Před časem sem slíbil, že až moje mašinka poprvé kousne do materialu, tak jí tu zveřejním.
A protože se tak právě stalo, nezbyva nez splnit slib.
Takže:
Je tomu tak 2 roky, co jsem zachránil před sešrotováním jeden digigraf z Pardubic. V podstate sem nemel tuseni jak takovy digigraf vypada, protoze o nem na internetu neni skoro nic.
Je to socialisticky deskovy plotr velikosti A0 urceny prevazne pro sovetsky svaz na kresleni map a podobnych veci. Jeho konstrukce je navrzena pro nepretrzity provoz, cemuz odpovida i vaha odhadem tak 300-350kg.
Stroj pouziva presne brousene hrebeny a predepnuty pastorek. Mezi motorem a hrebenem je prevodovka 1/10 do pomala taktez s predepnutyma delenyma kolama pro vymezeni vuli.
Osa Y (ta delsi) ma dva motory, osa X (vozik na portalu) jeden motor.
Takze docela solidni zaklad. Ani sem ho nepotreboval na nic konkretniho, protoze nemodelarim ani nic podobneho, ale od malinka me bavi neco (né nekoho) ovládat a řídit. Takže za smešných 5k sem si koupil hračku a začal vymýšlet a přestavovat.
Takhle vypadal když sem to s dalsima dvema kamarady pritahl. Ješte s elektrostatickym upinamim papiru na sklenene desce. Puvodni elektronika založená na 8086 s taktem 1MHz, zdroje a prostě všechno šlo ven. Stejne bych to neumel rozbehat a opravit a hlavně sem si to chtěl udělat po svém. Bylo mi to lito vyhodit, ale nastesti se nasel zde na foru jiny šílenec, ktery provozuje digigraf v puvodni konfiguraci s puvodni elektronikou, ktery si pro ni ochotne prijel a zuzitkoval. Přihodil sem mu k tomu pisatkovou hlavu a rycí hlavu plus veskerou dokumentaci, ktera pro me nemela cenu. Schodou okolnosti taky Pardubičak, jeste ze ten inzerat na prodej stroje necetl, jinak by mi ho určitě vyfouknul.
A prestavba mohla zacit.
Nemel sem tuseni co to bude obnaset, ale i cesta je nekdy cil. Puvodni investice do zakoupeni stroje se mezitim stala zanedbatelnou položkou v celkovem rozpoctu. To ale tem, co neco podobneho podstoupili je asi jasny.

Řídit takovou pěknou mašinku pres LPT je kravina, takže bylo rozhodnuto pro MESU a EMC. Mach do baraku (garaže) nesmi. Zakoupil sem par karet a zacal experimentovat s driverama. Mistni guru přes elektromotory Lubos mi zapujcil drivery DCS810. jak analog, tak digital. Po počátečních neuspěších v nastaveni driveru pro motor jinych parametru nez doporučuje výrobce se mi podařilo najit vhodné parametry proudove smyčky i PID regulatoru. Takze ted jsou tam 3x DCS810 digital + 1x driver pro krokovy motor na Z napajene spínanymi zdroji 2x 24V.
a takhle jezdil vozik pri prvnich testech. Na osach jsou servomotory HSM150 a jsou schopny na 24V dosahnout rychlosti 60m/min. Opravdu sem to zkousel a jezdi to metr za sekundu s akceleraci na plnou rychlost na par centimetrech, ale uz sem se toho trochu bal, ze jestli to nezabrzdi tak odejde cela masina ven z garaze, nebo neco urazim, takze ve finale sem snizil max rychlost nekam k 20m/min.
Na počáteční pokusy jsem nechal puvodni kabelaz pouze upravenou pro nove encodery, ale neustale to bylo zarusene a ztracely se mi signaly z encoderu, takze nejenom puvodni elektronika, ale i puvodni kabelaz šla ven a byla nahrazena stinenymi kabely.
nalevo puvodni 3x32 žilové kabely, napravo nova kabeláž. Bohužel to pořád nebylo ono a tak draze nakoupene indukční encodery z madarska nahradily nove opticke z ebeye za par korun. Ty ale nemely diferencialni vystup a mely male rozliseni (100 čárek - 400 hran) takze ted jsou tam doufam už posledni encodery s 2500 čárkama a dif vystupem a konečně se neztraceji pulzy a jezdi to jak ma.
Digigraf byl puvodne koncipovan jako plotr, takze vubez nemel osu Z. Tu sem taktez koupil na ebayi, vytocil mezikus pro krokovy motor, pridelal a hotovo. jeste je potreba dodelat nejakou vyztuhu, ale provozovat se to zatim da.
S Robokopem sem vybartroval super vreteno ze stare aritmy na vrtani tistaku. Mimochodem ho tu nabizi k prodeji, tak nevahejte. Ma to 500W, pneumaticky ovladanou klestinu 1/8", je vodou chlazene a toci nejakych 85 000 RPM.
K tomu sem nasel pod stolem menic altivar 71 0,75kW ktery sem si pred casem poridil na hrani s modbus protokolem a ktery umi v nevektorovem rezimu az 1600Hz, takze v pohode pokryje pozadavky vretena na 1330 Hz, 160V 3,5A.
Na nasledujicich fotkach je puvodni "energo řetez" k voziku vyrobeny ze svinovaciho metru ktery jsem nahradil opravdovym energo retezem a to predevsim kvuli mnozstvi stinenych kabelu a taky kvuli nutnosti pridat 3 hadicky. jednu na vzduch pro ATC a dve pro vodu na chlazeni. Navic je tu pekne videt cela osa Z i vreteno a take snížení pracovní desky, ktere sem docilil prišroubováním štelovacich nosniku na spodni stranu nosnych profilu. Bordelu na pozadi si nevsimejte, mozna ho nekdy uklidim.

Na ovladani ATC jsem si udelal maly kompresor s expanskou. Je tam navic tlakovy snimac pripojeny do EMC, ktery hlida pozadovany tlak v rozmezi 0,5 baru. Vyzkouseno, funguje.
Co jeste neni dodelano, je chalzeni vretena. Zatim mam cerpadlo s dostatecnym tlakem, aby prohnalo potrebne mnozstvi vody dlouhyma tenkyma hadickama, zatim nezapojeny chladic ze srotaku a taky prutokomer z kavovaru, ktery bude hlidat prutok chladiciho media. Pri poslednich testech zapojeno pouze takto a po hodinovem frezovani byla voda pouze vlazna.
Jako pracovni deska zatim (asi na furt) slouzi stavebni 22mm tlusta prekližka s rastrem upinacich der. Jeste neni na fotkach, to co vidite je deska nejakeho stolu co semmel v garazi.
Na zaver prikladam vysledky prvniho frezovani plexiskla. Jedna se o drzaky stiratek na vodicich plochach, po kterych se odvaluji loziska a tim padem neni dobre aby tam byl bordel.
Jsou to dve 6mm tluste plexiskla s vyfrezovanyma kapsama pro kus filcu napusteneho olejem. Cvicne sem testoval i hlinik 3mm frezou a zda se ze to pujde. Jak říka Ras, nejedna se o frezovani, ale o vyrobu malych hlinikovych šponek po 2mm vrstvach , ale ne kazdy ma 4tunovou masinu s 10kW vřetenem.
Ale mužem si dát závody na jeden metr s pevnym startem.

A protoze se nejradsi koukam, jak se ostatni mašiny hybou, tak prikladam par videi z nejakeho testovani. Prace je na tom jeste hromada, ale zda se že alespon v hrubych rysech jsem dosahl pozadovaneho cíle.
Velkou měrou k tomu přispělo toto forum a hlavne poskytnuté znalosti a ochota mistnich clenu. Diky kluci.
Takže obrábění zdar.
M