuším 500W
výkon motoru při vhodném zpřevodování bude to poslední, co by tě omezovalo
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
No já jsem k tomu sebral bedýnku, kde jsou kulatiny z nějakých slitin mědi, ale nedokážu rozlišit, zda se jedná o použitelný materiál, barvou je to spíš zlaté...testone píše:třeba zjisti proč je tam ta vůle v příčným suportu
něco bude v matici, něco v ax. uložení šroubu
tam máš na hraní místa dost
další si můžeš vyndat to zadní ložisko vřetene, zkreslit ho, koupit si kus bronzu třeba u Calty (teď jsem tam byl) a dát to zpátky dohromady a udělat si nový
na valivý ložiska zapomeň, to je všechno úplně jinak
jestli tomu nevěříš, tak si to nejdřív taky zkus zkreslit
...
spočítej si převody řemenama tak, abys pomocí třeba tří stupňů převodů a předlohy a jmenovitých otáček motoru dosáhl otáčky vřetene třeba 100, 300 a 900 1/min
s tím pro začátek vystačíš a až si to osaháš, tak si k tomu můžeš přidělat měnič
0,75 kW ti bohatě stačí
takováhle mašina stejně nesnese větší šponu
představ si, že takovýchhle mašin bylo v jedné dílně třeba 10 a poháněl je všechny jeden 5k parní stroj
JSO5 (a to je proti tomuhle moderní výkonný stroj) má tuším 500W
výkon motoru při vhodném zpřevodování bude to poslední, co by tě omezovalo
elbarto: "Ono to vadi vetsinou nam amaterum. Kazdy druhy profik ma vuli stejnou a vesele si frci, vuli nevnima." Dobrá, jsem ametér, ale bez mučení se přiznám, že mi poněkud vadí, když soustruh dělá místo válců soudky, rozměry si určije sám, ničí nože a produkuje odrbanej povrch. Až budu profík, tak se s tím asi budu muset smířit
Do té doby budu preferovat tuhé stroje bez velkých vůlí a chodící v nějaké rozumné geometrii.
testone: Myslíš, že axiální vůle 2mm má ke generálce ještě daleko?
Soustruh v takovém stavu prostě na slušnou práci není. Minimálně to celé rozebrat, vyčisti a vymezit vůle kde to jde. Při tom člověk získá představu co ho čeká a co ještě bude muset udělat, aby z toho byl funkční soustruh. Je jasný, že bez vybavení a bez zkušeností to půjde hodně těžko.

testone: Myslíš, že axiální vůle 2mm má ke generálce ještě daleko?

samozřejmě jestli je tam někde vůle 2mm tak na tom asi půjde dělat blběQNX píše: testone: Myslíš, že axiální vůle 2mm má ke generálce ještě daleko?Soustruh v takovém stavu prostě na slušnou práci není. Minimálně to celé rozebrat, vyčisti a vymezit vůle kde to jde. Při tom člověk získá představu co ho čeká a co ještě bude muset udělat, aby z toho byl funkční soustruh. Je jasný, že bez vybavení a bez zkušeností to půjde hodně těžko.
ale to je přesně to, s čím si může hrát
rozebrat, pochopit funkci, zjistit proč a jak to opravit, třeba to spraví jeden vymezovací kroužek
ale nenazýval bych to generálkou a už vůbec bych k nějaké zásadní opravě nenabádal člověka, který evidentně soustruh viděl 2x
lesklý povrch v tolerancích 0,01 z toho NIKDY padat nebude
přesto ta mašina v rámci svých možností může nadělat spoustu užitečné práce
...
pro zajímavost - minulý měsíc mi v TOSu Varnsdorf brousili podélné a příčné lože na horizontku Union B55, stálo to 70000 bez daně to delší lože je dlouhé asi 1200mm
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
pro zajímavost dnešní nákupvvitty píše:Ze by to byla mosaz?Hoffec píše: No já jsem k tomu sebral bedýnku, kde jsou kulatiny z nějakých slitin mědi, ale nedokážu rozlišit, zda se jedná o použitelný materiál, barvou je to spíš zlaté...
trubka CuSn10 pr. 44/pr. 28 l=200 430Kč + DPH
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;