Malý soustruh VOLMAN - určení typu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 49
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

16. 9. 2018, 10:31

Dobrý den, pánové.
Zakoupil jsem starý, malý (140cm dlouhý) soustruh bez jakéhojkoliv štítku nebo označení. Po nekonečném hledání na internetu jsem narazil na fotografii identického soustruhu značky J.Volman, který opravdu mému stroji odpovídá. Zajímá mě, zda mi někdo pomůže zjistit typ, nebo najít více fotek, nebo zda dokonce není mezi námi další majitel stejného stroje.
Jedná se o to, že můj soustruh má vyměněný motor a sostavu převodů a já bych se chtěl zcela maximálně přiblížit reálné skutečnosti z doby produkce tohoto stroje.
Všem děkuji za pomoc a obětavost !
Zrenovovat tento stroj pro mě mnoho znamená ....
Přílohy
41644196_278281266115693_8362130793635512320_n.jpg
Volman.jpg
Uživatelský avatar
Wurm7
Příspěvky: 104
Registrován: 7. 7. 2018, 1:24
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

16. 9. 2018, 11:07

Parádní kousek, gratuluji ke koupi. Prolistuji kroniku pana továrníka Volmana, mrknu do nějakých starých listů a prospektů po dědovi, jestli tam tento bude zobrazen a popsán. Zdravím z Volmanovic :)
Frézka THIEL Ruhla Duplex 58, obrážečka SH 425, vrtačka OPTIdrill B17 Pro.
milan.83
Příspěvky: 95
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

17. 9. 2018, 7:42

Dobrý den, vy máte přístup ke kronice pana Volmana? A nebyl by v ní i můj kousek? U tohoto kousku je zajímavé řazení předlohy (páka dole pod univerzálkou. Pro řazení není potřeba vytahovat žádné kolíčky z kol, jako u jiných podobně starých strojů :) Díky. M.
Přílohy
7946444-soustruh-j-volman-4.jpg
7946444-soustruh-j-volman-2.jpg
Naposledy upravil(a) milan.83 dne 22. 9. 2018, 6:24, celkem upraveno 1 x.
Soustruh G.Karger 0.27, předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 49
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

18. 9. 2018, 8:09

Wurm7 píše:
16. 9. 2018, 11:07
Parádní kousek, gratuluji ke koupi. Prolistuji kroniku pana továrníka Volmana, mrknu do nějakých starých listů a prospektů po dědovi, jestli tam tento bude zobrazen a popsán. Zdravím z Volmanovic :)
Ahoj Wurme ! Moc děkuji za Tvou jedinou reakci které je k mému tématu.
Zde přidávám v příloze článek o továrníkovi Volmanovi, který v roce 2012 otiskly z podnětu nějakého památkového úřadu ... z tohoto článku pochází i má fotka. Stejný sopustruh jako je ten můj je tam vyfocen ... a jelikož se celý článěk točí kolem Volmanovi fabriky v Čelákovicích, je pod fotkou tohoto soustruhu napsáno "Soustruh, který je nyní součástí administrativní budovy" ... jakže předpokládám, že je tam vystaven jako rekvizita .... dal bych nevím co za to, kdybych na někoho ze zmíněné "administrativní" budovy získal kontakt, nebo mi to tam někdo vyfotil ..... já to mám přes celou republiku, ale kdyý to nevyřeším jinak, budu muset na místo vyrazit sám a doufat, že tam soustruh opravdu je a bude tam někdo, kdo mě tam pustí a já si to nafotím ...
Trápí mě hlavně skutečnost, že soustruh napadl kutil ... nevím proč, ale vše překopal .... dal na stroj jiný motor, převody - tedy řemenice, vyvedl ven z podstavce ... pod kryt vřetene umístil nějaké větší oztubené kolo a řetěz a kryt nejde ani dovřít ... nemůžu to pochopit. Moc rád bych jej uvedl do stavu co nejvíce se přibližující dobové skutečnosti. Co mi není jasné je to, jakým systémem bylo hnané vřeteno. Myslel jsem, že remenicí a klíňákem, ale pod hřídelí vřetene je litinový nálitek, přes který nelze vlastně jakýkoliv nedělený řemen nebo řetěz nasadit ... a nechce se mi uvěřit, že by byl převod na vřeteno řešen řetězem a sponkou ... proto hledám jakoukoliv, JAKOUKOLIV, informaci který by mě navedla na stopu .... moc děkuji všem obětavcům, kterým stav takových mašin není lhostejný ! Wema
Přílohy
38.pdf
(402.71 KiB) Staženo 42 x
edyss1
Příspěvky: 44
Registrován: 18. 8. 2014, 8:04

18. 9. 2018, 8:28

Snad Volman P13S....
Přílohy
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 49
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

18. 9. 2018, 9:40

Kamaráde, moc Ti děkuji ! Soustruh co jsi poslal je hodně podobný, opravdu hodně! Není identický ... ale napověděl mi hodně. Konečně vidím, jak byl řešen převod ... moc Ti děkuju. Jak s Ti podařilo najít tolik fotek ? Hledal jsem už v Google Volam P13 a nic mi to nenašlo .... jsi borec !
Můj soustruh předělal nějaký "kutil" na převod řetězem, což je hrozné ... hlučné, nemá to vůbec plynulý chod ... je to na nic .... tady vidím, že byl převod řešen plochým řemenem .... znáte teorii plochých řemenů ? Jak se spojovali ? Tento soustruh je řešen tak, že se pás musel zcelovat až na vřetenu kvůli litinovému nálitku pod hřídelí ... díky němu nejde vlastně nic protáhnout na hřídel ... dnes je tento systém překonaný, ale na tuto konstrukci nic jiného použít nepůjde .... hodně by mě ještě zajímalo zavěšení motoru a převody v podstavci ....
Uživatelský avatar
Wurm7
Příspěvky: 104
Registrován: 7. 7. 2018, 1:24
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

18. 9. 2018, 10:56

Wema píše:
18. 9. 2018, 8:09
Wurm7 píše:
16. 9. 2018, 11:07
Parádní kousek, gratuluji ke koupi. Prolistuji kroniku pana továrníka Volmana, mrknu do nějakých starých listů a prospektů po dědovi, jestli tam tento bude zobrazen a popsán. Zdravím z Volmanovic :)
Ahoj Wurme ! Moc děkuji za Tvou jedinou reakci které je k mému tématu.
Zde přidávám v příloze článek o továrníkovi Volmanovi, který v roce 2012 otiskly z podnětu nějakého památkového úřadu ... z tohoto článku pochází i má fotka. Stejný sopustruh jako je ten můj je tam vyfocen ... a jelikož se celý článěk točí kolem Volmanovi fabriky v Čelákovicích, je pod fotkou tohoto soustruhu napsáno "Soustruh, který je nyní součástí administrativní budovy" ... jakže předpokládám, že je tam vystaven jako rekvizita .... dal bych nevím co za to, kdybych na někoho ze zmíněné "administrativní" budovy získal kontakt, nebo mi to tam někdo vyfotil ..... já to mám přes celou republiku, ale když to nevyřeším jinak, budu muset na místo vyrazit sám a doufat, že tam soustruh opravdu je a bude tam někdo, kdo mě tam pustí a já si to nafotím ...
Wema
Ahoj Wemo,
nemáš zač. Na ty staré materiály jsem nezapomněl, projdu co je k dispozici, ale až o víkendu, protože to nemám doma, ale u tatínka. Budu tam muset zaskočit. A pokud jde o tu administrativní budovu, tak zamáčkni slzu. Já už jsem jich zamačkal moc. Z kdysi slavné Volmanky, později TOS n.p., později TOS a.s. a ještě později různé Cetosy a "strojírny" slováckými konče, už je zde u nás pouze budova nového závodu, kdysi hala těžké mechaniky a montáží. Zmíněná administrativní budova byla budova vedení závodu, tedy sídlo GŘ a náměstků. Ta je ovšem již dávno prodaná a rozparcelovaná, dnes by si zde našel jen reklamní a cestovní agenturu a nějaké blá blá kanceláře. Z hal lehkých mechanik, nástojárny a přesné brusírny jsou pronajaté sklady a překladiště kamionů různých trenýrek a plastových srágor z Číny. Pochopitelně samé důležité věci. Jede pouze slévárna dnes TOS Met (pěkně mi tu smrděj pod nos) ve zbytku fabriky (kovárna, kalírna, učiliště, údržba atd.) se buď lisují PE pytlíky, nebo zde skladují Vietnámoš hadry.

Takže si klidně ušetři cestu, žádný soustruh bys v admin budově už nenašel a ani se snad neptej, kde ten vystavený skončil. :?: Bohužel ranní podnikavci rozkradli nejen stroje a vybavení, ale i dokumentaci. Ale jak jsem psal, projdu staré prospekty, kroniku a poptám se. Ještě pár starých mistrů znám, třeba se něco objeví. Neslibuji, ale podívám se.
Frézka THIEL Ruhla Duplex 58, obrážečka SH 425, vrtačka OPTIdrill B17 Pro.
deny
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2016, 7:37
Bydliště: Brtnice

19. 9. 2018, 5:21

Wema píše:
18. 9. 2018, 9:40
Kamaráde, moc Ti děkuji ! Soustruh co jsi poslal je hodně podobný, opravdu hodně! Není identický ... ale napověděl mi hodně. Konečně vidím, jak byl řešen převod ... moc Ti děkuju. Jak s Ti podařilo najít tolik fotek ? Hledal jsem už v Google Volam P13 a nic mi to nenašlo .... jsi borec !
Můj soustruh předělal nějaký "kutil" na převod řetězem, což je hrozné ... hlučné, nemá to vůbec plynulý chod ... je to na nic .... tady vidím, že byl převod řešen plochým řemenem .... znáte teorii plochých řemenů ? Jak se spojovali ? Tento soustruh je řešen tak, že se pás musel zcelovat až na vřetenu kvůli litinovému nálitku pod hřídelí ... díky němu nejde vlastně nic protáhnout na hřídel ... dnes je tento systém překonaný, ale na tuto konstrukci nic jiného použít nepůjde .... hodně by mě ještě zajímalo zavěšení motoru a převody v podstavci ....
Ahoj.
Ploché kožené řemeny se spojovali a doufám, že se ještě spojují sponkováním. Více se dočteš tady: https://www.pikron.cz/admin/images/1049.pdf
Sajmon
Příspěvky: 40
Registrován: 13. 1. 2017, 10:49

19. 9. 2018, 8:02

Ahoj,

řemen se lepí, dělalo se to klihem.
Dnes možná i něco jiného.

http://mve.energetika.cz/prevody/remeny ... kozene.htm
Robi G
Příspěvky: 56
Registrován: 14. 7. 2017, 12:49
Kontaktovat uživatele:

19. 9. 2018, 8:40

Tu sa riešilo lepenie remeňa: viewtopic.php?f=59&t=6422&start=15
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4578
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

19. 9. 2018, 9:46

lepil jsem si plochý řemen z REKA na truhlářskou frézku
zatepla, viz ty 3 tuby atd
vyfrézoval jsem si z duralu příruby pro stažení, hezky s vedením, do jedné poloviny jsem udělal díru pr. 35 pro zasunutí instalatérské svářečky na PPR trubky pro ohřev
nemělo to chybu
žádný problém
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
edyss1
Příspěvky: 44
Registrován: 18. 8. 2014, 8:04

19. 9. 2018, 8:32

Wema nemáš zač. Já si občas nějaké fotky starých soustruhů stáhnu do PC a tento soustruh jsem tu náhodou měl. Více fotek ale už bohužel nemám a ani nevím, odkud jsem to vzal.
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 49
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

19. 9. 2018, 10:01

Kluci, děkuji Vám moc ... za všechno ! Smutně se mi to celé čte a nevím co dál ... ale plním si touhle starou malou mašinou klukovský sen. Vlastně ne klukovský ... spíš celoživotní. Omlouvám se, že mluvít trochu ze široka, ale koupil jsem ho před nějakým časem s OBROVSKÝM nadšením .... byl jsem v sedmém nebi .... byl to kup narychlo ... buď ber, nebo bere další. Omáčku kolem toho plácat nebudu ... prostě mi učaroval. Až jsem ho dovezl somů, sedl jsem si nad něj a začal hledat problémy ... ty se sčítaly a bylo jich víc a víc. ... teda pořád jich je víc a víc. Můj stroj je na nic, vím to zcela narovinu. Zmršený, zničený kutilem (a podle mě jen proto, že mu praskl řemen a nevědělk jak na to) ... řemenice z vřetene sundal, dal tam nísto toho rozetu z motocyklu a řetěz ... motor dal jiný (0,85kW/900ot) který umístil na pochmurný navařený držák z materiálu co popelnice dala, spoustu věcí zbytečně zničil. Teď se mi sype moje idealizace ... soustruh nemá ani hystorickou, ani užitnou hodnotu ... a co teď. Jako rekvizita mi není na nic. Funkční jen tak nebude ... respektice ne bez toho, aniž bych to celé přetvořené nepřetvořil ještě víc ... což je snad dvojí hřích. Vrátit ho spátky do původní podoby ? Nemyslitelné ... a to nyní neberu v úvahu funance ale provedení. Jsem z toho hodně zničený ....
Jsem asi ve fázi, kdy jsem svolný hřešit na tomto stroji podruhé. Rád bych jej viděl tak, jak vypadal dříve, ale reálnější je pro mě přetvořit jeho technické zpracování na modernizované a funkční. Chtěl jsem vyrobit novou kliňákovou převodovku, převod z vřetene vést též kliňákem, ale musel bych se zbavit nálitku který je pod vřetenem, ikdyž už je rozvrtaný a napadený ... a co dál ... nevím. Hlavou mi to všechno běží, těžko se rozhodnout. Štve mě to a mrzí zároveň .... a když si představím jaký stroj bych z něj mohl udělat, cítím v sobě takové příjemné napětí. Co se bude dít dál, ví jen bůh ...
Pátrání jsem vzal dost vážně ... oslovil jsem redaktorku článku, ta mě odkázala na chlapíka v TOS Čelákovice ... ti mi řekli, to co říkáš ty, že budova už nestojí a schlamstly je Slovácké strojírny ... dostal jsem kontakt na chlapíka z Brodu, kam se soustruh převezl ..... tak uvidíme, zda se s ním zítra spojím. Řekl mi dokonce i budovu ve které v Brodě stojí. Nebude asi těžké dostat se k němu, nafotit si to, poměřit .... tedy doufám. Udělal jsem pro to maximum a zatím to vychází. Co se bude dít dál, dnes nevím .... přistupuju k tomu tak, abych z toho udělal to nejlepší co jde .... mrzí mě, že kus historie zaniká a trhá mi to aortu, ale co zmůžu .... asi jsem pro tyhle starý odkazy techniky našich dědů moc velkej srdcař. Díky všem borci, jste machři !
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4578
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 9. 2018, 6:26

Wema píše:
19. 9. 2018, 10:01
...... Chtěl jsem vyrobit novou kliňákovou převodovku, převod z vřetene vést též kliňákem, ale musel bych se zbavit nálitku který je pod vřetenem, ikdyž už je rozvrtaný a napadený .....
1) NEŘEŽ DO LITINY
nedělej žádné nevratné změny
tímhle způsobem se spolehlivě zařadíš, byť s nejlepším úmyslem, po bok toho, kdo tam nainstaloval ten řetěz
jak se dostat k převodu plochým řemenem svařeným na místě je tu jasně popsáno, není to nic složitého ani drahého
2) nebreč, koupil sis hračku, tak si hraj
stroj na dnešní výrobu vypadá jinak
na téhle mašině (a mnoha ještě starších a jednodušších) se v jejich době vyrábělo ostošest a nikdo si nestěžoval
na kutění dobrý
podle tvých dotazů vsadím boty, že v tomhle případě není omezujícím prvkem ta mašina, ale zkušenosti (nic ve zlém)
3) na té mašině se můžeš naučit hromadu věcí, počínaje třeba smysluplným návrhem pohonu s měničem kmitočtu
i o tom se tu mnohokrát psalo
4) zisk z koupě takovéhle mašiny nikdy nebudou peníze
ty do toho naopak budeš strkat
můžeš ale získat spoustu znalostí a zkušeností a dovedností, které se ti mohou zůročit jinde
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
david.1
Příspěvky: 346
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09

20. 9. 2018, 7:50

Wema píše:
19. 9. 2018, 10:01
Kluci, děkuji Vám moc ... za všechno ! Smutně se mi to celé čte a nevím co dál ... ale plním si touhle starou malou mašinou klukovský sen. Vlastně ne klukovský ... spíš celoživotní. Omlouvám se, že mluvít trochu ze široka, ale koupil jsem ho před nějakým časem s OBROVSKÝM nadšením .... byl jsem v sedmém nebi .... byl to kup narychlo ... buď ber, nebo bere další. Omáčku kolem toho plácat nebudu ... prostě mi učaroval. Až jsem ho dovezl somů, sedl jsem si nad něj a začal hledat problémy ... ty se sčítaly a bylo jich víc a víc. ... teda pořád jich je víc a víc. Můj stroj je na nic, vím to zcela narovinu. Zmršený, zničený kutilem (a podle mě jen proto, že mu praskl řemen a nevědělk jak na to) ... řemenice z vřetene sundal, dal tam nísto toho rozetu z motocyklu a řetěz ... motor dal jiný (0,85kW/900ot) který umístil na pochmurný navařený držák z materiálu co popelnice dala, spoustu věcí zbytečně zničil. Teď se mi sype moje idealizace ... soustruh nemá ani hystorickou, ani užitnou hodnotu ... a co teď. Jako rekvizita mi není na nic. Funkční jen tak nebude ... respektice ne bez toho, aniž bych to celé přetvořené nepřetvořil ještě víc ... což je snad dvojí hřích. Vrátit ho spátky do původní podoby ? Nemyslitelné ... a to nyní neberu v úvahu funance ale provedení. Jsem z toho hodně zničený ....
Jsem asi ve fázi, kdy jsem svolný hřešit na tomto stroji podruhé. Rád bych jej viděl tak, jak vypadal dříve, ale reálnější je pro mě přetvořit jeho technické zpracování na modernizované a funkční. Chtěl jsem vyrobit novou kliňákovou převodovku, převod z vřetene vést též kliňákem, ale musel bych se zbavit nálitku který je pod vřetenem, ikdyž už je rozvrtaný a napadený ... a co dál ... nevím. Hlavou mi to všechno běží, těžko se rozhodnout. Štve mě to a mrzí zároveň .... a když si představím jaký stroj bych z něj mohl udělat, cítím v sobě takové příjemné napětí. Co se bude dít dál, ví jen bůh ...
Pátrání jsem vzal dost vážně ... oslovil jsem redaktorku článku, ta mě odkázala na chlapíka v TOS Čelákovice ... ti mi řekli, to co říkáš ty, že budova už nestojí a schlamstly je Slovácké strojírny ... dostal jsem kontakt na chlapíka z Brodu, kam se soustruh převezl ..... tak uvidíme, zda se s ním zítra spojím. Řekl mi dokonce i budovu ve které v Brodě stojí. Nebude asi těžké dostat se k němu, nafotit si to, poměřit .... tedy doufám. Udělal jsem pro to maximum a zatím to vychází. Co se bude dít dál, dnes nevím .... přistupuju k tomu tak, abych z toho udělal to nejlepší co jde .... mrzí mě, že kus historie zaniká a trhá mi to aortu, ale co zmůžu .... asi jsem pro tyhle starý odkazy techniky našich dědů moc velkej srdcař. Díky všem borci, jste machři !
Teď se trochu vykecám já,když panstvo dovolí..
Předně,jeden můj kamarád má takový heslo: všechno se dá spravit,jen musíš vědět,jestli to stojí za to.A že tím nemyslím jen finance,to je nasnadě..Tím bych začal- Vyčistit lože a suporty, to jinak než chemií a rukama,šábrem a kartáčem nejde.Pak mrknout,jak moc je to okousaný zuby času.Když budou vedení moc vydřená,nestojí to-podle mně, v kontextu dalších zbastleností za to,zabývat se s tím..Ale je to můj názor,nevím,co jsi za to dal,nevím,jestli to opravit není prestižní zaležitost...Musíš taky vědět,že každej sen něco stojí,ta renovace do použitelnýho stavu dost pravděpodobně bude dražší než pořízení něčeho jiného,v celku..Je to vlastně taková banka-budeš tam sypat,ale kdybys to chtěl vybrat,máš smůlu..
Tak dál,když budou ty vedení v pořádku(teda ony nebudou,za to dám krk,ale myslím tím relativně snadno - tj. třeba za dva dny přeškrábaelný-opravitelný),tak vykopat vřeteno. Je totiž reálná šance,že pitomec,co takhle překurvil mašinku,mohl napadnout i vřeteno.Když bude opravitelný i to,pak už je to sranda-vedení se přeškrabou,šrouby se udělají nové,nebo opraví ,vřeteno se opráší na brusce a doškrabou se ložiska,řemenice se někde oměří,ze dřeva se vyhlodá modýlek -slévárny u nás ještě nějaké zůstaly,šikovní soustružníci taky ještě někde na periferiích vesnic žijou ,ve šrotu seženeš dobově odpovídající motůrek( přece bys tam necpal novej) a máš se dva roky po odpoledních a víkendech čím zabývat..Všechny tyhle operace,co tu píšu,najdeš tady na fóru,vč. lidí,co to už někdy dělali a můžou poradit,abys zbytečně neztrácel čas.
Ten budeš potřebovat naopak na čtení,jak se co.. na hledání po netu..To má tu výhodu,že můžeš hledat za bezesných nocí:-).Naopak dobrý světlo bude potřeba při hledání po šrotech a po lidech,co by mohli něco potřebného mít..
Ad řemen- pochopitelně ve třicátých letech byly mašiny poháněné jen plochými řemeny,takže tam má být koženej.. A ještě jsem neviděl krávu,která by měla přesně v pase tolik,co potřebuješ.Tzn. řemen se vyrobí jako nekonečný,uřízne se z něj potřebná část delší o dvakrát přeplátování,seřízne se do klínu ,slepí se,propíchnou se díry proškrábnou se drážky pro pásek,kterým se to nakonec prošije a štychy se zaklepou tak,aby to nemlaskalo.Nebo-můžeš řemen uříznout přesně na míru a na konec se zamačknou drátěné spojky,kterými se po navlečení řemenu protáhne drátek,nebo hřebík a je rozebírací spoj..Ten je ale v provozu slyšet..S tím kdyžtak pomůžu..
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“