problém s gravírováním

obrabeni na klasice
Odpovědět
Arnold
Příspěvky: 168
Registrován: 15. 10. 2015, 1:01

20. 6. 2016, 5:42

Ahoj,
rád bych se zeptal zkušených. Aktuálně gravíruju do eloxované hliníkové destičky frézou,
přičemž s úspěchem tak na 50%.

Když upnu nástroj jehla 0,2 někdy se mi stane, že v místě frézování se dělají zataveniny a otřepky. Když vyndám
nástroj zkontroluji, je nepoškozený, upnu znovu a frézuje dobře. Celé to chladím lihem a materiál
je dobře upnutý, nepruží. Nastavení všeho mám stále stejné. Nevíte čím může být to, že někdy jsou
otřepky a zataveniny a podruhé hladký krásný řez ? Materiál nevím jakého je druhu a vřeteno má mírnou boční házivost.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 18163
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 6. 2016, 6:19

dost pravdepodobne nekvalitni klestina a hazeni nastroje

umis to zmerit? mas cim?
dej sem nejake hodnoty

posoudime pripadne te poslem nekam pro lepsi klestiny
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Arnold
Příspěvky: 168
Registrován: 15. 10. 2015, 1:01

20. 6. 2016, 6:35

Ahoj, pokud to třepení a zapékání dělá nekvalitní kleština tím jak hází, tak s tím asi momentálně nic neudělám. Vřeteno
není na to určené a kleštinu do něj sem sehnal zas z jiného stroje. Prostě hobby. Ta házivost bych si troufl říct, že bude odhadem 0,07 podle vyfrézované linky co s tím vytvořím.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 18163
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 6. 2016, 7:26

to je sakra hodne asi tak 14x vic nez bych ocekaval
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Arnold
Příspěvky: 168
Registrován: 15. 10. 2015, 1:01

20. 6. 2016, 7:30

Tak alespoň vím, kde je pravděpodobně problém.

děkuji
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 18163
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 6. 2016, 7:39

tady je videt ze u vicebriteho nastroje pri hazeni zabira jen nekolik britu rozhodne ne vsechny, tudiz se nektere flakaji a jine jsou pretezovane
Obrázek

u jednobriteho se ti muze snadno stat ze ti bude zabirat 0 britu

zjisti si taky povolene zatizeni na brit a doporucena spona aby jsi si udelal predstavu o tom v jakych cislech se pohybujes
to je hodnota posuvu za dobu od odskrabnuti spony az po dobu nez prileti dalsi brit
otacky jsou za minutu, posuv je taky mm za minutu jeste podelit poctem britu

podle vyrobce nastroje to muze byt treba 0.01mm nebo jeste mene

rezna rychlost je taky zasadni parametr
tedy obvodova rychlost britu, uz nastroje 0.2 ti i u silenejch otacek bude vychazet velmi mala az nedostatecna
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
vladoPE
Příspěvky: 15
Registrován: 20. 12. 2019, 1:28

21. 12. 2019, 7:02

Dobrý večer. Čo sa týka otrepov a hlavne zatavenin, značí, že sa materiál a nástroj v mieste obrábania príliš zahrieva. hliník je na to zvlášť citlivý a rád sa rozmazáva a lepí na nástroj. Okrem príčin, ktoré si Ty a môj predchodca vymenoval, môžu byť ešte aj iné príčiny, napr.:
1) Nedostatočné chladenie a mazanie nástroja.
-Lieh je suchý, teda nemaže. Skús do toho liehu primiešať asi 2 až 5% oleja, najlepšie syntetický, v núdzi môže byť aj rastlinný, no ten moc neodporúčam.
-Lepšie riešenie je používať petrolej, ten je mastneší, no neuškodí ho tiež dotovať olejom.
2) Píšeš, že gravíruješ eloxovaný hliník. Eloxáciou sa na povrchu hliníka vytvára tenká vrstvička oxidu hlinitého, AlO2, čo je vlastne korund, druhý najtvrdší nerast, po diamante, (napr. biele brúsne kotúče)
I keď je tá vrstvička moc tenká, niekoľko mikrometrov, spôsobuje zvýšené trenie o nástroj, ktorý je mäkší, pokiaľ nie je diamantový, čo má za následok neprimerané zvyšovanie teploty a samozrejme opotrebovanie nástroja.
Určité riešenie by bolo:
-Gravírovať ešte neupravený hliník, až potom eloxovať, tým predídeme treniu nástroja o tvrdú vrstvičku.
-Použiť miesto čistého hliníka dural, ktorý nie je tak mazľavý, ako hliník a tak moc sa nelepí. Samozrejme tiež eloxovať až po gravírovaní. Aj v tomto prípade však dodržať chladenie a mazanie.
Dúfam, že niečo z môjho príspevku si vyberieš, či vyskúšaš.
Veľa zdaru
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 7303
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

21. 12. 2019, 7:54

vladoPE píše:
21. 12. 2019, 7:02
Dobrý večer.
Ahoj ,koukal jsem na tvůj profil a napadlo mě že tu asi není vlákno o tepelném zpracování ,sám toho mimo všeobecných znalostí moc nevím ,myslíš že bys něco o kalení a dalším tepelným zpracování mohl něco napsat ? hlavně praxe .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
majo477
Příspěvky: 662
Registrován: 28. 5. 2014, 8:39

21. 12. 2019, 7:59

Pripájam sa k fmodelovi,,tiež by ma zaujímali podrobnejššie informácie o kalení,hlavne z praxe,,
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 4079
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

21. 12. 2019, 9:00

majo477 píše:
21. 12. 2019, 7:59
Pripájam sa k fmodelovi,,tiež by ma zaujímali podrobnejššie informácie o kalení,hlavne z praxe,,
Hlavně tu nekopíruj román "Jak se kalila ocel". To bylo taky z praxe. :(
Ale finty od opravdového kaliče jsou vítány.
majo477
Příspěvky: 662
Registrován: 28. 5. 2014, 8:39

21. 12. 2019, 9:14

Josef píše:
21. 12. 2019, 9:00
majo477 píše:
21. 12. 2019, 7:59
Pripájam sa k fmodelovi,,tiež by ma zaujímali podrobnejššie informácie o kalení,hlavne z praxe,,
Hlavně tu nekopíruj román "Jak se kalila ocel". To bylo taky z praxe. :(
Ale finty od opravdového kaliče jsou vítány.
Hlavne aby sa to tu zase nezvrhlo v štýle kto lepššie kalí USSR vsUSA,,,🙄,,
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“