Problém s LAN adaptérem

aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 4:00

Ahoj,
zatím se mí nechce hledat nějaké vhodné fórum o počítačích (nejspíše by to chtělo něco v ANG), tak se zkusím zeptat tady.
Už asi 2 měsíce mam občasné nahodile se objevující problémy s komunikací po LAN. Projevuje se to tak, že od startu počítače postupně klesá v horizontu několika hodin rychlost downstream. Tj. začnu na nějakých řekněme 400Mb/s a třeba za 4 hodiny provozu jsem už jen na 1/4, tj. nějakých 100Mb/s. V tu dobu se to upstreamu netýká, ten běží stále stejně rychle. Rychlost downstream pak v průběhu dalších hodin postupně klesá dál, až v podstatě downstream přestane existovat. Pak přestane fungovat i upstream a je po veškeré síťové komunikaci. Přičemž celé je to nezávislé na intenzitě síťového provozu. Tj. není to za situace, že bych třeba kontinuálně stahoval ze sítě na počítač nějaká kvanta dat. Takový můj běžný provoz je vyjma běžné komunikace po internetu (to se ale jedná jen o desítky Mb/s) že se každou hodinu dělá na NAS záloha emailu a dalších důležitých složek. Zálohovací program to dělá tak, že nejprve vytvoří na NAS zálohu - to je upstream - a pak jí ověřuje - při tom stahuje downstreamem nějaká data zpět do počítače. Přičemž zálohy dělá po mnou nastavených 4GB, takže u větších přírůstků, nebo celé zálohy to běží na střídačku (tj. nahraje zálohu 4GB, ověří, pak další 4GB, atd.).
Postupně jsem zkoušel problém řešit takto:
- Restart routeru a switche. Bez výsledku. Takže ani router ani switch to nedělají.
- Použít jiný síťový kabel. Také bez výsledku. Takže kabelem to taky není.
- Stejně tak nepomůže přepojit ve switch na jiný port.
- Nepomůže ani akce ipconfig /release a následný ipconfig /renew. Nakonec stejný efekt má vytažení kabelu z portu adaptéru počítače a opětovné zapojení.
Prostě po jakémkoliv odstavení a opětovném zapojení sítě to jede furt stejně blbě. Z toho usuzuju, že problém je někde uvnitř počítače, nikoliv mimo, a navíc se nesjpíše týká konkrétního LAN adaptéru. Když jsem totiž zkusil připojit síť přes takový USB adaptér, co jsem kdysi koupil ještě kvůli notebooku, tak jde všechno normálně. Když zapojím kabel zpět do původního, tak to jde zase blbě.
HW testy nějakým SW od Intel (výrobce adaptéru) nic nikdy nenašly, stejně tak jako nějaké metody na řešení problémů vestavěné ve Windows. S určitostí můžu vyloučit i nějaký virus nebo malware, protože antivirus nikdy nic nenašel (navíc to by se to asi projevovalo trvale a ne jen občasně).
Uvažoval jsem taky, jestli to třeba nedělá nějaké přehřívání adaptéru - je na desce ve směru proudu vzduchu za procesory. Nicméně dělal jsem nějaké výpočty, kdy jel procesor několik hodin v kuse na 100% a ještě s přetaktováním (8jádro Xeon), a s LAN žádný problém nebyl. Stejně tak nebyl žádný problém, když jsem, třeba, dělal prvotní zálohu, kde komunikace jela naplno celé hodiny v kuse. Takže přehřátím to taky nebude.
Jediné co většinou pomůže, je restart počítače, kdy pak síťová komunikace běží bez problémů. Ale někdy taky ne - zrovna včera jsem počítač snad 3x restartoval a bez výsledku. Jednou jsem ho dokonce i úplně vypnul a odpojil od napájení - kvůli wake on lan je totiž adaptér stále pod proudem, tak jsem si říkal jestli to nechce skutečně úplně vypnout a zase zapnout.
Z toho všeho usuzuju, že je to nejspíše SW problém a tipoval bych, že na straně Windows. Dokonce mi přijde, jako když ten problém prvotně vzniká už po nabootování Windows. Tj. jako když se tam něco špatně zavede.
Všechny aktualizace Windows jsou aktuální. Stejně tak je nainstalován nejnovější ovladač adaptéru.
Počítač je Dell Precision T7810, Windows 10 Pro. Adaptér je na desce vestavěný Intel Ethernet Connection I217-LM. Počítač je nový, tak 1 a 1/4 roku v provozu ještě v prodloužené záruce od Dell.

Setkal jste se někdo s něčím takovým? A hlavně máte někdo představu co s tím?

Díky
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Charon
Příspěvky: 45
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31

12. 10. 2019, 4:10

Ahoj, setkal, taky na dellu precision, chyba je v driveru, posledni verze je na ho..., vraž tam předchozi release ovladače a je to ok. Něco se intelu nepovedlo, mě se nechtěl připojovat, kolisala rychlost, šlo to podle plotu.
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 4:33

OK díky.
Tohle je verze 24.2 z 16.8.19 dle toho, co je na stránkách Intel. Resp. jazykem tabulky z Device Manager je to verze 12.8.9.10 z 25.7.19. Tj. máš na mysli verzi 24.1 nebo ještě starší?

Tady jde ještě o jednu věc - už si to přesně nepamatuju, ale předtím jsem tam měl nějakou o dost starší, kterou jsem tam instaloval někdy v červenci 2018 (to by odpovídalo verzi 22.10) kvůli rozchození wake on lan (s původním generickým ovladačem ve Win to nešlo rozchodit). A s tou to právě dělalo taky. Vlastně díky tomu jsem koukal, jestli neexistuje nový ovladač a našel jsem u Intelu ten 24.2.

Mně se to stalo poprvé 11.8.19. Mluvil jsem o tom s jedním kamarádem a ten má zato, že to udělala nějaká aktualizace Windows, kdy zalepovali bezpečnostní problém s procesory Intel. Pak přišla na začátku září další aktualizace Windows + jsem tam dal ten ovladač 24.2. Skoro měsíc byl od toho více méně pokoj, ale včera to blblo extrémně.

No každopádně starší ovladač zkusit můžu. Takže mam tam dát tedy ten 24.10?

Díky
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 667
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

12. 10. 2019, 4:46

Driverem to být opravdu může, zkus ten starší.
Jen pro upřesnění - pokud uděláš ipconfig/release a pak /renew, tak se nic nezmění, protože ti v cache na DHCP serveru zůstane spojená MAC a IP adresa. Takže dostaneš tu samou IP. Ale stejně nevím, cos tím chtěl vyřešit; kdybys tam měl duplicitu IP adres, tak by ti vyběhla hláška na těch dvou zařízení i na DHCP serveru.
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 5:03

IP adresa je rezervovaná na routeru. Resp. pro všechna zařízení včetně mobilů mam adresy rezervované. Tj. mě nešlo o podezření na duplicitu, ta nastat nemůže, to by se asi i projevovalo jinak. Jednak jsem tím chtěl připojení zkusit resetovat a pak jsem spíš obecně už zkoušel všechno co mě napadlo.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 167
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

12. 10. 2019, 5:40

aleshonsa píše:
12. 10. 2019, 4:00
Postupně jsem zkoušel problém řešit takto:
- Restart routeru a switche. Bez výsledku. Takže ani router ani switch to nedělají.
- Použít jiný síťový kabel. Také bez výsledku. Takže kabelem to taky není.
- Stejně tak nepomůže přepojit ve switch na jiný port.
- Nepomůže ani akce ipconfig /release a následný ipconfig /renew. Nakonec stejný efekt má vytažení kabelu z portu adaptéru počítače a opětovné zapojení.
Prostě po jakémkoliv odstavení a opětovném zapojení sítě to jede furt stejně blbě.
Jaksi mi tam schází (slovami klasika):
  Have you tried turning the computer OFF & ON again? (IT Crowd®) :lol:

Taktiež priamo nepíšeš, či sa to týka len PC↔internet, alebo len/aj PC↔NAS, atd..

Každopádne ten kompletný reštart (shutdown → odpojiť napájanie → počkať → znovu pripojiť → zapnúť) by mal minimálne naznačiť, či sa jedná o softwarovú záležitosť (driver/firmware), alebo tam hapruje dačo elektronicky.
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 5:55

OompaLoompa píše:
12. 10. 2019, 5:40
aleshonsa píše:
12. 10. 2019, 4:00
Postupně jsem zkoušel problém řešit takto:
- Restart routeru a switche. Bez výsledku. Takže ani router ani switch to nedělají.
- Použít jiný síťový kabel. Také bez výsledku. Takže kabelem to taky není.
- Stejně tak nepomůže přepojit ve switch na jiný port.
- Nepomůže ani akce ipconfig /release a následný ipconfig /renew. Nakonec stejný efekt má vytažení kabelu z portu adaptéru počítače a opětovné zapojení.
Prostě po jakémkoliv odstavení a opětovném zapojení sítě to jede furt stejně blbě.
Jaksi mi tam schází (slovami klasika):
  Have you tried turning the computer OFF & ON again? (IT Crowd®) :lol:

Taktiež priamo nepíšeš, či sa to týka len PC↔internet, alebo len/aj PC↔NAS, atd..

Každopádne ten kompletný reštart (shutdown → odpojiť napájanie → počkať → znovu pripojiť → zapnúť) by mal minimálne naznačiť, či sa jedná o softwarovú záležitosť (driver/firmware), alebo tam hapruje dačo elektronicky.
Vždyť tam píšu, že jsem to zkoušel. Zrovna včera jsem udělal kompletní odpojení od napájení. Normálně to, vyjma včerejška, pomohlo. I po běžném restartu bez vypnutí a odpojení napájení pak po nabootovaní šlo všechno jak má.
Týká se to sítě jako takové. Samozřejmě internet je mnohem pomalejší než komunikace s NAS po LAN, takže se to projeví až mnohem později. Ale když už je rychlost downstream hodně zdecimovaná, tak je to vidět už i na stahování z internetu. Vlastně jsem si poprvé toho problému všimnul, když jsem něco dělal přes RDP na jednom serveru v práci při připojení přes VPN. Prostě odezva vzdálené plochy začala být neskutečně pomalá, a jak jsem pátral co se děje tak koukám, že je downstream neskutečně pomalý.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 5:59

Doplnění - teď třeba jde vše už od startu jak má.

Driver 24.10 už mam připravený. Než půjdu spát tak ho tam nainstaluju. Teď se v tom nechci zbytečně vrtak ktyž to jede.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Charon
Příspěvky: 45
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31

12. 10. 2019, 6:23

Ja si verze nepamatuju a komp nemam s sebou, podivam se až to pujde. Mě to zacalo zlobit po instalaci noveho nekdy v létě, vnutil mi ho tam dellacky support assist, udelal jsem jen ve vlastnostech sitovky vratit se k starsi verzi.
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 6:36

Charon píše:
12. 10. 2019, 6:23
Ja si verze nepamatuju a komp nemam s sebou, podivam se až to pujde. Mě to zacalo zlobit po instalaci noveho nekdy v létě, vnutil mi ho tam dellacky support assist, udelal jsem jen ve vlastnostech sitovky vratit se k starsi verzi.
Tak já ještě počkám, dej mi pak prosím vědět. Jde mi o to, abych tam nedal něco ještě horšího. Ten co tam mam vyšel v půlce srpna a ten 24.10 na konci června - mam podezření, jestli to ti to neblblo už s ním.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 167
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

12. 10. 2019, 6:38

Otvor cmd/terminal a nechaj tam bežať ping na router, minimálne na pár hodín.

Kód: Vybrat vše

ping -t <router_ip>
napr.

Kód: Vybrat vše

ping -t 192.168.0.1
Že ti lagoval RDP cez internet ešte nemusí hneď znamenať, že to bolo tou LAN-kou. 1000BASE-T má bežnú odozvu v mikro-sekundách, a RDP má docela nízke požiadavky na priepustnosť. Ak by ten lag mal byť spôsobený tým, tak by si musel mať 99%+ packet loss na router, aby si si to vôbec všimol.
Charon
Příspěvky: 45
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31

12. 10. 2019, 6:48

Tak já ještě počkám, dej mi pak prosím vědět. Jde mi o to, abych tam nedal něco ještě horšího. Ten co tam mam vyšel v půlce srpna a ten 24.10 na konci června - mam podezření, jestli to ti to neblblo už s ním.
[/quote]

Ahoj zitra vecer se na verzi podivam a napišu. Jinak mě skoro trefilo, když to začalo po restartu kravit :(
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 7:13

OompaLoompa píše:
12. 10. 2019, 6:38
Otvor cmd/terminal a nechaj tam bežať ping na router, minimálne na pár hodín.

Kód: Vybrat vše

ping -t <router_ip>
napr.

Kód: Vybrat vše

ping -t 192.168.0.1
Že ti lagoval RDP cez internet ešte nemusí hneď znamenať, že to bolo tou LAN-kou. 1000BASE-T má bežnú odozvu v mikro-sekundách, a RDP má docela nízke požiadavky na priepustnosť. Ak by ten lag mal byť spôsobený tým, tak by si musel mať 99%+ packet loss na router, aby si si to vôbec všimol.
Teď trochu nechápu, co řešíš.
Já to pozoruju, jak to jde postupně hůř a hůř. A kompletně všechno, prostě síť jako celek. Já mam teď na internetu download jen 20Mb/s, takže to že klesne rychlost downstreamu z 400Mb/s na 100Mb/s se samozřejmě nejprve projeví na komunikaci v rámci LAN. Teď třeba, když vše funguje jak má, mam downstream když něco stahuju z NAS klidně skoro 700Mb/s. Macrium Reflect při je při ověřování o něco pomalejší (protože ty data jen nekopíruje, ale ještě zpracovává), takže to chodí typicky tak 350Mb/s. A když se to začne postupem během hodin sypat, tak to vidím, jak to chodí nejprve jen třeba 250Mb/s, pak 150Mb/s atd. Ne jen to co dělá Macrium Reflect ale i když zkusím z NAS kopírovat soubor. Samozřejmě když už je to hodně rozhašené, tak to začne být už i vidět na internetu. Začne jít pomalu stahování z internetu, prostě všechno, ne jen VPN.
Teď bohužel nemam v LAN připojená žádné další zařízení. Mohl bych jedině připojit notebook a zkusit něco kopírovat z něj. Ale jak to pozoruju, tak to dle mého není problém komunikace jen s NAS, ale jak píšu celkově. Jedině pak ještě můžu až se to zase začne sypat zkusit ten ping, jestli mi něco ukáže.
Tenkrát když jsem to pozoroval na VPN, tak právě už to šlo tak mizerně, že ověřování záloh, které normálně trvá tak asi 2 minuty trvalo snad hodinu. V podstatě první co mě trklo, že zálohování, které mělo být už dávno hotové, bylo teprve na začátku.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 7:17

Charon píše:
12. 10. 2019, 6:48
Tak já ještě počkám, dej mi pak prosím vědět. Jde mi o to, abych tam nedal něco ještě horšího. Ten co tam mam vyšel v půlce srpna a ten 24.10 na konci června - mam podezření, jestli to ti to neblblo už s ním.
Ahoj zitra vecer se na verzi podivam a napišu. Jinak mě skoro trefilo, když to začalo po restartu kravit :(
[/quote]
OK díky.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 1704
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

12. 10. 2019, 7:21

To jsem si právě původně myslel, jestli to nedělá jen ten NAS a jinak je LAN OK. Ale nedělá.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Odpovědět

Zpět na „Ostatní (pc)“