21. 5. 2019, 1:05
S něčím souhlas, s něčím ne.
Vezmu to odzadu. Je mi jedno, jestli mě okrádá několik velkých solárních baronů nebo spousta malých solárníků. V čem by pro mě osobně měl být rozdíl? Elektriku to zdraží stejně a dosažení na dotaci není pro každého.
Kdyby to bylo jen pro malé solárníky, tak to bude hlavně byznys hlavně pro různé poradenské, konzultační a projekční firmy, protože pro dotaci je vždy třeba spousta papírů. A tak tyhle firmy, co v tom umí chodit, ví, že můžou cenu natáhnout.
Kdyby stát chtěl skutečně solární byznys podpořit a to spravedlivě (tedy se stejným přístupem pro všechny), tak by mohl zavést na solární vybavení třeba něco jako nulovou nebo dokonce zápornou DPH. Takže by se to mohlo vyplatit postavit si to doma pro sebe. Asi by to nebyla skutečná DPH, protože to by bylo nefér vůči plátcům, ale princip by se mohl počítat stejně.
Ke kolobrndám: lidi jsou buď ohleduplní a rozumní, nebo hovada. A to platí v autě, na kolobrndě nebo pro chodce. Já se pohybuju po naší vesnici prakticky jen vlastními silami, mimo jiné občas i na kolobrndě (ale vlastní a velké). A myslím, že se to dá dělat tak, abych nikoho zbytečně neomezoval. Samozřejmě pokud někdo nechá stát koloběžku někde uprostřed chodníku nebo se násilím tlačí kam nemá, tak to je právě ten druhý případ (to hovado).
U nás na vesnici půjčovna koloběžek není. Ale kola se půjčují, a jsou myslím docela slušně vytížená. A to je Brno docela kopcovité.
Přebytek aut v centru já osobně vidím jako nejvážnější civilizační problém dneška. Moc to nechápu, ale to je asi normální. Nekuřák taky nechápe, co může kuřáky tak lákat na cigaretě. Když se pohybuju svým operativním dopravním prostředkem po městě třeba odpoledne když končí pracovní doba, tak prostě nedokážu pochopit, co vede lidi k tomu podstupovat ten každodenní stres z nekonečného čekání ve frontách. Šalinou by tam byli rychleji, já na kole jsem tam většinou dokonce násobně rychleji. Ale lidi prostě mají neodolatelnou potřebu každý den vyrazit autem, co auto to 1 člověk. Večer pak jezdí hodinu po sídlišti jako bludní holanďani a zoufale hledají místo k zaparkování. Mám kolegy, kteří si volí pracovní dobu (hlavně její konec) ne podle toho, kdy je to výhodné pro firmu nebo pro ně, ale podle toho, kdy je šance, že budou trochu menší kolony.
Takže kdybych byl ředitelem zeměkoule, na auta ve městech bych se zaměřil. Myslím, že v Londýně mají mýto na vjezd do města. Takže bych udělal taky něco takového, přičemž by se platilo podle nadváhy. Každý člověk by měl právo na vjezd bez mýta vozidlem do váhy 400kg. Takže nějakým maličkým městským vozítkem (váha do 400kg) by mohl jet člověk sám. Hodně malým autem by už museli jet aspoň 2 lidi (tj. do 800kg), a třeba v nějakém přiblblém 2-tunovém SUV (což je ve města fakt potřebný dopravní prostředek) by jich muselo jet pět.
Udělal bych to fiskálně neutrální, takže za utržené peníze bych poskytoval městskou dopravu zdarma.