Kontrola ztraty kroku u KM

kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 4:27

Moje řeč pupáku ,mě jde taky o to odejít a nebát se že to zničí nástroj nebo za x tisíc matroš. pokud by byl někdo tak hodnej a mohl nakreslit plánek jak to zapojit a dát to sem tak budu rád.
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 5:21

z tohoto pohledu to ma jiste nezanedbatelny vyznam pri relativne malych nakladech

je dulezite stroj zastavit kdyz se dostane do chyby a nenechat ho jezdit dal napriklad s pahylem misto nastroje
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 614
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 7:44

Pokud je to jen pahýl a nenatropí škody tak to jde,horší je když je zničen mat za pár tísíc :(
Snad už bude brzo ATC

http://www.kovohejduk.websnadno.cz/
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 9:12

no spis si predstavuju scenar kdy se ten rotujici pahyl pokousi protlacit materialem a protoze uz nema zadne brity tak mu to moc nejde
to pak muzes vyhodit vreteno
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Pupik
Příspěvky: 248
Registrován: 7. 12. 2008, 6:09
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 10:02

Jeste je tu jeden nezanedbatelny problem s Machem, ktery jsem nikdy nerozchodil. Zmacknuti tlacitka Stop nebo E-Stop ma u Machu za nasledek okamzity break (bez ohledu na rampu!), coz znamena u KM okamzity vypadek v synchronizaci. Takovy KM z nalozenou vetsi zatezi (tezsi suport) se pak utrhne jako z retezu a jede daleko vetsi kus, nez kdyz brzdi za pomoci rampy. Vubec nechapu jak to mohlo v konceptu projit a to neni jedine misto kde kaslou tvurci v Machu na rampu a ridi se jinymi (nedefinovanymi pravidly). Nevericim predvedu ;)
A kdyz by jste, ale misto Stopky aktivovali Pauzu (kde je dodrzena rampa pro zastaveni) mate taky smulu, nebot si da Mach nekdy se zastavenim pekne na cas ;)
Uživatelský avatar
sysel
Příspěvky: 655
Registrován: 12. 6. 2007, 9:24
Bydliště: Šenov u Ostravy
Kontaktovat uživatele:

11. 3. 2009, 10:20

Pupik píše:A kdyz by jste, ale misto Stopky aktivovali Pauzu (kde je dodrzena rampa pro zastaveni) mate taky smulu, nebot si da Mach nekdy se zastavenim pekne na cas ;)
Vše co napsal Pupik je pravda, mám taky odzkoušeno.... Po pause si klidně jede i dalších 5 vteřin, a už se mi dokonce stalo že z pauzy se nechtěl dál rozjet, prostě stál a konec... Takže zastavení programu, posunutí zpět a znova... Když jsem udělal pauzu znova, tak pak spustit šel, ale pro jistotu se rozjel úplně jinam, takže to je na výrobku vidět... :cry:
5/2007 přístup na přestavěnou BF20
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 5:04

Polozte si panove otazku,co udelate,kdyz budete stat u frezky a uvidite,ze vam jedna osa vypadne.Budete meditovat o rampach, nebo skocite a stisknete EStop?
S tim utrzenym motorem je to taky trochu jinak.Jeste na F8 jsem zkousel,
jak daleko ujede 40 kg portal po EStop a byly to 2-3 desetiny.Sroub s 5mm stoupanim a 3Nm motorem to zas tak daleko nepusti,aby se neco stalo.Chtit zastavit nafleku s rampama je dost nesmysl uz z principu. Tady by spis pomohlo naprat do obou vinuti proudovej impuls do opacnyho smeru.
Navic v Mach3 mate EStop,Pause a STOP.Funkce STOP udela presne to,co jsem psal vyse.Posle natvrdo jeden impuls do protismeru vsech os a zastavi skoro nafleku.
Pupik
Příspěvky: 248
Registrován: 7. 12. 2008, 6:09
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 5:28

to pupak: Vidim, ze si taky ranni ptace ;)
Nedodrzet rampy, to bych radeji nekomentoval. Maximalni brzdeni na motoru dosahnes zkratem vinuti, ale vetsinou je vhodne poustet to aspon do odporu, KM neni vyjimkou a s tim zpetnym impulzem to fakt kecas ;) Mach nedela vubec nic, co by nasvecovalo snaze zastavit podle pravidel. Muj komentar po tomto zjisteni znel doslova "To si delaji prdel"
To tvoje udelatko nezni spatne jako ochrana pred pokracujici katastrofou. Levne, jednoduche. Pro spravnost veci se ale priklanim k procesorem rizenemu procesu s moznosti korigovat presne chybu bez nutnosti znovu referovat.
Chtel bych jen pripomenout, ze EMC ma moznost takovy enkoder vradit primo do zpetne vazby a zarizeni chodi ihned podobne jako servo. ( nemichal bych ale hrusky a jabka :) ) Nevim jak to chlapci dokazali, ale dynamika pri krmeni stepgenu impulzy, pracuje dokonale prave ve smyslu dodrzeni ramp. Tahle duslednost vypoctu se autorum vyplatila jak pri pouziti naprosto realistickeho pohybu s MPGs, tak pri zapojeni zpetne vazby s KMs. Posledni poznamka ;) ... do zapojeni neni nutno vrazovat PID clen.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 6:12

To teda fakt nekecam :lol: . Vsiml jsem si toho nekdy pred 2-3 mesici,ze s novou verzi Mach3 se zacal STOP chovat uplne jinak. Driv se stroj zastavoval normalne a ted to praskne a vsechno stoji nafleku. Nedalo mi to vznesl jsem dotaz na autora. Odpoved znela presne v uvedenem smyslu. "Pri funkci stop je do vsech os poslan jeden krok opacnym smerem." Pri funkci Pause se dokonci dany radek G-kodu a stroj se zastavi.Rampy jsou akceptovany. Pri funkci EStop jsou deaktivovany vsechny ridici signaly.
Jinak tu jeho novinku spatne snasi serva.Je to dost brutalni a par lidi muselo hrube poladit drivery,protoze serva pri STOP vypadavaly.
Protiimpuls je z hlediska brzdeni mnohem ucinnejsi nez zkratovani vinuti.
Cim nizsi je rychlost motoru,tim je brzdny ucinek zkratu mensi.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 6:23

to pri tom protiimpulzu nevypadnou kroky?

ten problem s temi servy a krokem zpet
pupaku pls. hod sem odkaz na ten problem to me celkem zajima
delal jsem pred casem nejake experimenty tak bych rad porovnal

vetsina stroju a tim minim profi stroje i hoby stroje ma na estop (nouzove zastaveni) hribku stykac ktery odpoji pohony od napajeni
stroj pak dojede mechanickou setrvacnosti

je to z prosteho duvodu
kdyz se v systemu zblazni cokoli, od systemu po koncovy stupen
a masina se napr. rozjede nejakym smerem (vyhori system a posle ji nejakym smerem, vyhori koncovy stupen a projevuje se to jako pohyb nejakym smerem) v tu chvili nikoho nezajima rampa ale potrebuje zza kazdou cenu zastavit stroj a je jedno jestli na fleku nebo jestli dojede par milimetru

t funkce proste nahrazuje tu sekeru kterou by jsi pouzil na preseknuti privodniho kabelu

jestlize resis takovou udalost kde se ti vyplati rampovat dolu
tak si na to musis poresit stop tlacitko (ne tedy nouzove zastaveni ale nejake jine zastaveni) ktere rampuje
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

12. 3. 2009, 6:31

e-stop podla mna nema byt rieseny softom, ked stlacim e-stop padne stava .. komplet 230V a stroj mozem nahodit len vypnutim napajania a a jeho opatovnym zapnutim. (mne e-stop nahodi rele, ktore ostane pridrzane svojim vlastnym kontaktom .. a zaroven rozpoji akekolvek silove napajania vretena, drivrov atd., keby stroj nahodou stratil v tomto momente 230V - vypadkom napajania - stejne sa nerozbehne kym nestlacim "zelene" tlacitko napajania. )

Rozhodne sa na PC neda spoliehat, kludne totiz ono moze byt pricinou preco e-stop vlastne stlacate.
Pupik
Příspěvky: 248
Registrován: 7. 12. 2008, 6:09
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 7:10

S tim HW E-Stopem naprosto souhlasim. U vetsich stroju spadnou take brzdy a vsechno zni velice logicky. Smula je, ze to brutalni zastaveni v Machu je soucasti funkce Stop! Jako ze - pouze konec programu a reset na zacatek... No a Pauza chovajici pri G1,G2 a G3 jako zavitovani G33...?
Ze by "novaa doba???" :D
a mohl bych bohuzel pokracovat... :( ...ale to neni cilem tohoto zajimaveho tematu :)
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2009, 7:26

V ještě lepším případě je E-Stop rozpínací tlačítko s aretací, které v klidovém stavu napájí obvykle nepřímo přes nějaké menší relé hlavní stykač všech pohonů na stroji. Je to tak proto, kdyby selhalo to relé mezi nebo samotné tlačítko e-stop, tak se stane akorát to, že stroj nepůjde vůbec nahodit (nikoliv opak).

Tomáš
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

12. 3. 2009, 11:13

tomashal píše:V ještì lepším pøípadì je E-Stop rozpínací tlaèítko s aretací, které v klidovém stavu napájí obvykle nepøímo pøes nìjaké menší relé hlavní stykaè všech pohonù na stroji. Je to tak proto, kdyby selhalo to relé mezi nebo samotné tlaèítko e-stop, tak se stane akorát to, že stroj nepùjde vùbec nahodit (nikoliv opak).

Tomáš
Plne suhlasim, e-stop musi byt co najspolahlivejsi.

Z dovodu bezpecnosti je to zapojene kusok inac skusim preciznejse popisat: Tlacitko e-stop ma dvojicu kontaktov .. jedna po stisku zapne to blokovacie rele a druha zas rozpoji napajanie k ostatku systemu (az na to rele ktore ostava blokovat e-stop). kontakt e-stop na tom rele je v serii s kontatkotm e-stop na tlacitku t.j. e-stop samo o sebe aj bez rele stopne napajanie .. nasledne stopne napajanie aj rele ktore to uz podrzi aj ked e-stop pustim. Inac nepouzivam e-stop z EMC ani mu to neposielam .. ked stlacim e-stop na masine je uz tak ci tak po polohe stroja aj po obrobku a niekedy aj po nastroji.

Este jedna vec .. mam koncaky na masine zapojene k tomu e-stop rele, takze aj ked masina "zdrhne" zo stola tak to hodi e-stop. (nemam normalne spinace limitov, pouzivam soft limit a tesne pre HW koncakmi mam len home spinac)

Brzdy nemam riesene .... mozno ked sa ukaze problem .. tak to doriesim.
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

14. 6. 2009, 11:26

Zajímavé do toho bych šel, jen dotaz kde se dá sehnat enkodér? V čem se vyskytuje? Když jsem hledal enkoder na TME tak tam jsou ceny okolo 5 tis a to je pěkná darda. Už máte někdo schéma jak to zapojit případně propojit s EMC?
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“