Vule lozisek ve ventilatoru

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

15. 12. 2023, 8:24

Mam tu cca 75W EC motorky neznamych otacek ve vduchotechnice kde jsou loziska 608. Turbinka ma prumer cca 150mm a loziska jely vcelku lehce a nehlucne, po roztoceni se rotor pekne dotacel, zadne velke pridreni. Problem byl, ze ze motor obcas nerozbehl. Stacilo trochu drcnout do rotoru a pak zas treba mesic jel bez problemu. Rotor nebyl nijak viditelne zadrhly, at uz jsem do rotoru drcnul nekolikrat, nebyl zadny rozdil v te "zasekle" poloze nebo v jakekoliv jine. Nejspis ma tento typ motoru nebo driver velou citlivost na zatizeni pri rozbehu z nulovych otacek.

Po rozborce slo jedno z lozisek trosku hur nez druhe, takze je vymenim. Jakou vuli by jste pro tuhle aplikaci doporucili, dat tam "normalni", C3, nebo C4? Nikde jsem nenasel nejake relevantni informace k pouziti jednotlivych trid vuli a vubec se v tom neorientuju. Rozborka celeho systemu je dost pracna, takze bych to nechtel delat kazdou chvili.

A co se tyka znacek? Je mi jasne ze je to dost subjektivni zalezitost, ale zda se mi ze SKF posledni dobou kvalita sla dolu. Zacal jsem v jedne takove aplikaci kde mi vzdy vydrzi jen par mesicu pouzivat NSK a ty evidentne jedou o dost dyl. Ale nebranim se jakemukoliv vyrobci kde budu mit predpoklad ze to vydrzi co nejdyl.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

15. 12. 2023, 8:37

C3, pokud je díra pro ložisko hodně na těsno nebo má hřídel velkej přesah tak se ti z C3 stane klidně i předpjaté :D tak že pořádně skontrolovat SKF nekupuju je to nejvíce padělané ložisko.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 12. 2023, 7:57

Hridel jde do loziska volne, kyby rotor nedrzel magnet, vypadl by z hridele vlastni vahou. Mi jde primarne o ten moment pri rozbehu.
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

17. 12. 2023, 8:24

t256 píše: 17. 12. 2023, 7:57 Hridel jde do loziska volne, kyby rotor nedrzel magnet, vypadl by z hridele vlastni vahou. Mi jde primarne o ten moment pri rozbehu.
Jestli máš problémy s rozběhem, tak bych se určitě vyhnul krytí RS - má velké tření. Použij krytí plechem a asi bych i vyměnil vazelínu a dal tam kvalitní na vysokootáčková ložiska.

Hřídel by se v ložisku neměla protáčet. Když tak to mázni Loctite 2** - ale bacha ať se ti nedostane dovnitř.

Vůle ti perfektně vysvětlil fmodel.
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 12. 2023, 9:57

Hridel se v lozisku neprotaci, je tam z jedne strany pruzinka a z druhe segerovka a i ta mala sila pruzinky staci na to aby se lozisko na hrideli neprotacelo. Pokud by se melo protacet, rekl bych ze by se motor vubec neroztocil. Problemy s roztaceni jsou i v takovem stavu lozisek jako na videu https://vimeo.com/895486809 . Vizualne pri otaceni tam vcelku nejde poznat rozdil, jen podle zvuku je druhe lozisko evidentne spatne. Pri behu motoru nijak hlucne neni, ale kdyz jsem ho pridelal na papundeklovy stul, je tam pekne slyset rozdil.

S krytim plechem pocitam i kdyz v originale je nejaka guma. Lozisko ma oznaceni NSK 608V1. Co je to V1 jsem nikde nenasel. S temi vulemi mam tomu rozumnet tak, ze pokud tam neni lozisko nejak zvlast silne natlucene, nebude v chodu mezi "normalnim" a C3 zadny rozdil? On by nebyl problem to zkusit, ale chtel bych motory zprovoznit do vanoc a tak nemam zas tolik casu na nejake velke zkouseni a postupne objednavani. Nedokazu si predstavit co je to vule C3 oproti beznemu lozisku, jestli je to jen nejaky temer neznatelny chloupek nebo C3 loziska budou hrkat a viklat se jako ty z alika za petikacku kde jsou vule snad v jednotkach desetin.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

17. 12. 2023, 10:42

t256 píše: 17. 12. 2023, 9:57 Hridel se v lozisku neprotaci, je tam z jedne strany pruzinka a z druhe segerovka a i ta mala sila pruzinky staci na to aby se lozisko na hrideli neprotacelo. Pokud by se melo protacet, rekl bych ze by se motor vubec neroztocil. Problemy s roztaceni jsou i v takovem stavu lozisek jako na videu https://vimeo.com/895486809 . Vizualne pri otaceni tam vcelku nejde poznat rozdil, jen podle zvuku je druhe lozisko evidentne spatne. Pri behu motoru nijak hlucne neni, ale kdyz jsem ho pridelal na papundeklovy stul, je tam pekne slyset rozdil.

S krytim plechem pocitam i kdyz v originale je nejaka guma. Lozisko ma oznaceni NSK 608V1. Co je to V1 jsem nikde nenasel. S temi vulemi mam tomu rozumnet tak, ze pokud tam neni lozisko nejak zvlast silne natlucene, nebude v chodu mezi "normalnim" a C3 zadny rozdil? On by nebyl problem to zkusit, ale chtel bych motory zprovoznit do vanoc a tak nemam zas tolik casu na nejake velke zkouseni a postupne objednavani. Nedokazu si predstavit co je to vule C3 oproti beznemu lozisku, jestli je to jen nejaky temer neznatelny chloupek nebo C3 loziska budou hrkat a viklat se jako ty z alika za petikacku kde jsou vule snad v jednotkach desetin.
Normální (základní) radiální vůle pro 8 díru je 2-13 mikronů, pro C3 je 8-23 mikronů, C4 je 14 -29.
Zkoušet měřit jestli je dodržená :lol: radiální vůle a geometrie a povrchy drah v těch běžných čínských ložiskách je ztráta času - co kus, to unikát. Mj. z těch rozměrů je vidět, že povolené toleranční pole rozhodně není malé (a hodnota při povolené mínusové toleranci je celkem minimální), takže není složité odhadnout, k čemu dojde, pokud je ložisko s normální vůlí, co zrovna vyšlo s minimem a přesahy pro kroužky jsou půl stovky (což udržet není zas tak jednoduché - protože i vnitřní i vnější průměr kroužků má opět jaksi taky nějakou toleranci).
Radit co by tam mělo být za ložiska, aniž by byla jasná konstrukce a typ zatížení toho ventilátoru je jasné věštění z koule. Jediné, co je vysoce pravděpodobné, je to, že s základní vůlí se to vysype poměrně brzo - s nějakýma šílenýma čínskýma ložiskama skoro na počkání.
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

17. 12. 2023, 11:31

Není problém někde jinde? Ventilátor by se měl roztočit bez problémů, vždyť přeci přepravuje vzduch a to je nějaký odpor. Nepíšeš jaký typ motoru to je. Snad s rozběháčem může být ten moment menší, ale ložisko? Kdyby drhlo bude po hodině modré. :|
atlan
Příspěvky: 3347
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

17. 12. 2023, 11:47

Aj obycajne lozisko moze byt v tolerancii C3,
C3 je naprilad v vysavaci ma to velke otacky hreje sato, tak aby sa nestalo ze vole budu male tak sa da C3.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

17. 12. 2023, 11:53

lubbez píše: 17. 12. 2023, 11:31 Není problém někde jinde? Ventilátor by se měl roztočit bez problémů, vždyť přeci přepravuje vzduch a to je nějaký odpor. Nepíšeš jaký typ motoru to je. Snad s rozběháčem může být ten moment menší, ale ložisko? Kdyby drhlo bude po hodině modré. :|
No, při nulových otáčkách má vzduch taky jaksi nulový odpor - takže na rozběh (z nuly) má i nulový vliv. No a ty problémy s rozběhem z nuly, při poškození ložisek (i na první pohled s nima jde točit celkem dobře) jsou pro řadu EC ventilátorů celkem typické - protože obvykle ten, co se to pokouší opravit si neuvědomí, že moment vzniká na úplně jiným poloměru než jsou ty lopatky za něž to zkouší protočit a že potřebný statický moment pro poškozené ložisko je úplně jiný než pak stačí v ustáleném chodu.
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

17. 12. 2023, 2:13

Omlouvám se jsem debil že jsem si dovolil radit rozumějším. 75W motor za normální situace ulomí prst.
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 12. 2023, 2:42

Otacky tam vzhledem ke konstrukci a velikosti turbinky nejspis nijak silene nebudou, na motoru nejsou a vzhledem ke zpusobu napajeni by stejne nemelo valny vyznam je tam davat. To co je na fotce je prisroubovane k tomu co je na videu. Motor je rizen driverem se vstupem 0-10V, takze rozbeh nijak neovlivnim. Na vstupu driveru zadne rampy nejsou, pri pozadavku na zapnuti se tam rovnou pusti voltaz odpovidajici pozadovanym otackam. Na driveru je nejaky trimr, ale nepodarilo se mi k nemu sehnat jakoukoliv dokumentaci, takze tezko rict k cemu slouzi.

Pokud se motor zasekne, drcam do turbinky plastovym brckem protoze je k tomu opravdu blby pristup, takze nejake hrubsi zaseknuti tam neni - nepootocil bych tim takovym zpusobem. Subjektivne opravdu neni rozdil jestli to popstrcim jednou nebo vickrat. Staci to popostrcit o par cm (pri vyplem motoru) a pak uz to zas nejakou dobu jede.

Ale co se tyka tech lozisek, pochopil jsem spavne ze kdyz tam hodim C3, nic tim nezkazim?
Přílohy
r1.JPG
r2.JPG
atlan
Příspěvky: 3347
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

17. 12. 2023, 6:21

Blcd? Nechyba ti faza? Skontrolovat kondiky a merat.

Daj fungovat to bude aj C3, ja by som dal koyo
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 12. 2023, 7:54

Drivery jsou v pohode, je to evidentne v motoru. V tom zarizeni jsou dva, zkusil jsem je prohodit a zadna zmena. Motor ktery se tocil se tocil porad, motor ktery stal se neroztocil ani s druhym driverem. Tudy cesta nepovede, pokud se mi nepodari najit dokumentaci k driveru a zjistit naco je ten trimer. Problem je evidentne v motoru.

Jeste jsem nasel loziska jez SKF oznacuje E2/C3 ktere by mely mit o 30-50% nizsi ztraty a dvojnasobnou zivotnost nez klasicke https://docs.rs-online.com/b7ae/A700000009135425.pdf Tezko rict co z toho jsou marketingove kecy a co realita, tak je asi zkusim objednat a uvidim. Horsi nez normalni nejspis nebudou
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6947
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

17. 12. 2023, 9:24

nemá ten motor v sobě halovky ? že by mohl být problém v nich
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 12. 2023, 10:10

Do motoru vedou jen 3 draty z nichz jeden je zemnici. Jestli tam vubec je nejaka dalsi elekktronika, tak je pomerne mala a je zalita v plastu spolu s vinutim = nepristupna.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“