soustruh SN 320

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

13. 6. 2023, 1:37

Jinak na fotkách výše je vidět olámané posuvové kolo.
Tady je mechanizmus vypínání po najetí na doraz.

A obě "spojovací" kola pro posuv (to vnější není originální, originál mělo náboj se zajištěním, misto nábeje někdo dal kroužek vyrobený z matice a upravené kolo z S28 :-( ). Kola jsou spojována širokým ozubeným kolečkem, které se přikloní na páce vypínacího mechanizmu a přenáší tak točivý moment (viz druhá fotka).
20210227_150329(0).jpg
Mechanismus vypínání s nastavováním síly pružinou a přítlačným trnem.
20210227_150308.jpg
Ocelová vložka s vnitřním závitem pro přítlačný šroub a pružinou přítlaku jde vytáhnout po demontáži zajišťovacího červíku. Stejně jako čep otáčení páky s ozubeným kolem.
Milosh
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 6. 2023, 2:06

13. 6. 2023, 1:54

syzko píše: 13. 6. 2023, 1:19 Čerpadélko pracuje jen při zapnutí otáčení posuvové hřídele.

Je tam zajišťovací červík!
20210305_191542.jpg

Jestli si dobře pamatuji, tak pak šlo čerpadýlko vytáhnout za delší šroub.
Je to jen váleček s postraními otvory jako hrubý filtr a kaleným a broušeným pístkem, který jde rozebrat a vyčistit. Vevnitř je pružinka s kuličkou. Každopádně přitom propláchnout suport a vyfoukat sací a výtlačný kanálek v suportu. Nátokový otvor v suportu totiž bohužel nemá filtr.

Je to ten váleček na fotografiích uprostřed.
a) pohled na stranu s pístkem:
20210311_183708.jpg

b) pohled na stranu s vnitřím závitem pro šroub:
20210311_183703.jpg

c) pohled z boku na sací otvory a těsnící gumový kroužek:
20210311_183658.jpg
A která je to prosím páka? Ja myslel že je zespoda suportu kde jsou 3 šrouby které do drží a je tam šroub který se dá vyšroubovat a je tam na něm pružinka. Toro vypadá že je to umístěno někde zepředu za ovládací pákou
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

13. 6. 2023, 1:59

Otáčení posuvové hřídele se zapíná pákou na převodovce posuvů.
Vlastní posuv suportu se pak volí (hřídel x šroub) a spíná pákami na suportu.
Milosh
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 6. 2023, 2:06

13. 6. 2023, 2:03

syzko píše: 13. 6. 2023, 1:59 Otáčení posuvové hřídele se zapíná pákou na převodovce posuvů.
Vlastní posuv suportu se pak volí (hřídel x šroub) a spíná pákami na suportu.
To já vím kde se zapíná posuvová hřídel. Mě zajímalo umístění toho čerpadla olejového v suportu. Máš to tam vyfocené s nejakou pákou a podle mě to vypadá že to čerpadlo je umístěné někde za nějakou ovládací pákou ale nevím kterou. Celou dobu jsem si myslel že to čerpadlo je zespoda suportové skříně. Vedle vypouštějícího šroubu na olej.
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

13. 6. 2023, 2:10

Ta páka s čerpadlem nesouvisí, já ten suport zcela rozebíral, tak se na fotku připletla.
Čerpadlo je zespodu suportu a je do něj zašroubovaný šroub s těsněním. Ten vyšroubovat a místo něj našroubovat z lehka šroub delší, aby bylo čerpadlo za co vytáhnout, pak vyšroubovat zajiš´tovací červík a čerpadlo vytáhnout. Při profukování kanálků je dobré vyndat i červík zepředu suportu který těsní technologický otvor po vrtání kanálku.
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

13. 6. 2023, 2:19

Pohled na suport zespodu:
DSC06384.JPG
Milosh
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 6. 2023, 2:06

13. 6. 2023, 2:56

syzko píše: 13. 6. 2023, 2:19 Pohled na suport zespodu:
DSC06384.JPG
No já tam žádný nemám. Viz. Foto. A nejde to za boha vyndat. Nevím jestli kvůli tomu nebudu muset sundat celý suport.
Přílohy
20230613_152229.jpg
20230613_152225.jpg
20230613_152220.jpg
20230613_152218.jpg
20230613_152518.jpg
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

13. 6. 2023, 3:45

Tak to tam máte čerpadlo z S28 Žebrák.
Jeho demontáž je výborně popsána zde:
viewtopic.php?p=441160#p441160
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

14. 6. 2023, 8:44

Jan Pravda píše: 29. 4. 2023, 10:37 Berči - jo tak to jsme na tom stejne. Chrochtal jsem blahem kdyz jsem z nej vypustil tu starou vazelinu, jak ten novej olej je vyrazne ridsi a jak to krasne potece :-) A ted pujde zase ven ...

Zbýňa - no nedokazal jsem zatim izolovat odkud to jde. Na remen mi to nesedi, jde to vylozene ze shora a je divny ze to piskne tak na posledni 2-4 otacky vretena pred zastavenim. Jak budu neco delat tak to nahraju pro predstavu...
Zdravim panove. Konecne jsem se dokopal k tomu vlezt do garaze a vymenit olej. Ted je tam spravna viskozita ale - bohuzel, to piskne stejne.

1250 otacek, viz video 00:09-00:29 jak se to stahne treba na 630 tak je to pryc.

https://youtu.be/n0kvI05HcFk

Olej co do predniho a zadniho loziska na vretenu natece, taky vytece, takze laicky to suchy nebude. Ale jak jsem psal uz driv nedokazu izolovat odkud ten zvuk presne jde. Normalne kdyz se toci nebo s nim clovek toci rukou nepiskne ani jednou, nejak extremne se nehreje (vzal jsem si na to i termokameru)

Moc teda nevim co s tim, jestli je to vlastnost budu delat ze to neslysim.
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

14. 6. 2023, 9:28

Píská to jen při dotáčení, nemůže to dělat brzda?
Ale je divné, že na jiné otáčky to nedělá.
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

15. 6. 2023, 9:59

To jsem si rikal, proto jsem tam nedal viko aby to bylo lepe slyset. Ja bych proste rekl ze to jde nekde od predniho loziska na vretenu. Ale nechapu to ze to piskne jenom takhle pri zastavovani. Napadlo me jeste to zkusit zastavit pres menic, takze tim by brzda a spojka byla ze hry (dam vedet).

Jinak k tem nizsim otackam, ono to obcas piskne taky, kdyz se tomu poradne nalozi (velka triska a vetsi posuv). Na druhy roztoceni hned po pisknuti pak zase ne. Zahada ...
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

15. 6. 2023, 11:30

Jedině dát do mezipolohy páku předlohy a tím vyřadit otáčení vřetene a zkusit jestli to přestane dělat.
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

15. 6. 2023, 6:41

Pisknuti/vrznuti jde na 100% z predniho loziska. 800 ot ok, 1000, 1250 a 1600 piskne, 1600 teda uz hodne a rekl bych ze je to zavisle na tom jak dlouho se toci, cim vyssi otacky tim kratsi doba nez to zapiska pri zastavovani (posledni 3-4 otacky cca).

Takze to vypada ze jak se to toci, neco se tam ohreje, roztahne a? Nebo jsem uplne mimo. Pak je otazka jestli predepnuti toho loziska neni moc velke a nechtelo by to krapet povolit.

Tak ci tak to rozeberu a kouknu na predni lozisko jak vypada a jak vypada to pouzdro...

P.S: pred plnyma tockama byl postup nasledujici (nechal jsem tocit vretrno) 5min na 600+ otacek, 10min na 800, 10min na 1.000, 1.250 cca 3min, 1.600 cca 2min a piiiisk pri zastavovani. Rozebeh znova, 15s zastavit a nepisklo (stejne jako na videu o par prispevku vyse), znova roztoci cca minutu a piiisk znova pri dotaceni
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

15. 6. 2023, 7:04

Zdarec. Sebrat doktorovi stetoskop a ložisko by bylo slyšet dobře. Když nebyl tak se vzal dlouhej šroubovák k uchu a to byly zvuky, že by nevěřil (spalovací motor) Držím palec.
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

15. 6. 2023, 7:52

Jestli takhle píská, tak to asi bude mít za sebou. Což vám nezávidím, mě to také čeká, už jsem koukal a cena toho předního kuželíkového ložiska v přesnosti P4 se podle výrobce a data výroby pohybuje od slovenského ZVL ze starých zásob 5000 až 14000 Kč za nové SKF.
Za cca 2000 ho mají na Alliexpresu, údajně s přesností P4, ale kdoví jak kvalitu dodržuje Čína.
Schválně až to rozeberete, koukněte prosím pečlivě jaká je na něm udaná přesnost. Přesnost bývá špatně značená za vyraženým označením typu ložiska P5, P4 a tak...
Někde tu byl podrobný návod na demontáž vřetene SN320 s fotkama.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“