Hass vf2 - přesnost obrábění

Odpovědět
lukas1.3
Příspěvky: 2
Registrován: 25. 4. 2018, 7:00

25. 4. 2018, 7:34

Dobrý den, prosím o radu případně o vaše zkušenosti se strojem hass vf2. Tento stroj máme v práci na prototipovou a malosériovou výrobu dílů z Al,POM-C, Mosaz,Nerez... Mám neustále problém s přesností výroby tolerovaných rozměrů.Napr. rozměr má být v toleranci -0,05-0,1 v HSM worksu naprogramuji na střed tolerančního pole, reálné rozměry po vyfrézování jsou mimo toleranci reálně +0,08mm.Tento problém mám nejvíce u vnitřních děr, vnější kontury jsou ve směs Ok, případně musím dělat jen malé korekce... Prostě vnitřní kapsy a díry mám neustále menší než zadám v CAMU.
Tento problém mám pořád jak u nových/prebrousenych fréz...
Vše nejdříve vyhrubuju s přídavkem cca 0,1 a dojíždím na čisto..
Stroj je cca 3 roky starý, jede max. na 1 směnu.
Polesovsky
Příspěvky: 368
Registrován: 28. 5. 2011, 9:30
Bydliště: Brno

25. 4. 2018, 8:49

lukas1.3 píše:Dobrý den, prosím o radu případně o vaše zkušenosti se strojem hass vf2. Tento stroj máme v práci na prototipovou a malosériovou výrobu dílů z Al,POM-C, Mosaz,Nerez... Mám neustále problém s přesností výroby tolerovaných rozměrů.Napr. rozměr má být v toleranci -0,05-0,1 v HSM worksu naprogramuji na střed tolerančního pole, reálné rozměry po vyfrézování jsou mimo toleranci reálně +0,08mm.Tento problém mám nejvíce u vnitřních děr, vnější kontury jsou ve směs Ok, případně musím dělat jen malé korekce... Prostě vnitřní kapsy a díry mám neustále menší než zadám v CAMU.
Tento problém mám pořád jak u nových/prebrousenych fréz...
Vše nejdříve vyhrubuju s přídavkem cca 0,1 a dojíždím na čisto..
Stroj je cca 3 roky starý, jede max. na 1 směnu.
Problem je v pomerove rychlosti posuvu. Americky pseudo Fanuc toho moc neumi.
Uprimnou soustrast :lol:
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 15916
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 4. 2018, 7:36

Co je to ta pomerova rychlost posuvu?
Muzes to prosim rozvest?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
zadaji
Příspěvky: 51
Registrován: 30. 10. 2014, 9:38

8. 5. 2018, 7:39

robokop píše:Co je to ta pomerova rychlost posuvu?
Muzes to prosim rozvest?
myslel to tak že když frézuješ díry nebo obvody tak nemáš vždy při stějných řezných podmínkách stejný posuv na zub a tímpádem se v dírách nástroj víc odtlačuje.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 15916
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

8. 5. 2018, 7:57

pri odfrezovavani pridavku 0.1mm se to patrne odtlacovat nebude
nemluvime li tedy o frezovani jednikou nastrojem coz predpokladam ze nemluvime
me by zajimalo co je presne ta pomerova rychlost

osobne bych u toho haase hadal spis neco jako vlecnou chybu
tj. spatne nastavene pohony
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
zadaji
Příspěvky: 51
Registrován: 30. 10. 2014, 9:38

9. 5. 2018, 5:07

robokop píše:pri odfrezovavani pridavku 0.1mm se to patrne odtlacovat nebude
nemluvime li tedy o frezovani jednikou nastrojem coz predpokladam ze nemluvime
me by zajimalo co je presne ta pomerova rychlost

osobne bych u toho haase hadal spis neco jako vlecnou chybu
tj. spatne nastavene pohony
to je jednoduchý ověření zkus tam napsat 2x šponu na hotovo s menším posuvem v díře a pokud to bude dělat stejně tak je problém jinde třeba v pohonech.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 15916
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2018, 5:14

presne tak
ale ja nejsem tazatel
me zajimalo co je to ta zahadne pojmenovana chyba kterou maji trpet vsechny haasy
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
kiko01
Příspěvky: 459
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

21. 5. 2018, 8:16

Myslis ze naco sa pouziva asi priemerova korekcia nastroja? :D
Jasne v CAM-e naprogramujes bez pouzitia korekcii G41/42 a potom mas smolu...
ja mam vevsinou skusenost s bezne pouzivanymi nastrojmi (4z freza) ci GARANT alebo WNT ze treba ist aj pri nivej freze do - tzn. Pri 12tke napr 11,98 , ale niektory typ frez napriklad korigovat nemusim a robia nove presne zadany rozmer...
este zalezi aj na CAME ako riesi drahy - ci oouziva v "zakrutach" naozaj g2,g3 alebo to rozklada iba na usecky - napr fusion360 obcas dost radiusov robi "kockato" - neviem preco...
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 15916
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 5. 2018, 8:21

pise ze se to deje ve vnitrnich konturach ze vnejsi jsou vesmes ok
to nebude o kompenzaci radiusu nastroje - to by bylo v obou pripadech stejne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Hověz
Příspěvky: 349
Registrován: 6. 3. 2016, 3:00
Kontaktovat uživatele:

21. 5. 2018, 8:33

To neni strojem. Protoze dyz v hsmworsu nastavis kompenzaci v počitaci např freza 10mm, ta ona ma reane treba 9,96mm, dale pokud neobjizdis kontur 2x tak dochazi k odtaceni nastroje, ae to neni probem stroje. poud potrebujes deat presne musis si onturu nastavit:
ompen.png
ve vnitrnich rozich nespomauju a vyrabime v toeranci 0,01mm, jeste je vhodne nastavit vaitu povrchu v nastaveni stroje ae to zjistim zitra,ae to nema viv na presnost
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 15916
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 5. 2018, 8:37

kdyz mas blbe definovany nastroj je jedno jestli ho kompenzujes v camu nebo ve stroji
v obou pripadech to bude delat pridavek nebo podrezavat a to i u vnitrnich i u vnejsich kontur stejne

hadal bych treba ze to muze byt i to odtlacovani
protoze u vnejsich se casto vejdes s vetsim nastrojem
u vnitrnich musis volit mensi ktery se snadneji odtlaci takze vznikne odchylka

skoda ze tu musime vestit z kristalove koule
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
kiko01
Příspěvky: 459
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

22. 5. 2018, 4:45

tak to moze byt tym spomalovanim - ale to by mal v diere rozmer vecsi ako vonkajsiu konturu... to ale myslim aj pisal na zaciatku ze ma rozmer +0,08, nie?
i tak je to hodne, mozno by bolo treba skusit spravit program v masine - dieru + vonkajsok a vedla toho druhy kus programom z CAMU - ci je rozdiel...
V settingoch na haase sa da zvolit "jemnost" obrabania ale co to dela fakt neviem, neskusal som :)
Hověz
Příspěvky: 349
Registrován: 6. 3. 2016, 3:00
Kontaktovat uživatele:

6. 6. 2018, 9:08

Tak je to nastavení kvality povrchu 191, nebo taky G187 p1, p2 nebo p3.
lukas1.3
Příspěvky: 2
Registrován: 25. 4. 2018, 7:00

15. 6. 2018, 8:25

Děkuji všem za rady, delší dobu jsem teď tady nebyl. V HSM worksu nastavuji standardně kompenzaci v řídicím systému, začal jsem teď víc používat opakování dokončovacího průchodu, tím se přesnost děr dost zlepšila.S vnějšíma konturama problém nemám....Ale zjistil jsem že největší vliv na přesnost děr má volba velikosti posuvu. Například vyjíždím díru v Al o D=10mm frézou 3 břity průměr 6mm a dám fz=0,05 i s opakováním průchodu, výsledek díra je menší o cca 0,07mm.
2. Pokus snížím fz na 0,01 + opakování průchodu a díra je menší o 0,02mm.Tak nevím, jestli to dělá to odtlačování frézy, nebo to mašina nedává u malých průměrů děr při větších posuvech.... Když mám díru D=50mm a vezmu na to stejnou frézu, posuv fz=0.06 díra je s přesností na 0,02 mm.Proste to chce u malých děr jet pomalu a je to celkem Ok.... :)
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 121
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

15. 6. 2018, 9:15

lukas1.3 píše:Například vyjíždím díru v Al o D=10mm frézou 3 břity průměr 6mm a dám fz=0,05 i s opakováním průchodu, výsledek díra je menší o cca 0,07mm.
2. Pokus snížím fz na 0,01 + opakování průchodu a díra je menší o 0,02mm.Tak nevím, jestli to dělá to odtlačování frézy, nebo to mašina nedává u malých průměrů děr při větších posuvech.... Když mám díru D=50mm a vezmu na to stejnou frézu, posuv fz=0.06 díra je s přesností na 0,02 mm.Proste to chce u malých děr jet pomalu a je to celkem Ok.... :)
Tak za toto by mohla byť priamo zodpovedná dĺžka trvania jedného servo-cyklu u danej mašiny.
Tam platí, že čím menší priemer kružnice a čím väčší posuv, tým menej sa výsledná trajektória podobá na ideálnu kružnicu. A zase naopak platí, že čím kratší/rýchlejší servo-cyklus, tým menší je tento nepriaznivý vplyv.

Týka sa to ale hlavne starších mašín, kde boli servo-cykly často aj nad 3,5ms. Ako je na tom v tomto ohlade daná VF-2ka ale fakt netuším :?
 
Odpovědět

Zpět na „CNC frézky“