Betonovy Frezovaci Pionier - BFP

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

12. 1. 2016, 12:06

Pionýr musí teraz hlavne čakať, kým preňho zasa ukradnem nejaký ten čas. Za posledný rok toho nepribudlo bohvieako veľa, ale niečo predsa. Napríklad sa frézovali T-drážky stola, to bola najväčšia udalosť - veľká vďaka za to patrí členom PBr a motorovy a ich dospelej trojoske. Zasa sem dám nejaké obrázky, keď bude trocha času ;)
twiister
Příspěvky: 119
Registrován: 9. 1. 2012, 6:33
Bydliště: Orlova

14. 7. 2017, 5:52

... ach :(
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

31. 12. 2018, 7:49

Keďže prešlo veľa času a projekt ostal rozbabraný bez perspektívy na skoré dokončenie, aspoň napíšem, kam som sa dostal - možno moje skúsenosti niekomu pomôžu vyvarovať sa niektorým chybám, ak by sa náhodou niekto rozhodol ísť podobnou cestou.

Metóda postupného odlievania plôch pod lineáry z epoxidovej hmoty zlyhala vďaka zmraštovaniu epoxidovej hmoty asi 0,5 % (Gamod fluid od dawexu). Zmraštenie by muselo byť rádovo menšie, aby sa metóda dala použiť.

Riešením tohto problému by mohlo byť odlievanie všetkých plôch naraz, ako tu viacerí radili. Vtedy by nedochádzalo ku sčítavaniu chyby, ku ktorému dochádza pri postupnom odlievaní. Hrúbka vrstvy epoxidovej hmoty však musí byť veľmi rovnomerná (záleží na požadovanej rovinnosti, ale aby to malo zmysel, tak kolísanie hrúbky max. do 10 % pri hrúbke vrstvy 3 - 4 mm), inak sa nedosiahne dobrá rovinnosť odlievanej plochy. Musel by sa ale vyriešiť problém so separovaním pri odlievaní veľkej plochy - ako píšem ďalej.

Zistil som, že treba veľkú pozornosť venovať separácií presnej plochy masterdosky, čo som podcenil. Použil som separátor V11 od Dawexu, ktorý je k tomuto účelu určený, ale nefungoval dobre. Problém bol v tom, že dochádzalo k poškodeniu separačnej vrstvy pri vstrekovaní hmoty do štrbiny medzi masterdoskou a betónom. Vyplňoval som napríklad štrbinu rozmeru 150 x 300 x 4. Aj napriek starostlivému naneseniu separátora na dosku došlo k jej prilnutiu ku hmote v oblasti blízko miesta vstrekovania. Vo väčšej vzdialenosti od miesta vstrekovania už k prilnutiu nedošlo. Neviem, čím to je, možno že čiastočky plniva v hmote dokážu veľmi tenkú vrstvu separátora oderodovať. Takže väčšie plochy by sa nemali vstrekovať z jedného miesta, alebo by trebalo nájsť vhodnejší separátor.
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

31. 12. 2018, 8:00

Pridám nejaké fotky z postupu odievania a merania. Je ne nich vidieť aj nameranú odchýlku v hrúbkach jednotlivých častí plochy, ktoré neboli odlievané naraz.

Po vyrovnaní povrchu betónovej dosky do vodorovna najprv prebehlo odlievanie dvoch plôch na koncoch ľavej strany dosky. Štrbina hrúbky asi 3,5 mm bola zabezpečená tak že masterdosku som položil na tri podložky umiestnené pod voľnou plochou masterdosky, teda medzi odlievanými plochami. Utesnenie sa mi osvedčilo z kombinácie obojstrannej pásky a styroduru.
Přílohy
DSC_0852.jpg
Masterdoska pred naseparovaním
DSC_0856.jpg
Po odliatí prvých dvoch plôch
DSC_0862.jpg
Utesnenie styrodurom nalepeným obojstrannou páskou
DSC_0860.jpg
Detail utesnenia - druhá strana
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

31. 12. 2018, 8:30

Po vytvrdnutí hmoty som masterdosku odtrhol a mohlo sa pokračovať s odlievaním zvyšku plochy na ľavej strane dosky. S odtrhnutím dosky nebol veľký problém - rukou by som to síce nedal, ale poklepom plastového kladiva to nebol problém.

Pri odlievaní strednej časti som pravítko nechal ležať na krajných plochách len vlastnou váhou a obvod som utesnil obojstrannou páskou (páska na koberce) a vystužil kúskami styroduru. Sila vyvodená tlakom epoxidu pri vstrekovaní (použil som kartušu na lepidlo a pištol) však nadvihla 20 kg vážiacu masterdosku, takže som musel dosku zasa zložiť, všetko vyčistiť a opakovať s upnutým pravítkom a opatrne vstrekovať hmotu, keďže aj malý tlak môže na veľkej ploche vyvodiť veľkú silu. Pri druhom pokuse vstrekovania som okrem upnutia masterdosky svorkami zároveň kontroloval jej nadvihnutie hodinkami.

Na opačnej strane, ako som vstrekoval hmotu, som vytvoril "náliatok". Vstrekovanie som ukončil keď bol náliatok naplnený. Prebytok hmoty v náliatku slúžil na kompenzáciu zmrašťovania hmoty v tekutom stave, podobne ako pri odlievaní kovu. Neskôr sa ukázalo, že objem náliatku mal byť väčší, pretože nestačil na kompenzáciu zmraštenia. Vtedy som začal tušiť, že objemovými zmenami bude problém.
Přílohy
DSC_0863.jpg
DSC_0864.jpg
DSC_0867.jpg
DSC_0871.jpg
DSC_0872.jpg
DSC_0878.jpg
Náliatok kvôli zmrašťovaniu hmoty pred stuhnutím
DSC_0917.jpg
Náliatok po stuhnutí - je vidieť kanálik, kadiaľ sa nasal vzduch
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

31. 12. 2018, 8:51

Následne som premeral rovinnosť, čím sa potvrdili obavy so zmrašťovaním hmoty. Novoodliata časť sa oproti plochám odliatym v prvom kroku "prepadla" o 0,02 mm.

Chybou bolo, že som nespravil potrebné skúšky úplne na začiatku. Ak by som ich spravil, nezvolil by som tento postup. Keďže betónová doska je priveľká na odlievanie plôch naraz, ostávalo by jedine zaliať do betónu oceľové plocháče a následne obrobiť, ako sa to robí bežne.
Přílohy
DSC_1033.jpg
Označenie miesta meraní
DSC_1038.jpg
DSC_1041.jpg
DSC_1044.jpg
DSC_1046.jpg
DSC_1051.jpg
DSC_1055.jpg
DSC_1058.jpg
DSC_1060.jpg
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 5659
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

31. 12. 2018, 9:28

zlatá litina :wink: s tímhle je hrozný sra..í
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 2552
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

31. 12. 2018, 11:42

Oliver Rovný píše:
31. 12. 2018, 7:49
............ Aj napriek starostlivému naneseniu separátora na dosku došlo k jej prilnutiu ku hmote v oblasti blízko miesta vstrekovania. Vo väčšej vzdialenosti od miesta vstrekovania už k prilnutiu nedošlo. Neviem, čím to je, možno že čiastočky plniva v hmote dokážu veľmi tenkú vrstvu separátora oderodovať. Takže väčšie plochy by sa nemali vstrekovať z jedného miesta, alebo by trebalo nájsť vhodnejší separátor.
a co víc odvzdušňovacích otvorů, ale nejlépe definované dorazy, ta master deska na pantech, hodně míst pro vytlačení přebytku, naseparovat, nalít a zaklopit. To bych řekl, že by bylo lepší jak to tam lít a nevidět do toho, nebo prostě jen víc odvzdušňovacích otvorů :wink:
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
Oliver Rovný
Příspěvky: 283
Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
Bydliště: Okres Malacky, SK

1. 1. 2019, 10:17

Je to fakt neefektívne, tadiaľto cesta nevedie. Ešte by sa to dalo zachrániť tak, že by sa na betón nalepili epoxidom plocháče a následne by sa to celé obrobilo. Ale to radšej navrhnem niečo od základu, nemám rád také látanie a hlavne už na to nemám toľko času. Ak by náhodou niekto mal záujem sa s tým ďalej pohrať, nech dá vedieť. Predsa len, je to stabilný základ, všetky zvarence sú vyžíhané.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 3058
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

1. 1. 2019, 10:24

Když už jsi tak daleko, tak tu hmotu dodělej a doškrab.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 608
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

2. 1. 2019, 11:00

Ciao Oliver:)

...určitě to nevzdávej! To doděláš.

Já řeším podobný problém na betonové konstrukci trochu větších rozměrů. Mám konstrukci typu horní gantry a celek ze z betonu vyztuženého ocelí. Původně jsem chtěl vytvořit pomocnou frézku a tou srovnat plocháče pod lineáry, ale to se nepovedlo. Navíc výškově mám obě stěny o 13mm jinde. Hold, křivá podlaha:) Kolejnice je od sebe 1500mm a délka je 2000mm, takže trošku větší.
Mám pár možností jak to napravit, ale jako první jsem zvolil tu nejjednodušší a to vylití ploch pod kolejnice polyuretanem Smooth-Cast, který se jeví zatím jako fajn materiál. Tvrdost je podle ShoreD 70-85 podle typu a co se týče pevností 5mm vrstvy asi 50mm široké a 2000mm dlouhé odlité drážky, tak po dotažení kolejnice na předepsaný moment pevnostními šrouby (nemám referenční hranu a nemám ji ani jak udělat), tak se plast nepohnul, neprasknul, neotlačil, prostě nic. Není to ideální řešení, ale jiné ani není. Původně jsem myslel, že se to samozniveluje, ale na to je třeba zapomenout. Materiál je sice hustý asi jako sirup, takže se krásně rozlije, ale rovnou plochu nevytvoří. Navíc občas vzniknou bublinky a ty pak dělají binec. Každopádně se to velmi dobře obrábí žiletkou. Jednoduchým zaškrábaním jsem se dostal na úroveň 0,03mm na celé délce 2000mm. Pokud seženu přesnější pravítko, tak to půjde krásně doladit.
Dělal jsem testy pevnosti kladivem a můžu říct, že materiál je na tolik pevný, že běžným kladivem to tak rychle nerozbiji. Uvidíme časem. Plast je jen jako mezikus pro vyrovnání a kotvení je delšími šrouby, takže celek se prozatím jeví jako pevný. Uvidíme co to udělá v provozu. Pokud se to osvědčí, tak mám vyhráno. Pokud ne, budu muset přistoupit k druhému řešení, což se mi ale nechce.

Jen jsem chtěl říct, že na rozdíl od Epoxy1200, který jsem taky zkoušel je Smoothy-Cast velmi dobře obrobitelný a prozatím se jeví i jako dostatečně pevný. Uvidíme.

...hooooodně štěstí v novém roce přeje Marian
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 608
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

2. 1. 2019, 11:03

Hlava děravá...

Chtěl jsem se hlavně zeptat na zkušenosti se sklonoměry. Máte někdo nějaký digitální? Něco co měří s rozlišením 0,01st. a má i potřebnou přesnost?

Dosud měřím mobilem, ale to není to pravé ořechové.

Díky
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 5659
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

2. 1. 2019, 11:53

Proč sklonoměr ? máš tam něco pod úhlem? proč ne vodováhu 0,02 na metr a sinusové pravítko pokud chceš úhel.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 2764
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

2. 1. 2019, 12:23

Nechci vám kazit radost, ale plast tedy i ten epoxit pod zatížením teče. Tedy předpětí, které vyvoláte dotažením šroubů kolejnice vám po čase zmizí. K tomu míjivé zatížení od portálu třeba 50kg a máte po podkladu. Třeba to pár měsíců vydrží, než zjistíte, že vám to frézuje nějak divně, pak budete dotahovat a dotahovat a nakonec budete mít z kolejnice vlnovku, protože ten podklad se bude uvolňovat hlavně v místech šroubového spoje.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 608
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

2. 1. 2019, 2:28

Bobiku toho se právě obávám. Jenže abych mohl obrobit přípravek, kterým to můžu pak dodělat, musím to stejně nejdříve postavit. To je asi těch půl roku. Uvidíme, zda to přežije.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“