Dvouchodý nebo jednochodý trapéz??

mechanika k motorům
Odpovědět
ruby.biker
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 11. 2008, 7:14
Kontaktovat uživatele:

1. 8. 2018, 3:54

Dobrý den,

mám problém a potřebuji poradit. Mám 10let straré CNC (1000x600mm), koupené v Německu (www.cnc-step.de) , žádný zázrak to není, ale svojí službu plní. Jedná se o 3-osou frézku. Posuvy tvoří KM Sanyo Denky 103h7126 (3A/1,27Nm) na ose X jsou dva na YZ po jednom. Převod je řešen trapézovým šroubem 12mm, dvouchodý, stoupání 6mm, matka je válcová dlouhá 24mm plastová. Maximální rychlost při posuvu je 35mm/s (2100mm/min), při řezání (frézka 1,5mm) používám rychlost 18mm/s (1080mm/min). Problém: Náhodné se mi seká osa X (délka TŠ 1250mm) - matka má za tu dobu už značně velkou vůli. Chci tedy vyměnit šrouby i matice. Vedení tvoří vodící tyče pr. 22mm.

Otázky:
1) Jakou mají životnost KM? Není nutné vyměnit i KM?
2) Dvouchodý trapéz se velmi blbě shání. Je možné tam dát jednochodý s polovičním soupáním a změnit pouze v nastavení?? Je vůbec lepší tam mít dvouchodý?
3) Jaká je kritická rychlost pro trapézový šroub?
4) Plastou nebo bronzovou matku?
5) Uvažovat o přestavbě na kuličkový šroub??? Jak je na tom s prašností???

Velmi moc děkuju za pomoc.
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 8. 2018, 4:42

Asi by bylo lepší sem dát fotky tvého konkrétního stroje, a ne jen odkaz na jméno výrobce. Jak myslíš, že ten odkaz na výrobce pomůže někomu v posouzení tvého 10 let starého stroje?

Univerzální rada: pokud můžeš vyměnit trapézáky za kuličkáče, tak bych to rozhodě udělal.

Motory sice můžou časem zeslábnout, ale moc bych tomu nevěřil. Snadná pomoc - podezřelý motor vymontuj a zkus ho jednak roztočit rychle (jestli ložiska nechrastí), a pak pomalu s definovanou zátěží, abys změřil moment (na hřídel přidělej nějakou páku, tu na konci definovaně zatížíš).
Nebo to zkus třeba jenom zastavit prstama a porovnat s nějakým známým motorem, abys měl srovnání pro aspoň hrubý odhad.

Mimochodem skutečně máš na ose X dva motory a na Y jen jeden? Většinou to bývá naopak. Předpokládám klasické uspořádání souřadného systému, tj. osa X jezdí zprava doleva, osa Y od tebe a k tobě.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 2729
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

1. 8. 2018, 7:07

Mex píše:
1. 8. 2018, 4:42
...Mimochodem skutečně máš na ose X dva motory a na Y jen jeden? Většinou to bývá naopak. Předpokládám klasické uspořádání souřadného systému, tj. osa X jezdí zprava doleva, osa Y od tebe a k tobě.
Není tomu vždycky tak, jako osa X bývá taky volena osa s nejdelším rozjezdem. Takže klidně může jezdit proti tobě.
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 8. 2018, 7:48

No už jsem to taky párkrát četl.
Ale souřadný systém byl již před nějakými stovkami let nadefinován matematiky a fyziky, a skoro bych řekl, že není důvod na tom něco měnit.

A přijde mi teda mnohem praktičtější přístup moct říct "... je to pohyb v ose Y ...", než muset říkat "... je to pohyb v ose X, to je ta, která u nás tento měsíc je zrovna zepředu dozadu, a kladné hodnoty nabývá vždy v úterý až čtvrtek směrem k nám, v ostatních dnech naopak ...".
Já vím, záměrně přeháním. Ale jsou principy, které jsou dlouhodobě zaběhnuté, a ty je (podle mě) kontraproduktivní zbytečně ohýbat. To by k tomu musel být opravdu velmi silný důvod.
A teda fakt si myslím, že matematika je trochu větší šéf než nějaké CNC.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 16196
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

1. 8. 2018, 8:06

jo
smery os jsou dane viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Kart%C3%A ... C5%99adnic

k tomu doplnim
jelikoz pri 2D kresleni mas na monitoru X horizontalne a soucasne je to delsi strana monitoru
tak se vetsinou voli i nejdelsi osa stroje osou X a ostatni jsou dane viz vyse

to nic nemeni na tom v jake pozici pak stojis vuci stroji ale i to ma sva prakticka a neprakticka reseni
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
ruby.biker
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 11. 2008, 7:14
Kontaktovat uživatele:

1. 8. 2018, 8:56

Děkuju za první reakce....
Nevím jak jsou značené osy jinde, ale v mém případě je X dlouhá strana a Y kratší.
Fotky udělám a přiložím.
Nicméně přikládám odkaz na konkrétní typ stroje který mám doma.
https://www.cnc-step.de/cnc-fraese/?cn-reloaded=1

Mám tyto frézky dokonce dvě. Na první z roku 2006 je jednochodý trapéz stoupání 3mm a na té druhé z roku 2008 je dvouchodý trapéz stoupání 6mm. Teď koukám na web a už je nyní osazuje kuličk. šrouby.

Nejjednoduší je pro mě koupit ty co tam právě jsou (dvouchodé stoupání 6mm), ale dodání je až za 4týdny od objednání a jen ve 3m tyčích.

Jednochodé jsou daleko běžnější a snadno dostupné, ale nikde jsem nenašel výhody kromě stoupání ==> poloviční otáčky KM.

Nejsložitější jsou kuličkové šrouby, ale nevím jak by si poradily s dřevěným prachem.
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 8. 2018, 9:39

Prach nesvědčí žádnému šroubu. Na trapézáku se zemědělskými vůli třeba v lisu je to asi fuk, ale na CNC musí být i ten trapéz udělaný dost přesně, takže stejně problematiku prachu musíš řešit (odsávání, krytování atd.). Kuličkové šrouby mají stírací kroužky, které se snaží ten prach pokud možno nepustit dovnitř. Já jsem si při špinavých pracech před něho dal ještě dodatečné stírání, vyseknuté z nějaké měkké kozinky, co jsem doma vyhrabal.

Jinak taková historka z natáčení: jednu dobu jsem hodně dělal se dřevem, byly to nějaké 3D věci, frézování na moc hodin po mnoho dní. To jsem tam ještě neměl ty dodatečné stírací kroužky. Časem mi začala trochu drhnout osa Z. Tak jsem ten kuličkový šroub vyndal (i s matkou, tu jsem nesundával) a ten konec s matkou ponořil do roztoku hydroxidu sodného (NaOH). Vycházel jsem z toho, že NaOH leptá organické látky. A opravdu - ten dřevěný prach vevnitř se rozpustil a odplavil, šroub pak zase jel jako nový. Dokonce jsem si málem způsobil problém, předtím šel šroub ztuha, ale po vytažení z lázně šel tak lehce, že mi začal sjíždět vlastní vahou ze šroubu a chytil jsem ho na poslední chvíli.
Pak jsem tam přidal to dodatečné stírání a od té doby je pokoj.

Máš na té delší ose se 2 motory (odmítám pro ni použít název X) nějak mechanicky svázané ty 2 motory? Např. ozubeným řemenem, jak je zvykem?
Pokud ne, tak to je docela pozvánka pro zasekávání a případně pro zkroucení konstrukce, když jeden motor nebo jeho elektronika případně začne časem dělat problémy. Než začneš něco měnit, tak si napřed zkus udělat nějakou diagnostiku.
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“