Mostový jeřáb

Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

27. 12. 2023, 10:20

Konečně jsem dokončil mostový jeřáb v mé dílně 13,6m x 8,4m x 3,6m :)
Součástky splašené na bazaru a nebo co dům dal.
Zkoušel jsem i nějaké výpočty ale moudrý jsem z toho nebyl. Snad mi to nespadne na šišku :lol:
Primárně jej potřebuju když budu tušírovat suporty o váze 50kg a víc na mé stroje.
Víc řekne video.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ItT8lQPF0gY[/youtube]
Přílohy
jerab_2.jpg
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22399
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 12. 2023, 10:42

Hodne pekny.
Kdyz to nebudes pretezovat tak to bude parada. Ty pojezdy bych asi udelal prez frekvencak s pozvolnou rampou.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
machine works
Příspěvky: 33
Registrován: 23. 12. 2023, 4:38
Kontaktovat uživatele:

27. 12. 2023, 10:53

Jojo hodně dobrý, krása střídá nádheru👍👍
servis4sp,WKV63,HJ8,SV18,R5,BPH20na,1U,Sip3EE,Theil 132,FN40,FVT3CNC,GH450,KU250
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

28. 12. 2023, 2:21

Hezky vyřešené. A taky bych se přimlouval za ten frekvenčák, rozhoupané břemeno je potvora.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Axim
Příspěvky: 415
Registrován: 13. 10. 2020, 5:57
Bydliště: Mladá Boleslav

28. 12. 2023, 8:29

Ahoj
To je sen každého mít přes celou dílnu jeřábovou dráhu.
A když ještě dořešíš to cukání, tak to bude dokonalé :-)
Jak velká je ta traverza co ti po ní jezdí kočka?
Nádherné gratulace
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 9:03

Díky

Ano, frekvenční měnič by byl super, zjistil jsem to ale až jak jsem ten jeřáb zkoušel. Nikdy předtím jsem jeřáb neměl v rukách tak jsem si tu problematiku neuvědomil, inspiroval jsem se od starších jeřábů ve firmách a tam taky měniče neměli.
Ale příště asi použiju 3měniče a na panelu joysticky :D Zase by byl rozváděč asi 3x větší i přes to že by odpadly stýkače. Možná by šel i jeden měnič a přepínat stýkačema, tam už by ale bylo složitější ovládání aby měnič nepostřehl že se mu střídají motory. Musel bych každopádně předělávat celý rozváděč včetně skříně.

Naštěstí:
  • Po zatížení se rozjezd motoru trochu ztlumí
  • Břemenem jde pohybovat i ručně, krásně jezdí jak kočka tak i celý most. Když chytnu hák jednou rukou tak si dojedu kamkoliv i bez pojezdu
Jen ze zajímavosti, na pojezd mostu jsem použil 40ks ložisek :lol:
Víc mě teď trápí zdvih, tam by se ten měnič opravdu hodil.

Axim píše: 28. 12. 2023, 8:29 Jak velká je ta traverza co ti po ní jezdí kočka?
Most je z IPN120, ty pevné na stropě jsou IPN200 a v krajích ve zdi mám UPN140

Co jsem tak počítal tak při zatížení 500kg by bylo prohnutí mostu ve středu o cca 7mm, u stropních IPN200 to dělá cca 15mm ve středu (při rozpětí 8,4m). Když budu zvedat těžší věci tak dám od podlahy pro jistotu vzpěru, břemeno hodím na paletu a paleťákem už si dojedu kam potřebuju. Nebyla sranda ty Ička spasovat, jsou různoběžné (prohlé jak ve vertikálním tak i v horizontálním směru) a odchylky vzdálenosti mezi nimi byly i 15mm takže jsem dělal ty vozíky na mostu volné aby se mohly trochu pohybovat.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7212
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

28. 12. 2023, 3:53

paráda
na první pohled mi podle té fotky přišlo, že máš ty konce letmo :mrgreen:
pak jsem se kouknul na video
klobouk dolů
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

28. 12. 2023, 4:07

Meki> kdyz sezenes vhodny menic (napr. KEB Combivert F4), tak by ti stacilo ho predsadit stavajici stykacove kombinaci a dodelat na ovladani rychlosti potenciometr a mas to vyresene s tim, ze bys holt ovladal rychlost vsech motoru spolecne. Prestoze se nema obecne davat stykac, vypinac, prepinac mezi VFD a motor, tak tomuhle KEBu to nevadi. Provozuju takhle roky 4kW spolecne pro ruzne 3f asynchronni motory (0.5kW az 4kW) a na stejne nastaveni pro nejsilnejsi motor jedou velmi dobre vsechny a to vcetne brusek, kde je velka variabilita zateze. Nemusel jsem ani vypinat ochrany ani varovani nesymetricke zateze apod.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 4:35

testone píše: 28. 12. 2023, 3:53 na první pohled mi podle té fotky přišlo, že máš ty konce letmo :mrgreen:
Jo nechtělo se mi to v Fusionu celé prokreslovat tak jsem nakreslil jen dva vozíky jinak se Fusion umí docela solidně zasekat při případných úpravách :D
Dawe píše: 28. 12. 2023, 4:07 Meki> kdyz sezenes vhodny menic (napr. KEB Combivert F4), tak by ti stacilo ho predsadit stavajici stykacove kombinaci a dodelat na ovladani rychlosti potenciometr a mas to vyresene s tim, ze bys holt ovladal rychlost vsech motoru spolecne. Prestoze se nema obecne davat stykac, vypinac, prepinac mezi VFD a motor, tak tomuhle KEBu to nevadi. Provozuju takhle roky 4kW spolecne pro ruzne 3f asynchronni motory (0.5kW az 4kW) a na stejne nastaveni pro nejsilnejsi motor jedou velmi dobre vsechny a to vcetne brusek, kde je velka variabilita zateze. Nemusel jsem ani vypinat ochrany ani varovani nesymetricke zateze apod.
Asi by to bylo řešitelné, taky mám jeden měnič na dvou motorech ale přepínám motory když je měnič v klidu. Musel bych vymyslet blokování aby jel jen jeden motor, jinak bych přišel o rampy a celé řešení by tak nedávalo smysl. Další věc je že blokování by muselo fungovat ještě po nějaký čas i když pustím tlačítko protože stále probíhá decelerace a také stýkač motoru který pracoval by musel být po tu dobu decelerace stále sepnutý.

Další věc je že můžu s kočkou přijet až ke zdi, musel bych dodělat další skříň na rozváděč pro měnič a jezdit dál od zdi

Napadá mě že některé měniče mívají na OUT pinech relé, třeba by tam šlo vyvést signál ready a krmit s tím konkrétní stýkače, ale teď už se mi nad tím nechce dumat, musím oživovat soustruh a točit zakázky. Pokud mě to ale bude otravovat tak bych se někdy mohl pustit do vylepšení
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 6:57

Ještě doplním, někdo se mě ptal kolik jsem do toho investoval, nepočítal jsem to ale co si tak vzpomínám:

Kočka balkancar bazoš 6000kč
stýkače 2500kč
doraz řetězu 300kč
motory pojezdu 2500kč
Mateza (ložiska, řet. kola, řetěz atd.) 6500kč
IPN120 3800kč
UPN140 4000kč
hřídele materiál 400kč
výpalky 1500kč
kabely 3000kč
ostatní elektro cca 1000kč
spojovací materiál 1200kč
ostatní mechanika cca 1000kč
lakování 3500kč
ovládací panel 900kč
No a spoustu materiálu jsem našel u sebe regálu, takže tak okolo 40tis když nepočítám práci a nosníky ipn200 které jsou součástí dílny
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5242
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

28. 12. 2023, 7:14

Mas to super, ale rad bych prodaval takovehle stykace za dva a pul litru :mrgreen: Jestli jsi se neupsal o nulu, tak potěš
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 7:32

Charon píše: 28. 12. 2023, 7:14 Mas to super, ale rad bych prodaval takovehle stykace za dva a pul litru :mrgreen: Jestli jsi se neupsal o nulu, tak potěš
Kupoval jsem 5ks, novky od pána který je bere přímo z bulharska od výrobce té kočky (balkancar). Napětí na cívce je trochu atyp 42V a neměl jsem moc času ani chuti špekulovat nad alternativou.
Zase jsem pak ušetřil na panelu z číny za 900kč namísto 2300kč který nabízel :)
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2265
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

28. 12. 2023, 8:02

42V jsou použitý ve starších ČSSR svářečkách (PP315, WLSP atd.). Tuhle kočku mám někde na půdě, chtěl jsem jí použít, ale nelíbí se mi ta výška - na to co to zvedne. Pak jsem sehnal Demag bez pojezdu - tu jsem dal tátovi na úlovky (sehnal jsem malou Abus s pojezdem na tunu).

Když máš to břemeno na háku v polovině mezi těma závěsy, neprohýbá se ti to ve směru pohybu na kolejích? Protože obvyklý profil na jedno nosníkový jeřáb je ve tvaru T - je to zaklopený účkem - proti tomu průhybu.
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 8:33

Asi se to zkroutí když s tím pak cuknu do boku ale není to nic drastického že bych to nějak výrazněji postřehl. včera jsem jezdil s docela velkým kusem litiny a na žádný závažný problém jsem nenarazil.
Ještě budu muset pořídit jeřábovou váhu abych byl v obraze
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

28. 12. 2023, 8:44

Len tak na okraj, žeriavy patria medzi vyhradené technické zariadenia. Mal by si od toho mať dokumentáciu, revíznu správu, zameranie dráhy, a dalšie veci. Pre istotu si niekde zožeň tabuľky- Zariadenie je mimo prevádzky, a zaves ich na ovládenie, a hlavný vypínač.
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“