Výpočet profilu zubu ozubeného kola

mechanika k motorům
Odpovědět
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 8:37

Když dělám ozubené kolo nestandardním způsobem (laser, 3D tisk) tak samozřejmě musím vymodelovat kompletní profil zubu, u pastorku včetně podřezání. To je cesta nejmenšího odporu, vždy to bude fungovat. Ale když vím, s jakým druhým kolem (s konečným počtem zubů) bude ten pastorek zabírat, může být podřezání menší nebo žádné, jenže to už neumím vypočítat. Neměl byste prosím někdo tip na literaturu, kde se tahle problematika řeší? Tj. výpočet reálného profilu zubu v konkrétních podmínkách pro daný pár ozubených kol? Mně se nic rozumného zatím nepovedlo najít :-)
Aleš Procháska
Permonik
Příspěvky: 186
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 9:47

Strojnické tabulky. Tam je to kompletní, přehledné. Dostupné i na netu.

Jinak bežně se na to použiva sw (Inventor, MitCalc).
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 10:15

Tam jsem nenašel rovnici profilu podřezání pro konečný počet zubů, ona se normálně nepoužívá. Možná blbé tabulky :-) Ono by to šlo i analyticky vypočítat, ale to už je na mě moc vysoká matematika, tak raději hledám hotové :-)

O Mitcalcu vím, ale napadlo mě, že bych si to naprogramoval přímo do Solidworksu. Tam to vlastně už mám, až na to zmenšené podřezání.
Aleš Procháska
smugli8
Příspěvky: 84
Registrován: 9. 11. 2011, 10:51
Bydliště: Košice, Slovensko

2. 12. 2018, 10:44

Skús pozrieť tu majú celkom pekne spravenu príručku http://help.autodesk.com/view/INVNTOR/2 ... 49907E454A
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 10:51

Dík, příručka pěkná, ale tohle tam taky není :-)
Aleš Procháska
Permonik
Příspěvky: 186
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 11:26

prochaska píše:
2. 12. 2018, 10:15
... rovnici profilu podřezání pro konečný počet zubů,...
Rovnice kolik musi být zubu, aby nedošlo k podřezaní?

A co tohle: http://www.sspu-opava.cz/UserFiles/File ... -08-07.pdf
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 1:14

Sháním rovnici tvaru toho podřezání (obecně pro výrobu (vnějšího ozubení) obrážecím kolečkem, nejen obrážecím hřebenem).
Aleš Procháska
Permonik
Příspěvky: 186
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 3:38

Jak vypada rovnice pro podřezaním hřebenem? Zkusim se podivát ještě někám....
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 4:49

To co mám je aproximace kruhovým obloukem, pro daný počet zubů a korekci. To když tak zase vytáhnu ze softwaru, původní rovnici (z nějaké diplomky) teď nemám po ruce.
Aleš Procháska
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 12. 2018, 8:56

Tohle je to analytické řešení, ale jen pro hřeben:
https://www.maplesoft.com/applications/ ... &view=html
Aleš Procháska
Permonik
Příspěvky: 186
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

3. 12. 2018, 8:19

Tak to bude problém k tomu sehnat něco. Kvůli šložitosti si to každy generuje programem.

Co vím tak na škole učily, že hřeben je ozubené kolo s nekonečným poloměrem.

Divál jsem se do inventoru, kde i grafický ukazáno jak zabírají kola. A i při korekci mi to ukazalo to podřezaní je stejne jak pro hřeben i spoluzabírající kolo (ale jak to s obražečím kolem to by mělo kopirovat spoluzabirající.....).
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
prochaska
Příspěvky: 5644
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

3. 12. 2018, 8:46

Začínám to vidět taky tak :-) Asi to zkusím řešit numericky a exportovat do dxf nebo tak nějak. U plastových pastorků se pak každá desetina milimetru v kořeni zubu hodí, tak jsem to chtěl aspoň vyzkoušet, jestli to opravdu povede ke zlepšení nebo jestli je to jen taková moje naivní představa :-)
Aleš Procháska
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“