Stránka 2 z 2

Napsal: 29. 10. 2010, 8:52
od robokop
jo ale jak bude vypadat ta pruzina co konkretne tohle dokaze
takze ty plynovy vyjdou lip zastavbove i prubehem sily

Napsal: 29. 10. 2010, 9:23
od RaS
no to už je věc druhá, nicméně když chce někdo pružinu a není to jen prvotní nepromyšlený nápad a bude na ni mít místo tak to použít jde..
taková pružina aby zvedala 40-50kg na zdvihu 200mm bude muset mít tuhost 0,5N/mm a bude muset být předepnutá v horní poloze na 40kg tedy přednatažená na 800mm plus zdvih 200mm takže stačí tažná pružina se zdvihem 1m a 0,5N/mm taková pružina bude sama o sobě dlouhá cca 200mm a bude z 6mm drátu takže pokud má někdo nad strojem 1,2m aby si zvedal pružinou proč ne.. otázkou je co taková pružina bude stát v porovnání s plynovým pístem který to samé udělá při čtvrtinové velikosti..

Napsal: 29. 10. 2010, 9:43
od robokop
ty plynovy pruziny jsou fakt drahy ale jsou i vyjimky, zde na foru jmenovane kde to zas tolik nestoji
taky by ta pruzina sla umistit jinam a zprevodovat to lankem a kladkami

Napsal: 29. 10. 2010, 11:38
od Mad_BOXs
Tak ta cena byla okolo 800,- bez DPH. Bylo to ve firmě, takže jsem tu cenu moc neřešil. Ale když se podíváš na ceny ND na auta, tak se to pohybuje od 400,- do 1200,-. Jenže nevíš na jakou sílu jsou stavěné.

Napsal: 29. 10. 2010, 12:44
od PBr
Pockam si na ceny pruzin klasickych, potom uvidime co dalej.
Kazdopadne u mna je cisty pohyb 500mm, takze tam uz aj plynove su drahsie, to by chcelo nieco s drahou 600mm aby neslo to na doraz, ratam,ze cena tam bude nieco okolo 50eur, mozno i viac. A kedze kvoli symetrii tam musim dat dve, tak uz to je celkom polozka.

Napsal: 29. 10. 2010, 1:25
od Mad_BOXs
OK samozřejmě rozhodnutí je jen na tobě. Já jsem tu jen vložil vlastní zkušenost.
Samozřejmě, že jde použít i ta pružina, jen bych ji nedával na přímý pohyb, ale udělal k tomu diferenciální přepákování, abys tam nemusel mít 2m dlouhou pružinu. Jenže to už zabírá místo.

Napsal: 29. 10. 2010, 1:37
od PBr
No, uz som na kolenach, ako myslis to prepakovanie?

Napsal: 29. 10. 2010, 2:38
od Mad_BOXs
V principu se podívej na body zavěšení např zadních dveří u auta (kombi) a bude ti to hned jasné. Jsou to vlastně půlkružnice. Síla působí stejná, ale výsledná na konci páky je diferenciovaná. Pokud užiješ ocel. pružinu, tak je to obráceně, tj. to co potřebuješ.
Dá se to spočítat, ale to po mě nechtěj. :lol:

Napsal: 29. 10. 2010, 2:54
od prochaska
A co se stane, když vypnou proud? A co když pružina praskne?

Jestli jsou odpovědi že se při vypnutí (poruše) nic nestane protože se motor sám zabrzdí a při prasknutí pružiny to nespadne dolů ale jen to nebude dost rychle jezdit, tak nic neřeš a udělej podtlakový válec z hajzltrubky a máš vystaráno. Až na pístní tyč to může být všechno z umělý hmoty a o-kroužků. Ve finále do toho naleješ hrnek oleje a máš pružinu nafurt.

Napsal: 29. 10. 2010, 6:20
od PBr
No motor ma brzdu, ale je cez remen spojeny, ziadna havaria nehrozi, to az po odtrhnuti remena :) Zvedavy by som bol na ten podlakovy valec.

Napsal: 29. 10. 2010, 6:42
od prochaska
Radek-B nějaký myslím vyráběl, třeba řekne nějaké užitečné postřehy.

Napsal: 15. 11. 2010, 6:25
od r4cv
plynové vzpery (pružiny) na autá majú na sebe napísanú silu na ktorú sú natlakované (napr.450N). Treba len pohľadať vhodný rozmer a silu.

Re: tazna pruzina na odlahcenie

Napsal: 24. 2. 2019, 12:21
od Pavel R
Opět jen pár poznatků z praxe - nadlehčování Z osy se kdysi skutečně dost používalo. Třeba mašiny Sahos je měly všechny, vč velkých portálovek se Z osou delší jak 2m. Bez vyjímky všechny to měly řešeny přes vzduchový píst - někdy s řetězovým převodem. Ty mašiny měly vzduchojemy právě pro nadlehčení, síla se nastavovala redukčním ventilem tak, aby proud na servu byl stejný nahoru i dolů.
Nicméně nynější mašiny už nadlehčování nemají, přičemž se nejedná o žádné lehké váhy - mnohdy má sestava agregátů, které visí na jediném kuličkovém šroubu několik metráků.
Přiznám se, že mě to dost vadilo, ty mašiny mi přišly ,,ošizené´´ No ale praxe je taková, že zatímco u Sahosu, který nadlehčení měl, vydržely kuličkové matice tak cca rok, u těchto bez nadlehčení jsem měnil matici a šroub jednou - ale to si urvali mazací hadičku a nevadilo jim to.