Soustružení komutátoru

Pruduch
Příspěvky: 148
Registrován: 22. 4. 2007, 7:05
Bydliště: Jižní Čechy

12. 8. 2018, 8:38

Protože mně zřejmě bude čekat pokus o záchranu motoru z hydraulické pumpy z auta (poměrně malý 12V motor), chtěl bych požádat o radu, jak na soustružení komutátoru. Hledal jsem tu něco o soustružení mědi, ale moc jsem toho nenašel. Je vhodné spíš ostré Radeco nebo karbid? Letovaný či plátek? Řezná rychlost spíš větší nebo spíš méně? Mám jen jeden pokus a jen obyčejného "číňana" soustruh. Ale než mé oblíbené auto odvezu na vrakoviště kvůli tomu, že soudruzi v Toyotě potřebovali vyzkoušet slepou uličku s automatickou hydraulicky ovládanou spojkou (která začala vyluzovat podivné zvuky a možnou příčinou je elektromotor), tak bych se to rád pokusil ještě opravit. Děkuji za případné rady - snad jsem někde nepřehlédl podobné téma. Upřímně řečeno se mi moc nechce na to hrabat "po vidlácku" šmirglem nebo něčím podobným aby se zrna brusiva nezadřely do mědi....
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 5045
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

12. 8. 2018, 8:48

můžeš použít i radeko , ale chce to perfektní ostří nejlíp leštěné , ono i když to neuděláš uplně dokonale tak se moc neděje jen budeš muset proškrábnout drážky , každopádně ber naprosté minimum , některé komutátory mají dost slabé lamely. co uhlíky jak jsou na tom ?
V nejhorším by sedalvyměnitkomutátor a znovu navinout - asi bych todalkdybyo to hodně šlo. máš nějaké foto ?
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 1304
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

12. 8. 2018, 8:52

Začal bych návštěvou vrakoviště nebo sběrného dvoru a demontáži podobného motoru na pokusy.
Řezné rychlosti a úhly nože jsou u každého návodu k soustruhu.
Nástroj ostré radeko nebo leštěná VBD
Důležité je vyčistí drážky komuntátoru.
Pruduch
Příspěvky: 148
Registrován: 22. 4. 2007, 7:05
Bydliště: Jižní Čechy

12. 8. 2018, 9:05

OK - díky za rady. Komutátor není vypálený, ale je hodně "drážkovaný" (uhlíky "zubaté, materiál tam ještě nějaký je). Já sehnal celou tu pumpu (což je unikum, protože se to dělalo jen chvilku kolem roku 2000 a odcházelo to prý všem. Ale bohužel ta "nová" je ještě horší než ta moje (a zpátky to hodit dotyčnýmu na hlavu podruhé přes celou čr nepojedu). Z celého toho soustrojí se linou zvuky jako když je "suché" ložisko (takové drnčivé povrzávání). Ale netuším jeslti za to může motor nebo pumpa (tu se mi nepodařilo rozebrat vůbec). Motor má ložiska na první pohled relativně OK, ale nevím moc co s tím jiného, než zkusit zrepasovat motor a zkusit jestli to nebylo tím. Jsem z toho zoufalej, protože jestli to nedám dokupy, tak budu muset auto vyhodit. Je to systém Free-tronic od Toyoty, hydraulická pumpa elektricky poháněná cpe brzdovku do hydroakumulátoru a jakási elektronika pouští ten tlak do spojkového válce místo pedálu/řidiče. A ta pumpa začala "skřípat". Nepravidelně, chvilku běží normálně a chvilku píská/vrže. Repase motoru je asi první věc co by se dala doma udělat. Jen nevím jestli se feritovej motor vyndáním kotvy nedemagnetuje. Zítra dodám fotky kdyby to někoho zajímalo - teď už je venku tma.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 2795
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

13. 8. 2018, 7:56

Asi bych to nožem nebral, materiálu tam často není mnoho a hrozí, že vytrhnes tenkou lamelu z těla. Srovnal bych to na "prasáka" smirkem na kusu nečeho rovného a koupil měkčí uhlíky. Sednou si rychleji než možná čekáš. Pokud máš pouze jeden pokus, potom bych se té kudly docela bál.
Stejně budeš mezery proškrábávat, tak tam uvidíš dobře kam až můžeš ubírat.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 1377
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 8. 2018, 8:10

jen takový poznatek kterak vůbec nesoustružiti a předem zjistiti že je vinutí v ři*i :)
mezery mezi lamelkama komutátoru musí být hladké s ostrou hranou a rovnoběžné.
Pokud na některé z hran je takový hrbolatý napálený povrch tak je vinutí proražené a spálené.
Pokud při otáčení ještě namontovaného rotoru v některém místě klepe lamelka do uhlíku tak to je taky známka poškození vinutí.
Chybějící vystřelené lamely neni třeba ani komentovat.
Smysl stáčet komutátor má pouze když je nerovnoměrně opotřebený a mění se uhlíky.
Dál má smysl stáčet komutátor který mírně hází a uhlíky odskakují a je špatná komutace...toto se stává když je vadné ložisko. a komutátor se nerovnoměrně opotřebovává.
trochu zarovnat komutátor jde i bez demontáže
vymontují se uhlíky veme se smirek zrnitosti 400 a přitlačí se na komutátor a rukou se otáčí rotorem.
Takto se dají zahladit drobné rýhy, nejde tak opravit házivost komutátoru.
po soustružení odříznu skalpelem špóny v mezerách a pak zahladím smirkem..
to je asi nejpracnější z celé opravy
schválně napište jak čistíte hrany lamel?
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 5045
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

13. 8. 2018, 8:27

Běžně se soustruží leštěným plátkem na měď přímo k tomu určeným a drážky se pak jen kartáčují plastovým - silonovým rotačním kartáčem.
Pokud je dobrý plátek tak jsou drážky naprosto čistý a nic se neškrabe.
atlan
Příspěvky: 1448
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

13. 8. 2018, 11:45

nabrusene radeko, hlavne chladit, a ked to nebude hladke tak ti lizny smirglom na sustruhu.
Pruduch
Příspěvky: 148
Registrován: 22. 4. 2007, 7:05
Bydliště: Jižní Čechy

13. 8. 2018, 4:33

Fotky stavu:
IMG_20180813_172321_1.jpg
IMG_20180813_172809_1.jpg


Vinutí v háji není, jen jsou na uhlíkách a i na komutátoru dost podivné "drážky". Bohužel mi to tablet detailněji nevyfotí a foťák se odebral do křemíkového nebe.
Naposledy upravil(a) Pruduch dne 13. 8. 2018, 4:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 1457
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

13. 8. 2018, 4:44

atlan píše:
13. 8. 2018, 11:45
nabrusene radeko, hlavne chladit, a ked to nebude hladke tak ti lizny smirglom na sustruhu.
smirkový papír ani náhodou, zapomeň.
zrníčka se zapíchají do mědi a pak ti obrousí uhlíky, navíc zhoršují kontakt.
pouze nožem
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
atlan
Příspěvky: 1448
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

13. 8. 2018, 5:47

Ale no.... O tom sa budeme bavit podla tohoxako to osustrizi. Nakoniec ten smitgel moze byt dobry.
Nakoniec prebehnut brusnym runom a vyskrabat drazky.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4787
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

13. 8. 2018, 7:39

tak tak ,někdy se tu dělá z komára velbloud.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 5045
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

13. 8. 2018, 7:44

hele vůbec žádný stres , vem to kudlou aby tam zbyly ty nejmenší rýhy , pokud to bude potrhané tak lehce smirkem - nic se ti do mědi nezapíchá neboj.
Ale na co si dej velký pozor aby jsi kudlou nebrnknul o ty háčky pod kterými jsou dráty !! jsou zabodovaný a jak s nimi trochu hneš tak tam máš hned přechodák který se může projevit až při zátěži.

Noa kdybyse nepodařilo tak mi to můžeš poslat a dáme nový komutátor a převinem. :D
SO 545
Příspěvky: 459
Registrován: 6. 1. 2013, 6:30

13. 8. 2018, 8:34

dnes som sa dozvedel ze to je skoro nemozna vec... fujtajbl....

Bezne si na sustruhu s citom stiahnem komutator vetraku alebo starteru a inych motorcekov...
Vzdy s citom a prelestim to brusnou rohozou.
Asi som mal stastie a nikdy som nic nepo..urvil. Ale uz sa zacnem bat :D
Pruduch
Příspěvky: 148
Registrován: 22. 4. 2007, 7:05
Bydliště: Jižní Čechy

13. 8. 2018, 10:37

Díky všem za rady. Hlavně packovi za nabídku pomoci, snad nebude potřeba. Dělám na tom po chvilkách, dám vědět jak to případně dopadlo. Ještě jeden dotaz - mám se bát odmagnetování statoru když na nějakej delší čas vytáhnu rotor? Chtělo by to především vyměnit ložiska a to jinak nepůjde než to vyndat. A páchat preventivně nějakou Fe trubku pro vložení místo rotoru... je to nutné?
Odpovědět

Zpět na „pro soustruh“