18. 11. 2015, 9:12
Je dobré si uvědomit, proč se tam ty kondenátory dávají.
Ty kondíky tam jsou ani ne tak kvůli zdroji, ale hlavně pro ochranu driverů. Pokud drivery pracují na hranici svého maximálního napětí, tak není radno to napětí moc zvyšovat. Ale když motor brzdí (a to nemusí být skutečně brždění rozjeté osy, ale i jen brždění v rámci jednoho kroku, případně jen odbuzení cívek), tak motor pracuje v generátorovém režimu a přebytek energie tlačí přes driver zpět do zdroje.
Pokud to v té chvíli zrovna spotřebuje nějaký jiný spotřebič (třeba jiná osa), tak fajn, o to méně energie musí dodat zdroj. Ale pokud v té chvíli není žádný jiný odběr (třeba navíc zrovna brzdí těch motorů víc), tak se ta energie musí někam podít.
V praxi se to projeví tak, že se začne zvedat napětí na výstupu zdroje.
Může tam být nějaký obvod, který hlídá přepětí a ten přebytek zlikviduje sepnutím nějakého "brzdného odporu", tj. daný přebytek nevratně spálí na teplo.
Ale pokud tam jsou dostatečně dimenzované kapacity (tj. kondenzátory), tak ty tu energii dokážou krátkodobě naakumulovat do sebe, aby ji za chvíli, až bude potřeba pro další krok, zase poskytly ven. Je to prostě klasická rekuperace energie.
Samozřejmě i na tom kondenzátoru to napětí při jeho nabíjení stoupne. Ale protože množství energie, kterou je kondenzátor schopen uchovat při daném napěťovém zvestupu/poklesu je přímo úměrná jeho kapacitě, tak prostě na 2x větším kondenzátoru ten nárust bude poloviční.
Takže ty kondenátory svědčí driverům, protože na nich tak nestoupá napětí, a taky jim to tak nerozhodí regulační smyčku. Zdroji to pomůže v rovnoměrnějším zatížení, a taky případně zabrání tomu, aby nevypadávala přepěťová ochrana.
Pokud máš driver, který pracuje hluboko pod svými parametry (např. to TB6560 má max. napětí 35V, ale ty to budeš honit jen na 24V), tak máš velkou rezervu kam může napětí vylézt, aniž bys driveru ublížil. Pak zase ale můžeš mít problém se zdrojem, protože při velkém nárůstu napětí vypne přepěťová ochrana.
Kondenzátory jsou samozřejmě už i v tom zdroji na jeho výstupu, ale nebývají pro provoz motorů příliš velké. Za normálních okolností se málokdy vrací energie zpět, takže zdroje jsou dělané na dodávku energie, ne na skladování vrácené energie. Takže to tam prostě doděláš tím přidáním kapacit.
Padly tady názory, že je vhodné použít lineární zdroj s trafem. Ale tam je situace úplně stejná, na lineárním zdroji to napětí úplně stejně houpne nahoru. Jen na trafu nebude žádná přepěťovka, takže tam nemá co vypnout, že.
Ještě k odejití zdroje při kapacitní zátěži: zdroj, který nevydrží vetší kapacitní zátež je špatný zdroj. Shodou okolností zrovna pro jednu firmu testuju zdroje od několika čínských dodavatelů, chtějí je tady začít prodávat. Zkouška, jestli vydrží zkrat na výstupu je jedna z prvních. Pokud by to zdroj nevydržel, tak vůbec nemá smysl ho dál testovat, ten prostě do dalšího kola nepostoupí.