Chlazeni krokovych motoru

prcek
Příspěvky: 122
Registrován: 31. 10. 2016, 2:26

5. 1. 2019, 7:19

kdyby ti stacilo vnejsi prumer 6 se stenou 1 tak http://www.skorepkabrno.cz/sortiment-hutniho-materialu/ se honosi, ze to maji v sortimentu (a 2 m ti snad prodaji) (a mas to skoro u prace)

btw, kdyz modelari modelarili neco z medi, tak ji napred zihali, aby zmekla a pak mechanickym tvarovanim opet tvrdla (a tak stale dokola), nevim, co s ni zamyslis, ale s 1mm stenou se moc chtit ohybat nebude.

Nevim, jestli akvaristi maji silikonove, nebo spis polyethylenove hadicky (asi se z toho tolik nestrili)
t256
Příspěvky: 721
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

5. 1. 2019, 7:48

Extrudery jsou v pohode, ale na voziku mi jezdi motory pro osy X. Mam takovou ne uplne typickou konstrukci tiskarny. Kdyz tisknu rychlostmi 200-300mm/s jde to vcelku v pohode, ale tiskarna mi beha v pohode i na 600mm/s, a tak bych chtel zkouset tisknout i rychleji. Jen z toho prehrivani mam trochu obavy protoze musim zvednout proud motoru. Da se nekde zjistit jaky je vztah mezi vnejsi teplotou plaste a teplotou rotoru? Jeste by slo pri zvysene teplote automaticky snizit proud motoru a rychlost tisku, ale to by byla spis jen takova pojistka, provoz to neresi.

Medene trubky jsem kupoval na ebay viz treba zde https://www.ebay.com/itm/2M-Soft-Copper ... :rk:1:pf:0
Do 5mm maji stenu 0,5mm, vetsi prumer se mi uz nepodarilo najit s takto tenkou stenou.
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 1. 2019, 7:51

DwPetr píše:
5. 1. 2019, 7:15
Já jsem spíš pro měď, máš možnost různý průměry, tady je 6mm a po metrech http://eshop.bomamilevsko.cz/topeni/cu- ... 6mm-mekka/ mají tam samozřejmě i jiný, 8, 10...
Jo, tohle vypadá dobře, díky.

Kdybych já nebyl takový posera. To chlazení chci na vřeteno Atas. Ale bojím se svého milovaného Atase rozebrat, protože funguje jako švýcarské hodinky a nechtěl bych mu ublížit.
Podle fotek by totiž uvnitř kruhového obalu měla být čtvercová kostra statoru, takže by se teoreticky dalo natahat chlazení dovnitř. Jen několik průchodů trubkou třeba 6mm shora dolů mezi obalem a statorem. Dole to co nejostřeji ohnout o 180 stupňu (takže by z toho vznikla taková úzká účka), nahoře pak vyvrtat do horního čela díry, ty konce trubek vytáhnout čelem nahoru a tam je propojit už plastovými hadičkami (sériově nebo i serioparalelně).

Zřejmě by to chladilo dobře a dostatečně. Ale kde na to vzít odvahu, rozvrtat si svého miláčka.
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 1. 2019, 8:22

t256 píše:
5. 1. 2019, 7:48
Medene trubky jsem kupoval na ebay viz treba zde https://www.ebay.com/itm/2M-Soft-Copper ... :rk:1:pf:0
Do 5mm maji stenu 0,5mm, vetsi prumer se mi uz nepodarilo najit s takto tenkou stenou.
Hledat to tady mě nikdy nenapadlo. To vypadá zajímavě, cena dobrá a bez poštovného.
V jakém stavu a kvalitě Ti to prosím přišlo?
Díky.
t256 píše:
5. 1. 2019, 7:48
Kdyz tisknu rychlostmi 200-300mm/s jde to vcelku v pohode, ale tiskarna mi beha v pohode i na 600mm/s, a tak bych chtel zkouset tisknout i rychleji. Jen z toho prehrivani mam trochu obavy protoze musim zvednout proud motoru.
A co to zkusit řešit elektronicky?
Ten vyšší proud (a tedy vyšší výkon) bude asi třeba jen při akceleraci. Pokud používáš běžné sranda-drivery typu Pololu, tak u těch se většinou proud nastavuje externím potenciometrem.
Tak co k němu přidělat spínaný bočník, který by uměl krátkodobě zvednout proud. Firmware pro 3Dprn je většinou open-source, takže dodělat tam zvýšení proudu při akceleraci a návrat na normální úroveň při rovnoměrné jízdě nebo deleraci by asi nebylo nic nerealizovatelného. Ta akcelerační fáze předpokládám dlouhodobě nepřevýší nějakých 20-30% času běhu motoru. Navíc pro ustálenou jízdu by se pak asi dal nastavit i nižší proud, než tam máš teď.
t256
Příspěvky: 721
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

5. 1. 2019, 9:12

Trubky prisly zhruba v takovem stavu jako na te fotce na ebay.

O te dynamicke zmene proudu motoru jsem taky uvazoval, na me ridici desce se nastavuje proud softwarove (ridici vstupy proudu driveru jsou napojeny na DA prevodnik mcu), takze by to byla jen sw zalezitost. Ale nekde na foru to uz taky nekoho napadlo, problem je udajne v tom, ze driver prida proud az s urcitym zpozdenim a fw tiskarny by nestihal dopredu spocitat kdy bude zrychlovat. Co je na tom pravdy jsem ale uz nekoumal hlavne z toho duvodu, ze pokud budu tisknout napr. objekt typu ozubene kolo rychlosti 500mm/s tak pri akceleraci 6000mms^2 kterou mam nastavenou, bude motor zrychlovat a brzdit prakticky porad, takze bych riziko prehrati tak jako tak nemohl vyloucit
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 5068
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

5. 1. 2019, 9:43

nalep na motor chladič - chladiče a pokud můžeš dopln ventilátor a víc neřeš , na mé tiskárně taky motory topily že na nich ruku nešlo udržet a vyřešily to nalepené chladiče , vzal jsem je ze starých grafik- napatlal silik vazelinou a po obvodu máznul trochu silik lepidla .
Mex
Příspěvky: 4761
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 1. 2019, 10:10

t256 píše:
5. 1. 2019, 9:12
Trubky prisly zhruba v takovem stavu jako na te fotce na ebay.
Díky. Zkusím to, je to celkem levné a ty 5x0.5mm jsou šikovné.
t256 píše:
5. 1. 2019, 9:12
... problem je udajne v tom, ze driver prida proud az s urcitym zpozdenim a fw tiskarny by nestihal dopredu spocitat kdy bude zrychlovat ...
... objekt typu ozubene kolo rychlosti 500mm/s tak pri akceleraci 6000mms^2 kterou mam nastavenou, bude motor zrychlovat a brzdit prakticky porad, takze bych riziko prehrati tak jako tak nemohl vyloucit ...
To případné zpoždění se dá snadno změřit osciloskopem na nějakém malém bočníku. Ale moc se mi to nezdá. Kdo by to zpoždění vyrobil a proč?
I kdyby to tak fakt bylo, tak ještě zbývá možnost přepínat měřicí odpory, ty jsou předpokládám externí. Nebo možná i nějakou referenci, pokud je externě nastavitelná.
A i u toho ozubeného kola to bude minimálně 1/2 doby decelerovat, a tam to asi vysoký proud nepotřebuje.
t256
Příspěvky: 721
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

6. 1. 2019, 7:24

To zpozdeni muzu zkusit zmerit, jak vznika a jestli je to vubec pravda fakt netusim, jak uz jsem zminil nekde jsem to jen cetl. Proud se nastavuje zmenou reference, ale pripadne s temi odpory by to jit melo. Jak se bude driver chovat pokud bude nastaven nizsi proud pri brzdeni taky nedokazu odhadnout, ale snad by to vadit nemelo.

Dalsi z duvodu proc jsem se puvodne nechtel poustet uprav FW byl, ze pri kazdem budoucim upgradu to budu muset delat znovu, coz se mi dozajista chtit nebude. Ale ta detekce zrychlovani by sla udelat celkem jednoduse i externe merenim signalu step, takze to asi vyzkousim. Prece jen to da o dost min prace nez vrtat diry do motoru, rozvadet vzduch z kompresoru atd... A mozna tak i snizim neprijemne rezonance ktere se v jedne oblasti otacek objevuji.
Odpovědět

Zpět na „krokové“