Silikonová ucpávka

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
celeron
Příspěvky: 139
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

10. 11. 2018, 10:16

Zdravím!
Potřebuju do zubovýho čerpadla z ostřikovačů který kdysi vyráběla Tesla pro Škodovku novou hřídelovou ucpávku. Originál bohužel dlouhodobě nevydrží v čerpaný kapalině. Vynikající životnost má silikon ale nevím, jak tu ucpávku vyrobit. Zkoušel jsem udělat formičku a nechat v ní vyreagovat silikon z kartuše a proti silikonovým hadicím je to měkký bláto.

ucpávka.jpg


Ucpávka je směrem k ozubení čerpadla malým průměrem 5 mm v otvoru 6,5 mm skříně čerpadla. Když ozubení vytváří tlak, tak se na hřídeli ucpávka svírá, čím větší tlak, tím víc.
Mám na to silikonové pruhy cca 60 Sh tl. 4 mm takže vyrobit je z čeho. Zkusil jsem si udělat složenou lochajznu na vnitřní díru 3 mm s vnitřním úkosem a na vnější díru 10 mm s vnějším úkosem. Váleček se středovou dírou to vysekne pěknej, ale jak udělat to odsazení na 5 mm?
Zkusil jsem váleček stáhnout mezi podložky na trn a upnout do soustruhu ale nejde to soustružit sebelíp nabroušenou kudlou. Buď se to kopne a roztrhne, nebo protočí na trnu, nebo se to před kudlou odhrnuje. Přemejšlel jsem nad držákem na klasickou holící žiletkou, tím by šel váleček naříznout do průměru 5 mm, ale jak potom odříznout to mezikruží?
Díky za případnou radu
Jirka
Naposledy upravil(a) celeron dne 11. 11. 2018, 9:48, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 1292
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

10. 11. 2018, 10:40

Zmrazit v kapalným dusíku.
Používají ho třeba na kožním kde vypalují bradavice.
Zkusit něco vyžebrat

Odlít z Lukaprénu nebo nějaký PUR tmel
prochaska
Příspěvky: 5234
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

10. 11. 2018, 10:42

Můžeš to zkusit před obráběním zmrazit dusíkem, pak by to mělo jít. Druhá možnost je pořídit silikon (nebo polyuretan) na odlévání, dělají se v mnoha tvrdostech. Elchemco to určitě bude umět dodat, my jsme od nich měli podobný silikon na prototypy.
Aleš Procháska
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 2628
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

10. 11. 2018, 10:53

Zkus tu formu a použij RETECH TOP GASKET. Jako separator použij nějaké mazivo, aby jsi to vyndal. Mohlo by to vydržet, je odolný vůči olejům a hydraulickým kapalinám. Zkus se poptat v servisech, mohli by to mít a trochu ti do formičky natlačit. Vydrží to teplotně od sibiřské zimy do cca 280 °C.
celeron
Příspěvky: 139
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

11. 11. 2018, 12:28

Červenej vysokoteplotní silikon do 280 jsem zkoušel nacpat do formičky a bylo to po ztuhnutí nějaký porézní a hrozně měkký. Ty silikony reagují přes čpavkovou bázi s vodní vlhkostí a možná vzniká při vulkanizaci nějakej plyn, či co. Možná že by to šlo vybublat v podtlaku. Vyzkouším.
Díky.
Mex
Příspěvky: 4503
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 11. 2018, 1:39

Když už bych to chtěl obrábět na soustruhu, tak bych to spíš brousil. Roztočit v univerzále a na suport nějakou Dremelku s vysokýma točkama.
Ale je tam třeba ta šikmina? Na tvém obrázku ji nikde nevidím a z popisu jsem to moc nepochopil. Vnitřním tlakem se to přece bude na hřídelce utahovat i když to bude válcové a ne kuželové.

A nepřemýšlel jsi nad tím to nějak překonstruovat? Utěsnit to ideálně silikonovým guferem, nebo aspoň dvěma O-kroužky? Ten průměr hřídele 3mm je proklatě malý, gufera myslím bývají běžně tak od 4-5mm. Kdyby tam na to bylo místo, tak co na tu původní hřídelku navalit nějaký třeba mosazný mezikroužek (za tepla nebo i nalepit), který by zvětšil průměr třeba na 5mm, a pak použít standardně dostupné silikonové gufero?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4579
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

11. 11. 2018, 6:52

jak píše Mex - brousit na soustruhu
do nožovky upnout stopkovou brusku nebo klidně i flexu a brousit
to půjde dobře
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mi_los1
Příspěvky: 325
Registrován: 23. 4. 2012, 11:56
Bydliště: Olomouc

11. 11. 2018, 7:12

Nechci tu někomu dělat reklamu, ale tohle doslova ti za pár korun vytočí jedna firma v Olomouci, která se ucpávkama zabývá, navíc s garancí . Pokud bys potřeboval, tak napiš. Řeším přes ně všechna těsnění a manžety a podobné.
Milan
Mad_BOXs
Příspěvky: 1311
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

11. 11. 2018, 7:15

https://www.jino.cz/elektricka-pumpa-12-v-q-model_1994

Toto čerpadlo je na palivo a vydrží toho hodně. Kdysi prodávali ty staré čerpadla, které měly lepší ty ucpávky a vydržely.
Také jsem se s tim trápil, po koupi tohoto bez problémů.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
celeron
Příspěvky: 139
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

11. 11. 2018, 10:24

Mex píše:
11. 11. 2018, 1:39
Ale je tam třeba ta šikmina?
Šikmina tam žádná není s tím rozměrem 5,5 jsem se upsal, je to jen průměr 5 a 10 mm. Už jsem to opravil.
Mex píše:
11. 11. 2018, 1:39
A nepřemýšlel jsi nad tím to nějak překonstruovat? Utěsnit to ideálně silikonovým guferem, nebo aspoň dvěma O-kroužky?
Asi to tak dopadne, mám kroužky MBR80 3/1,5. Jenže na takový pidikroužky nemám háček, to bude pakárna ho vybrousit. Spíš na to udělám skládaný pouzdro než v 3 mm díře dělat drážku.
Takhle to bylo původně:
čerp.png
Tak jsem myslel udělat váleček fí 10, na něm dva zápichy pro kroužky co ho budou těsnit v tělese čerpadla. V něm díra skrz 3 mm jako futro hřídele a do něj kroužek 3/1,5. Jenže jsou dvě otázky, zda ten váleček nebude tlakem v čerpadle tlačen do motoru a co s tím odkapem?
Jirka
Edit: Tak jsem tu ucpávku zkusil krouhnout z teflonu. Uvidíme zítra po složení jestli bude odkapávat po natlakování čerpadla.
Zurko
Příspěvky: 3
Registrován: 10. 1. 2018, 9:03

12. 11. 2018, 6:09

Veskera tesneni resim externe u jednoho soukromnika, ktery se tim živý. Ma soustruh a vhodne materiali. Na zakazku vyrobi cokoliv za par korun. Nema cenu řešit zmrazovani a brouseni.
t256
Příspěvky: 665
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

12. 11. 2018, 11:13

Ja mam na brouseni gumy udelany takovy jednoucelovy stroj posvarovany narychlo z toho co jsem nasel na hromade srotu. Misto brusneho kotouce mam pilovy s hustym zubem, jde to krasne. Brusny kotouc se hned zalepil a palil gumu.
Přílohy
IMG_20181112_121124.jpg
celeron
Příspěvky: 139
Registrován: 27. 2. 2013, 3:49

12. 11. 2018, 2:39

Tak zase jedna zbytečná práce. :cry:
Složil jsem čerpadlo, promazal ucpávku a kola Silkalem, vyzkoušel ručně odpor otáčení i vůli rotoru a připojil naprázdno na 12V. Kolísavý otáčky a asi po minutě byly přívodní fastony uhlílů přímo rozžhavený. S kapalinou čerpalo, ucpávka držela ale stále se hrozně přehřejvalo. Tak jsem zkusil uvolnit teflonovou ucpávku aby hřídel šla volnějc. Už začala kapat a hřeje se to dál i když odpor hřídele při otáčení je podstatně menší. Komutátor byl za těch pár minut černej jak bota. Asi má motorek mezizávit, už kolísal před tím, než jsem začal s výměnou ucpávky, myslel jsem, že se jen přidírá.
Kašlu na to :!: :evil:
Už jsem objednal čerpadýlko z Jina. Díky Mad_Box za tip.
Jirka
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“