salus píše: ↑14. 11. 2018, 4:55
Myslím si, že olej se vypouštět nemusí, ale nejsem si tím úplně jist. Na svém jsem spojku ještě neseřizoval. Před více než 20 lety jsme to dělali v práci, takže si to úplně nepamatuju. Nasvědčuje tomu taky to, že hladina oleje v nádrži je níže než ten zadní dolní dekl, pod kterým je přístup ke spojkám. Ale třeba je tomu jinak a zkušenější mne opraví.
Pro Elbarta foto hotového olejoznaku vlastní výroby:
Olejoznak 001.jpg
Zdar,
jenom si dovoluji doplnit (vždy mistrovský příspěvek ohledně S-28) od Saluse pár drobnostmi:
Pokud se u S-28 ze zadní části "levé nohy vřeteníku" sundávají dekly (jeden kryje filtr a rozváděč oleje a druhý umožňuje přístup do olejové nádrže), není třeba olej vypouštět.
Pak je z boku nad motorem další dekl s průhledným oknem. Je to nějaký celuloid (stejný jako v olejoznacích), který časem zneprůhlední. Z kusu 3 mm plexiskla jsem si udělal nový, omatlal autotěsněním v tubě a hned je na kola vidět. Rozstřik oleje tam vytváří jakousi mlhu. Tady upozorňuji, že se jedná o předlohu od motoru a ta musí být mazána. Zuby kol jsou kalené a bez mazání by šly rychle do kopru. Doporučuji často kontrolovat; z rozvaděče může vypadnout trubička - a je po kolech. Možná se někdo pousměje - já si tam dal zpětné zrcátko z náklaďáku, abych nemusel pořád ohýbat hřbet. Výměnou těchto kol se nastavuje snížená nebo zvýšená řada otáček vřetena stroje. Já doporučuji na naše hobbybastlení střední nebo sníženou řadu - kdo chce točit 3250 ot/min? Krom toho se na takové otáčky musí postupně, delší dobu, a častý rozběh vřetena na takové otáčky dává docela zabrat spojkám.
Olejoznaky jsem všechny musel vyrobit nové, protože byly neprůhledné a na 3 šroubky M3 po 120°se již nevyrábí. Je to jednoduché; já olejoznak složil z mezikruží: guma - pertinax - guma - plné sklíčko z plexiskla - svrchní mezikruží; to jsem na děličce svrtal - ale nejdříve silikonem slepil - a je po problému.
Olejoznaky za vřetenem a v suportové skříni jsou průtokové - tzn., že tam je vyvedena trubička a z olejoznaku za vřetenem protéká olej již po spuštění motoru, v suportové skříni po spuštění posuvů.
Nejdůležitější je samozřejmě olejoznak za vřetenem. Pokud je ucpán - stačí prošťouchnout silnějším rybářským silonem.
U nového oleje u trubičky olejoznaku za vřetenem olej rychle kape - je hustší; u starého oleje, který je opotřebením řidší, volně vytéká. Pro kaskadéry jenom podotýkám, že pokud jdou s olejem bublinky - chyba - v nádrži je málo oleje a čerpadlo si přisává vzduch.
Sítky předního kluzného a zadního valivého ložiska jsou na náustcích pouze nasazené a rukou jdou sundat. Zejména u starších mašin (což jsou vlastně všechny) doporučuji často kontrolovat, protože z deklu převodovky odpadává červená základovka a může sítka zanášet.
Co se týče obsahu náplní: Hlavní náplň má 10 litrů oleje a při vypnuté mašině je olej ve středu olejoznaku. Po spuštění se část oleje vytlačí do oběhu, takže olej ve znaku je "po dně". Po vypnutí stroje se olej zase vrátí na střed znaku. Suportová náplň má objem 1,5 litrů a za běhu se hladina ve znaku téměř nemění. Nepíši z knih - nedávno jsem olejové náplně měnil. V suportové skříni obvykle vypadne z pístku, který je poháněn excentrem od šnekového převodu, trubička. To je všeobecná bolest S-28. Další bolestí je, že nemá tlakové mazání vřetena. Prostě se to musí hlídat.
Na doporučení Paramo jsem koupil olej OL-J22 - cena 450 Kč/10 litrů bez DPH - již na jeho tečení je vidět, že je hustší než co tam byl. Doporučená výměna: min. 5 let.
Vyrobil jsem i olejoznak do pravé nohy, kde je nádrž na chladící emulzi. Nikomu moc nedoporučuji to plnit. Sehnal jsem emulzní olej Quaker - docela emerická špička, ale stejně v létě a teple rychle shnije a smrad to je strašný. Pak se musí odšpuntovat zadní dekl s čerpadlem a celou nádrž vycůcnout špryckou a vymýt jarem. To se vyplatí jenom tomu, kdo na mašině dělá denně a stále - tedy asi na kšeft - pak má chlazení nástroje smysl.
Já to vyřešil tak, že jsem si udělal pod ložem nad sběrnou vanou takový šusplech z pozinku s náustkem na hadici, za strojem mám kýbl s uzavřeným deklem a v něm malé akvarijní čerpadýlko napojené na původní rozvod chlazení nad suportem. Úplně to stačí; ocelové špony chytám magnetem a z jiných kovů sítkem, které jsem si na čerpadlo vyrobil ze sítěného "vajíčka na čaj".
Když jsem nedávno na soustruhu pilou ve vřetenu řezal asi 1200 vajglíků z .14220 - tedy docela matroše a musel jsem chladit, tak jsem jako sběrnou vaničku použil obal od zavináčů.
Pamatujte na jedno: Výměna oleje nevyjde dráž než 700 Kč i s dopravou - oprava přidřeného hlavního ložiska jsou tisíce, ne-li desetisíce. A jako první kontrola jsou olejoznaky - to si ta S-28, i přes ten děsnej kravál při práci, zcela zaslouží.