Stránka 1 z 2
TOS S28
Napsal: 14. 9. 2015, 8:12
od michelink
zdravím ,
našel jsem toto forum když jsem hledal manuál ,
zakoupil jsem soustruh uvedené značky a potřeboval bych ho dát do hromady .
na začátek bych se chtěl zeptat na množství olejů a typu dále bych chtěl vyřešit problém se zastavujícím a cukajícím automatickým posuvem dále je ulomený nějaký kolík v jedné páce a bylo tam vysypané ložisko na obrázku v kroužku
Re: TOS S28
Napsal: 16. 9. 2015, 12:20
od MP8
Pokud je vysypané některé axiální ložisko v mechanismu označeném kroužkem, je to současně příčinou zadrhávajícího posuvu. funguje to tak, že při natažení páky do horní polohy přitáhne tento díl přes axiální ložisko pomocí vačkového dílu hřídel procházející suportovou skříní kde spojí čelním ozubením dvě další soustředné ozubení pro přenos točivého momentu pro pohon kol skříně suportu. Předpětí spojení je seřízeno napnutím pružiny (šroubem imbus ve středu dílu) pro vypnutí posuvu při dojetí suportu na koncovou zarážku - stavitelný doraz. Možná to zní složitě, ale v příloze je to nakreslené. Později Žebrák nahradil spínáním dvou ozubených kol na jedné hřídeli třetím kolem přitlačeným pružinou, ale suport v tom provedení už neměl teto bochník, ale hranatou litinovou krabičku.
Jinak S28 v ČR i před tím ČSSR ve své třídě bezkonkurenční stroj. (mimo hlučnosti)
Re: TOS S28
Napsal: 16. 9. 2015, 3:53
od jester
Ahoj!
Možno Ti pomôže pár fotiek ako vyzerá mechanizmus vypínania aut. posuvov suportu. Olej do vretena som dával OL J10 asi 15 kg-17l. Do suportu OL J46 1kg-1,2l.
Re: TOS S28
Napsal: 16. 9. 2015, 8:58
od michelink
děkuji za foto pomohly
a netušíte proč se soustruh při vyšších rychlostech se zastaví a opět rozběhne a při pomalejších rychlostech cuká hřídel na posuv ?
Re: TOS S28
Napsal: 28. 1. 2016, 5:33
od michelink
Zdravím mám dotaz nevíte co může zapříčinit zastavení vřetene při nejvyšší rychlosti ?
Re: TOS S28
Napsal: 28. 1. 2016, 5:43
od Jimmy
Důvodů může být vícero. S28 má na vřeteni kluzná ložiska. Buď ti to tedy pořádně nemaže - po oddeklování krytu vřeteníku uvidíš po levé a pravé straně takové vaničky, v nich nejspíš sítka, pokud je někdo nevyhodil, z kterých jde samospádem otvory dolů olej na ložiska. Resp. má tam jít. Zkontroluj, jestli ti vůbec čerpadlo tlačí do těch vrchních vaniček olej. Pak jestli nejsou zanesená ta sítka a pak případně zkus profouknout ty samospády dolů. Na vřeteníku by měl být i olejoznak, ale kolikrát je špatně čitelný nebo zanesený. Vidíš v něm proudit olej?
Druhý důvod může být ten, že vůle ložisek vymezoval někdo, kdo tomu nerozumí. Kluzná ložiska musí mít vždy určitou vůli. Když bude vůle větší, než předepsaná, podepíše se to negativně na přesnosti a povrchu obrobku. Když je vůle menší, tak se to ve vysokých otáčkách může právě vlivem roztažnosti přidírat.
Re: TOS S28
Napsal: 28. 1. 2016, 7:07
od salus
Jimmy píše: Vidíš v něm proudit olej?
V olejoznaku vřeteníku u S28 olej
neproudí, ale samovolně pouze protéká, NENÍ TO TLAKOVÉ MAZÁNÍ VŘETENE, ale pouze přepadové, tj. když zubové čerpadlo dodává olej kromě jiných částí i do těch vaniček odkud samovolně stéká na kluzná ložiska vřetene a právě z té pravé vaničky (při pohledu od obsluhy stroje) je vedena trubička do olejoznaku, odkud pak odtéká zpět do dolní části vřeteníku a do olejové nádrže a tak to jde pořád dokola.
Také bych to viděl na nesprávné seřízení vůle kluzných ložisek. Nebo mne ještě napadlo jakým způsobem vlastně rozjíždíš na maximální otáčky, děláš to podle manuálu? (Rozumí se tím samozřejmě při rozbíhání studeného stroje)
Re: TOS S28
Napsal: 29. 1. 2016, 2:03
od michelink
děkuji podle manuálu úplně ne ale když jsem to zkoušel tak jsem přidával otáčky postupně a v průběhu zhruba hodiny na to mazání se podívám ale za vřetenem vidím jak olej kape
Re: TOS S28
Napsal: 29. 1. 2016, 3:19
od Jimmy
Jaký používáš vůbec rozsah otáček? To, co psal Salus je samozřejmě pravda, ale jen, když používáš zvýšený rozsah. Pokud používáš ten základní, kde je maximum 1600 ot/min, tak to zahřívání takto řešit nemusíš.
Re: TOS S28
Napsal: 30. 1. 2016, 5:27
od salus
michelink píše:děkuji podle manuálu úplně ne ale když jsem to zkoušel tak jsem přidával otáčky postupně a v průběhu zhruba hodiny na to mazání se podívám ale za vřetenem vidím jak olej kape
A jaký olej tam vlastně máš? Jestli není příliš hustý a pak se špatně dostává k vlastnímu kluznému ložisku, to že olej protéká olejoznakem ještě neznamená, že protekl ložiskem, protože trubička vedoucí do olejoznaku bere olej z té pravé vaničky nad ložiskem. Podle původního manuálu tam má být olej s viskozitou 1,5°E při 50°C což odpovídá dnes vyráběnému ložiskovému oleji PARAMO OL-J10 (takto mě to bylo sděleno přímo z technického oddělení PARAMA)
Re: TOS S28
Napsal: 6. 3. 2016, 9:00
od michelink
tak přesně tento typ oleje jsem tam koupil je jak voda ale při delším chode se zastavuje i na menší otáčky ,na volnoběh sním špatně hýbu i kličkou a hřeje se strana u sklíčidla po sundání víka jsem koukal zdali olej protéká sítkem a ano protéká i jsem to profoukl kompresorem ,ale nepomohlo to ,
nevíte jaký typ ložisek tam má být at to nemusím rozebírat a potom objednávat .
Re: TOS S28
Napsal: 6. 3. 2016, 9:06
od soustružník
Ložiska jsou tam kluzná, tj. stahovací bronzová trubka. I kdyby se sehnala a dávala nová, tak se musí pracně a odborně zaškrábat. Chce to vyndat vřeteno a prohlédnout povrch čepu a ložiska. Ložisko se dá případně přeškrábat, ale také může být poškozený čep vřetena.
Re: TOS S28
Napsal: 7. 3. 2016, 9:56
od Jimmy
Pokud tomu úplně nerozumíš, tak si na to radši někoho pozvi. Ten člověk ti na to koukne a řekne i, jestli má cenu něco seřizovat a nebo jsou ložiska potřeba nová.
Ta futra vypadají takhle:
Pokud bys potřeboval, tak tady
http://www.sbazar.cz/traktorzetor6911/d ... nuti-click" onclick="window.open(this.href);return false; je možné koupit komplet vřeteno (s novějším typem upínání) i s těmi futry. Ta cena je více něž dobrá.
Tady jsou potom k mání pouze futra:
http://stroje.bazos.cz/inzerat/56281345 ... retena.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TOS S28
Napsal: 23. 4. 2016, 9:57
od michelink
zdravím po dlouhé době jsem se dostal k soustruhu a chtěl bych se zeptat zdali někdo neví z jaké ho materiálu jsou vyrobeny ty klínky v mosazných pouzdrech
Děkuji
Re: TOS S28
Napsal: 24. 4. 2016, 8:34
od tumlik
michelink píše:zdravím po dlouhé době jsem se dostal k soustruhu a chtěl bych se zeptat zdali někdo neví z jaké ho materiálu jsou vyrobeny ty klínky v mosazných pouzdrech
Děkuji
Jestli myslíš ty podélné vložky v těch bronzových ložiscích, tak oni to nejsou klínky ve smyslu tvaru, ale spíš distanční vložky
Jaké jsou přímo na s28 nevím, ale už z principu použití by měly být ocelové, na sv18 jsou ocelové a pak jsem to viděl asi na třech starších soustruzích, všechno ocel a ten klínek/vložka neprochází až k vřeteni, ale je jemně utopená
