Frézka FV24

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

25. 11. 2019, 1:17

Zdravím, zná někdo nebo je majitelem frézky FV24 ? Mám možnost koupit tento stroj r.v.1939, na takové to domácí žvýkání. Nedaří se mi najít žádné info, proto budu vděčný za jakýkoli postřeh. Zejména by mě zajímalo, jaký je kužel ve vřetenu a jaký je příkon motoru. Díky.
Kart EMU-250, FV24
mirek42
Příspěvky: 159
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

25. 11. 2019, 8:37

To by snad měl vědět prodávající,ale vzhledem k roku výroby a názvu byl kdysi ve vřetenu metrický kužel 24,ale za ta léta to mohl někdo změnit,ISO tam s největší pravděbodobností nebude.
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

26. 11. 2019, 10:57

Stroj je delsi dobu odstaveny ve skladu a neni k nemu dokumentace, proto se ptam. Zatim jsem zjistil, ze ma Mk3 a motor 1.5kW. Rozhodne cena.
Kart EMU-250, FV24
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

24. 2. 2020, 7:11

Ahoj vespolek, tak jsem se stal majitelem této babičky, vyrobené v posledním roce první republiky.
IMG_20200222_153832.jpg
IMG_20200222_154117.jpg
IMG_20200222_154025.jpg
IMG_20200222_153919.jpg
IMG_20200222_153841.jpg
Frézka byla v minulosti předělaná na pákovku, proto sháním vpodstatě cokoli, co mi trochu pomůže pochopit, jak má vypadat originální systém posuvů. Velice podobně vypadá typ FV 32, je zde nějaký majitel ? Rád bych postupně zprovoznil alespoň podélný strojní posuv - více toho asi frézka ani neměla.

Uvažuji správně, že hřebeny pro pohyb stolů musí pryč a je potřeba tam vrátit trapézy ? Pod horní plochou řemenicí je volná řemenička na klínový řemen, ten šel škvírou naboku do (chybějící) převodovky a odtud kardanem pod stůl. Potud dobrý, ale jak je řešený náhon trapézového šroubu ? Podle všeho se šroub hýbal se stolem a matka byla napevno v těle příčného stolu.
IMG_20200223_200411.jpg
IMG_20200223_200525.jpg
IMG_20200223_200624.jpg
Vím, že z fotek se špatně orientuje, nicméně budu rád za jakékoli postřehy ohledně těchto předválečných strojů. Nepotřebuji z toho udělat muzejní kus, jde mi o to si sem tam vyfrézovat drážku na klínek, nějaký čtyřhran, matičku nebo jen plošku, tož ta jak na dědině. :D
Kart EMU-250, FV24
almac
Příspěvky: 590
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

24. 2. 2020, 7:54

Tom Dvk píše:
24. 2. 2020, 7:11
… vyrobené v posledním roce první republiky...
no 1939 už to byla 2. republika. Jaká babička, když to má 2100 otáček na vřetenu :) Krasavice, gratuluji. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

24. 2. 2020, 1:16

Ha ! Snad budu lepší frézař než znalec dějepisu. :mrgreen:

Na těch 2100 otáček to kupodivu jede celkem klidně. Jde hluk zhora z hlavy jakoby zvrchu pinoly, kde se zatahuje tažná tyč, ale převodovka je ok. Zatím jsem to jen tak narychlo promazal a pozdolíval, pustím se do ní, až bude v dílně.
Kart EMU-250, FV24
Uživatelský avatar
Klimbik
Příspěvky: 477
Registrován: 11. 12. 2018, 10:18

24. 2. 2020, 1:23

jsem zvedav na co prijdes, me jde hluk pocitove ze stejneho mista jako tobe, ja podezrivam hodni lozisko na vretenu, jak se do toho treba mlati kladivem pri vyndavani kuzelu. ja mam mk4 teda, takze nejakou ranu to chce.
Youtube - "klimbíkova bastlírna" :twisted: :lol:
mirek42
Příspěvky: 159
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

24. 2. 2020, 9:58

Se zprovozněním strojního posuvu bych moc nepočítal,i předělání na kliky je dost velké sousto.Ta drážka pro ozubený hřeben v podélném stole bude dělaná dodatečně,šlo by jí využít pro domeček na matici,moc práce,moc peněz.Realizovatelné to je.
milan.83
Příspěvky: 418
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

24. 2. 2020, 10:27

almac píše:
24. 2. 2020, 7:54
Tom Dvk píše:
24. 2. 2020, 7:11
… vyrobené v posledním roce první republiky...
no 1939 už to byla 2. republika. Jaká babička, když to má 2100 otáček na vřetenu :) Krasavice, gratuluji. A.
ona pravděpodobně nebyla ani druhorepubliková, ale protektorátní. 2. republika byla pouze do 14.3.1939, pak už následoval Protektorát Čechy a Morava. 2. republika trvala pouhých 167 dnů. Toť malá exkurze do historie.

Frézka je ale nádherná a je škoda, že si s ní takto někdo "pohrál". Přeju majiteli hodně štěstí při její přestavbě na původní stroj.
Soustruh G.Karger 0.27, předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

26. 2. 2020, 5:30

Pánové, tohle jsem nečekal, že se vám tento stroj bude tak líbit, to ste mi udělali opravdu radost. Frézka byla předělaná ve fabrice snad ještě za socializmu, nastavily se dorazy a dělala se na ní pořád jedna operace. Všechno co tam chybí už je bohužel dávno v hutích. Mě na ní nadchlo, že vypadá dost tuhá a přitom je půdorysně na europaletu a proleze 80 dveřma.

Nebudu stroj hned kuchat, promažu ho a očistím a budu si s tím polehýnku hrát, abych se s tím zžil a zjistil, co by to chtělo. (To je jak koupit starý dům, celý ho přestavět a pak zjistit, že předci nebyli blbí a že kuchyně byla na druhé straně proto, aby v ní člověk v létě nezdechl. :mrgreen: Tenhle styl nemám rád.)
Kart EMU-250, FV24
mirek42
Příspěvky: 159
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

26. 2. 2020, 4:01

S tím domečkem na matici na podéiném stole jsem napsal pěknou hovadinu,samozřejmě musí být na příčných saních.
stillwell
Příspěvky: 4
Registrován: 24. 1. 2020, 7:31

26. 2. 2020, 5:22

To nieje babička ale dáma v najlepších rokoch. :)
Železo starne liatina dozrieva.
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 118
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

27. 2. 2020, 7:02

Včera jsem okukoval dospělejší a o něco mladší frézku podobné koncepce. Trapézový šroub je uchycený na podélném stole a má podélně zafrézovanou (broušenou) drážku. Na příčném stole je uchycená matice a hned vedle je domeček s hnaným ozubeným kolem. Kolo má díru s drážkou a kamenem, který jezdí v drážce trapézu.

U mojí frézky byl šroub zřejmě uchycený jen na levé straně, kde bylo ruční kolo s noniusem. Stůl má délku cca 700mm, rozjezd musím teprve zjistit po sundání páky.

Ještě se zeptám, jaký průměr šroubu byste na takovýto stroj použili ? Mě vychází jako optimální Tr 20x4. Bude to stačit ?
Kart EMU-250, FV24
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3028
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

27. 2. 2020, 7:49

Tom Dvk píše:
27. 2. 2020, 7:02
Ještě se zeptám, jaký průměr šroubu byste na takovýto stroj použili ? Mě vychází jako optimální Tr 20x4. Bude to stačit ?
nezaujatě.........poslal bych ji dalšímu hejlovi a koupil jinou, klidně rozdrbanou, ale komplet, navíc ještě bych se vyhnul variantě vertikálky :wink:
já vím, že to není pochlebovačná rada, ale je to určitě ta nejlepší, kterou by ti dal každý, kdo si tímto procesem už prošel.....platí přímá úměra mezi množstvím chybějících komponent stroje na straně jedné a mírou zklamání na straně druhé, neboli osobně v tom nevidím žádný pozitivní progres....
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
Klimbik
Příspěvky: 477
Registrován: 11. 12. 2018, 10:18

27. 2. 2020, 8:03

tumlik: muzes tu prosim rozepsat, proc byses vyhnul vertikalni variante? me se treba libi vic a pro me je trochu praktictejsi, ze nezabira dozadu tolik mista jako univerzalni frezka. naopak nemuzu pouzivat ty frezy co se upinaji na horizontalni trn (snad to rikam spravne), ale to mi asi nevadi, aspon zatim.
Youtube - "klimbíkova bastlírna" :twisted: :lol:
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“