Zdenek Valter píše:PAKO.ll píše:jaj pánové a já na podzim létal s drakem-beruškou tak v měřítku 1000:1 ... to zavání basou .
u aut by to bylo príma ,postavit si model 1:1 bylo li by to bez omezení....
Venco Fíro a co že tak velkej model? přepokládal jsi že ho nasadíš někdde na zahradní železnici?
Jinak moje nejoblíbenější je laminátka řada 230 ...ale já jsem jen okoukávatel zvenku a TéTéčkář. A taky E499 když už jsme u těch trolejí.
No tohle měřítko není standard - musel by si koleje postavit rozchod 143,5 mm.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laminátka to je nádherná mašina. A ten zvuk ve výkonu.... Na té jsem ale jako strojvedoucí nikdy nejel.
Na tu jsem se chodil dívat k trati, když jsem byl měsíc na prázdninách u tety v Hluboké n.Vl. Tam jezdily jako vlaková i s přípřeží.
Ten model měl mít původně širší využití. Nejprve jsem uvažoval o stavbě 1:1, který by zároveň složil jako simulátor.
Teoreticky jsem to měl zmáknuté a zahradu dost velkou.
V principu to mělo fungovat tak, že by si člověk vlezl do té mašiny a musel provést veškeré úkony jako strojvedoucí na skutečné lokomotivě.
Až by byla nabuzená do provozního stavu, bylo by možné mašinu na stanovišti řídit jako ve skutečnosti. Okolní krajinu měly zajišťovat dva projektory, promítající
obraz na čelní skla lokomotivy. Jako software jsem chtěl použít MS Train Simulátor, je vynikající, když se spustí na opravdu výkonném počítači a s velkým displejem, tak je iluze dokonalá.
U něj je to dokonce vymakané tak, že železniční fandové vyrobili scény skutečných tratí v ČR, které jdou do simulátoru vkládat včetně lokomotiv.
Takže když si jej spustím doma a dám si trať Praha - Košice, je to naprosto přesně, jako bych jel po skutečné trati do posledního detailu.
Naprosto sedí i jízdní vlastnosti vlaku, zvuk, obraz atd. Chybí opravdu už jen to poskakování lokomotivy a rozlitý kafe při jízdě na výhybkách.
Komunikaci s PC měl zajišťovat převodník, který jsem si nechal vyrobit u jedné firmy v Praze.
Měl zajišťovat přenos impulzů z řídících prvků na lokomotivě - lokomotivní brzdič, vlakový brzdič, pískovač, levý a pravý knipl, spínače pantografů, kompresory, světla, houkačka, živák atd. do počítače namísto klávesnice. Fungoval dobře, řídící pult jsem již měl vyrobený takže jsem to mohl vyzkoušet. Celkem dost ladění programu převodníku bylo s ovládáním elektrického brzdiče, protože tam je potřeba více signálů a záleží jak jdou po sobě. Otřesy lokomotivy a pohyb ve směru nahoru, dolu a doprava, doleva měla zajišťovat hydraulika.
Tam jsem ale nevěděl, jak zajistit ten správný pohyb třeba na výhybce, protože v MS Train Simulátoru nejsou žádné programové body, kterých bych se mohl pro tento účel chytnout.
Uvažoval jsem o přiřazení funkcí na základě zvuku, což by asi bylo schůdné.
Mnoho lidí si řekne - blázen, zblbnul. Ale ono to mohlo mít i takové využití, že by se nastavěla celá mašina 1:1 , ale pouze jedno stanoviště. To by bylo rozebíratelné a přenosné např. v přívěsu za auto.
Každý měsíc probíhají různá setkání modelářských skupin (většinou to bává v tělocvičnách, halách atd).
Tam by se to dalo nainstalovat, dát k tomu kasičku na hodiny a třeba za desetikorunu nebo za dvacku si na pět minut zkusit, jaké to je.
Lidí, kteří nemohou být strojvedoucími i kdyby chtěli jsou mraky a tu dvacku by dali. Takže i náklady na stavbu by se časem alespoň trochu kompenzovaly.
Nakonec jsem na základě přání manželky od tak rozsáhlého projektu upustil, protože jsme se viděli pouze u oběda.
Řídící pult s převodníkem jsem prodal a vyrobil pouze torzo modelu co je na obrázku.
Snad jej časem dokončím.