MN80.-typy,rady,fotky

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4842
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

17. 5. 2019, 2:27

ale on z toho motoru přece nemusí tahat 1,5 kW
může to mít jen jako rezervu krouťáku v malých otáčkách třeba na to pověstné řezání závitů očkem
při vhodném zpřevodování vzhledem k požadovanému rozsahu otáček může mít celý potřebný rozsah jen v měniči bez nutnosti přehazovat řemeny na předloze
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Engineer
Příspěvky: 1895
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

17. 5. 2019, 3:12

testone píše:
17. 5. 2019, 2:27
ale on z toho motoru přece nemusí tahat 1,5 kW
může to mít jen jako rezervu krouťáku v malých otáčkách třeba na to pověstné řezání závitů očkem
při vhodném zpřevodování vzhledem k požadovanému rozsahu otáček může mít celý potřebný rozsah jen v měniči bez nutnosti přehazovat řemeny na předloze
Promiň, ale to je něco jako dát do trabanta 6x výkonnější motor aniž bys cokoliv změnil na jeho konstrukci a myslet si, že nedojde k problému, ty by jsi to udělal?
Mimochodem MN80-ka má extra velkej převod do pomala na řemenici, takže ten krouťák tam vcelku je. Nesmyslným zvětšováním dosáhne jedinýho ... něco mu tam křupne.

Jeden příměr k zamyšlení nad tím co jsi napsal ... v soustruhu S28 je motor 3kW .... jaký je to soustruh netřeba rozvádět, kdo neví nechť googlí, takže podle Tebe je pro Mn-ku klidně použitelný cca poloviční příkon S28-ky jako rezerva na závitování? :roll:
Engineer
Příspěvky: 1895
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

17. 5. 2019, 3:13

Engineer píše:
17. 5. 2019, 3:12
testone píše:
17. 5. 2019, 2:27
ale on z toho motoru přece nemusí tahat 1,5 kW
může to mít jen jako rezervu krouťáku v malých otáčkách třeba na to pověstné řezání závitů očkem
při vhodném zpřevodování vzhledem k požadovanému rozsahu otáček může mít celý potřebný rozsah jen v měniči bez nutnosti přehazovat řemeny na předloze
Promiň, ale to je něco jako dát do trabanta 6x výkonnější motor aniž bys cokoliv změnil na jeho konstrukci a myslet si, že nedojde k problému, ty by jsi to udělal?
Mimochodem MN80-ka má extra velkej převod do pomala na řemenici, takže ten krouťák tam vcelku je. Nesmyslným zvětšováním výkonu motoru dosáhne jedinýho ... něco mu tam křupne.

Jeden příměr k zamyšlení nad tím co jsi napsal ... v soustruhu S28 je motor 3kW .... jaký je to soustruh netřeba rozvádět, kdo neví nechť googlí, takže podle Tebe je pro Mn-ku klidně použitelný cca poloviční příkon S28-ky jako rezerva na závitování? :roll:
Mex
Příspěvky: 5362
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

17. 5. 2019, 4:37

Tak pokud už ten motor a měnič má, tak proč ne?
Naprostý souhlas s testonem, že když mám někde motor 1.5kW, tak to neznamená, že z něho musím tahat 1.5kW. V autě máš taky motor 90kW a většinu času používáš tak do 15kW (když už jsi sem dal ten příklad s autem).
Zvlášť když tam má měnič, kde si klidně může výkon motoru stáhnout.

Já bych třeba začal tak, že bych motor zatím neměnil. Počkal bych až na praktické zkušenosti, jestli mi výkon bude scházet.
Ale pokud to tazatel chce za každou cenu měnit, tak mu možná jde hlavně o řiditelné otáčky.
A s tím předimenzovaným motorem to skutečně asi všechno zvládne bez přehazování převodů.

A opět souhlas s předřečníky (testone, jova) - nechal bych tam raději zdánlivě poddimenzovaný řemen jako ochranu zbytku soustruhu.
I když na tomhle měniči pravděpodobně půjde omezit maximální krouťák (ale hledat se mi to teď nechce).
Naposledy upravil(a) Mex dne 17. 5. 2019, 4:41, celkem upraveno 1 x.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4842
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

17. 5. 2019, 4:39

Engineer
s tvými argumenty souhlas
já jen pokud už ten motor má, tak by šlo se s tím popasovat i tak
např. spočítat, kolik krouťáku dá origo motor po zpřevodování dopomala
na to asi bude původní konstrukce stavěna
ten 1,5 kW napřímo při malých otáčkách asi dá něco podobnýho
určitě ne třeba desetinásobek nebo šestinásobek
pak by ale měl výhodu v tom, že do vysokých otáček se dostane jen otočením potenciometru
určitě by to stálo za nějaký důkladnější rozbor - a ten jsem nedělal a nemám k němu dost podkladů
samozřejmě pokud by napasoval 1,5kW motor místo toho původního 370W a skutečně to zatěžoval řeznými podmínkami odebírajícími 1,5kW, tak to té mašince určitě dobře neudělá
otázkou je, zda by to vůbec původní převody byly schopny přenést, v nějakém režimu asi ano, ve většině určitě ne
...
pravda asi ale je, že tazatel svými dotazy zrovna nevyvolává dojem někoho, kdo si s tím ví rady
není to míněno jako urážka, pokud se mýlím, omlouvám se
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
ssmak3050
Příspěvky: 217
Registrován: 20. 12. 2016, 9:09

17. 5. 2019, 4:43

ja jen doplnim ,uz jsem videl 1,3kW motor s frekvencakem na MN80..a parada . pokud ma tak proc ne ..jak pisi kluci.samozrejmne ten vykon malokdy pojede. :D
Engineer
Příspěvky: 1895
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

17. 5. 2019, 5:11

ssmak3050 píše:
17. 5. 2019, 4:43
ja jen doplnim ,uz jsem videl 1,3kW motor s frekvencakem na MN80..a parada . pokud ma tak proc ne ..jak pisi kluci.samozrejmne ten vykon malokdy pojede. :D
A měl ten soustruh na ten výkon motoru předělaný řemeny, jak uvažuje tazatel? Tutově neměl, takže ano v tomto případě je skoro jedno kolik tam má motor kilowat, protože ten jeden řemínek pustí řekněme tolik kolik ten soustruh jakž takž snese, a dejme tomu máš nějakou solidní záběrovou rezervu. Ale dát tam 1,5kw motor a současně uvažovat nad změnou řemenic aby to ten výkon dostalo dál k vřeteníku je absolutní nesmysl, tímto k tématu končím, nechť si majitel stroj dokurví dle libosti a dle odborných rad. :wink:
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4842
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

17. 5. 2019, 5:52

taky jen poslední přípodotek
Z mých postů někde vyplývalo, že by tazatel měl k tomu 1,5kW motoru dát odpovídající řemeny?
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Engineer
Příspěvky: 1895
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

17. 5. 2019, 8:45

testone píše:
17. 5. 2019, 5:52
taky jen poslední přípodotek
Z mých postů někde vyplývalo, že by tazatel měl k tomu 1,5kW motoru dát odpovídající řemeny?
No s ohledem na to, že to v příspěvku tazatel celkem jasně uvádí, že k tomu motoru chce dát adekvátní řemeny a řemenice, tak nějak logicky vychází, že mu to odsouhlasením 1,5kw motoru minimálně nerozporuješ. :wink:
drekk
Příspěvky: 261
Registrován: 13. 3. 2012, 2:06

17. 5. 2019, 8:48

mas tam frevencni menic dej si tem 3 stejne remeny vedle sebe to ti prenese dokonale kroutak z vetsiho motoru ale nevyhazuj ten stary motor ani ty stare remenice protoze az to dokurvis tak at to muzes prodat jako ulozenku z nejakeho ustavu :lol: :lol: :lol:
Tos SM16B, Tos FN20, Tos FA2, Hodinařske soustruhy
chb
Příspěvky: 2400
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

17. 5. 2019, 9:11

možná se mýlím, ale ten soustruh by asi napřed potřeboval prohlédnout - bude to vše vyběhané, s vůlemi, které nějakou rozumnou práci stejně nedovolí - a až se to dá mechanicky do pořádku ... tedy v rámci možností, pak je dle mého teprve čas řešit motor
(ale je to zde často ... ono se nakupuje lehčeji a rychleji, než se repasuje stroj a řeší problémy s tím spojené)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 3068
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

18. 5. 2019, 6:26

To Andy: všechno tady bylo už 10x napsané. Rozumím, že se stále najde dost Jelimanů, kteří s heslem "čím víc proužků, tím víc addidas" vymýšlí podobné kraviny. Motory strojů jsou konstrukčně dimenzovane k celému stroji. Naopak místo 3 třech řemenů mám občas na stroji 2 ze třech a 2x za měsíc řemen klouzne místo toho, aby obrobek chropnul kudlu.U hobbíku tohle platí 2x. Konkrátně: jiný motor (obzvlášt 10x silnější) na MN je naprostá kravina, která jen dramaticky snižuje cenu stroje. Originalita je cena.
Tchán tohle páchal veteránům. Do stejšna naoperoval přední napravu ze 120 a interier vylepšil i sedačkama 12O. Když potřeboval peníze a chtěl stroj pustit, veteránisti pouze plakali. Bohužel tímto způsobem dokázal zprznit celou garage :-( Nevymýšlej kraviny, na původním motoru točíme všichni, nauč se základy a potom případně přejdi na plnokrevníka. Pokud chceš za každou cenu snížit cenu stroje, potom dej podobný výkon a dotun ho větrákem pro nízké otáčky.
festoo
Příspěvky: 70
Registrován: 19. 5. 2013, 9:52
Bydliště: Plzeň jich

19. 5. 2019, 6:25

Já to řešil takto koukni na stranu 42
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“