Elektromotorek čerpadla

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

12. 1. 2024, 7:32

Ahoj,
pumpa je to krásna, dúfam že to bude iba tým kondíkom! Je to piestové čerpadielko na malé objemy a extra vysoké tlaky (ak sa nemýli, pôvodne to bolo k nejakému HPLC ČSSR výroby) Piestik je zo syntetického rubínu, telo čerpadielka z nerezu. Na čo ho chceš po oprave použiť?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

12. 1. 2024, 3:12

Ahoj,

v sobotu jedu do dílny, takže nejspíš v pondělí dám vědět, jak jsem dopadl. Využití pro to zatím žádné nemám. Po dědovi jsem sice lásku k elektřině nezdědil, ale za to sklony k hromadění věcí, které by se mohly jednou hodit, ano. :-) Člověk to musí krotit. No vyprávět o tom zrovna tady na fóru, by bylo nošením dříví do lesa... :-)

Jo, jo. K nějaké staré kapalince to nejspíš bylo. Každopádně díky za zajímavé detaily. Jestli to u nás někdy v posledních letech běželo, tak možná s nějakou preparativní kolonkou, ale já u toho nebyl. Cítím správně ve tvé otázce na využití, že ty bys pro něj kdyžtak využití měl? Říkam ale rovnou, že zbavit se ho nejspíš chtít nebudu, co kdybych ho někdy potřeboval? :-)
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

12. 1. 2024, 3:23

A když už jsem u toho hromadění věcí, co by se mohly hodit, tak přidám historku z minulého týdne. No ona začala už někdy před 15 lety (?), když mi děda přivezl vývěvu, co u sebe někde natrefil. Říkal jsem mu, že moc nevím, co bych s ní dělal, ale uskladnil jsem jí a když jsem si minulý týden začal hrát se stabilizací dřeva ve vákuu, jak jsem si na ní vzpomněl. No co vám budu povídat - funglovka z roku 1991 včetně návodu, výstupního protokolu, záruky, oleje na výměnu a zatavené náhradní sady těsnění. Nadepsáno OKD. Díky dědo.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4890
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

12. 1. 2024, 4:18

JHB píše: 12. 1. 2024, 3:23 A když už jsem u toho hromadění věcí, co by se mohly hodit, tak přidám historku z minulého týdne. No ona začala už někdy před 15 lety (?), když mi děda přivezl vývěvu, co u sebe někde natrefil. Říkal jsem mu, že moc nevím, co bych s ní dělal, ale uskladnil jsem jí a když jsem si minulý týden začal hrát se stabilizací dřeva ve vákuu, jak jsem si na ní vzpomněl. No co vám budu povídat - funglovka z roku 1991 včetně návodu, výstupního protokolu, záruky, oleje na výměnu a zatavené náhradní sady těsnění. Nadepsáno OKD. Díky dědo.
.. pěkně napsaný :-)
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

14. 1. 2024, 9:00

To čerpadlo je krom toho chromatografu vcelku nanic. Maximální průtok byl myslím 80-100 ml/hod, spodní a horní ventily jsou dvojité kuličkové a hlavně, pokud jsi vyndal píst, prohlídnul sis ho a vrátil zpět je zničený speciální těsnící O kroužek. :lol: Píst se vyndával tak, že jsi vyšrouboval čtyři M3 šrouby zepředu tělesa, tím jsi uvolnil celý držák pístu vč toho O kroužku. Pokud to stálo nějaký rok na suchu bez propláchnutí deionizovanou vodou tak stejně čerpadlo nerozchodíš. Co se týká motoru, odcházel 4uF kondík a ložiska. U nás se požívaly čtyřnásobné jednotky 4 čerpadla na jeden motor a prošlo mi jich rukama cca 1000.
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

15. 1. 2024, 9:37

Aktuálně je na nic určitě, protože výměna kondenzátrou nepomohla. Projev motoru zůstal naprosto identický. Na drátcích ke kondenzátoru jsem naměřil 50 Ω, na vstupu do motoru 100 Ω. Říká to něco? Nebo jen to, že jsem to měřil blbě? :-) S hřídelí motoru rukou normálně otočím, takže ložiska by také neměla být ve stavu, že se motor kvůli nim ani neroztočí. Pístek jsem nerozebíral a na nastavení objemu šroubem reaguje plynule, tak by to zadřené být němělo. Jestli to bude těsnit, je věc druhá.
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

15. 1. 2024, 11:08

asi jsem to řehlédl.
Přílohy
IMG_5671.JPG
Naposledy upravil(a) lubbez dne 15. 1. 2024, 2:04, celkem upraveno 1 x.
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

15. 1. 2024, 11:13

Fotka mého motorku i štítku je na první stránce. Na to zapojení se pak zkusím podívat.
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

15. 1. 2024, 2:36

Motorek jsem si vyndal, drátky poodpojoval a přetřídil. :-) Do motorku vedou 3 dráty - černý (ten vedl od kondenzátoru) a dva červené. Černý proti oběma červeným po 50 Ω, červené mezi sebou 100 Ω. Co mi to říká? Samozřejmě kromě toho, že neumím číst ve schématech.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5243
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

15. 1. 2024, 2:45

JHB píše: 15. 1. 2024, 2:36 Motorek jsem si vyndal, drátky poodpojoval a přetřídil. :-) Do motorku vedou 3 dráty - černý (ten vedl od kondenzátoru) a dva červené. Černý proti oběma červeným po 50 Ω, červené mezi sebou 100 Ω. Co mi to říká? Samozřejmě kromě toho, že neumím číst ve schématech.
No hlavni a pomocne ( rozbehove ) vinuti spojene v jednom bodě. Standart
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

15. 1. 2024, 3:12

že tam jsou dva červený dráty je slušně řečeno víc než divný - protože tyhle reverzovatelný 1F motory z náchoda, s trvale připojenou pomocnou fází přes kondík, mají dráty černý, červený a hnědý.
teda alespoň všechny co tu mám a co jsem za posledních cca 40 let + viděl.
FCT_FCJ.png
Na stole před sebou mám FCJ4C52C z toho Milevského kopírovacího zázraku a ten je mj. taky tak zapojený - a barvy taky sedí. Akorát tam není 1 ks kondíku, ale dva TC684-a 2.5 mikro spojený paralelně.
JHB
Příspěvky: 38
Registrován: 11. 3. 2021, 10:20

15. 1. 2024, 3:18

Charon: Tedy zjevně nic, co by vedlo k odhalení příčiny, proč bzučí, ale netočí. Zeptám se tedy jinak. Je v tuhle chvíli něco, co má pro mě ještě smysl zkoušet? Například to, že nakonec zjistím, že je spaléné nějaké vinutí, bude sice zajímavé, ale sám s tím pak stejně nic neudělám.

Sancho: V elektrice se sice nevyznám, ale v barvách trochu jo a můžu s jistotou říct, že drátky jsou tam všude jen černé a červené. No zítra to můžu vyfotit, jestli to k něčemu bude dobré.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

15. 1. 2024, 3:35

JHB píše: 15. 1. 2024, 3:18 Charon: Tedy zjevně nic, co by vedlo k odhalení příčiny, proč bzučí, ale netočí. Zeptám se tedy jinak. Je v tuhle chvíli něco, co má pro mě ještě smysl zkoušet? Například to, že nakonec zjistím, že je spaléné nějaké vinutí, bude sice zajímavé, ale sám s tím pak stejně nic neudělám.

Sancho: V elektrice se sice nevyznám, ale v barvách trochu jo a můžu s jistotou říct, že drátky jsou tam všude jen černé a červené. No zítra to můžu vyfotit, jestli to k něčemu bude dobré.
No, k tomu celkem nemám co říct - normálně tyhle Náchodský motory mají na černé jeden "pol" a na jednom z těch dalších dvou druhý "pol" - kdy červená a hnědá je použitá aby se jaksi nemuselo zkoušet metodou pokus/omyl pak při montáži na kterou stranu se to pak bude točit. No a mezi těma dvěma pro ty smysly je pak ten kondík. To platí pro třídrátový motory. Pro ty 220/110 je pak použitý pětidrát - bílý a hnědý dlouhý dohromady a trojice bíly hnědý červený krátký
Možná že je tam ale použitý nějaký ultraspeziální typ z Náchoda který má custom tajné feature v tom, že má ty barvičky stejný, aby se to pak muselo vyzkoušet :D metodou pokus/omyl.
A nebo to možná bude rozbitý.
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

16. 1. 2024, 8:20

A nemôže to byť zjednodušený motor na takéto použitie kde je jedno ktorým smerom sa roztočí?
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 1. 2024, 8:38

:lol:
shaolin píše: 16. 1. 2024, 8:20 A nemôže to byť zjednodušený motor na takéto použitie kde je jedno ktorým smerom sa roztočí?
Otázku nechápu.
Motor je buď origoš - viz štítek. Pak má dráty tři a každý v jiné barvě - protože dávat stejnou barvu na různý dráty, jaksi nemá logiku. Zapojení má, zapojit to, není rocket science. Nebo motor je custom, pak přes žárovku to vyzkouším a za 5 minut opět vím, jestli je to rozbitý a nebo ne. Tři dráty nejsou Cray. Nebo to napadl kutil (drát nějaký píp vyměnil za nesmyslnou barvu), pak to překvapivě bude fungovat úplně stejně - protože ty dráty jsou zase :lol: tři a kondík logicky bude zase mezi těma dvěma červenýma :lol: .
No a nebo je to rozbitý pak to kuchnu, sundám zadní víko, a hned vidím co je uvnitř. Šlusmetr, oko, opět práce cca na 5 minut.
Ty xxxx, CO se tu proboha už skoro týden řeší? :roll:
Ps, taky může být varianta v tom, že nedošlo k rozlišení hnědý od červený - ovšem to jaksi klávesnicí přes ynternet, nejspíš vyřešit nepůjde.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“