SV 18 R

Tovární CNC a apřestavby konvenčních soustruhů
vandan26
Příspěvky: 8
Registrován: 7. 6. 2011, 10:34

7. 6. 2011, 10:43

Dobrý den, mam doma soustruh SV 18 R po dědovi, dneska jsem zkoušel na něm něco "dělat" , no spíš jsem okukoval. Zajímalo by mě kam se všude lije olej a jaký? Našel jsem zepředu o motoru olejoznak, tu bude asi ten co stříká nahoru do vřetene. Ale ze zadu v tý převodovce je ten olejoznak uplně suchý, to musí běžet aby na něj olej stříkal? taky jsem něco četl tady o nějaký pumpičce, mohl by mi to prosím někdo ujasnil. Čím je to že se mi ty 2 olejoznaky na vřeteni nepřeplňují? ale olej tam trochu teče, a v dole v náhodě je ho dost. Omlovouvám se že otravuji ale nerad bych ho hned zadřel. Děkuji
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

8. 6. 2011, 8:30

Nejdůležitější je vřeteno (to je ta nádrž s čerpadlem dole), tam se dává "nulka", značení po staru P 0, potom se snad označoval P 03.
V porevoluční době se začal dávat P3CF a dnes od Parama Pulit 3CF. Když ti budou tvrdit, že je to řezný olej (na broušení) tak to je přesně ono. Bylo zkoužkama prokázáno, že maže lépe než ten P 0/P 03. Toto vše platí pro rychloběžná vřetena kluzné uložení.
Do rychlostky ložiskovej OL-J 46, pokud je už hlučná dává se hustší olej.
Nortonka a suport také J 4 (dnes OL J 46)
Olejoznak na rychlostce to je ta pumpička, olej tam teče za chodu, někdy až když se převodovka ohřeje a někdy tam neteče vůbec. Z toho si ale hlavu nelámej, důležitý je aby tam byl olej, maže se to rozstřikem. Běžně ty pumpičky u polovity osmnáctek "nefungovaly" :-) Za řemenicí na plochej řemen je měrka - to je důležitý, aby byl olej tam a je jedno jestli na rysku, nebo mnohem víc.
Olejoznaky na vřetenu se Ti zaplňujou protože tam jde moc oleje. Pokud ale nikde neteče (většinou na řemen), nic se neděje. Množství se dá nastavit škrtícím šroubem na čerpadle a potom na rozdělovací kostce, která je pod vřeteníkem, přístupná zezadu jak je ten plechovej kryt na čtyři šrouby (asi 10x10cm, nebo 15x15 nevím přesně). Čerpadlo dodává olej do těch olejoznaků a celý vřeteník je mazán samospádem, takže když je olej tam je to OK.
Nortonka má také čerpadlo, maže při chodu (olejoznak vlevo na ní) - ten olej tam jen tak "bublá".
Suport má ruční pumpičku vpravo dole (vedle spojky)
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

8. 6. 2011, 8:33

Blbě sem si to přečetl :-)
Tobě se olejoznaky nepřeplňujou. To je správně, ale musí Ti tam ten olej neustále stříkat.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
vandan26
Příspěvky: 8
Registrován: 7. 6. 2011, 10:34

8. 6. 2011, 10:00

Moc děkuji za rady, ještě pro ujištění - NORTONKA je ta převodovka na posuvy (vlevo zpředu?) . A na supportu jsem tu pumpičku našel ale jak to funguje? ta se podrží a jezdí se supportem? nebo se s ní ručně pumpuje? Mě právě příjde že když jí vytahuju (pumpuju) že nemá žádný odpor. A do těch všech mazniček zvrchu na supportu se pumpuje olej (jaký?) nebo tam může přijít vazelina? K tý měrce na rychlostce se dostanu ze předu nebo ze zadu? A do těch 2 olejoznaků na vřeteni právě olej nestříká ale spíš jen tak teče, kde je přesně ten štelovací šroub? nebo stačí když tam něco málo teče a furt tam něco málo je? Děkuju
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

9. 6. 2011, 7:46

Ano nortonka je převodovka pro posuvy.
Na tom suportu několikrát vytáhneš zatlačíš, vytáhneš zatlačíš - 5-10x ? Ven to má odpor pružiny, dovnitř celtíš jak tlačíš olej přes ventil (kulička s pružinou). Pokud to jde zpět bez odporu, zkus dolít olej. Pod pumpičkou je olejoznak (na "RA" je, na "R" si už nepamatuji), tam nalej abys viděl hladinu, nebo víc. Často se stávalo, žes 5x "pumpnul" (to je slovo:-) a musel počkat až k tý pumpě zase dotekl olej, někdy nefungovala vůbec. Suport se proto ale nerozebíral.
Do mazniček na suportu olej J 4 (není podstatný, ale dvojka je řídkej), taky na koníku máš 3 mazničky. Ještě bych zapoměl, jedna maznička na čepu prostředního výměnýho kola (kryt vlevo u nortonky), je v tom šroubu a někdy bývala ještě jedna nad tím nahoře to kuličkový ložisko (později to zrušili a má náplň vazelíny). Potom jsou ještě dvě kuličky (mazničky) v pravo na uložení posuvového šroubu a tyče pro přepínání posuvů.
Všude se dává olej, soustružník ani nic jiného nemá. Děda určitě měl maznici (píchačku) s hrotem. Olejničkou mažeš jenom lože.
Tu měrku na rychlostce musíš nahmatat po slepu zezadu za tou řemenicí ve spodní části rychlostky ("RA" jí má, "R" nevím).
Na tom vřeteníku se ten olej odráží od toho olejoznaku že? To je to správné, musíš přeci vidět že tam ten olej jde. Jestli ho jde víc, nebo méně je jedno, stejně to maže až cestou zpátky. Ten nastavovací šroub je dole na čerpadle vedle vývodu (ta trubička s převlečnou maticí co jde nahoru). Po vypnutí stroje, všechen olej odteče dolů, tudíš tam žádný není. Na to pozor, musí to stále týct do těch olejoznaků. Proto tam také jsou takhle na očích!
Naposledy upravil(a) koptic dne 13. 6. 2011, 8:23, celkem upraveno 1 x.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
vandan26
Příspěvky: 8
Registrován: 7. 6. 2011, 10:34

9. 6. 2011, 1:35

Právě že se to do těch olejoznaků na vřeteni neodráži (možná malino u pravýho), ale když je vyndám tak tam olej je ale co přiteče tak to stíhá odtéct, né že by tam bylo uplné sucho ale ta hladina se nyvyšplhá až do olejoznaku.
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

9. 6. 2011, 2:39

Pokud je vše tak jak má být, nikdy se "hladina nevyšplhá" až do olejoznaku. S čerpadla to jde přes rozvodnou kostku trubičkama do prostředka těch olejoznaků, kde to "vyvěrá" :-) pramínkem tak 6mm v půměru a stříká to do prostřed olejoznaku abys měl kontrolu, že to maže. Dále to odtéká už samovolně a rozstřikem to maže všechny ty klumpy ve vřeteníku (ozub. kola, ložiska). Zkontroluj nejdříve co tam máš za olej (určitě už bude chtít vyměnit), musí být řídký skoro jak petrolej. Jen pro posouzení - dříve se prodával "Olej pro jízdní kola a šicí stroje" byla to lahvička asi 100ml, tak to byl olej J 2. Pokud bys ho dal do SV18ky, zadřeš vřeteno, nejspíš i s olejem J 1. Co si tak mlhavě pamatuji, když nebyl P 0 (nulka), ředila se dvojka s petrolejem snad 1:2, nebo dokonce 1:3 (víc toho petráku).
Člověče já už nevím, jak Ti to napsat :-) já k Tobě snad dojedu :-))
Hele Ty když vyšroubuješ ty olejoznaky a zapneš stroj, tak ono Ti to nestříká ven? To by toho oleje šlo málo. Odhaduji, že by musel stříkat tak 5cm vysoko (pokud je tam ten správnej olej). Pak by jsi musel přidat na tom čerpadle, a na tý rozvodný kostce upravýš poměr aby to šlo do obou stejně.
Tak a další dotaz?
Naposledy upravil(a) koptic dne 13. 6. 2011, 8:26, celkem upraveno 1 x.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
vandan26
Příspěvky: 8
Registrován: 7. 6. 2011, 10:34

9. 6. 2011, 6:01

tak jsem poštěloval ten šroubek na čerpadle a už to stříká až na olejoznaky, předtím to jen tak vytékalo a na olejoznak to nedostříklo. Ted už to je dobrý, akorád na tý kostce se šteluje teda jen poměr rozložení tlaku (aby do obou šlo stejně oleje) je to tak? A ještě se zeptám olejoznaky jsem měl dole a v tom levym ten olej odtéká dolů a vpravym dolů vůbec neteče (neni to ucpaný?) a teče dírkou doleva, má to tak být nebo má protékat doleva i dolů? Do supportu a nortonky jsem nalil olej¨, našel jsem tu OL-J 32 (čim vyší číslo tim řidší nebo hustší?) v převodovce bylo oleje dost a dokonce teče proudíček i do toho olejoznaku. Taky jsem našel tu píchačku ale byl tam nějakej větší nástavec, tak ty s většíma kuličkama šli ale ty s malinkejma kuličkama moc ne, se ještě podívám doma.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

9. 6. 2011, 8:31

mimochodem když jste u těch čerpadel.. nemůžete mi někdo opsat parametry čerpadla toho soustruhu, případně nemáte někdo čerpadlo vhodné na mazání soustruhu? mám S28ku kde je olej hnán při spuštění hlavního motoru, toto čerpadlo bych chtěl zrušit a nahradit externím a vřetenovej motor pouštět jen když se má točit obrobek.. mám tady nějaky 3fázový motor 100W a vrak zubového čerpadla z nějakého motoru.. tak abych si nedal práci se zprovozněním a nezjistil že je to k ničemu.. vůbec netuším jaké to má mít parametry..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

9. 6. 2011, 9:00

Ano, ta kostka je na vyvážení.
Kam a kudy to odtéká už si samozřejmě nepamatuji, sice mám jednu osmnáctku doma, ale otevřenej vřeteník jsem naposled viděl zhruba mezi lety 1975 až 1983? Pokud se v tom nikdo nehrabal, tak to neřeš, tím spíš, že se to nezadřelo i když tam toho oleje šlo doposud míň. Ucpat se to prakticky samo od sebe nemá čím.
Olej OL-J 32 (tzn. Olej Ložiskový Jakostní) je taky dobrej, lepší by byla čtyřka - dnes OL-J 46, ale v nouzi tu trojku ho můžeš dát kamkoliv kromě vřetene! Vyšší číslo = vyšší vyskozita (hustší).
Ty mazničky bys měl mít všude stejný. Oni se časem poškodí a potom jde některá špatně - utíká olej bokem. Musíš s tou píchačkou najít tu správnou polohu.
Hele Ty už teď musíš vědět skoro fšechno, tak už můžeš u mne nastoupit.
Naposledy upravil(a) koptic dne 13. 6. 2011, 8:29, celkem upraveno 1 x.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

9. 6. 2011, 9:12

RaS píše:mimochodem když jste u těch čerpadel.. nemůžete mi někdo opsat parametry čerpadla toho soustruhu, případně nemáte někdo čerpadlo vhodné na mazání soustruhu? mám S28ku kde je olej hnán při spuštění hlavního motoru, toto čerpadlo bych chtěl zrušit a nahradit externím a vřetenovej motor pouštět jen když se má točit obrobek.. mám tady nějaky 3fázový motor 100W a vrak zubového čerpadla z nějakého motoru.. tak abych si nedal práci se zprovozněním a nezjistil že je to k ničemu.. vůbec netuším jaké to má mít parametry..
Že jsem tak smělý - co Tě k tomu vede? Hluk?
To čerpadýlko je mrňavý, toho oleje je třeba přepravit málo a bez tlaku. S-28 (mám taky) má stejnej systém mazání jako ta osmnácka, taky to přepravý "drobet" oleje nahoru a maže to až samospádem cestou zpět.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
vandan26
Příspěvky: 8
Registrován: 7. 6. 2011, 10:34

9. 6. 2011, 9:16

:D za pár let možná. Právě že v tom levym olejoznaku to teče jakoby zpátky dolů okolo toho vyvěrače tudíž po vypnutí čerpadla je během chvilky ryč. Ale v tom pravy to odtéká pouze do hladiny ve výšce té díry která vede kolmo doleva a pak tam zůstane ten olej kterej je pod tou dírou a dolu ho to nepropustí. To stačí sundat ty olejoznaky a je vidět jestli v tom pravym zůstává kaluž oleje přižemž v vlevym ne.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

10. 6. 2011, 9:37

koptic píše:
RaS píše:mimochodem když jste u těch čerpadel.. nemůžete mi někdo opsat parametry čerpadla toho soustruhu, případně nemáte někdo čerpadlo vhodné na mazání soustruhu? mám S28ku kde je olej hnán při spuštění hlavního motoru, toto čerpadlo bych chtěl zrušit a nahradit externím a vřetenovej motor pouštět jen když se má točit obrobek.. mám tady nějaky 3fázový motor 100W a vrak zubového čerpadla z nějakého motoru.. tak abych si nedal práci se zprovozněním a nezjistil že je to k ničemu.. vůbec netuším jaké to má mít parametry..
Že jsem tak smělý - co Tě k tomu vede? Hluk?
To čerpadýlko je mrňavý, toho oleje je třeba přepravit málo a bez tlaku. S-28 (mám taky) má stejnej systém mazání jako ta osmnácka, taky to přepravý "drobet" oleje nahoru a maže to až samospádem cestou zpět.
vím že to čerpadlo je malinký, že stačí trochu oleje nahoru.. otázkou je ale kolik? :D a jaké čerpadlo na to použít, našel jsem komerční verze v ceně několika tisíc a to se mě dát nechce když mám doma mnoho automobilových čerpadel, ty dávají 5-7barů +mají obtokový ventil, podle křivek různých čerpadel by mělo těch 100W bohatě stačit.. jen bych tomu musel vyfrézovat nějakou kostku do které se to zapouzdří a přidělá motor..

vede mě k tomu to, že jsem se před cca rokem rozhodl celou S28ku předělat na CNC, a u CNC verze musím trvale zapnout páku pohonu a tím pádem musím vypínat vřeteno, pokud vypnu vřeteno nebude to mazat a nechci spouštět soustruh najednou s mazáním aby se to nezadřelo.. takže nezbývá nic jiného než nezávislé mazání.. dnes už bych znovu do přestavby S28ky na CNC nešel, je mnoho jiných vhodnějších soustruhů, kde se nemusí řešit tolik detailů a volit tolik kompromisů.. zase nadruhou stranu soustruhů s délkou (celý stroj) 2,2m zase tolik není..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

10. 6. 2011, 10:45

Tuším, že ten motor má příkon asi těch 100 - 125W.
Hele žes to Ty :D jdu se kouknout.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
koptic
Příspěvky: 117
Registrován: 14. 1. 2011, 9:04
Bydliště: Nejdek

10. 6. 2011, 11:10

tak je to tak jak jsem říkal. 120W a 2L/min.
S28, PR20, VK32, SV18RA, 2Ud, N1, OH 253, Engelhardt SD240, Bomar STG 220G, Gildemeister CTX 200 S2
Weiler Condor VS1, Harrison Alpha 330 S, Masturn 32 CNC
Odpovědět

Zpět na „CNC soustruhy“