soustruh SN 320

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

5. 4. 2023, 2:03

To je skvělá spolupráce. Souhlas, když se dají dohromady všechny tři návody, tak to je jasný všem. Až na mně. V rozpisu ozubených kol je poz. 24, všechny detaily jsou mi jasný až na materiál (15MoMc12) který jsem dlouho hledal a dopadlo to fiaskem. Tak jsem si materiál vymyslel. a je to 8) . Už je smontováno a jak panečku běží potichu. Viz obr.
IMG_2729.JPG
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

11. 4. 2023, 12:26

Před časem jsem to také řešil, na webu jsem našel tabulky ocelí podle norem různých států. Tohle označení je druh molybdenové oceli dle Rumunských norem.
Určitě se ale dá najít náhrada z u nás běžně používaných.
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

29. 4. 2023, 8:11

Zdravim panove,

Kdyz jsem pred nejakou dobou daval soustruh dokupy, vzal jsem manual, v nem nasel olej Mobil Vactra No. 2 zajasal ze se da porad sehnat, koupil, nalil a byl spokojenej.

Jeeenze, posledni dva dny jsme to tocil na krapet vyssi otacky nez bezne 1000+ a pri zastavovani vretena to "jako ze piskne". A cim vetsi naloz predtim dostalo (napr. 1250ot, 40 prumer, ap 1mm, f 0.1) tak tim vic to piskne kdyz se zastavuje. Pri toceni nic nepiska, pokud se toci na prazdno taky nepiskne pri zastaveni (mozna 1x z 10 jo). Ze by se to nejak extra zahrivalo kolem vretena - pocitove ne.

Vzhledem k tomu ze olej do predniho a zadniho loziska tece (predpokladam ze to piskne odtamtud, protoze nevim co jinyho, krecka jsem tam nikde nenasel) a dela to jenom na vysokych otackach, tak je mozna problem v hustote oleje, jelikoz ten se do loziska dostava prepadem a neni tam hnanej pod tlakem z cerpadla.

Tudiz jsem znovu otevrel manual, koukam Vactra No 2., koukam na plastovou pixlu vedle soustruhu ... pismenka sedi.

Vypada to ale ze se za poslednich 50 let zmenila hustota. Ten v manualu ma hustotu 5 6°E/50C (nechybi bez 5 a 6 treba pomlcka)? Jenze 2021 verze toho oleje je VG68 coz odpovida zhruba 9.5-10°E

Suma sumarum je tam moc hustej olej - nebo se pletu?

Jako dnes dostupna alternativa k 6°E se mi jevi treba toto

Lubline OLJ 46

Ostatni jako Paramo, Mogul co tady parkrat zaznely se uz neprodavaj (co jsem dneska proklikal par eshopu)

Pripadne mate nejakou jinou alternativu?

Naleju to tam a "uslysim" kdyz to bude piskat i tak tak vreteno pujde na prochazku ...
Zbýňa
Příspěvky: 1923
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

29. 4. 2023, 8:52

Jestli tam jsou valivý ložiska, což by u SN320 tuším měly být, tak OLJ46 je dobrá volba. S ekvivalentem bohužel neporadím, protože jsem doteď dával skoro všechno Paramo a výměny mě teprve čekají, tak to budu řešit. Spíš mě napadá jestli ti nepískne řemen. Špatný ložiska se projevují spíš za plnýho chodu (hučení, cvakání atp.) a rozdíl otáček o 200 taky neni nic co by se na nich mělo znatelně projevit.
Naposledy upravil(a) Zbýňa dne 29. 4. 2023, 8:59, celkem upraveno 3 x.
JH1967
Příspěvky: 50
Registrován: 23. 1. 2023, 11:32

29. 4. 2023, 8:55

Použil som tento:
https://slovnaft.sk/sk/maziva/priemysel ... -al-extra/
Aj keď som pôvodne chcel olej Mobil, nenašiel som 20l balenia.
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

29. 4. 2023, 10:08

Dobré sobotní dopoledne, tak a sem v pytli. Mám připravenej kanystr( 20 l) OL-J 68 a nakonec bude moc hustej :( A to sem měl radost, že to nepoteče, už je po radosti. Málo přečtených chytrých stránek. Jedině mně uklidňuje, že ten olej, co vytekl byl vizuálně eště hustší. Nějaké Erekcionální (E) stupně neberu v úvahu(zatím) :wink:
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

29. 4. 2023, 10:37

Berči - jo tak to jsme na tom stejne. Chrochtal jsem blahem kdyz jsem z nej vypustil tu starou vazelinu, jak ten novej olej je vyrazne ridsi a jak to krasne potece :-) A ted pujde zase ven ...

Zbýňa - no nedokazal jsem zatim izolovat odkud to jde. Na remen mi to nesedi, jde to vylozene ze shora a je divny ze to piskne tak na posledni 2-4 otacky vretena pred zastavenim. Jak budu neco delat tak to nahraju pro predstavu...
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

29. 4. 2023, 11:59

Tak to počkám, co to bude provádět. Jaká je teda viskozita, když podle manuálu tam má být těch 5 6 E nebo jak se to označuje. U nás je dneska např. 46 (dříve J4) sem tady někde přečetl. Mám v tom trochu(hodně) zmatek.
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

29. 4. 2023, 1:48

Ja jsem vychazel z tohohle prepoctu

http://www.converter.cz/tabulky/viskozita-engler.htm

Ten popis v manualu 5 6° / 50°C jsem povazoval bud za 5 tam nema byt nebo tam chybi pomlcka, takze tech 46 nasich by melo byt v hornim rozsahu (pokud bych se stresoval tou petkou) Ale zase se to uvadi pri 40°C, takže při +10 by měla být viskozita nižší
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

30. 4. 2023, 11:32

Děkuju za odkaz, ten můj J-68 se do tý tabulky ani nevejde, jestli jsem to správně pochopil. Zkusil bych ten hustej nějak naředit např. J- 22. A nebo to prvně vyzkouším a když tam nebude píšťalka, tak se uvidí. Je to mazivo, tak by se snad nějaké neštěstí stát nemělo. :?:
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

30. 4. 2023, 11:55

Ten prepocet je pak uz de-facto linearni, 68.3 cca odpovídá 10°E

Ja to teda redit nebudu, mam uz objednanej 46. Vypustim, proplachnu, naleju novy. Tu Vacru no2 si necham na loze a do supportu, tam mi hustsi olej vyhovuje, aspon to vsude netece (tolik).

Jinak k ty pistalce, dneska jsem to chtel nahrat - soustruh je modelka, jak vedel ze na nej miri objektiv, tak nepisknul ani jednou. Uvidime vecer. Zase ale byl pocitove chladnejsi nez kdyz jsem psal ten prvni post na toto tema, takze to asi nejak souvisi s tim jak se to vsechno zahreje a rotahne :S
JakubV
Příspěvky: 9
Registrován: 14. 1. 2023, 9:36

30. 4. 2023, 9:06

Ahoj, vím že SN320 nemá kluzná ložiska na vřetenu jako S28, ale jen tak pro zajímavost, jaké jsou otáčky motoru u tohoto soustruhu? Protože někde jsem zaslechl, že u S28 se používá řídký olej (J10) nejen kvůli vřetenu, ale právě i kvůli vysoký otáčkám na spojce, která má při otáčkách motoru 2800ot/min a běžném osazení výměnných A-B kol (otáčky vřetena 31-1600ot/min) cca 2000 ot/min (pokud jsem správně počítal :lol: ). Nevím tedy co je na tom pravdy, ale jistý smysl by mi to dávalo, jelikož se spojka otáčí také v bronzových pouzdrech a navíc u SN320 je motor přímo na spojce, tak jestli při použití "hustšího" oleje odtud nemůže pocházet ten pískavý zvuk při zastavování vřetena?
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

2. 5. 2023, 8:01

U SN320 jsou všechny hřídele ozubených kol převodovky včetně vřetena ve valivých ložiskách. Ale náboje spojek, brzdy, vývodový náboj posuvového šroubu u převodovky a hnací hřídel mazacího čerpadla včetně ozubených kol v čerpadlu jsou v bronzových pouzdrech.

Jiné je to u suportu tam, až na dvě axiální kuličková je vše v kluzných pouzdrech.
Vzhledem k použitemu hrubemu lamelovému filtru oleje (v suportu není filtr vůbec) by se měl používat ložiskový olej, který umožňuje usazování nečistot na dně převodové skříně ve formě kalu. Neměly by se tak používat moderní automobilové oleje, které naopak podporují rozpouštění úsad, které lamelový filtr nedokáže zachytit a ty se opětovně dostávají s olejem do mazání a způsobují opotřebení (stejné je to třeba i u zahradních sekaček, které jsou mazány rozstřikem bez filtru). Navíc může docházet k prokluzu spojek, které jsou tvořeny pouze kovými lamelami a jsou konstruovány na určitou viskozitu.

Co se týče vřeten s kluzným uležením v bronzovém pouzdru, je situace ještě choulostivější, tam se experiment s jiným olejem většinou prodraží. Má se používat "Ložiskový olej" pro kluzná vřetena s výrobcem doporučenou vyskozitou.
Třeba: https://www.elotechnik.cz/mol-tcl-32-10 ... #zalozka-1

Vyšší otáčky pak nelze u strojů s kluzným uložením vřetene (i S28) použít u studeného stroje, v návodu je uvedeno jak dlouho a na jaké otáčky musí stroj běžet před použitím vyšších, aby nedocházelo k vydírání nedostatečně mazaného ložiska. Je to z důvodu ohřátí oleje a vymezení vůlí.

U strojů s kluzným uložením vřetene se má pravidelně vůle seřizovat, protože jinak dochází k oválnému opotřebené ložiska a pak už bez zaškrabání není možné vůli v ložisku seřídit.

U některých strojů třeba u maďarského E400, který má také vřeteno v bronzu, výrobce přímo předepisuje míchání ložiskového oleje s petrolejem v předepsaném poměru. Mění se tím nejen viskozita, ale i zlepšuje vyplavování nečistot.
(Petrolej se běžně používá i pro pročištění přidřených nebo zanesených kluzných ložisek v šicích strojích, krátkým uvedením do vyšších otáček.)
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

2. 5. 2023, 10:15

Poklona. Teďka jsem si prohlížel ten odkaz Elotechnik oleje, ten co mám připravený (J-68) je vhodný pro nízké otáčky a velké zatížení. Na Oleje cz je u té stejné viskozní třídy zas že se používá pro nízké a střední zátěže. Tak si z toho asi nebudu dělat těžkou hlavu. A pokud jde o automobilové oleje a jejich provozování si myslím, že srovnání motorovýho u automobilu, kde nečistot a karbonu a jinejch prašivin se dostává daleko víc než u zavřený skříně, Ať je otěr z kluzných nebo valivých ložisek a zubů. Si myslím. Mazavkům zdar. :D
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

17. 5. 2023, 10:06

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na takovou, možná blbinu. Z důvodu vylepšování mně napadlo oddělat deklík na levé staně vřetena a ten nabarvit. To by nebylo až tak nic zvláštního ale při putování jsem si všiml, že otvor, skrz který prochází vřeteno má zápich(drážku) trojúhelníkového profilu. Nebylo v něm žádné těsnění. Nevěděl by prosím některý pracovník, jestli tam nemá být nějaký O-.kroužek nebo se tam dávaly různé filcy a podobně. Zkrátka aby netekl ven olej. Je sice pravda, že vocamcaď moc předtím netekl ale i tak, nebo že by to byl jen labyrint. Kdyby někdo věděl . Moc děkuju.
IMG_2903.JPG
a detail
IMG_2904.JPG
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“