Materiál.na gulové čapy riadenia

Narex
Příspěvky: 146
Registrován: 11. 2. 2018, 11:18

24. 12. 2023, 1:11

Ahoj.
Aký materiál a tepelné spracovanie zvoliť na gulové čapy riadenia a gulové misky na stroje ako traktory z minulého storočia?

Pekné sviatky prajem
Narex :twisted:
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

24. 12. 2023, 1:58

Musíš jednak zvážit pevnost toho čepu, který je namáhán na ohyb a střih a dvak otěruvzdornost toho kulového čepu. Občas to dělám pro veteránisty // Spartak, Tudor ... // z materiálu 15260 a nechávám to po zušlechtění nitridovat // plasmová implantace // do hloubky 0,3. Ty stavitelné misky dělám z bronzu co je v regále. Je to nějaký Cu Sn Pb.

Měřil jsem originál čep ze starého Bulldoga a bylo to bláto - něco na úrovni 11600. Takže to zušlechtění s nitridací je při použití na veteránu asi i "zbytečné hrdinství".
Narex
Příspěvky: 146
Registrován: 11. 2. 2018, 11:18

24. 12. 2023, 3:10

Našiel som že gulove čapy pre autá sa robia z 42crmo4V a misky z 41cr4, ale nič o tepelnom spracovaní. 41cr4 asi lahko nezoženiem v obchode, možno by vyhovela nejaka dostupnejšia ocel, ale nevyznam sa v tom :(
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

24. 12. 2023, 3:34

Počítej s tím, že v hromadné výrobě jsou polotovary těchto dílů většinou výkovek. Tím ta ocel nabývá jiných vlastností nežli obrobená z tyče. Také se v té hromadné výrobě šetří každý halíř a krom toho nemá výrobce zas tak moc zájem, aby to fungovalo navěky.

Volil jsem ty materiály z předchozího příspěvku s vědomím, že ušetřit pár korun na materiálu a pak poslouchat, že si někdo kvůli mě nabil hubu ...

Ta ocel 15142 je běžně k sehnání. Měl bys se držet zásady, že díly nemají mít stejnou tvrdost. Ta 14100 bude asi obtížněji k sehnání a hlavně budou dost problémy se zušlechtěním.
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

24. 12. 2023, 6:24

Drastík, F.: Volba konstrukčních ocelí pro vysoce namáhané stroje, SNTL 1953.
str. 92: Čepy řídících pák odolávají nárazům a opotřebení. Obyčejně se hotoví z houževnatých ocelí cementačních 14 220 (Cr-Mn) nebo 16 231 (Cr-Ni) a pro nejvyšší namáhání z oceli Cr-Ni 16 420.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Narex
Příspěvky: 146
Registrován: 11. 2. 2018, 11:18

24. 12. 2023, 6:47

Almac, pekný odkaz na knihu, tiež ďakujem. Píše sa v tej knihe aj o tepelnom spracovaní alebo len všeobecne o tejto problematike? Idem dohladat či sa dá najst na internete.

Milan jo, viem že v seriovej výrobe sa šetrí čo najviac. Keď si chcem na cnc spraviť 10 čapov, tak ich spravím z materiálu ktorý bude vhodný i keď drahší.
Strašne málo viem o materiáloch, nie som strojár, ale prvé po čom som chcel siahnuť bola 14220 alebo 42crmo4, čo sa aj potvrdilo, že by to nebola zlá volba, už len poznať tepelne spracovanie. Keď sa ten čap ohne alebo časom vybije, tak sa nič strašné nedeje, ale nechcem aby ho urvalo..
Ten bronz sa nevybije?
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

24. 12. 2023, 7:03

Odkial si? U nas nie je zas taky problem dat nitridovat, alebo cementovat. Nie je to zas tak strasne drahe
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

24. 12. 2023, 7:10

u cementačních ocelí je tepelné zpracování typické, cementovaná vrstva u ocelí Cr-Mn 62-64HRc, Cr-Ni 60-62 HRc. Jádro nemá dostatek uhlíku a zůstává okolo 40HRc, u větších dílů méně. Pro prevenci brusných trhlin se doporučuje popouštění po kalení při 150-180°C v oleji. (Korecký, J.: Cementování ocelí, SNTL 1957).
SN 20, SM 16 B, FN 25
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

24. 12. 2023, 7:35

Narex píše: 24. 12. 2023, 6:47 Keď sa ten čap ohne alebo časom vybije, tak sa nič strašné nedeje, ale nechcem aby ho urvalo..
Ten bronz sa nevybije?
Proto ti doporučuji materiál houževnatý - třídu 15***. Můžeš použít i cementační oceli, ale zbytečně si přiděláš starosti. Cementace probíhá při vyšších teplotách a většinou je nutné to pak brousit.

Bronz se na veteránech používal snad běžně. Určitě jsem ty výstelky z něho dělal a nemám odezvu, že by to nějak zlobilo. Navíc je to stahovací a vůli zase vymezíš.
hastroha
Příspěvky: 264
Registrován: 26. 12. 2017, 5:53

25. 12. 2023, 5:55

Pokud by byla řeč i o kluzných mat. do kulových čepů a jiné ... ,
tak jej vyrábíme do autobusů (SOR Libchavy) . Ještě nedávno jsem jim dělal test na otěr do kul. čepů , jímž dodaný . Byl to termoplast s obsahem bronzi 30% .
Zatím stále vítězí ZX .

To jen tak pro zajímavost ...
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

25. 12. 2023, 7:20

hastroha píše: 25. 12. 2023, 5:55 Pokud by byla řeč i o kluzných mat. do kulových čepů a jiné ... ,
tak jej vyrábíme do autobusů (SOR Libchavy) . Ještě nedávno jsem jim dělal test na otěr do kul. čepů , jímž dodaný . Byl to termoplast s obsahem bronzi 30% .
Zatím stále vítězí ZX .

To jen tak pro zajímavost ...
Tak ty moderní plasty jsou určitě pro tyhle aplikace budoucnost. Jejich pružnost umožňuje to předepnout a také eliminuje drobné rázy. Další co mne napadá je, že nevzniká galvanický článek.
atlan
Příspěvky: 3347
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

25. 12. 2023, 6:06

No neviem v capoch bielorusa nejaky cierny plastovy material je. Tak ze az taka buducnost to neni :D navyse capy maju maticu tak ze umoznuju vymedzovat volu :D
Narex
Příspěvky: 146
Registrován: 11. 2. 2018, 11:18

25. 12. 2023, 7:26

Rozmýšlam teda medzi 14220 a 15260. Milan, ako tú 15260 zušlachtuješ? Misky môžem spraviť aj bronzové alebo vraj sa používal aj silon.

Som od TN, blízo to mám do Považskej, je tam kaliareň, ale asi ma vyhodia s takouto malou zákazkou na kalenie :D
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

25. 12. 2023, 7:41

Nevyhodia, len si pockas, kym naplnia pec. Plati sa od kila. Daval som nitridovat piciciky s rozmerom 15x12
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

25. 12. 2023, 7:47

15260 nechávám zušlechtit na cca 42 HRc // 130 kg /mm2 //. Dělám z toho tedy většinou upínací trny, hřídele do jednoúčelových obráběcích strojů ... Je to nezákeřný materiál pro tepelné zpracování bez sklonu k deformacím a trhlinám. Zušlechťují mi to v Bodycote.
trny.png
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“