přednáška stárnoucí hardware

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 1. 2024, 10:43

prochaska píše: 15. 1. 2024, 1:18
robokop píše: 15. 1. 2024, 8:07 U tech Galu jsem nepochopil kdyz jde pouze o data retention proc je znova nenaprogramujou.
Ma to v sobe neco jako flash pame ktera dela konfiguraci toho pole. Jestlize se jim za 20 roku ztraci ten naboj. Tak by preci smazani a nove zapsani melo ten interval zresetovat. Nebo jde o neco jineho a jen to zle popisuji. Moc to nerozvedl do detailu.
Asi že nebyly v soklech, tak to nešlo tak přímočaře.
Pokud je fused, tak je to problém (u PALu to tu a tam jde údajně obejít), U GALu, je to buď zamklý nebo ne - pokud to není zamknutý, tak to dokáže zreplikovat kdokoli, kdo to umí a má třeba GALBlast.
Samozřejmě nepředpokládám, že mají originál JEDEC.
viz amáro 11/99 nebo net
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 1. 2024, 11:09

Ja mam takovy nejasny pocit, ze u kterychsi starych GALu se ten security bit po verifikaci nastavoval automaticky, bez toho to neslo spustit. Jestli se to ale tyka zrovna tech obvodu co pouzivaji netusim.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

16. 1. 2024, 2:06

v dokumentaci je u "normálních" (ne mil) 20 let že drží náboj a vydrží víc jak 100 cyklů, zbytek je pak v sekci : "Gal quality a reliability"
Kopírování:
paltogal.png
Existovala i MIL verze, opět je to v dokumentaci.
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

16. 1. 2024, 2:22

Mr. MR píše: 16. 1. 2024, 7:16 ...Taky nechápu jak výrobce komponentu může zaručit životnost 20 let? Jak se simuluje věk? Zářením, teplem, vyšším napětím, testováním kratší dobu a následnou extrapolací, vibracemi, na základě zkušeností s danou technologií z minula?

Kdybyste měli podobné odkazy, moc rád se podívám.
Ten dotaz mi hloupy neprijde, ale je to strasne siroka problematika.
Hodne kvalitnich zdroju najdes z automotive pod heslem Reliability engineering, nebo celkovou metodiku DFSS. Pro elektroniku a mechatroniku hledej metody HALT, HASS (HAST).
Vyborna publikace je "GMW3172 Handbook" od Larryho Edsona z r.2006, kde je ve ctyrech volne dostupnych dilech shrnuto tricet let zkusenosti se spolehlivosti elektroniky v automotive se zamerenim na metodiku. V navaznosti na predchozi je tam i popis GM metody CALT.

Hodne zjednodusene zacina se dnes tim, ze rozbijes to vyvijene zarizeni na smysluplne celky. Pro slozitejsi zarizeni jde typicky o uroven komponent, produkt a system. A overujes na kazde urovni zvlast (viz napr. ty reference na MTBF, MTTF).
Protoze s tim jak roste komplexita, pribyvaji ti vzajemne interakce, nejdriv potrebujes znat alespon zakladni data o jednotlivych dilcich celcich (ne kazdy se chova stejne, viz heslo Failure Pattern) a pro slozitejsi system budujes nejaky statisticky model (viz heslo Reliability Block Diagram).

Pro odhad zivotnosti samotneho produktu pak potrebujes skutecne extrapolovat, protoze si nemuzes dovolit testovat po dobu 20 let.
Jenze jednoducha extrapolace kratsich dilcich testu pri provoznich podminkach je problematicka. Problem je, ze ti to v rozumne mire nemusi selhavat ani pri velkych poctech zkousenych kusu - takze neziskas dostatek dat, abys pomoci ruznych dostatecne jednoduchych spolehlivostnich modelu (napr. heslo Arrhenius model, HTOL) dokazal odhadnout zivotnost.

Proto se testovani akceleruje tak, aby i kratsi test odpovidal delsi dobe realneho zivota. Pristupu je a bylo mnoho - da se akcelerovat zatizenim i vlivy prostredi - elektricke, teplotni, mechanicke vibrace sin/random, staticke, dynamicke. Takze zkousis napr. provoz pri vyssi pracovni teplote, nebo vyssich vibracich, nebo vyssi spotrebe. Nebo vse naraz. Problem spociva v tom, ze nejde akcelerovat do nekonecna a z principu ma kazda akcelerace jiny vliv a prakticky vzdy je nelinearni. A u kombinaci je to uz fakt slozite na druhou, ty jednoduche modely uz prestavaji fungovat a nebo vychazi slozity a nakladny validacni test plan.
Hlavni potiz pri silne akcelerovanych testech ale je, ze zarizeni selhava dost mozna na uplne jine mechanismy selhani, nez potom ve skutecnosti. Pojmy k hledani Failure Mechanism, DFR-FMEA, PRA. A opet muzes kouknout do Larryho Edsona v aplikacich pro elektroniku s pajenymi deskami plosnych spoju v prostredi s dominantnim zatizenim teplotou a vibracemi.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

19. 1. 2024, 11:49

Dawe píše: 16. 1. 2024, 2:22
Ano, u těchto složitých systémů je to tak, že po mnoha vědeckých vyjádřeních si člověk nakonec musí říci to slavné lapidární "vím o tom hov...". Po pravdě mé zkušenosti ze softwaru i hardwaru mi sdělují, že, pokud člověk najde příčinu chyby, je téměř vždy jiná, než si na začátku myslel. A ve skutečnosti nejlépe to ví obvykle lidé - dělníci, kteří se danou problematikou zabývají leta, neznají teorii, ale mají spoustu zkušeností. Těch proměnných je tam prostě příliš mnoho. A navíc je obvykle ani všechny neznáme.
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

20. 1. 2024, 6:04

miv> zrovna u vyvoje elektroniky tam bohuzel, narozdil od obecnho strojirenstvi, tech "delniku" moc neni a zkusenosti se ziskavaji i predavaji prakticky jen v ramci ruznych nastroju kvality, jako prave DFMEA apod. Maji je tak hlavne produkt inzenyri a kvalitaci, pripadne se pruzbezne propisuji do prumyslovych a zakaznickych standardu (pro priklad v automotivu prumyslova norma elektronickcych zarizeni ISO 16750, a paralelne zakaznicke napr. Volkswagen VW80000, General Motors GM3172, BMW GS95002, Cummins CES-14311,...).
Je to nekdy fakt slozite, proto i takovy vyvoj a validace, podle ktere se slusnou pravdepodobnosti muzes deklarovat zivostnost tech par desitek let, stoji strasny balik. Ted zrovna delam na neservisovatelnem pocitaci do vlaku s zivotbosti 15let :P
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

20. 1. 2024, 7:38

Ty legendy o "starych fachmanech" platily mozna tak v minulem stoleti u nejakych mechanickych vehiklu kde se za po case vzdy neco opotrebovalo a pokud delnik na tom stroji bouchal pul zivota, dokazal si zapamatovat co vymenit. U soudobych stroju jsou tihle delnici bez sance, zmohou se jen na obvykle fnukani o vsudypritomne elektronice, mladych frajircich v bilych plastch jez delaj chytre a starych dobrych fungujicich vecech, jimz se snazi omluvit svou neschopnost porozumet modernim technologiim.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22399
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 1. 2024, 8:40

castecne mas pravdu a castecne tlakem na levnou vyrobu a jinymi tlaky vznikaji neservisovatelna zarizeni bez dokumentace a tam je to fnukani opravnene
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
r4cv
Příspěvky: 2694
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

20. 1. 2024, 9:04

O to väčšiu radosť mám, keď sa mi podarí opravit niečo, čo výrobca plánoval ako neopraviteĺné.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22399
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 1. 2024, 9:05

no to mi povidej
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

20. 1. 2024, 10:18

robokop píše: 20. 1. 2024, 8:40 castecne mas pravdu a castecne tlakem na levnou vyrobu a jinymi tlaky vznikaji neservisovatelna zarizeni bez dokumentace a tam je to fnukani opravnene
Njn, rekl bych ze je to hlavne o cene. Co je platne, kdyz nekdo vyrobi mobil ktery pujde rozsroubovat, doma vymenit baterii, displej apod, kdyz bude tak drahy, velky a tlusty a hnusny, ze ho nebude nikdo kupovat.
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2573
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

21. 1. 2024, 12:43

t256 píše: 20. 1. 2024, 7:38 Ty legendy o "starych fachmanech" platily mozna tak v minulem stoleti u nejakych mechanickych vehiklu kde se za po case vzdy neco opotrebovalo a pokud delnik na tom stroji bouchal pul zivota, dokazal si zapamatovat co vymenit. U soudobych stroju jsou tihle delnici bez sance, zmohou se jen na obvykle fnukani o vsudypritomne elektronice, mladych frajircich v bilych plastch jez delaj chytre a starych dobrych fungujicich vecech, jimz se snazi omluvit svou neschopnost porozumet modernim technologiim.
Dej si tento svůj text do obálky a otevři po 20-30 letech. A když budeš mít štěstí, tak se tě to nebude týkat :lol:
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

21. 1. 2024, 9:03

Udelat to muzu, ale na faktu jako takovem to nic nezmeni.
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“