Cnc jako řezačka folie

lubbez
Příspěvky: 1033
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

1. 6. 2018, 1:39

Já se nepřu, že nic není. Pouze jsem vypíchnul problémy, které budou. Mám za sebou 15 let práce ma plotterech a těch rolí spotřebované fólie bych nespočítal. Prostě si myslím, než ztrávit týden neplodným zkoušením, je lepší to udělat pořádně. Na druhou stranu je mi úplně jedno, jak si to každý udělá. :-)
chb
Příspěvky: 2115
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

1. 6. 2018, 2:20

nebyl by dnes konstrukčně jednodušší/spolehlivější na to diodový laser ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 6. 2018, 4:16

chb píše:nebyl by dnes konstrukčně jednodušší/spolehlivější na to diodový laser ?
Ale jak laseru řekneš, aby uřízl vinylovou fólii, ale papírové podložky pod ní si nevšímal?
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 6. 2018, 4:32

lubbez píše:A teď k tomu držáku nože. Ano, dá se s ním nastavit vůle pohybu ve vertikální rovině ale je to z důvodu lehkého vlečení nože. Ten by měl mít cca 0,3 vertikální vůli (musel bych se podívat do manuálu). Celkově se přítlak nastavuje elektromagnetem, lze říci, že na každou fólii je jiný přítlak. Jo a pod místem řezu je teflonová lišta, aby se neotupil nůž když najede do fólie. Stačí jedno ťuknutí a je v prd....eli a když si ho necháš nabrousit, budeš dvě hodiny nastavovat nový offset.
To je vůle mezi čím a čím, prosím?
Já jsem si koupil ten držák a do něho kudlu. Nechal jsem špičku nože čouhat jenom nějakých 0.3mm, tedy na tloušťku řezaného materiálu. Ten držák se opřel o povrch a tím je zajištěna hloubka řezu.
Přišlo mi, že pak ani nijak zásadně nezáleží na přítlaku, pokud to teda frézka utáhne a nebude to trhat materiál, po kterém to klouže. A dokonce ani nerovnost stolu nebude smrtící.
Zatím jsem to ale zkoušel jenom v ruce.
To je blbě?
Díky za případnou osvětu, zkoušel jsem to vyloženě zednicky.

A ještě dotaz/přání: píšeš, že v tom děláš. Neměl bys prosím nějaký zbytek mylarové nebo jiné fólie (cca 0.1-0.15mm) a nezkusil bys, jestli by se z ní dala vyříznout šablona na pájecí pastu?
Potřebné rozlišení viz třeba tanhle obrázek: https://idleloop.com/robotics/stencil/01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Podklady bych poslal v potřebném formátu (DXF?).
Tady se to ale asi musí řezat nějak tak, že se to zřejmě napřed nalepí na nějaký podkladový materiál, ne? Ta fólie sama nebude mít nosný papír.

A ten složitě nastavovaný offset (jak píšeš) je offset čeho proti čemu? A co je na tom tak složité?

Díky.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 4974
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

1. 6. 2018, 6:32

není na tom nic složitého , jde o ofset hrany nože vůči ose nože , ten nůž je vlečený a aby se dobře stáčel při změně směru dráhy tak má břit za osou, no a s tím se musí počítat při generování dráhy nože . v tom odkazu je video a tam je hezky vidět co to vygeneruje za dráhy podle nastaveného ofsetu.
jinak ano ten prořez nastavíš dorazem a přítlak se nastavuje co nejmenší aby to spolehlivě prořízlo tu konkrétní folii.
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 1256
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

1. 6. 2018, 8:52

Mex: Tak malé otvory asi nevěřízneš. Vlivem ofsetu ti řez začne pokaždé někde jinde podle natočení nože. Pokud se řez dokonale neuzavře, budou tam zůstávat zbytky folie.
Před desítkami let jsem si nechal šablonu vyvrtat do plastové folie a fungovalo to dobře.
lubbez
Příspěvky: 1033
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

1. 6. 2018, 11:43

Správný nůž ze správného držáku kouká cca 5 - 10mm. Řezné části nože mají různý průměr, břit nože má několik různých úhlů podle použitého materiálu. A tady je ten největší problém tloušťka fólie je v průměru 70 mikronů. Nažehlovací a jiné speciální typy mají tloušťku trochu jinou, ale všechny jsou hodně měké. Z velikosti nože, který je vlečený samozřejmě vyplývají i různá omezení a hlavní jsou tuhost materiálu a velikost prořezu. Z praxe vím, že obdélník 10x1 vyříznu, ale kolečko o průměru 1mm ne. Teď jsem koupil nože o průměru 1,2mm a ty by to snad daly. Pošli mi ten obrázek v AI nebo v corelu a já to zkusím.
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 6. 2018, 11:49

picom píše:Mex: Tak malé otvory asi nevěřízneš. Vlivem ofsetu ti řez začne pokaždé někde jinde podle natočení nože. Pokud se řez dokonale neuzavře, budou tam zůstávat zbytky folie.
Před desítkami let jsem si nechal šablonu vyvrtat do plastové folie a fungovalo to dobře.
Tak to nezní optimisticky.
Viděl jsem, že to někdo řeže na takových těch malých vyřezávacích plotterech Silhouette. Myslel jsem si, že to řeže na stejném principu.
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 6. 2018, 11:59

lubbez píše:Správný nůž ze správného držáku kouká cca 5 - 10mm. Řezné části nože mají různý průměr, břit nože má několik různých úhlů podle použitého materiálu. A tady je ten největší problém tloušťka fólie je v průměru 70 mikronů. Nažehlovací a jiné speciální typy mají tloušťku trochu jinou, ale všechny jsou hodně měké. Z velikosti nože, který je vlečený samozřejmě vyplývají i různá omezení a hlavní jsou tuhost materiálu a velikost prořezu. Z praxe vím, že obdélník 10x1 vyříznu, ale kolečko o průměru 1mm ne. Teď jsem koupil nože o průměru 1,2mm a ty by to snad daly. Pošli mi ten obrázek v AI nebo v corelu a já to zkusím.
Tak teď už jsem z toho úplně mimo.
Ten nůž leze tolik ven, takže tam je pod tím ještě nějaký jiný "jezdec", který jede po řezaném materiálu? Přece nějak musím udržovat špičku nože v přesné hloubce.

Díky za nabídku pokusu. Nemám ani jeden z těchto SW, tak to o víkendu zkusím domluvit u kámoše, aby mi naimportoval DXF a exportnul to v Corelu. Doufám, že to nějak snadno jde, s grafickými programy vůbec nedělám. Případně by to v tom mohl asi rovnou i namalovat.
Díky.
lubbez
Příspěvky: 1033
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

2. 6. 2018, 8:38

Jsem na chaloupce a válím si šunky, v dílně budu v podělí a udělám pár fotek.
Vepr
Příspěvky: 316
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

3. 6. 2018, 12:06

Mex píše:
chb píše:nebyl by dnes konstrukčně jednodušší/spolehlivější na to diodový laser ?
Ale jak laseru řekneš, aby uřízl vinylovou fólii, ale papírové podložky pod ní si nevšímal?
Nekolikrát ksem to s úspěchem již použil, folii to spolehlivě propálí a papír zůstal netknutý.
Je to trochu experímentování s výkonem a rychlostí.
Když je moc výkonu tak to dřív začne dělat zbytečne silnou stopu než se začne pálit papír, ten snese daleko víc než folie.
Řezal jsem zářivě odanžovou a žlutou s 3W a teď mám 5W s horší optikou a výsledek je podobný.
Taková paráda jako z ploteru to sice není ale geometrie je dokonalá.
.
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 6. 2018, 12:17

To je zajímavé.
Ale přece to musí být hodně závislé na barvě fólie a na jejím složení, ne?
Voskový papír snad modrý 5W laser musí fiknout jako nic, ne? Takže to snad musí platit i pro ten podklad.
Samozřejmě když jsi to skoušel, tak to asi jde. Ale připadá mi to děsně na hraně, kdy to musí být velmi závislé na mnoha faktorech, které třeba ani moc předem neodhadneš.
milan584
Příspěvky: 939
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 6. 2018, 10:50

Mex píše:
lubbez píše:Správný nůž ze správného držáku kouká cca 5 - 10mm. Řezné části nože mají různý průměr, břit nože má několik různých úhlů podle použitého materiálu. A tady je ten největší problém tloušťka fólie je v průměru 70 mikronů. Nažehlovací a jiné speciální typy mají tloušťku trochu jinou, ale všechny jsou hodně měké. Z velikosti nože, který je vlečený samozřejmě vyplývají i různá omezení a hlavní jsou tuhost materiálu a velikost prořezu. Z praxe vím, že obdélník 10x1 vyříznu, ale kolečko o průměru 1mm ne. Teď jsem koupil nože o průměru 1,2mm a ty by to snad daly. Pošli mi ten obrázek v AI nebo v corelu a já to zkusím.
Tak teď už jsem z toho úplně mimo.
Ten nůž leze tolik ven, takže tam je pod tím ještě nějaký jiný "jezdec", který jede po řezaném materiálu? Přece nějak musím udržovat špičku nože v přesné hloubce.

Díky za nabídku pokusu. Nemám ani jeden z těchto SW, tak to o víkendu zkusím domluvit u kámoše, aby mi naimportoval DXF a exportnul to v Corelu. Doufám, že to nějak snadno jde, s grafickými programy vůbec nedělám. Případně by to v tom mohl asi rovnou i namalovat.
Díky.
Nůž je uložený v držáku axiálně pevně, ale otočně (respektive axiálně nastavitelně) tak aby šel přesně vysunout z tělesa ven pouze tolik, aby to prořízlo pouze folií a částečně i lepidlo, ale neřezal (zásadně) do podkladového papíru.
http://www.rtape.com/images/Blog%20Post ... agramA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Takže hloubka řezu je daná nastavením vysunutí nože z čela tělesa, čelo tělesa při řezání "jezdí" přímo po povrchu folie, nůž teda řeže tak hluboko, jak je vysunut ven. Offset dělá vlečné rameno, co se snaží natáčet nůž po směru jízdy, jeho hodnota je pevně daná daná geometrií po naostření.
viz obrázky v dolní třetině
http://www.cutterpros.com/blog/page/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vepr
Příspěvky: 316
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

3. 6. 2018, 11:10

Mex píše:To je zajímavé.
Ale přece to musí být hodně závislé na barvě fólie a na jejím složení, ne?
Voskový papír snad modrý 5W laser musí fiknout jako nic, ne? Takže to snad musí platit i pro ten podklad.
Samozřejmě když jsi to skoušel, tak to asi jde. Ale připadá mi to děsně na hraně, kdy to musí být velmi závislé na mnoha faktorech, které třeba ani moc předem neodhadneš.
Naposledy když jsem řezal 10 mm kolečka na zakrytí děr pro stříkání barvou, tak jsem papír nezkoumal, ale nepamatuju si že bych byl zkrz. Ještě to dnes zkusím a vyfotím výsledek. Na barvě záleží hodně, například černý polystyren, nebo tenký mirelon to řeže jako blesk, ale bílý vůbec.
.
Mex
Příspěvky: 4270
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 6. 2018, 5:34

milan584 píše:Nůž je uložený v držáku axiálně pevně, ale otočně (respektive axiálně nastavitelně) tak aby šel přesně vysunout z tělesa ven pouze tolik, aby to prořízlo pouze folií a částečně i lepidlo, ale neřezal (zásadně) do podkladového papíru.
http://www.rtape.com/images/Blog%20Post ... agramA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Takže hloubka řezu je daná nastavením vysunutí nože z čela tělesa, čelo tělesa při řezání "jezdí" přímo po povrchu folie, nůž teda řeže tak hluboko, jak je vysunut ven. Offset dělá vlečné rameno, co se snaží natáčet nůž po směru jízdy, jeho hodnota je pevně daná daná geometrií po naostření.
viz obrázky v dolní třetině
http://www.cutterpros.com/blog/page/3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ano, takhle jsem si to představoval a ručně jsem to i takhle zkoušel. Jen je otázkou, jestli po povrchu jezdí přímo držák nože, nebo nějaký kluzný element, ve kterém je ten držák strčený.
Kdybych to dělal, tak by se mi zdálo skoro logičtější nechat po tom jezdit něco, co je součástí plotteru a ne přímo čelo toho držáku.
Ale právě do této představy mi nezapadalo to velké vysunutí nože, o kterém psal lubbez.

Jinak na tom druhém odkazu je pěkně vidět, jak je důležité takovou řezačku mít.
Ten divný týpek si vyloženě říká o to, aby byl z té fotky vyříznutý a zůstala tam jenom ta celkem slušná ženská. ;-)
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje“