Modifikace lozisek vretena Teknomotor
Dlouhodobá zkušenost s ložisky L&Y.
Slíbil jsem Dawemu re jak slouží ta "čína" v provozu 24/7/365.
Využil jsem toho že na jedné práci jedou tandemově dva + dva Atasy a dělají shodnou práci // fréza pr 10 mm do hliníku //.
Na jedné straně jsem osadil dvojici FAG vřetenová kosoúhlá a zadní ložisko SKF hybrid.
Druhý motor stejná sestava ale L&Y.
Všude jsem nechal originál vazelínu. Po dvou letech provozu se ty L&Y začaly ozývat a tak jsem oba motory rozebral. Přestože používáme demineralizovanou vodu je na nich solidní vrstva sanytru. Motory jsou naležato. Při povolování předního labyrintu se mi podařilo u jednoho motoru utrhnout kotvu od hřídele. Ložiska vypadají všechna skoro stejně. Zbytky vazelíny degradované na něco podobné tvrdému parafínu. Vpravo je to L&Y vprostřed FAG a vlevo zadní SKF.
To L&Y je hyn - jsou poškozené dráhy kuliček a "klopýtá". FAG by po vyčištění / přemazání mohl ještě sloužit a to SKF asi opravdu vyčistit zkusím. Na druhé straně stroje je shodná sestava ložisek, ale přimazávaných olejem. Použil jsem motorový olej Suzuki Ecstar 0W8 // tehdy ještě dovezený z Japonska //. Dnes už se dá sehnat i u nás - určitě tu viskozitu nabízí Toyota. Za ty dva roky se spotřebovalo cca 0,7 l oleje pro ty dva motory. Jednou za dvě hodiny se "foukne" cca 15mm2 do kosoúhlých ložisek a cca 3 mm2 do zadního ložiska. Přebytečný olej vyprská odfukem // motory jsou přetlakovány, jinak se do nich dostává chladicí kapalina //.
Ložiska mazaná olejem zatím nevykazují jakékoliv problémy a tak se do nich nebudu zatím "vrtat".
Slíbil jsem Dawemu re jak slouží ta "čína" v provozu 24/7/365.
Využil jsem toho že na jedné práci jedou tandemově dva + dva Atasy a dělají shodnou práci // fréza pr 10 mm do hliníku //.
Na jedné straně jsem osadil dvojici FAG vřetenová kosoúhlá a zadní ložisko SKF hybrid.
Druhý motor stejná sestava ale L&Y.
Všude jsem nechal originál vazelínu. Po dvou letech provozu se ty L&Y začaly ozývat a tak jsem oba motory rozebral. Přestože používáme demineralizovanou vodu je na nich solidní vrstva sanytru. Motory jsou naležato. Při povolování předního labyrintu se mi podařilo u jednoho motoru utrhnout kotvu od hřídele. Ložiska vypadají všechna skoro stejně. Zbytky vazelíny degradované na něco podobné tvrdému parafínu. Vpravo je to L&Y vprostřed FAG a vlevo zadní SKF.
To L&Y je hyn - jsou poškozené dráhy kuliček a "klopýtá". FAG by po vyčištění / přemazání mohl ještě sloužit a to SKF asi opravdu vyčistit zkusím. Na druhé straně stroje je shodná sestava ložisek, ale přimazávaných olejem. Použil jsem motorový olej Suzuki Ecstar 0W8 // tehdy ještě dovezený z Japonska //. Dnes už se dá sehnat i u nás - určitě tu viskozitu nabízí Toyota. Za ty dva roky se spotřebovalo cca 0,7 l oleje pro ty dva motory. Jednou za dvě hodiny se "foukne" cca 15mm2 do kosoúhlých ložisek a cca 3 mm2 do zadního ložiska. Přebytečný olej vyprská odfukem // motory jsou přetlakovány, jinak se do nich dostává chladicí kapalina //.
Ložiska mazaná olejem zatím nevykazují jakékoliv problémy a tak se do nich nebudu zatím "vrtat".
OK. A o jaky rozmer se v tomhle pripade jedna?
Myslim zes psal, ze v nekterych Atasech pouzivas lehkou radu FAG (719xxx), ale tohle vypada od oka na stredni radu.
Jo a neprotacelo se ti uz to zadni SKF ve stitu, podle tech zrcatek na fotce...?
Myslim zes psal, ze v nekterych Atasech pouzivas lehkou radu FAG (719xxx), ale tohle vypada od oka na stredni radu.
Jo a neprotacelo se ti uz to zadni SKF ve stitu, podle tech zrcatek na fotce...?
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Tyhle ložiska jsou konkrétně :
FAG B71904 E 2RSD T P4S UL
SKF 6000 2RSLTN9/ HC5 C3 WT
U těch L&Y honem označení nevím - musel bych to někde pohledat.
S tím protáčením zadního ložiska máš dobrý postřeh. Je to ale spíše od O kroužku. Po očištění ložiska už to tak moc nevypadalo a štít je po přeměření tříbodovým mikrometrem OK.
FAG B71904 E 2RSD T P4S UL
SKF 6000 2RSLTN9/ HC5 C3 WT
U těch L&Y honem označení nevím - musel bych to někde pohledat.
S tím protáčením zadního ložiska máš dobrý postřeh. Je to ale spíše od O kroužku. Po očištění ložiska už to tak moc nevypadalo a štít je po přeměření tříbodovým mikrometrem OK.
Dik za info. Jeste prosimte dotaz k provozu. Prevazovalo radialni zatizeni, nebo se i vyrazne najizdelo do rezu axialne? Jen pro me, abych vedel
Jinak to mas s tim olejem vychytane a ani spotreba neni velka.
Jinak to mas s tim olejem vychytane a ani spotreba neni velka.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
V tomto případě je axiální zatížení prakticky nulové. Pouze se tam sráží hrana // nástroj je kombinovaný //.
V jiné "aplikaci" ale shodné motory hlavně vrtají a nezdá se, že by to mělo na životnost ložisek vliv. Myslím, že ložiska odejdou degradací maziva. Běží to 12k ot.
Toho oleje opravdu stačí malinko. Když jsem to začínal před lety zkoušet, použil jsem 0W20 a když se to "předávkovalo" tak dramaticky stoupala teplota ložisek a nedalo se ani dosáhnout otáček přes 20k. To přimazávání olejem se ale vyplatí opravdu spíše pro těžce produkční výrobu. Je to už složité.
-
- Příspěvky: 386
- Registrován: 3. 4. 2016, 1:47
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
To FAG by po přemazání sloužit nemohlo - protože má prasklou klec (teda pokud je to to uprostřed a vidím dobře).
Prasklá klec u těchto typů ložisek vždy znamená fatální problém.