Ozubený převod 1:3-1:1-3:1
Dobrý den pánové.
V oboru ozubených převodů jsem nováček a ač jsem dlouho četl, než jsem se odvážil položit dotaz, nedospěl jsem k žádnému závěru.
Potřeboval bych na svím soustruhu udělat převod mezi motorem a předlohovou hřídelí systémem tří převodů a to v poměru 1:3 - 1:1 - 3:1 - VIZ obrázek
Motor má 2,2kW a 700 otáček. Bude se dále regulovat FM, ale pro větší rozsah otáček budou mechanické převody nezbytné. Jedná se o menší sopustruh s univerzálkou 160mm. Původně jsem chtěl použít klasické klínové řemeny a udělat si stupňovitou řemenici, ale obávám se, že mi jeden klínový řemen bude na řemenicích menšího průměru klouzat. Bohužel v hoze soustruhu není místo abych mohl klínové řemeny duplexovat, nebo triplexovat. Proto jsem se rozhodl (a nevím zda dobře) že bych použil ozubený převod. V tomto směru bohužel žádné zkušenosti nemám. Nevím ve kterém eshopu se poohlédnout, kde mají výběr, případně kde nakupujete vy. Nevím jakou šířku nebo typ zubu zvolit pro daný motor, ale věřím, že motor 2,2kW je spíše předimenzovaný a pojede na minimum svého výkonu. Ale raději mám výkon navíc, než aby mi chyběl.
Děkuji všem za radu, popostrčení a nasměřování na dobrý konec.
Wema
V oboru ozubených převodů jsem nováček a ač jsem dlouho četl, než jsem se odvážil položit dotaz, nedospěl jsem k žádnému závěru.
Potřeboval bych na svím soustruhu udělat převod mezi motorem a předlohovou hřídelí systémem tří převodů a to v poměru 1:3 - 1:1 - 3:1 - VIZ obrázek
Motor má 2,2kW a 700 otáček. Bude se dále regulovat FM, ale pro větší rozsah otáček budou mechanické převody nezbytné. Jedná se o menší sopustruh s univerzálkou 160mm. Původně jsem chtěl použít klasické klínové řemeny a udělat si stupňovitou řemenici, ale obávám se, že mi jeden klínový řemen bude na řemenicích menšího průměru klouzat. Bohužel v hoze soustruhu není místo abych mohl klínové řemeny duplexovat, nebo triplexovat. Proto jsem se rozhodl (a nevím zda dobře) že bych použil ozubený převod. V tomto směru bohužel žádné zkušenosti nemám. Nevím ve kterém eshopu se poohlédnout, kde mají výběr, případně kde nakupujete vy. Nevím jakou šířku nebo typ zubu zvolit pro daný motor, ale věřím, že motor 2,2kW je spíše předimenzovaný a pojede na minimum svého výkonu. Ale raději mám výkon navíc, než aby mi chyběl.
Děkuji všem za radu, popostrčení a nasměřování na dobrý konec.
Wema
www.tyma.cz - zdroj informací
Máš uvedené bydliště Prostějov, takže:
https://www.retezyolomouc.cz/
https://loziskavilim.cz/
Máš uvedené bydliště Prostějov, takže:
https://www.retezyolomouc.cz/
https://loziskavilim.cz/
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
Ano Petře, je to tak. Transmisák to není, je to šlichtovací soustruh Volman P13S. Byl jsem poměrně dost vážně nemocný (no byl není to pravé slovo) ... a tak šlo všechno do háje. Dnes už stojím trochu na nohách a chtěl bych se k tomu vrátit a odreagovat se tím .... zapomenout na těžké období a udělat si radost. Hlava se mi tak vyprázdnila, že co bylo vymyšlené tak zůstalo někde v minulosti a snažím se začínat trochu znovu - možná víc promyšleně. Ještě chci namlsat trochu teorie, než si zatopím v dílně a začnu ho přivádět k životu .... snad se to podaří, když už zahálel takovou dobu. Díky za každou pomoc
Naposledy upravil(a) Wema dne 3. 12. 2019, 8:35, celkem upraveno 1 x.
Díky moc, Marťo. Jsem rodilý Pteňák, takže Prostějov je ode mě pár kroků Řetězy Olomouc vím kde jsou (zda jsou stále za Lidlem v Olomouci) .... na Ruďák do Vilimu se vypravím .... nejdřív se pokusím zjistit co vlastně chci Děkuji !Mart76 píše: ↑3. 12. 2019, 8:27 www.tyma.cz - zdroj informací
Máš uvedené bydliště Prostějov, takže:
https://www.retezyolomouc.cz/
https://loziskavilim.cz/
až zvolíš typ řemenu a jeho šířku - podle požadovaného výkonu a otáček
pak doporučuji to doladit tímto výpočtem - zadává se typ řemenu, malé/velké kolo, požadovaná osová vzdálenost
a tabulka navrhne normovanou délku řemenu a z něj skutečnou osovou vzdálenost.
Dolaď pak velikost jednotlivých kol tak, aby jsi se strefil do normovaného řemenu, do prostoru co na to máš, do převodu co chceš a aby na všechny převody byly osy kol zhruba stejně daleko od sebe - pohraj si s tím
https://www.bbman.com/belt-length-calculator/
pak doporučuji to doladit tímto výpočtem - zadává se typ řemenu, malé/velké kolo, požadovaná osová vzdálenost
a tabulka navrhne normovanou délku řemenu a z něj skutečnou osovou vzdálenost.
Dolaď pak velikost jednotlivých kol tak, aby jsi se strefil do normovaného řemenu, do prostoru co na to máš, do převodu co chceš a aby na všechny převody byly osy kol zhruba stejně daleko od sebe - pohraj si s tím
https://www.bbman.com/belt-length-calculator/
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Díky moc. Pokouším se v tom nějak najít ..... ale je to pro mě dost neznámých najednou. Nejdřív se pokusím někde najít jaký typ řemenu vůbec potřebuju. Nějaké rozteče zubů, materiál řemenu, šířka řemenu, materál řemenice ... to mi moc neříká. spíš vůbec. Pokusím se rozklikat jednotlivé řemeny na www.tyma.cz a pročíst si jejich typ použití. Jak určím typ řemenu, pokusím se někde najít jak vypočítat šířku. Pak už se snad bude dát odpíchnout. Díkychb píše: ↑3. 12. 2019, 9:16 až zvolíš typ řemenu a jeho šířku - podle požadovaného výkonu a otáček
pak doporučuji to doladit tímto výpočtem - zadává se typ řemenu, malé/velké kolo, požadovaná osová vzdálenost
a tabulka navrhne normovanou délku řemenu a z něj skutečnou osovou vzdálenost.
Dolaď pak velikost jednotlivých kol tak, aby jsi se strefil do normovaného řemenu, do prostoru co na to máš, do převodu co chceš a aby na všechny převody byly osy kol zhruba stejně daleko od sebe - pohraj si s tím
https://www.bbman.com/belt-length-calculator/
Osobně by pro mě byla mnohem jednodušší konstrukce na klínovém řemenu, ale bojím se, že jeden kliňák mi ten moment spolehlivě nepřenese. To mi asi nedokáže nikdo zaručit, jak se to bude chovat. Urcitě pro mě není ekonomické vydat se cestou výroby stupňovitých řemenic, abych nakonec zjistil, že kliňák na nich klouže a bylo to zbytečné. Těžký návrh pro začátečníka ....
Do Ptení jsem chodil od páté třídy do školy. Jsem rodilý Vícovák.
U Vilíma jsem byl jen v Olomouci.
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
Ahoj
Jetli by nebylo lepší vymenit motor za neco slušneho s cca 2700 otackama, dat dvou nebo tri klinovy převod lehce dopomala a zbytek nechat na kvalitnim menici s vektorem. A nezavisly vent. Jestli se snazis o retro vhled stroje tak i ozubak je osklivej.
Jetli by nebylo lepší vymenit motor za neco slušneho s cca 2700 otackama, dat dvou nebo tri klinovy převod lehce dopomala a zbytek nechat na kvalitnim menici s vektorem. A nezavisly vent. Jestli se snazis o retro vhled stroje tak i ozubak je osklivej.
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Měnič na stroji určitě bude. Schválně jsem dlouho hledal dobrý motor který bude mít co nejnižší otáčky. Pokud budu měničem regulovat v rozsahu 25-100Hz, tak při převodech který tam chci (1:3, 1:1, 3:1) dosáhnu rozsahu otáček 60-2.100 ..... Což je to co chci. Pokud tam dám motor jak píšeš, tak určitě nebudu moct jít s otáčkami tak nízko. Vzhled ozubených řemenů mi nevadí. Funkčnost je důležitá a vše bude schované v noze stroje, takže navenek nebude nic vidět .....
Tak pokud tam bude FM tak bych udělal jen převod 1:3 a 3:1 a řemen 5M
Nevím jak jste přišel na 60 ot/min na převodu 3:1 při 25Hz???
Ty převody vám nějak nevycházejí???
Pokud jsou základní otáčky 700ot/min tak
3:1 je 233ot/min a při 25Hz je to 116ot/min
1:3 je 2100ot/min a při 100Hz je to 4200ot/min
Nevím jak jste přišel na 60 ot/min na převodu 3:1 při 25Hz???
Ty převody vám nějak nevycházejí???
Pokud jsou základní otáčky 700ot/min tak
3:1 je 233ot/min a při 25Hz je to 116ot/min
1:3 je 2100ot/min a při 100Hz je to 4200ot/min