Ulozeni linearniho vedeni
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj, mel bych dotaz ohledne ulozeni linearniho vedeni. Na nasi masince jsem navrhl ulozeni 2 ks kolejnic linearniho vedeni do drazky. Jedna se o osu Z. Obe jsou v jedne rovine. S tim neni problem. Na to nasadim voziky a ty jsem chtel zase ulozit do drazky. Nebude ale problem pri vyrobe udelat vsechny drazky stejne daleko od sebe ? Nestacilo by zafrezovat pouze kolejnice + jeden vozik a ten druhy jenom volne prisroubovat ? Jak to resite vy ? zafrezovavate vsechno, jak kolejnice tak voziky ? Diky
Zafrezovat jen kolejnice.Jak by jsi řešil zafrezovaní jednoho voziku, ten druhy by byl pak mimo rovinu leda tam udělat jen desedací plochu.Prostě širší drážku.Ale příjde mi to zbytečný.
9/2011 portálka funkční
http://www.khplexi.cz/
http://www.khplexi.cz/
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
no myslel jsem že udelam jednu dražku na voziku širší.pleximen píše:Zafrezovat jen kolejnice.Jak by jsi řešil zafrezovaní jednoho voziku, ten druhy by byl pak mimo rovinu leda tam udělat jen desedací plochu.Prostě širší drážku.Ale příjde mi to zbytečný.
jedna věc je odpověď na tvoji otázku jak to řeší ostatní.. a druhá většinou naprosto jiná je to jak to má být správně.. otázkou pak tedy je co chceš slyšet.. uložení lineárního vedení tak jak je správně uvádí každý výrobce lineárů.. a uložení pouze do drážky podle mě nedoporučuje nikdo.. vždy by mělo být to vedení nějakým způsobem stahováno o jeden bok drážky..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
tady v katalogu jeto pekne popsane.
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
jasne, mate pravdu, vždy je namalovano jak se kolejnice vždy stahuji o jednu stranu dražky a jeden vozik se take stahuje. Jinak druhy vozik je pouze uložen na obrobenou dosedací plochu. Až budeme stavet druhou mašinku, tak to tak taky tak uděláme, případně to budou veci, které si jako první na naší první mašince předěláme.RaS píše:jedna věc je odpověď na tvoji otázku jak to řeší ostatní.. a druhá většinou naprosto jiná je to jak to má být správně.. otázkou pak tedy je co chceš slyšet.. uložení lineárního vedení tak jak je správně uvádí každý výrobce lineárů.. a uložení pouze do drážky podle mě nedoporučuje nikdo.. vždy by mělo být to vedení nějakým způsobem stahováno o jeden bok drážky..
mě může být uplně jedno jak to kdo má, ale přijde mě to i snažší na výrobu.. takhle jen přejedu desku a lineár do ní stáhnu o tu broušenou hranu a v podstatě "nepotřebuju" žádný přesný rozměr a lineár dotáhnu proti té hraně.. když ho budu chtít vyndat tak ho vyndám.. pokud si představím předepnutej lineár kde píšou že má být třeba rovnoběžnost ve dvou, pěti mikronech podle velikosti tak tak ho nikdy nemůžu do drážky zasadit tam bude vždy větší vůle a když se to udělá s přesahem tak už to nikdo rozumně nevymění.. resp samozřejmě že se dá udělat drážka v takové přesnosti ale bude to podstatně složitější na výrobu.. ale ono na druhou stranu kladivo to srovná viz případy mašinka na lineárech nejezdí poklepe se to různě povolej šrouby a ona si nějak sedne.. při správném postupu k tomu podle mě nemůže dojít..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Jsem tento problém také dlouho řešil, až se mi podařilo najít pár katalogů a udělat si závěry o tom, jak by to asi mělo být správně:
1) přesnou drážku NEBRAT! viz. pěkně to popsal RaS
2) ta přesná hrana sama o sobě slouží pouze k přesné a zároveň i jednoduché instalaci. Teprve pokud je k ní zboku vedení přitaženo některým z níže uvedených způsobů, tak začne fungovat jako uložení odolné proti vibracím. Bez toho stažení je tam po instalaci v podstatě zbytečná.
Tady jsem vybral právě některé doporučované způsoby přitažení a zároveň i popis vlastní instalace (je to jen vytaženo z toho katalogu dole - ostatně jsou v něm uvedeny i jiné zajímavé informace a navíc je v češtině).
1) přesnou drážku NEBRAT! viz. pěkně to popsal RaS
2) ta přesná hrana sama o sobě slouží pouze k přesné a zároveň i jednoduché instalaci. Teprve pokud je k ní zboku vedení přitaženo některým z níže uvedených způsobů, tak začne fungovat jako uložení odolné proti vibracím. Bez toho stažení je tam po instalaci v podstatě zbytečná.
Tady jsem vybral právě některé doporučované způsoby přitažení a zároveň i popis vlastní instalace (je to jen vytaženo z toho katalogu dole - ostatně jsou v něm uvedeny i jiné zajímavé informace a navíc je v češtině).
- Přílohy
-
- AMPO - katalog vedení PMI.pdf
- (8.65 MiB) Staženo 1572 x
K tomu ustavení kolejnice s přítlačnou lištou, nebo klínem. Nejprve dotáhnout lištu (klín)na malý moment, ale všechny stejně! To samé u šroubů v kolejnici. Moment tak 1/3 požadovaného (předepsaného výrobcem). Pak dotáhnout lištu (klín) na požadovaný moment a poté kolejnici. Jak bylo uvedeno, od středu ke koncům. Ovšem, nic moc se nestane, pokud to poženete od jednoho konce k druhému. Pro opravdu pevné uložení vozíků na obou kolejnicích se na té straně, kde v předešlém příspěvku není opěr vozíku, dělá klínová lišta, kterou se vymezí rozchod a doproti se to přitáhne lištou. Pak jsou pevné obě vedení.
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Když jsme u těch uložení lineárů. Jak hluboko myslíte že mám uložit ty lineáry ? Drážku mám 2.5mm Kolejnice lineáru má sraženou hranu 1mm, takže se mi bude opírat v celé délce o hranu drážky v 1.5 mm materiálu. Bude to stačit ? A co vozíky ? To mám cca podobně. Díkypajda píše:Jsem tento problém také dlouho řešil, až se mi podařilo najít pár katalogů a udělat si závěry o tom, jak by to asi mělo být správně:
1) přesnou drážku NEBRAT! viz. pěkně to popsal RaS
2) ta přesná hrana sama o sobě slouží pouze k přesné a zároveň i jednoduché instalaci. Teprve pokud je k ní zboku vedení přitaženo některým z níže uvedených způsobů, tak začne fungovat jako uložení odolné proti vibracím. Bez toho stažení je tam po instalaci v podstatě zbytečná.
Tady jsem vybral právě některé doporučované způsoby přitažení a zároveň i popis vlastní instalace (je to jen vytaženo z toho katalogu dole - ostatně jsou v něm uvedeny i jiné zajímavé informace a navíc je v češtině).
A tu drážku máš přesnou na tu kolejnici, co? Už tady zaznělo, drážku nebrat! Je to opravdu k ničemu. Jinak opěr a přítlačný element musí být jen tak vysoký, aby byla vůle mezi ním a vozíkem. Bývá to v katalogu. U vozíků by to mělo být na šířku té broušené strany. Záleží na tytu a rozměru vedení.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22422
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jak se tohle resi v praxi u velkych masin?:
presnost ulozeni linearu definuje geometrii cele masiny ale ne vzdy se povede ta drazka pro linear presne
zvlast v nasich podminkach na starejch vylitanejch masinach je to spis zbozne prani
u velkejch masin hadam ty lineary budou v brousene drazce u nas jen ve frezovane
u rybin se ty plochy do vysledne geometrie doskrabou
jak tedy tohle zaridim u linearu v drazce?
presnost ulozeni linearu definuje geometrii cele masiny ale ne vzdy se povede ta drazka pro linear presne
zvlast v nasich podminkach na starejch vylitanejch masinach je to spis zbozne prani
u velkejch masin hadam ty lineary budou v brousene drazce u nas jen ve frezovane
u rybin se ty plochy do vysledne geometrie doskrabou
jak tedy tohle zaridim u linearu v drazce?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
V praxi u velkých mašin se lineáry nedávají do žádných drážek, ale fixují se k broušené (příp. škrabané) dorazové ploše. Pokládají se na broušenou (škrabanou) plochu a lištou, či klínem (někdy snad i červem) se dotáhnou k přitlačné ploše. Viz výše uvedený list 13.2 - první dva případy uložení.