posuvové kamene FN25 - z čoho vyrobiť?

obrabeni na klasice
Odpovědět
zverodoktor
Příspěvky: 2995
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

12. 11. 2023, 9:09

Ahojte,
ako tak postupujem s prehliadkou, tak som zistil že posuvové kamene prepínania posuvov sú pomerne opotrebené.
Vyrobiť nové nieje až taký problém. Mám k dispozícii 15142QT. Vydržia aj tak, alebo na to aby to malo zmysel musia byť z iného materiálu, alebo ďalej tepelne spracované?

Kamene posúvajú rotujúcu hriadeľ cez zápich.
Přílohy
IMG_20231112_095112.jpg
IMG_20231112_095129.jpg
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Zbýňa
Příspěvky: 1923
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

12. 11. 2023, 9:39

Ta patnáctka má sice pevnost, ale potřebuješ taky tvrdost povrchu proti opotřebení. Takovéhle drobné součástky jsou ve výrobních výkresech obráběcích strojů obvykle z 12050 a kalit. Díly po kterých se nic neposouvá bývají z 11600, vřetena z 14220 (cementována, kalena). Nicméně to co je na fotce mi nepřijde ve špatném stavu. Možná máš na dílu i materiál vyražený (obyvkle 12050 nebo 14220).
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

12. 11. 2023, 9:41

důležitý je, jestli dokážeš splnit normu jako s.Kudlička a jestli taky máš pravý socialistický hodinky Mahr.
https://www.youtube.com/watch?v=3y0ozOjPAI4
Jde o to, který tam máš - jestli cementovaný, tak z 14220. Pokud akorát ty zušlechtěný (podle mě lepší, protože odejde dřív kluzátko, nezničí to protikus, nemusíš řešit cementaci a to polohování ) tak normálně z QTčka. Pokud bys měl obavu o protikus (měl už ojetý ty cementovaný boky v tom šlicu), tak se to běžně dělá i bronzový z CuSn - to je asi nejblbuvzdornější v provozu. Životnost u bronzu (při mazání) asi tak 10x HL, u QT nebo CE2 1000x HL.
Z tý 12050 tě to asi taky přežije - ale je to víc práce než z toho QTčka.
HL - Hobbík life :lol:
Který tam máš poznáš pilníkem.
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2265
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

12. 11. 2023, 9:54

No u Vás na Slovači v ZŤS to podle HL metody /dík Milan/ :lol: moc nezlepšujou. Jednou přejedeš pilníkem a milimetr nikde. P.S. QT drží na vypínací vidličce spojky už tři roky :lol: . To samé už asi pět let na vidličce zapínání čerpadel. To se ale vypíná vyjímečně.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

12. 11. 2023, 12:14

Ještě jedna poznámka k tomu zušlechtění - kdybys měl náhodou nějakou potřebu to páchat z tý 12050.
Zušlechtěný to musí být tak akorát (tj. ne na horní mez, zejména NE u tý praskací uhlíkovky), a neměl by tam být u toho čela ostrý kout po kudle - buď radiusový zápich a nebo čistý radius (malý aby se vešel do toho sražení v té páce). Protože síly tam v tom přece jenom jsou (zejména když je obsluha mašiny píp) a pokud by to náhodou upadlo (prasklo) v tom koutě, tak je riziko, že se to dostane někam mezi kola a pak to je Velká a Drahá rána.
Takže proto se to původně dělávalo cementovaný - aby nebylo riziko, že to při nevhodném zušlechtění a Rambovi, co řadí nohou, praskne.
U toho QT se toho vcelku ani bát nemusíš - obecně je podstatně houževnatější než jak ta která šarže 12050 - ale i tak - žádná ostrá hrana - to je jediný důležitý.
zverodoktor
Příspěvky: 2995
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

12. 11. 2023, 3:57

Ďakujem za inšpiratívnu diskusiu. Tak som všetko poriadne poumýval a na podklade vašich pripomienok, že to nevyzerá až tak vybehané, som meral. A zistil nasledovné:

1. samotný kameň je obehaný o cca 0,08 mm, čo by nemalo funkcii zásadne vadiť.
2. Jeho os má 7,97-7,98 mm, čo tiež nevyzerá najhoršie
3. Dieru som skúšal kalibrom 8H7. Dobrá strana vlezie, zmetková (0,015) asi iba 2/3. Tak som zobral someťácky 3 bodový dutinomer a nameral, že diera je na jednom konci o 0,25 mm väčšia ako na druhom.

Takže pôvodný otvor v páke je slušne vydratý do kužeľa a to spôsobuje, že kameň sa kýve do strán. Rozmýšľal som, ako to čo najjednoduchšie a pritom funkčne opraviť a napadlo ma:
1. Nastaviteľným výstružníkom prerovnať otvor v páke a vyrobiť nový kameň s lícovanou oskou podľa diery.

2. vyvŕtať dieru tak, aby sa do nej dalo nalisovať (loctitom vlepiť) bronzové futro, ktorého vnútorný otvor vysústružím ( vystružím) tak, aby lícoval s existujúcim kameňom ( ak by som vystružoval výstružníkom 8H7, je vôľa 0,02-0,03 mm ok ?).
Neviem či bronz vydrží, ale hádam by mal. Pohyb je tam minimálny, možno 15 ° pri radení páky tam a nazad.

Zvažoval som aj použitie ložiskového púzdra s teflonom, ale vyzerá je existuje iba v priemere 10/8 mm a trochu sa obávam, aby liatinová páka po oslabení nepraskla.

Čo myslíte, akou cestou sa vybrať?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
zverodoktor
Příspěvky: 2995
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

2. 1. 2024, 12:08

Takže dopĺňam, ako to celé dopadlo.
Bronz síce mám, alereku nebudem vyrábať niečo čo sa dá za pár drobných kúpiť hotové a tip-top.
Najprv som v miestnom obchode s ložiskami kúpil oceľové klzné púzdra s teflonovým povlakom vo vnútri, typ KU. Síce predajca garantuje nejaké pomerne úzke tolerancie po nalisovaní do presnej diery, skutočnosť je však na tip-top trochu problematická. Tieto futrá sú stáčané z plechu, na povrchu majú vyrazený (pomerne hlboko a plasticky) typ ložiska. Takže nakoniec som do jednej diery skúšal 3 kusy a každý mal značne inú vôľu voči hriadeľke kameňa. Takže leteli do smetí.
Následne som objednal samomazné púzdra zo spekaného bronzu, 8x10x10 mm
( objednávané tu: https://www.martino-eshop.sk/Bronzove-k ... 63861%5D=1 )
No a to bola trefa do čierneho. Sadli ako zadok do šerbľa. Pre istotu v diere zaistené kvapkou Loctite 638.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“