Asi by bylo slušné napsat, jak to nakonec dopadlo.
Ozvali se mi dva uživatelé, kteří se nabídli, že mi svojí hobby frézku předvedou. Pafík a CHB. CHB je ode mě docela daleko a nějak jsme se špatně dohodli, takže k němu jsem nakonec nejel. Stavil jsem se ale u Pafíka v Praze, který má BF 20 přestavěnou na CNC. Viděl jsem, jak frézka ukusovala velký hranol ocele. Pravda, po desetinách a nijak rychle, ale ukusovala. A prý to stálo dost zkušeností a ladění.
Každopádně Pafík mi Optimil MB 4 pro "hobby okusování ocele" doporučil, ale rozhodně mi nedoporučil firmu BOW. Odkázal mě na firmu Výrobní stroje s.r.o., která dováží z Číny podobné generické frézky a tady je kompletně rozebírá a přebrušuje do použitelné přesnosti (±0.05 mm, obvykle ale spíš ±0.02-0.03 mm). Objednal jsem tedy stroj tam. I s přebroušením vyšel o cca 20 tis. Kč levněji než MB 4.
Jde o frézku nejpodobnější Holzmann ZX7045. Tedy rozměrově prakticky totožnou s Optimill MB 4. Jen měla MK4 se závitem M12, tak jsem si ještě nechal vrtání vřetene převrtat na 16,5 mm.
Po šesti týdnech byla frézka připravená a já měl náhodou cestu kolem s VW Transporterem, tak jsem si ji i sám přivezl. Svařil stolek a prošel anabází umístění 300kg frézky na něj. Od té doby jsem stihl okousat kus hliníkové slitiny a zkoušel měřit přesnost. Při měření přesnosti jsem narazil na to, že KINEX už není výrobce slušných měřicích nástrojů, ale přeprodejce šmejdu z Aliexpresu.
Jediné, co jsem tak důvěryhodně dokázal změřit je, že hodně záleží na pořadí a síle utahování aretace svislé osy (aretační šrouby na kuželovém pravítku se musí utahovat od horního). A taky, že pohybový šroub osy x se při každé své otáčce odchyluje od lineráního přírůstku o 0.015 mm. Po celé otáčce se ale odchylka zase vrátí k nule. No, pokud budu někdy dělat něco přesného, tak si postup výroby budu muset předem s indikátorovýma hodinkama dobře nacvičit.
Děkuji ostatním za příspěvky a doporučení dospělých strojů k přestavbě. Souhlasím s nimi. Ale mám hodně dětí/málo času a chtěl jsem už konečně něco vyrábět a ne se v tom pořád hrabat.
Posílám fotku ze stěhování. Bordel v dílně je přirozenou součástí kompozice. Motor jsem musel kvůli zdvihu dílenského zvedáku přechodně odmontovat.