Dřevní doby počítačové na novém HW - vzpomínka

Odpovědět
Uživatelský avatar
Grad
Příspěvky: 845
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

18. 5. 2019, 8:41

Tak toto by mohlo zaujmout i ostatní co tu dřevní dobu počítačovou s procesory 8080, Z80 ale také 6800 čí spíše 6502 zažili :wink:
https://www.root.cz/zpravicky/porty-baj ... ni-zdarma/

Zaujala mne tam stať věnovaná emulaci těchto procesorů na Arduinu a v ní odkaz na počítač s CP/M postavený na Arduinu :shock:
https://hackaday.io/project/19560-ardui ... l-computer
Obrázek
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 1547
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 5. 2019, 10:13

No jo, jako zábava super, vzpomínka taky - nahrávali jsme s bráchou první hry přes tátův kazeťák (měl číselník).
Jen škoda že doba drtí výkon PC dopředu a dnešní programy jsou čím dál pomalejší.
Člověk koupí program za 150.000 a čeká 20s než naběhne - je to hnus.

Co by s takovým výkonem dokázali tehdejší vývojáři nechci ani pomyslet.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
prochaska
Příspěvky: 5557
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

18. 5. 2019, 10:19

Cjuz píše:
18. 5. 2019, 10:13
Co by s takovým výkonem dokázali tehdejší vývojáři nechci ani pomyslet.
V podstatě nic :-) Díky většímu výkonu počítačů se podstatně zjednodušilo programování (přesněji řečeno programátor může své síly věnovat něčemu jinému než přemýšlení jak nacpat megabytovou tabulku do šedesáti čtyř kilo paměti) a jen díky tomu se daly naprogramovat například současné CADy :-)
Aleš Procháska
Mex
Příspěvky: 5362
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

18. 5. 2019, 4:53

prochaska píše:
18. 5. 2019, 10:19
V podstatě nic :-) Díky většímu výkonu počítačů se podstatně zjednodušilo programování (přesněji řečeno programátor může své síly věnovat něčemu jinému než přemýšlení jak nacpat megabytovou tabulku do šedesáti čtyř kilo paměti) a jen díky tomu se daly naprogramovat například současné CADy :-)
Dovolím si částečný nesouhlas (tak na 60%).
U mnoha věcí jistě platí, co jsi napsal. Je samozřejmě pohodlnější si nahrát do velkého pole všechna data a mít k nim pohodlný přístup, než je muset různě kódovat pro zmenšení velikosti a načítat je po kouscích. I když tohle spíš hovoří pro nárůst spotřeby paměti, rychlost by se měla spíš zvětšit.

Ale co je (podle mě) mor dnešního psaní SW, je bezhlavé používání předvařených částí SW. Takže místo aby se programátor 20 sekund zamyslel jak třeba sečíst nějaká data, tak místo toho ta data nasype do nějakého objektu (který kvůli tomu vytvoří) a zavolá nějaký další objekt pro to jejich sečtení. Přičemž ten volaný objekt je samozřejmě univerzální a umí nejen sčítat ale ještě tisíc dalších věcí, takže si pro svou práci musí otevřít 30 různých knihoven, které jsou hierarchické, takže vyšší volá nižší, ta zase další atd.
Je to prostě stylem uvažování. Nakonec kolikrát i tady na fóru se objeví názor, že než spočítat nějaký úhel, obvod kruhu nebo i obdélníku, tak je lepší na to použít "apku".

Já třeba dost programuju jednočipy pro řízení. Občas musím nahlídnout do jiných, už hotových programů, protože se třeba na ně musím napojit. Kdysi aspoň u podobného programování na nízké úrovni nad tím vývojáři přemýšleli. Ale tím, jak se zvyšuje výkon mikroprocesorů, tak už i tady to funguje podobně. Aby vývojář nastavil 1 bit na nějakým výstupu (což je 1 instrukce), tak zavolá nějakou šílenou knihovnu, do ní musí přenést (nejlépe nějakým objektem) data, a ta to provede.
Výsledek? Ta jedna instrukce by zabrala 2 byte, trvala třeba 20ns. Voláním knihovny to zabere třeba 800 byte a trvá 10us, tedy 500x déle. A žádnou vyšší užitnou hodnotu to nepřinese.

Těch 40%, ve kterých s Tebou souhlasím, je používání vyšších abstrakčních funkcí, kde to smysl má. Takže pokud se ke GUI přistupuje přes nějaké rozhraní na vysoké úrovni abstrakce, tak pak je to sice pomalejší, ale má to i své výhody. Programy se pak na dané platformě chovají stejně jako ostatní, tj. např. funguje na ně nastavené nastavení fontů, barevných schémat a skinů daného systému. A navíc je snažší jejich portovatelnost na jiné systémy. Ale tohle mnohé programy stejně nedělají (a přesto jsou pomalé). Viz např. debata ve vlákně o velkém monitoru s rozlišením 4k, kde lidi psali, že jim jich SW nectí třeba nastavení větších fontů.
prochaska
Příspěvky: 5557
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

18. 5. 2019, 5:26

Tak to já si zase dovolím souhlasit, protože přesně takhle to je :-) Obě tyhle věci se dějí současně.
Občas říkám, že se z programátorů stali hledači komponent, takový mladý moderní programátor radši celý den hledá po celém světě komponentu, než by si to během čtvrt hodiny napsal sám :-) Je to asi taková temná strana rozvoje hardware i softwarových vývojových prostředků.
Aleš Procháska
Mart76
Příspěvky: 104
Registrován: 17. 12. 2016, 11:04
Bydliště: Prostějov

18. 5. 2019, 7:10

V dnešní době se za programátora prohlašuje každý, kdo si přečetl knihu 1000+1 triků pro xxx (doplňte si sami).
Jakmile programátor začne vymýšlet kraviny jako průhledná okna a kulatá okna, tak letí.
Po jednom takovém samoukovi jsem opravoval program. Místo aby napsal jednu funkci a pak ji použil cca na deseti místech v programu, tak tam ten kód 10x nakopíroval. Pak zjistil, že je v tom kódu chyba, tak ji opravil. Bohužel jen na sedmi mistech :roll:
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“