Zdravím
Potřebuji pohánět kompresor z klimatizace elektromotorem. Na hřídeli kompresoru je originál tisícihran (ne úplně ve 100% stavu).
Otázka je zda vyrábět protikus a nebo radši hřídel přebrousit do kulata a na ni nalepit druhý díl pro spojku.
Tisícihran má průměr asi 15mm délka 30mm celý díl je dlouhý cca 200mm.
Co je výrobně složitější než se začnu pídit kdo by mi mohl pomoct? (vyrobit tisícihran nebo přebrousit konec)
hřídel kompresoru - tisícihran
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
přebrousit konec je určitě jednodušší 

věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
umí to moji sousedi, Ozubárna Pospíšil, můžu zkontaktovat
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
díky za info
nebude se používat pro původní účel (do auta) takže půjdu do broušení. Výhoda je že spojka bude určitě rovně, což u nasunutého tisícíhranu není nikdy jistota.
zítra sem zkusím dát fotku jak to vypadá zda by se do toho někdo nechtěl pustit
nebude se používat pro původní účel (do auta) takže půjdu do broušení. Výhoda je že spojka bude určitě rovně, což u nasunutého tisícíhranu není nikdy jistota.
zítra sem zkusím dát fotku jak to vypadá zda by se do toho někdo nechtěl pustit

Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
???????Cjuz píše:.........Výhoda je že spojka bude určitě rovně, což u nasunutého tisícíhranu není nikdy jistota.
vysvětlení: nepodivuji se nad rozhodnutím ale nad jeho zdůvodněním.....
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
proč to podivení testone?
Z mého laického úsudku si myslím že pokud hřídel upnu do hrotů a přebrousím konec poběží přesně na 100% ale pokud na konec nasunu vyráběný neoriginál protikus kde mám jistotu?
Přenášený krouťák bude asi 20Nm což není zase tolik
Jinak celá hřídel vypadá takto (pravá část se dá ještě demontovat)
Z mého laického úsudku si myslím že pokud hřídel upnu do hrotů a přebrousím konec poběží přesně na 100% ale pokud na konec nasunu vyráběný neoriginál protikus kde mám jistotu?
Přenášený krouťák bude asi 20Nm což není zase tolik

Jinak celá hřídel vypadá takto (pravá část se dá ještě demontovat)
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
no máš stejnou jistotu jako když na ten přesně obroušenej hřídel nasuneš neoriginál vyráběnej protikus.. to jestli je to válcová díra nebo to má navíc tisícihran na přesnosti souososti nic nemění, obojí je souosé, samozřejmě za předpokladu že je vyrobeno správně..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
v tom máš samozřejmě pravduCjuz píše:proč to podivení testone?
Z mého laického úsudku si myslím že pokud hřídel upnu do hrotů a přebrousím konec poběží přesně na 100% ale pokud na konec nasunu vyráběný neoriginál protikus kde mám jistotu?
přišlo mi to tak že se chceš zbavit nějaké vůle-nepřesnosti ve spojení tím drážkováním (mimochodem to je docela přesná a bezvůlová záležitost) tím, že nahradíš tuhle docela přesnou záležitost spojkou typu silonového trojhranného kvádru jako se používá třeba u vodních čerpadel a ještě budeš to považovat za zlepšení
proto to divení
i tak to ale může mít smysl, záleží na velikosti nesouosostí hřídelí atd., může být použitelná i gumová "Hardy" spojka
uložení unašeče na broušený konec je samozřejmě v pořádku, jen bych nespoléhal na nějaké lepidlo ale dal tam pero do drážky
jestli to má spojovat patkový motor s čímsi v nějakém svařovaném držáku tak samo bude lepší použít ten silonovej špalek
otázkou je zda pero při daných rozměrech přenese těch 20 Nm, jestli to nebyl důvod proč použili to drážkování
"vyráběný neoriginál protikus" - jistotu máš v tom že když si necháš něco takového vyrobit, tak si to při převzetí vyzkoušíš a proměříš, a když to bude šmajdat tak to výrobci hodíš na hlavu
"originál protikus" taky někdo musel vyrobit
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Na hřídeli nebude žádný silonový špalek
Hřídel sama nemůže být zatížená nijak jinak než krutem (nemá ložiska). Na těle kompresoru je velké masivní ložisko které musí přebrat veškeré zatížení.
Mezikus by byl spojen napevno s malou hřídelí a velkým ložiskem. Na tomto mezikusu bude teprve pořádná spojka vyrovnávající nesouososti hřídelí motoru a kompresoru.
Lepidlo bych chtěl použít třeba 648. Pokud přebrousím hřídel na 12mm tak při délce spoje 16mm je styčná plocha 600mm2 což je s ohledem na pevnost lepidla 25N/mm2 celkem 15000N.
Kroutící moment by na 12mm hřídelce vytvářel smykové zatížení 3400N. Takže mi vychází že tam je celkem slušná rezerva. Když beru že uvažovaných 20Nm je absolutní maximum mělo by to být OK.
To že tisícihran musí být přesný taky mi nějak nedocházelo, pořád jsem do asi toho promítal svoje neprofesionální výrobní možnosti
Broušení beru jako jednodužší variantu vzhledem k tomu že spoj nebude rozebiratelný

Hřídel sama nemůže být zatížená nijak jinak než krutem (nemá ložiska). Na těle kompresoru je velké masivní ložisko které musí přebrat veškeré zatížení.
Mezikus by byl spojen napevno s malou hřídelí a velkým ložiskem. Na tomto mezikusu bude teprve pořádná spojka vyrovnávající nesouososti hřídelí motoru a kompresoru.
Lepidlo bych chtěl použít třeba 648. Pokud přebrousím hřídel na 12mm tak při délce spoje 16mm je styčná plocha 600mm2 což je s ohledem na pevnost lepidla 25N/mm2 celkem 15000N.
Kroutící moment by na 12mm hřídelce vytvářel smykové zatížení 3400N. Takže mi vychází že tam je celkem slušná rezerva. Když beru že uvažovaných 20Nm je absolutní maximum mělo by to být OK.
To že tisícihran musí být přesný taky mi nějak nedocházelo, pořád jsem do asi toho promítal svoje neprofesionální výrobní možnosti

Broušení beru jako jednodužší variantu vzhledem k tomu že spoj nebude rozebiratelný
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.