Frézka na hliník

Odpovědět
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4932
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 10. 2014, 5:48

o dia frézách jsem neslyšel
písty do motorů se ale soustruží dia nástrojem
slitina (silumin) na písty má min. tak 12-15, možná i 20% křemíku
karbidový nože to rychle tupí
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

23. 10. 2014, 7:15

Potřeboval bych radu . Dělal jsem zase nějaké pokusy z hliníkem a dělá my docela dost problémy lepení hliníku na nástroje .
Nechce se my moc do emulze musel bych řešit komplet zakrytování atd .
Je řešením vzduch + mlha ? Co přidávat do vzduchu ?
Nebo je to slepá ulička a mám zrovna řešit emulzi ?
Díky za rady .
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 17081
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

23. 10. 2014, 7:17

lepsi je lih nez emulze
to lepeni za sucha muze pomoct vyresit nejaky povlak a zmena reznych parametru
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

23. 10. 2014, 7:20

No tomu lihu jsem se zrovna chtěl vyhnout :D
Už mi kamarád radil líh + trochu petroleje .
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 5758
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

23. 10. 2014, 7:44

Mlha (asi tedy míněno olejová) není na doma nic moc. Pokud nemá stroj odsávání a speciální filtraci, tak je pak olej úplně všude :-) Líh sice trochu smrdí, ale nic neupatlá.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 1559
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

23. 10. 2014, 7:53

Já jsem frézoval z 8mm desky nějaké tvary 2mm frézou, první chlazení lihem ale protože se drážka dost plnila pilinami tak jsem na další zvedl posuv a dal úzké odsávání hned za frézu.
Jelo to normálně a kvalitativně vypadají výrobky úplně stejně - fréza se nelepila
materiál 5083, otáčky 24.000, hloubka řezu po 1mm, rychlost cca 300mm/min
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 811
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

23. 10. 2014, 7:57

Ahojky,

Moc jsem toho zatím nenafrézoval, ale co jsem tak pobral čuměním a čtením všeho/všude, tak nejdůležitější je dostat "špony" pryč od nástroje hned jak se "ukrojí".
Na to je ideální ofukovat vzduchem jak už to děláš, ale zkus přidat i z druhého směru a zvýšit sílu ofuku zmněnou tvaru výstupní trysky / přesnějším nasměrováním do místa řezu.

Ten líh je opravdu velice efektivní a stačí ho opravdu nepatrné množství. Nějakým způsobem ala "fixírka" ho k tomu vzduchu "přimíchat".
To množství stačí opravdu jen tak malé, že ho skoro v průběhu frézovaní ani nevidíš (hned se odpaří a tím pobere velké množství tepla)

Skoro hodinu jsem se bavil na MSV s chlápkem od DATRONu a koukal jak elegantně jim to funguje.
Musel jsem se dívat opravdu hooodně z blízka a pozorně(s tím že jsem věděl co hledám) abych tam to lihové "mazání/chlazení" viděl :twisted: :!:
Když otevřel kryt stroje tak množství odpařeného lihu bylo natolik malé, že nebylo skoro ani cítit :!: :wink:
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

23. 10. 2014, 8:06

No nějaký způsob té fixírky jsem měl v plánu .
Ale asi největší problém je podle všeho slitina 6063 . Dvoubřitá to bere v pohodě když jsem dal tříbřitou tak to začíná dělat problémy .
Ono i na dvoubřité zůstávají kousíčky hliníku na břitu nevím jak velký je to problém .
Tady jeden z pokusů http://youtu.be/nS2Ez9GkzrA
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 811
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

23. 10. 2014, 9:14

azamo píše:No nějaký způsob té fixírky jsem měl v plánu .
Ale asi největší problém je podle všeho slitina 6063 . Dvoubřitá to bere v pohodě když jsem dal tříbřitou tak to začíná dělat problémy .
Ono i na dvoubřité zůstávají kousíčky hliníku na břitu nevím jak velký je to problém .
Tady jeden z pokusů http://youtu.be/nS2Ez9GkzrA
No to je práve ono. Čím více břitů, tím méně mají špony pro opuštění pracovního prostoru.
Při sousledném frézování je (v ideálních podmínkách) většina tepla ve šponě a krásně tak odchází pryč.
Pokud se ale šponě nepodaří "utéct" tak ji fréza musí fiknout znovu (a bohužel i několikrát když se plete do cesty) a teplo se tak akumuluje a materiál se natavuje a lepí.
Když se začne lepit tak se zase zhorší odvod třísek/špon a začíná řetězová reakce.

Proto se na hliníkove slitiny používají často jednobřité nástroje (to je samozřejmě nepříjemné protože jsou potřeba vysoké otáčky vřetena)

Ten DATRON si to na MSV-čku valil dvoubřitkou 20mm v průměru, 40000 otáček :shock: (slovy čtyřicet tisíc) a pracovní posuv byl kolem 20m/minutu :shock: (slovy dvacet metrů za minutu).
To naše hračky nedávají ani rychloposuvem :oops:
Uživatelský avatar
shaggy
Příspěvky: 215
Registrován: 1. 12. 2013, 9:17
Bydliště: doma

23. 10. 2014, 9:22

resil bych spis krytovani a valit na frezu hodne emulze.. :wink:
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

23. 10. 2014, 9:48

No to je pravé otázka jestli je ta emulze opravdu nejlepší řešení .
Druhá věc jestli budu frezovat třeba dural 20.. Tak by se problém vyřešil .
To by možná bylo úplně nejlepší .
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 849
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

24. 10. 2014, 6:06

Ještě se vrátím k tomu chlazení lihovou mlhou. Momentálně používám chlazení emulzí - ale je to takový špinavý řešení - je to úplně všude. Dřív jsem ručně na to stříkal líh. Po vyschnutí jsem "bordel" odsál vysavačem a bylo uklizeno. Chtěl bych přejít na tu lihovou mlhu, ale bojím se "výbušnosti". Máte s tím nějakou zkušenost? Je tam opravdu jen líh - nebo se tam ještě něco přidává? Díky
karelsklo
Příspěvky: 1365
Registrován: 19. 4. 2013, 8:35

24. 10. 2014, 6:36

Ahoj,přidal bych se k dotazu Martina,taky z toho mám obavy.
Jakým způsobem vlastně pracuje výrobník lihové mlhy?
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

24. 10. 2014, 9:35

To by mohlo být nejlepší za ty prachy .
http://www.ebay.com/itm/cooling-water-p ... 2518.l4276
Ale napřed to asi nějak odzkouším nějakým samodomo .
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 588
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

24. 10. 2014, 3:45

Už to konečně začíná bít použitelné ještě doladit chlazení/mazání .
2 břitá karbidovka 6mm ot 18000 posuv 1300 mm/min hloubka 3mm překrytí 25%
chlazení zatím jen vzduchem
http://youtu.be/MLn_4A7_t-w?list=UUXntX ... qe7tmzv7UA
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“